• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

עולם המערכה האהוב עליכם

Larkin

פונדקאי ותיק
אחרי ש oldman שאל על מה היא השיטה האהובה עליכם, אני חושב שיכול להיות מעניין לשמוע גם מה עולם המערכה האהוב עליכם. זה יכול להיות של מבוכים ודרקונים אבל לא בהכרח אפשר מכל שיטה ומכל מקום. רק תתארו את העולם במשפט ותגידו למה אתם אוהבים אותו.
ספרים וסדרות שיצא להם משחק תפקידים לא נחשבים ;)
 
עולם השמש השחורה (מו"ד), עולם פנטזיה פוסט אפוקליפטי מדברי.
אני אוהב אותו כי מעבר לסיפורי הגיבורים ההירואים הנפוצים במו"ד יש פה מאבק יום יומי להשרדות בתנאי הטבע ובחברה הרעועה שקיימת וגם בגלל הייחודיות של היצורים וחלק מהמקצועות בו.
 
בכנות, בזמן האחרון עולם המערכה האהוב עלי הפך להיות נקודות של אור של מהדורה 4. הוא בנוי כך שכל מנחה יכול לקחת מה שהוא רוצה ממנו מבלי להרגיש פספוס, אבל מספיק עמוק כדי שאם מנחה ירצה להתעמק- הוא יוכל. איזון מצוין לדעתי.

אני גם מאוד מחבב את עולמות הברית של סטארפיינדר, אבל אני מרגיש שספרי ההרחבה מרחיבים שלא לצורך, והמידע המצומצם יחסית בספר הבסיס הוא היחידי שבאמת טוב ושומר על האיזון שאני אוהב. כמות קרסי העלילה שנמצאים בכל פסקה בו היא עצומה.
 
עולם מערכה אינו מרכיב של משחק תפקידים באותו אופן ששיטה היא מרכיב של משחק תפקידים. החוויה שלי ברוב הגדול של המשחקים ששיחקתי היא שלמשחק היה ז'אנר מההתחלה שלו אבל "עולם מערכה", כלומר, עולם ספציפי עם תוכן עקבי שבתוכו מתרחשות העלילות של המשחק – זה דבר שנוצר תוך כדי משחק (כמעט תמיד יש משהו מראש, אבל לפעמים המשהו הזה הוא ממש קצת).

עולמות מערכה קלאסיים שיצא לי להיחשף אליהם, ממלכות נשכחות וגולאריון למשל, הרגישו לי פחות או יותר כמו "לכל קלישאת פנטזיה, הרפתקאות או פאלפ אנחנו נמצא איזו פינה פה במפה, ונמלא את פרטי ההיסטוריה היבשה עבורכם", אבל כשהשתמשתי בחומרים האלה (בעיקר גולאריון, הרצתי פעם איזה חלק מנתיב הרפתקאות של פאת'פיינדר), גיליתי שההיסטוריה היבשה של מקומות – לא ממש נחוצה לי. הרבה יותר שימושי עבורי ספר עם רעיונות למקומות, טבלאות מגניבות של תרבויות, בעיות ועלילות, מאשר הניסיון הזה לייצר עולם משני שלם יש מאין. זה אולי נחמד, אבל הרבה פחות שימושי עבורי כשאני ניגש לשחק (ובתור חומר קריאה לשעות הפנאי אני מעדיף משהו עם קצת יותר עניין).

אבל, זה לא אומר שלא נתקלתי בעולמות מערכה מגניבים, שגנבתי מהם דברים בלי היסוס. אולי המגניב מכולם הוא העולם של ג'וזף מנולה Agianst The Wicked City, עולם מערכה שכולל עיר במרכז פסבדו־אסיה ופסבדו־דרך המשי, עם אנשים מכניים ושמאנים שמדברים עם רוחות, ומישורים שצריך לחצות על סוסים ברכיבה של שבועות, מלך מרושע ששולט בעיר בעזרת זוועות קסומות, ומגוון אינסופי של סוגי דמויות שאפשר לשחק (תמנון מכני? בטח! שמאן שמתופף במשך שעות ארוכות כדי לקבל תשובות מרוחות? כמובן! כוהנת מוות שמקבלת חזיונות מאכילת עיניים של מתים? למה לא?!), וכל זה במשחק שמנסה לספר סיפור של תקווה על שיתוף פעולה ועבודה משותפת נגד הרשע.
 
כמובן שלא חייבים להשתמש בעולם מערכה ואפשר פשוט להמציא בכל פעם את המקומות הרלוונטים זה לא ממש קשור לשאלה.
עולמות מערכה קלאסיים שיצא לי להיחשף אליהם, ממלכות נשכחות וגולאריון למשל, הרגישו לי פחות או יותר כמו "לכל קלישאת פנטזיה, הרפתקאות או פאלפ אנחנו נמצא איזו פינה פה במפה, ונמלא את פרטי ההיסטוריה היבשה עבורכם
זה תפיסה שלדעתי די ספציפית למבוכים ודרקונים ולשיטות דומות של פנטזיה נוסחאתית ושל העולמות האלו בפרט. תחשוב למשל על הנשגבים, העולם הוא חלק מאוד רציני מהמשחק ולא רק תפאורה.
 
איי הסערה :fire:
ואחריו מלחמת הכוכבים, למרות שלא יצא לי לשחק בו יותר מדי - פשוט כי הוא ממש מגניב ויש בו המון מקום פתוח להרפתקאות אחרות.
וכמובן העולם של הנשגבים, אבל בעיקר כשחקן, פחות כמנחה (יותר מדי כדורים באוויר לדעתי כמנחה, הוא עולם יחסית כבד)
 
אום.
למען האמת, אני בעיקר זוכר בחיבה את העולם של "שחר האדמה" למרות שכרגע זכרוני מעורפל ביותר לגבי הסיבות לכך (אני מניח שזה קשור לת'ראס. העובדה שהשתמשתי בשם הזה מאוחר יותר העידה שאהבתי את הרעיון מאחורי המדינה הזאת.). יצא לי לקרוא את ספר השיטה בספרייה הלאומית לפני כמעט עשרים שנה.
 
יש לי סימפטיה לעולמות חרב וכשפים, עם קצב מהיר ותחושה שלא הכל מוכר או מתורבת. אתאס של מוד"מ2, העידן ההיבוראי של קונאן, הממלכות הצעירות של מורקוק.

לעידן ההיבוראי יש לי חיבה במיוחד כי הוא אחת הדוגמאות הראשונות בפנטזייה של "בואו ניצור עולם שנראה כמו עולם היסטורי, אבל הוא לא העולם ההיסטורי למרות שדי ברור שיש בו המון תרבויות מהעולם ההיסטוריה אבל בלי שתצטרך ממש ללמוד את ההיסטוריה האמיתית שלהן כי זה בעצם לא אותו עולם אפילו שהוא כן".

הממלכות הצעירות של מורקוק - פשוט עולם שנוצר באילתורים לצורך הסיפורים. מורקוק היה צריך איזה עיר מדינה, ממלכה או אי? הוא ממציא אותם פשוט ככה, זורק עליהם את העלילה ולפעמים הורס אותם כשסיים איתם.

את אתאס ממש אהבתי בתור נער, אבל אחרי יותר מידי זמן במדבר בצאלים, נבי מוסא, משולש החולות של חצצון-תקוע-אום דארג' והמגעיל מכולם - בה"ד1, פיתחתי שנאה עמוקה למדבר ולכל מה שקשור בו, עד כדי וטו מוחלט על הרעיון של נופש במלון "בראשית".
 
העולם הכי מדהים ומטורף שאני קראתי הוא רושאר מגנזך אורות השחר. שילוב של תרבויות גאוניות, גזע תבוני הכי מעניין שנברא בפנטזיה, פוליטיקה, סודות וקסם מטורף.

אם הייתי צריך לבחור משהו שיותר מוצמד למשחקי תפקידים, הייתי כנראה בוחר בקלדאריה של גדעון אורבך, שההיסטוריה המקיפה שלה והעולם האפי והפוליטי מאוד קנו אותי, או באזארות' של וורקרפט, שהוא לדעתי הטייק הכי מקורי ומגניב על פנטזיה גנרית שנעשה אי פעם.
 
העולם הכי מדהים ומטורף שאני קראתי הוא רושאר מגנזך אורות השחר. שילוב של תרבויות גאוניות, גזע תבוני הכי מעניין שנברא בפנטזיה, פוליטיקה, סודות וקסם מטורף.
מסכים והוא כניראה גם האהוב עלי. אם כי אני לא בטוח עד כמה הוא באמת מתאים למשחקי תפקידים. דרך אגב אתה מדבר על הפרשנדים, הספרנים או האימיאינים?
 
אני אלך basic ואומר ממלכות נשכחות-לפני המעבר למהדורה 4 ו5. אחד מעולמות הפנטזיה הראשונים שהכרתי.
אני אישית גם די אוהב את המערכה. לדעתי מהדורה 5 לא עשתה ממש משהו רע לממלכות.
 
חזרה
Top