• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

עצות ללמידת שפה?

היי כולם!
אני לומד ערבית ספרותית (השנה היתה לנו מגמה בבית הספר. שנה הבאה לא תהיה, אבל אני מתכוון להמשיך בכל מקרה באופן עצמאי). תהיתי אם עוד אנשים פה לומדים / למדו שפות, ואם כן, אילו שיטות עזרו לכם בתהליך?
אישית, אני משתדל לכתוב כל יום פסקה קצרה או שתיים, בשביל לתרגל דקדוק ואוצר מילים. רוב מה שאני כותב זה סיפורונים די טיפשיים על ציפורים מדברות שמזמינות ילדים לקפה, או ידיעות עיתונאיות על שוטרים ושגרירים, אבל כל עוד אני מתרגל את השפה, השגתי את המטרה 😅 אחרי שאני כותב את הפסקה, אני קורא אותה בקול, כדי לתרגל גם קריאה והגייה. באופן כללי, אני מנסה לקרוא כמה שיותר - שלטים, תמרורים, תנ''ך וספרי ילדים - בעיקר כשליד הטקסט הערבי יש תרגום לעברית, שמאפשר לי להבין מילים שאני לא מכיר וככה גם להרחיב את אוצר המילים. בנוסף, אני שומע שירים בערבית - זו שיטה ממש יעילה לזכור מילים חדשות, וזה מהנה ויפה בנוסף.
אילו שיטות עזרו לכם? (ואילו שפות אתם לומדים? סתם כי מעניין😁)
 
(0. ההמלצה שלי היא: אפילו, עם דגש על אפילו, צרפתית עדיף! סתם בדיחה, ערבית פי אלף יותר טוב מאיזה שבע מאות שפות שניסיתי ללמוד.)
1. טוב, אל תזגזג בין שפות. אני לדוגמה, אם לדעת שפה היה מינימום עשר מילים, הייתי יודע: עברית, אנגלית, יפנית, ספרדית, צרפתית, ערבית, איטלקית, לטינית, נורדית עתיקה, פורטוגזית, ובדרכי למבטא בריטי (אכן, שפה בפני עצמה :)). אתה לא רוצה ללמוד עשר מילים ואז לעבור שפה - ככה לעולם לא תלמד שפה.
2. דבר שני, הכול במחברת. הכול. הזיכרון שלך לא מספיק. שכחת משהו - מחברת.
ספציפית עם ערבית:
1. אל תרשום כל שיעור בעמוד נפרד במחברת. עמוד לאותיות חדשות, עמוד לשייכות, עמוד לה' הידיעה, עמוד לזכר-נקבה... וכן הלאה
2. תתכונן לכמה מילים שיהיו דומות למילים שאתה מכיר אבל עם משמעות אחרת - גם אם המילים החדשות דומות למילה בעברית, אבל בעיקר אם תתקל במילה בערבית שחשבת שאתה מכיר, ואז אומרים לך שהמשמעות שונה לגמרי. ''סבבה'' זה אהבת אמת, לדוגמה.
 
הי. בעבר לימדתי אנגלית לא מעט אנשים. אמנם יש שוני בין שפה לשפה, אך כמה עצות כלליות:
1. דבר את השפה- סה למצוא מישהוא/ מספר אנשים לדבר עימם ולשמוע. שיחה, למרות הקשיים הגדולים בתחילה, היא אחת צורות האימון המפתחות ומטמיעות שפה בצורה הכי משמעותית.

2. שמע את השפה- רדיו, טלוויזיה, פודקאסטים. מומלץ יותר ממקור אחד.

3. קרא את השפה. תלוי תחומי עניין שלך, מצא מדיום שפה כתובה, שימשוך אותך לקרוא. אחד הדברים שעשיתי בעבר שעבד טוב- בחר ספר שאתה אוהב בשפה בה אתה שולט היטב, וכעת קרא זאת בשפה הנלמדת ההכרות עם החומר מקלה על המעבר. זה בעיקר קריטי לשם למידת תחביר, וזרימת השפה. בנוסף- בחר תחום שמעניין אותך ושאתה מבין בו ברמה טובה ומעלה, ותקרא משהוא שאתה לא מכיר בו. עיתונים (כולל ברשת) הם אחלה, גם ספרות מסוגים שונים.

דווקא ללימוד שפה הייתי בוחר להתרחק ממרבית הרשתות החברתיות- חלק גדול מהכתיבה ברשתות אלו מבוצע בתקצירים, השמטת מלים או חיבורים, ותוך צמצום/ הפחתה/ עיוות של השפה. לא הכל כמובן, אך מספיק. זה טוב לאחר למידת שפה ברמה טובה, כדי להבין את ההתאמות לחיי היום יום.

4- כתוב את השפה. זה לדעתי השלב הכי מתקדם, אך (וזה חשוב!) אתה חייב מישהוא שיבקר וייתן חוות דעת ועצות לשיפור. יש לא מעט תוכנות העוזרות למגוון שפות, אך אני ממלית בקרה של דובר טבעי של השפה, עם יכולת ניתוח והסבר במידת האפשר.

5- Practice makes perfect: שפה חייבת תרגול רב לשם הטמעה ושליטה. נזה גל הזמן לשפר, לאתגר, ולהחשף לחומר חדש. אנו לא ילדים. הטמעת שפה היא הרבה יותר קשה בגיל בוגר.

בהצלחה רבה!
 
חזרה
Top