• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 עוד רשמים ממו"ד 5

דווקא הגובלין בסדר, אבל יש הרבה יצורים שלא.
קובולד. המאפיין המיוחד שלו זה תוסף להתקפות כשיש המון קובולדים ולכן קובולדים אוהבים להסתער כשיש הרבה מהם.
אוקיי, ו..?
איך בדיוק המאפיין הזה משפיע על ההתנהגות של הקובולד לעומת מצב שבו לא היה לו מאפיין כזה?
הרי הוא גם ככה יצור קטן וחלוש שיעדיף להסתער כשיש לו יתרון מספרי.
איך בדיוק המאפיין הזה משפיע על ההתנהגות של ההרפתקנים לעומת מצב שבו לא היה לו מאפיין כזה?
הרי בכל מקרה כשתוקפים את הלוחם הרבה יצורים קטנים הוא ינסה להרוג אותם ככל יכולתו, עם או בלי תוסף יתרון מספרי.

פלאנקס של הובגובלינים אפשר לנסות לשבור או לפתות אותם לפרק את המבנה. היכולת שלהם כופה על ההרפתקנים לשקול מה הם עושים ואיך הם צריכים להתנהג, והיא גם גורמת להובגובלינים להילחם אחרת מדמויי אדם אחרים בגודל בינוני.
 
הבעייה היא שיש תכונה כזו, והיא לא באה לידי ביטוי תמיד. צריך היבט טקטי מסויים. למשל, אם אני מתחיל קרב בהסתערות מרחוק, אז כל התכונות של הגובלין או ההובגובלין לא באות לידי ביטוי, עד שסוגרים מגע, ועד אז מי יודע מה יקרה.
אם הייתה עוד יכולת או שתיים שהיא יותר נסיבתית, אז מצוין - יש גמישות. אבל שזה One Trick Pony שגם לא תמיד רלוונטי, זה לא מספיק (בעיניי). בכנות, בתכונה של הגובלין לא השתמשתי יותר מפעם אחת בערך עד היום.
 
Blackwarder אמר/ה:

אז להרבה מאוד שחקנים זה משעמם. הרצתי את הרפתקת ההיכרות של מה' 5, ולמרות שהיו לי (ואני חושב שגם לשחקנים) רשמים חיוביים ממנה כהרפתקה, מהמהדורה פחות התלהבתי. הקרבות הרגישו לי חוזרים, ואלא אם היה סוג אויב חדש זה הרגיש כמו אותו קרב שוב ושוב. זה לא שהקרב לא היה כיף, אין כמו להכות עם הובגובלין בהרפתקן - אבל זה לא מחדש כלום.
 
אילו דברים מיוחדים למהלכי קרב היו במהדורה 4 שאי אפשר לשחזר ע"י מהלכי קרב בסיסיים ב-3, 5 או תכלס כל שיטת פנטזיה אחרת?

אני מסכים עם זה שבהרבה מקרים "אם זה לא כתוב זה לא קיים" וקל יותר להשתמש במהלך מובנה בחוקים של היצור/לחש במקום להתחיל לייצר משהו על בסיס אחד גנרי, אבל אם נשים מפלצות מיוחדות (כרישים שיכורי קרב, קרפדות מתפוצצות או רוחות עם יללת-אימה) בצד, איזה מהלכים מיוחדים יש למשל לדוב או לשודד דרכים ב-4 שאי אפשר להביע בחוקים כלליים?
 
למפלצות פשוטות לרוב אין יכולות מטורפות, ככה שאצל שודד דרכים ודוב אתה תמצא דברים שאפשר להעתיק גם ל3.5, למרות שאני לא יודע אם זה שומר על אותה רמת איזון.

למשל, לשודד דרכים ממוצע יש שני נשקים (בד"כ חרב ארוכה וסכין, למרות שיש גם כאלו עם חרב ארוכה וקשת) ועוד יכולת או שתיים. דוגמה לשתי יכולות: האחת עושה נזק, מהממת (daze) את היריב והשודד פוסע משבצת. האחרת פוגעת ביצור, מפילה אותו ומסמנת אותו (סימון זה מצב חדש שיש ב4. הוא יכול להיות מועבר בקלות ל3.5, אבל אני לא יודע אם הוא מאוזן שם).

לדוב יש את מה שאתה מצפה - טופר ופה, רק שהוא תופס את המטרה אוטומטית ואם המטרה מתחילה את התור תפוסה היא נלעסת וזה לא נעים. ב4 התפיסות הן אוטומטית ודרושים רק גלגולי בריחה (וספציפית, הדוב שהסתכלתי עליו הוא ענק ויכול ללעוס שני יצורים בו זמנית :))

אני יכול לתת לך דוגמאות למפלצות פחות סטנדרטיות ששם באמת קשה להמיר את זה למהדורות אחרות, אם אתה רוצה.
 
מהניסיון שלי בארבע (שחקן, לא מנחה), הדבר העיקרי שיש במפלצות שלה ואין בשלוש זה, בהעדר מילה טובה יותר. הוגנות. כל הכוחות הם 'לפי הכללים'. הנוכל של החבורה יכול לצפות שהתקפת הפתע שלו תעבוד מול כל מי שנלחם, והוא מסוגל לפעמים להשתמש בהתקפת הפתע אפילו בלי תנאי שטח שעוזרים לכך. אני יודע שאם מפלצת אוחזת בי, אני צריך לגלגל המלטות בשביל להשתחרר (בשלוש אני הייתי צריך לגלגל האבקות.. לרוב. לפעמים דווקא בדיקת כוח, או להשתמש בלפיד כשיש קורים, או אולי המפלצת בלעה אותי ואני צריך לחתוך את דרכי החוצה עם פגיון). לכן הייתי מופתע כשפעם אחת נלחמנו במפלצת ששברה את הכללים והייתה חסינה לאפקטים שעוצרים את התנועה שלה. את כל הדחיפות/משיכות/הפלות למיניהן כל אחד יכול לעשות בשלוש, אבל אם לא השקעת כשרונות אתה לא תוכל לתקוף באותו התור, ויש סיכוי מעולה שתכשל (במיוחד כשעולים דרגות והמפלצות נעשות גדולות וקשוחות יותר.. וכמובן שיצורים עם הרבה רגליים מקבלים בונוס) - אם בארבע יש לי כוח שדוחף, בתשעים אחוז מהפעמים הוא אכן ידחוף,ואת אותו המרחק שהובטח לי. בארבע פחות סביר שבסוף התור אני אתבאס שלא עשיתי משהו אחר. ממכאניקת הסימון לא התרשמתי לטובה (למפלצות. בתור שחקן זה הדבר האהוב עליי בדמות שלי), היחידי שסומן תמיד היה הבחור בשורה הקדמית (אני) וזה לא השפיע על מהלך הקרב בכלל - ויש מפלצות שכל המטרה שלהן היא להגביל את החבורה ככה, והן היו קצת underwhelming מהבחינה הזאת
 
גובלינים בחמש - שני סוגים, אבל הבוס הוא כמו הרגיל רק עם התקפה נוספת.
בארבע - יש חמישה סוגים פלוס-מינוס: מנהיג שמשפר את הרגילעם, אורב שיודע להסתתר ולתקוף, וכך הלאה.
בהינתן אותו שדה קרב מגניב, בארבע יש הרבה יותר אפשרויות ואופי לגובלינים.
בחמש, צריך לערבב סוגי מפלצות בכדי לקבל עושר אפשרויות, ואז יש מישמש מגעיל - גובלינים עם איזה רפש וגם אולי שד וכלב-שאול... כמו מוד"מ ומו"ד 3
 
rui אמר/ה:
למפלצות פשוטות לרוב אין יכולות מטורפות, ככה שאצל שודד דרכים ודוב אתה תמצא דברים שאפשר להעתיק גם ל3.5, למרות שאני לא יודע אם זה שומר על אותה רמת איזון.

למשל, לשודד דרכים ממוצע יש שני נשקים (בד"כ חרב ארוכה וסכין, למרות שיש גם כאלו עם חרב ארוכה וקשת) ועוד יכולת או שתיים. דוגמה לשתי יכולות: האחת עושה נזק, מהממת (daze) את היריב והשודד פוסע משבצת. האחרת פוגעת ביצור, מפילה אותו ומסמנת אותו (סימון זה מצב חדש שיש ב4. הוא יכול להיות מועבר בקלות ל3.5, אבל אני לא יודע אם הוא מאוזן שם).

לדוב יש את מה שאתה מצפה - טופר ופה, רק שהוא תופס את המטרה אוטומטית ואם המטרה מתחילה את התור תפוסה היא נלעסת וזה לא נעים. ב4 התפיסות הן אוטומטית ודרושים רק גלגולי בריחה (וספציפית, הדוב שהסתכלתי עליו הוא ענק ויכול ללעוס שני יצורים בו זמנית :))

אני יכול לתת לך דוגמאות למפלצות פחות סטנדרטיות ששם באמת קשה להמיר את זה למהדורות אחרות, אם אתה רוצה.

הסתכלתי באסופת המפלצות של 5, והם באמת הורידו דברים שהיו מאז מוד"מ1 בערך - למשל יכולת החיבוק של הדוב (אם שתי הכפות פגעו אז הוא מחבק וגורם לנזק מתמשך) או הRAKE של החתוליים הגדולים (אם נמר פגע בך בנשיכה ובטפרים, הוא נתלה עליך ובוטש בציפורני רגליו האחוריות להתקפה נוספת).

מצד שני, למפלצות מיוחדות יש גם דברים כמו "פעולה אגדית" או "פעולת מאורה" וזה די נחמד.
 
The oldman אמר/ה:
גובלינים בחמש - שני סוגים, אבל הבוס הוא כמו הרגיל רק עם התקפה נוספת.
בארבע - יש חמישה סוגים פלוס-מינוס: מנהיג שמשפר את הרגילעם, אורב שיודע להסתתר ולתקוף, וכך הלאה.
בהינתן אותו שדה קרב מגניב, בארבע יש הרבה יותר אפשרויות ואופי לגובלינים.
בחמש, צריך לערבב סוגי מפלצות בכדי לקבל עושר אפשרויות, ואז יש מישמש מגעיל - גובלינים עם איזה רפש וגם אולי שד וכלב-שאול... כמו מוד"מ ומו"ד 3

אני חושב שזה יותר תפיסה של "אמל"ח ותו"ל" מאשר משהו שדורש כתיבה של תת-קטגוריה של גובלין. אתה יכול למשל לשים באותו שדה קרב את הגובלינים הרגילים אבל בתצורה הבאה:
2 גובלינים שמסתתרים על הצוק/עץ ומפילים משם רשתות על הדמויות.
3 קלעים גובלינים שמחפים בירי אבנים מהגבעה/מסדרון הקרובים.
4 גובלינים עם גרזנים או כידונים שמנסים לחסל את הדמויות שהסתבכו ברשת.
1 אלכימאי גובלין שזורק פצצות סירחון/עשן
1 גובלין שמן וחזק עם פטיש שמבצע וידוא הריגה בדמויות שנפלו ונפצעו קשה.

כולם הם בעצם עם אותו סטאטבלוק בסיסי, רק שהם מצויידים בצורה שונה, וממלאים תפקיד שונה בקרב.

בנוגע למישמש - מהדורות ישנות ממש אהבו אותו - למשל טרול עם קרן נפץ וטבעת חסינות לחומצה שרוכב על חישופית ענקית, ענק שזורק עכבישים או נדלים עצומים מתוך שק, דרקון עם נזלת שמשפריץ שפך אפור וריר ירוק...
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
rui אמר/ה:
למפלצות פשוטות לרוב אין יכולות מטורפות, ככה שאצל שודד דרכים ודוב אתה תמצא דברים שאפשר להעתיק גם ל3.5, למרות שאני לא יודע אם זה שומר על אותה רמת איזון.

למשל, לשודד דרכים ממוצע יש שני נשקים (בד"כ חרב ארוכה וסכין, למרות שיש גם כאלו עם חרב ארוכה וקשת) ועוד יכולת או שתיים. דוגמה לשתי יכולות: האחת עושה נזק, מהממת (daze) את היריב והשודד פוסע משבצת. האחרת פוגעת ביצור, מפילה אותו ומסמנת אותו (סימון זה מצב חדש שיש ב4. הוא יכול להיות מועבר בקלות ל3.5, אבל אני לא יודע אם הוא מאוזן שם).

לדוב יש את מה שאתה מצפה - טופר ופה, רק שהוא תופס את המטרה אוטומטית ואם המטרה מתחילה את התור תפוסה היא נלעסת וזה לא נעים. ב4 התפיסות הן אוטומטית ודרושים רק גלגולי בריחה (וספציפית, הדוב שהסתכלתי עליו הוא ענק ויכול ללעוס שני יצורים בו זמנית :))

אני יכול לתת לך דוגמאות למפלצות פחות סטנדרטיות ששם באמת קשה להמיר את זה למהדורות אחרות, אם אתה רוצה.

הסתכלתי באסופת המפלצות של 5, והם באמת הורידו דברים שהיו מאז מוד"מ1 בערך - למשל יכולת החיבוק של הדוב (אם שתי הכפות פגעו אז הוא מחבק וגורם לנזק מתמשך) או הRAKE של החתוליים הגדולים (אם נמר פגע בך בנשיכה ובטפרים, הוא נתלה עליך ובוטש בציפורני רגליו האחוריות להתקפה נוספת).

מצד שני, למפלצות מיוחדות יש גם דברים כמו "פעולה אגדית" או "פעולת מאורה" וזה די נחמד.

נכון, אבל הסתכלתי על הדרקונים והפעולות האגדיות חוזרות על עצמן. אני מקווה שיש גיוון בפעולות אחרות, למשל של הטארסק או של יצורים עוצמתיים אחרים.
 
הנה, הקובץ החינמי החדש שיצא ל"נסיכי האפוקליפסה" מדגים יפה את שלוש הרמות של מפלצות במו"ד 5:
http://media.wizards.com/2015/downloads/dnd/PrincesApocalypse_AdvSupplementv1.0_PrinterFriendly.pdf

1. המפלצות שהן פשוטות מדי. קנקו, בן אנוש גשש, שודד דרכים, חצי-עוג - אתה יכול לספר לי מפה ועד להודעה חדשה שהקנקו הוא איש-עורב מיוחד, אבל עובדה שהוא יודע לעשות בדיוק דבר אחד בקרב, וזה לרוץ אליך ולתת לך מכות שגורמות נזק פיזי בלבד. בדיוק כמו חצי-עוג.

2. המפלצות שהן מסובכות מדי. אני לא *רוצה* לשחק ליץ'. שני שליש מפסקת הנתונים שלו זו רשימת לחשים מוכנים...

3. המפלצות שאני אוהב. הובגובלין מפקד, תן-אדם, מרו, מרגל.
 
קנקו מיוחד לא בגלל מה שהוא עושה בקרב, אלא בגלל מה שהוא עושה מחוץ לקרב - מחקה קולות, מתחזה, מרמה. יש לו נתוני קרב, אבל הם לא הציר עליו תתבסס הרפתקה איתו.

דמיין לך שסצנת הסיום של "צ'רלי וחצי" הייתה קרב סכינים בין צ'רלי לששון על הגג של מגדל שלום, או שרגע השיא של ההגדה של פסח הוא כזה בו משה ופרעה מתאגרפים על הקצה של הפירמידה הגדולה - או שמבצע אנטבה היה כולל סצנה ארוכה של קרב מגע בין יוני נתניהו לאידי אמין (זה דווקא הגיוני - אידי אמין היה אלוף איגרוף והזמין פעם את המנהיג של אחת המדינות השכנות לדו-קרב שיקבע את גורל סכסוך הגבולות ביניהן - המנהיג שהיה פוליטיקאי קטן וממושקף סירב בנימוס).

עקרונית, כל זה יכול להיות, ולכל המעורבים יש "נתוני קרב", אבל זה פחות מתאים ל"הרפתקה" הנדונה.
 
לא פשוט יותר במקום לבנות מכאניקה שלמה פשוט לתת יכולת שקשורה לטכניקת לחימה+ציוד למפלצת, ו להשתמש בכוחות שונים להשראה לכוחות אחרים?
 
חזרה
Top