• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 עליה לדרגה 2, נק"ן, זהב, בניית התקלויות ועוד במה' 5

אז היום הרצתי את המפגש הראשון שלנו במה' 5, לא שיחקנו נקסט קודם לכן, רק מה' 4 משהו כמו 5 שנים.

קודם כל, זה די מגניב שעולים לדרגה 2 אחרי מפגש אחד. מצד אחד זה מאפשר נחיתה איטית בשיטה, מאידך זה נותן סיפוק לשחקנים. השאלה היא האם בעתיד יש טעם לשחק בדרגה 1 כמו שזה. הקטע של מעט נק"פ מטריד - 10 נק"פ זה ליפול במכה מוצלחת.

מבחינת הנק"ן בשיטה באופן כללי, לא מצאתי עדיין איך מקבלים נק"ן למעט על הריגת מפלצות. ייתכן שזה בגלל שאין עדיין מדריך לשה"ם, אבל כרגע בחוקים החינמיים אין התייחסות - רק לנק"ן עקב חיסול מפלצות. זה קצת מעיק, למרות שאפשר לאלתר בקלות.

זהב, או זהב. זה יותר מעצבן. השתמשתי כתבנית בזהב שחילקו בהרפתקה שבערכה למתחיל. מצד אחד יש מעט ממש זהב שמחלקים, מצד לא ממש ברור לי מה בכלל עושים עם זהב. אוקיי, קונים שריון לוחות למי שצריך. וגם לחשים לאשף. אבל למה נזיר צריך זהב?
חפצים קסומים להבנתי זה לא ממש משהו שקונים בשיטה, שוב לפי החוקים החינמיים. אז הזהב אמור לשמש בשביל לבנות טירות ואחוזות? מזכיר את הטבעת האחת למען האמת.

והדבר האחרון שממש מוזר - נראה לי שחוקי בניית ההיתקלויות במדריך החינמי בעייתים משהו. יש שם טבלה מוזרה עם מכפיל של הנק"ן האפקטיבי לפי כמות המפלצות - הבעיה שזה כפול 2 לקבוצה של 4-5 מפלצות. בכל הקרבות, לא השתמשתי בטבלה הזו ועדיין מרבית הקרבות היו קלילים. אז אני לא מבין מה הם רצו בטבלה. עוד חזון למועד לראות את האיזון של המפלצות בשיטה, אבל בוודאי שצורת החישוב הנוכחית לבניית היתקלויות היא בעייתית.

זהו, רשמים ראשונים מהרצה בפועל
 
אוכל, מצרכים, מחיה... אם אתם עובדים עם כל החוקים, אז יש חוקים שאומרים שחובה לאכול בכל יום, ושיש עלות למחיה בזמן שאתה בעיר או בinn. גם חצים עולים כסף...
 
החוק של התחמושת עף מהחלון במהירות האור. בקשר לעלות המחיה, זה Book-keeping מיותר בעיניי.
אני מנחש שבשביל זה צריך כסף, אבל זה שינוי די דרסטי לעומת מהדורות קודמות כאשר המשוואה הייתה - כסף = חפצי-קסם.

נ.ב. ואם אתה מטיל לחשים, אתה יכול כנראה לעשות הרבה יותר כסף בלתת שירותי הטלת לחשים לעוברי אורח בעיר החביבה עלייך.
 
לגבי זהב - מה בכלל הצורך המקורי של הרפתקנים בזהב? בדרך כלל כשמדברים על הרפתקנים בעולם פנטזיה, אומרים שהם מחפשים מוניטין, הרפתקאות וזהב. החלק של הזהב הפך במרוצת השנים למשהו מכני בעיקר, שהחל ממו"ד 3 בעיקר איפשר להיות הרפתקן יותר מוצלח - על ידי קניית חפצקים. אבל בגדול, אפשר גם אחרת. לדמות יכולות להיות שאיפות לממון כדי להשתמש בו לקנות אדמה, טירה, ספינה, להחזיר חובות, להפוך לאציל, לממן צבא פרטי כדי לכבוש ארץ, וכן הלאה. שאיפות כאלה שייכות למשחקים אפים, עם דמויות שמתחילות עם איזשהו חלום, ואחרי שנים רבות של משחק מצליחות להגשים אותו.
אני לא יודע מה בדיוק הולך במהדורה 5 עם האוצר, אבל אם לדעתך המהדורה לא תומכת באגירת חפצקים כמו מהדורות 3/4, אז אולי כדאי ללכת לכיוון השני ולתת לשחקנים לפנטז על מטרות יותר "עלילתיות".
 
לפי הפלייטסט לפחות, כנראה גם המשה״ם, מחלקים אוצר לפי סוג המפלצת. יש שלושה קטגוריות: pouch, chest ו-hoard אני חושב.
לכל אחד מהם יש הוראות של כמה ק20+דרגה לגלגל ולהשוות לטבלא, וזה מראה איזה כסף, אומנות וכו׳ יש.
נק״נ שלא על הריגת מפלצות- לא יודע.
טבלא של כמה מפלצות שוות כמה נק״נ- אאז״נ היה את זה בפת׳פינדר. אאל״ט למשל אם יש לך שתי מפלצות בדרגה 0 ששוות 10 נק״נ האחת, הן יהיו שוות 15 נק״פ. הגיוני שזה לא יהיה חיבור ישיר. אתה בונה התקלויות לפי מאגר של נק״נ שנקבע לפי נק״נ של היתקלויות מרמת הקושי הרצויה לדרגה * מס׳ השחקנים.
 
זהב הוא עוד משאב משחקי, כמו נקודות פגיעה, נקודות נסיון, התקפות בסיבוב ולחשים ליום.
אפשר לשלם בו כופר-נפש, לקנות סוס משובח, להשקיע בספינה ומשלחת מסחר לאי האימה, לצייד ספריה ומעבדה למחקר לחשים, להשתתף במכירה פומבית של חפץ מסתורי...
 
לזהב הייתה משמעות מכאנית בשלושה מובנים -
נק"ן, לא קיים
רכישת ציוד/שירותים, קיים לציוד רגיל
סיפורי, בניית מצודה וכיו"ב. לא רואה משהו רשמי.

גם בארבע זהב לא היה משמעותי במיוחד. כי הרפתקנים פשוט מצאו חפצ"קים. אני לא אוהב את הפיחות של הזהב.
 
אולי הרפתקנים מצאו חפצ"קים, אבל לפעמים קורה ששחקן מוצא חפצ"ק בספר שהוא רוצה והמנחה לא נתן.
בקבוצות מסויימות, אפשר להגיד למנחה פשוט, והמנחה ידאג להכניס לערימת האוצר הבאה. בקבוצות אחרות, אתה קונה מה שאתה רוצה ומנחה בוחר מה שהוא חושב שמעניין או מגלגל אקראית.

וכמובן שחפצ"ק ספייר או כמה שיקויי ריפוי אף פעם לא הזיקו להרפתקן
 
darkmo10 אמר/ה:
אולי הרפתקנים מצאו חפצ"קים, אבל לפעמים קורה ששחקן מוצא חפצ"ק בספר שהוא רוצה והמנחה לא נתן.
בקבוצות מסויימות, אפשר להגיד למנחה פשוט, והמנחה ידאג להכניס לערימת האוצר הבאה. בקבוצות אחרות, אתה קונה מה שאתה רוצה ומנחה בוחר מה שהוא חושב שמעניין או מגלגל אקראית.

וכמובן שחפצ"ק ספייר או כמה שיקויי ריפוי אף פעם לא הזיקו להרפתקן

איכשהו, חפצי קסם שמוזמנים מאמזון בזמן מת בין ההרפתקאות מרגישים לי קצת מעפנים.
 
אם אתה הולך למצוא כל שיקוי ריפוי וכל רעל משתק זה הולך להיות מוזר למדי. אני לא טוען שלדרקון לא צריך להיות חרב אגדתית באוצר שלו, אבל למצוא שם תיק מלא בצמחי מרפא ובספר טקסים לא משומש? מגוחך קצת...
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
darkmo10 אמר/ה:
אולי הרפתקנים מצאו חפצ"קים, אבל לפעמים קורה ששחקן מוצא חפצ"ק בספר שהוא רוצה והמנחה לא נתן.
בקבוצות מסויימות, אפשר להגיד למנחה פשוט, והמנחה ידאג להכניס לערימת האוצר הבאה. בקבוצות אחרות, אתה קונה מה שאתה רוצה ומנחה בוחר מה שהוא חושב שמעניין או מגלגל אקראית.

וכמובן שחפצ"ק ספייר או כמה שיקויי ריפוי אף פעם לא הזיקו להרפתקן

איכשהו, חפצי קסם שמוזמנים מאמזון בזמן מת בין ההרפתקאות מרגישים לי קצת מעפנים.
לא מסכים עם זה, אני לא חושב שכול שיקוי ריפוי צריך להיות "שיקוי הריפוי של המלך הקדמון שהפיל אותו במבוך בעת שרדף אחריו דרקון ועכשיו אתם מגלים אותו" או משהו. ולקנות חפצי קסם זה במיוחד אם אתה רוצה משהו שעובד לך ממש טוב עם הבניה של הדמות, ואז זה יותר מגניב.

וכדאי לזכור גם שלא כול חפצי הקסם פועלים לנצח. בשלוש וחצי היו חפצי קסם עם מטענים ובמהדורה 4 זה הצטמצם רק לחפצי קסם מתכלים, אבל גם הם צריכים להתחדש.
 
אני הרצתי מוד"מ2 כמה שנים טובות בלי לתת שיקויי ריפוי כמעט בכלל. ההרפתקנים הסתדרו.
תחשוב ששיקוי שתוך שניה משקם אותך ממכת חרב זה משהו שאלכימאים בימי הביניים עבדו כל כך קשה כדי לגלות (אבן החכמים, שעל הדרך גם הופכת עופרת לזהב) עד שהם גילו בדרך את הזרחן והכימיה המודרנית לגמרי בטעות.
חפצים קסם יכולים להיות סתם עוד איזה תוסף שמסתדר עם הבניה של הדמות (אישית אני לא אוהב לבנות דמויות ככה), אבל בסיפורי הרפתקאות, שהם מקור ההשראה היותר מועדף עלי, אין לך אף פעם קטע כמו "ואז ארתור נכנס לחנות והזמין את אקסקליבר המשופרת" - לכל היותר מוזכר כמה כסף היו שוות קולאדה וטיסון (חרבות שאל-סיד השיג בהרפתקאותיו).
מקור הבעיה הוא אולי בכך שאין ממש משהו מתחת לחפצי קסם שנותן אפקט דומה - לכל היותר חפצי ה"מלאכת מחשבת". אם בסיפורי הרפתקאות יד הנפץ היה יכול לקבל מהנרי כלשהו אבטיפוס של רובה עם מחסנית (ליתר דיוק - שחלה, צינור תחמושת מתחת לקנה) שנראה לאינדיאנים כמכושף כי לא צריך לעצור להטעין אותו, או שאלן קווטרמיין, הנרי קרטיס וג'ון גוד יכלו לקנות לקראת המסע האחרון בהחלט שלהם לאפריקה שריונות שרשראות בהתאמה אישית ממפעל בבירמינגהם, או שביאטריקס קידו יכלה לבקש מהאטורי האנזו שיכין לה חרב כדי להרוג את ביל... במשחק פנטזיה ממוקד תוספים הם כולם היו צריכים פשוט לקנות ציוד מכושף בליגה של השריון של אכילס (שבעצמו לא שילם עליו אפילו אובול אחד, אגב).
 
במהדורה 4 שיקוי הריפוי היו מעפנים.
בחמש הם חזרו לעצמם אבל הרבה פחות נחוצים עקב האפשרות לריפוי "עצמי" במנוחה קצרה.
ואהבתי שהוסיפו את healing word בנוסף לריפוי רגיל. וכמובן שלא צריך יותר ארבעה קסמי ריפוי שונים, פשוט בוחרים עם איזה דרג לחש מפעילים את ריפוי פצעים - אלגנטי :)
 
אני לא מסכים עם זה. אני חושב שברגע שהטלת מילת מרפא על מישהו וקיבלת 2 או 4 ב2ק8 זה יצא עלוב למדי, ומאכזב מאוד. זה גם יצר מצב שאתה זורק עליו לחשים ובגלל הטלות גרועות אתה ממשיך להטיל דברים כאלה, והופך את הכוהן לתחנת ריפוי. השיקויים עצמם עזרו, אבל מכיוון שגם הם יכלו לא לרפא לחלוטין, קשה להסתמך עליהם כל הזמן. מה שעשו במה' 4 היה לתגמל דמויות טנקיות קצת יותר - השיקוי משפיע עליך יותר, כי ניצלת פרץ ריפוי. אני חושב שבמה' 4 השיקויים היו יציבים הרבה יותר, אם כי חבל שלא היו כמה שיקויים גדולים יותר - כאלה שמאפשרים לך לנצל שני פרצים, או פרץ ועוד 2ק8 או משהו כזה.
 
מילת מרפא בחמש היא פעולת בונוס ולכן לא מפריעה לכוהן להלחם. היא ק4 במקום ק8.
בקשר למזל בגלגולי קוביות, האקראיות זה חלק מהמהות של מו"ד - קשה לי לזקוף את זה לחובתה.
דרך-אגב גם פגיעה חמורה הפך למשהו אקראי יותר לעומת ארבע.
 
לא, אני מדבר על זה שהכוהן זורק את הלחשים שלו - לא בהכרח בקרב, אלא גם מחוץ לו. אם אתה מבזבז לחשים על ריפוי, אתה לא יכול לבזבז אותם על דברים מגניבים אחרים.
מבחינתי יש גבול עד כמה אקראיות יש... אני לא מומחה ב3.5, אבל כבר יצאו לי לראות ולהיות בקרבות שכמעט היה TPK בגלל שהלחש השתבש. אני לא אומר שזאת מכניקה רעה, אבל המכניקה של 4 לא משעממת. היא מציעה קרקע יציבה יותר, לטוב ולרע.
 
חזרה
Top