אז אבא שלי קונה כל חג כמה משחקים, בניהם לרוב אחד או שניים אסטרטגיים, השנה הוא קנה את המשחק הזה.
העץ הזה מיועד לסקירה, שבעיקרון הייתה יכולה לעלות גם לאתר אם הייתי יודע איך עושים את זה.
אשמח לתגובות.
חוקי המשחק
במשחק יש שלושה סיבובים. בכל סיבוב, שחקן יכול להיות גמד כורה זהב או גמד סבאטור -כורי הזהב מנצחים את הסיבוב אם הם הגיעו אל יעד הזהב, הסבאטורים מנצחים את הסיבוב אם לא. הקביעה נערכת באמצעות חלוקה חשאית של קלפים אדומים שעל גבם מצויר גמד, ובצד השני - גמד שובר מכוש עם הכיתוב למעלה (באנגלית) "סבאטור", או גמד עם עגלה מלאה זהב ואבנים. יש להדגיש, שחלוקת השחקנים לכורי זהב וסבאטורים היא אקראית וחשאית - אף אחד לא רואה את הקלפים של האחרים, והקלפים מחולקים עם הצד האדום כלפי מעלה כך שלא רואים מה מחלקים.
היחס בין הכורים לסבאטורים תלוי בכמות השחקנים. תמיד יש קלף אחד יותר ממספר השחקנים, וקלף אחד שמונח בצד. עם שלושה שחקנים, יש 3 כורים וסבאטור אחד (כן, יכול להיות מצב שאין סבאטור בכלל). בארבעה, 4 כורים וסבאטור אחד. בחמישה, 4 כורים ושני סבאטורים. אפשר גם לשחק בעד 10 שחקנים, אבל אני לא זוכר את היחס המדויק. בכל מקרה, העיקרון הוא שתמיד יש יותר כורים מסבאטורים.
מסדרים את ה"לוח" של המשחק בכך ששמים את שלושת קלפי היעד (שתי אבנים וקלף אחד של זהב, שאם הגיעו אליו הכורים מנצחים את הסיבוב) במרחק של 7 קלפים מקלף פתח המנהרה - קלף ההתחלה. בין קלף היעד האמצעי לקלפים שבצדדים יש מרחק של קלף לכל צד.
בתחילת המשחק כל שחקן מקבל 6 קלפים. יש שני סוגים של קלפים - קלפי מנהרה וקלפי פעולה. קלפי המנהרה מובילים מקלף ההתחלה אל קלפי היעד, ויש מהם שני סוגים כלליים - עם מוצא או בלי מוצא, והם משמשים את כורי הזהב או הסאבטורים בהתאמה. קלפי הפעולה מאפשרים פעולות אחרות:
קלפי שבירה - ישנם שלושה סוגים, מכוש, מנורה ועגלה. ההשפעה זהה - השחקן שעליו שמו את הקלף לא יכול לשים קלפי מנהרה בתורו. לא יכול להיות יותר מקלף אחד כזה לפני כל שחקן.
קלפי תיקון - מאפשרים להסיר את השפעת קלפי השבירה. גם כאן ישנם שלושה סוגים, ובנוסף מספר קלפים שיכולים לתקן אחד משני סוגי שבירות לבחירת השחקן.
מפה - מאפשר להציץ באחד מקלפי היעד, כדי לדעת איפה מסתתר הזהב.
מפולת סלעים - מאפשר להסיר קלף מנהרה אחד מהשולחן. כורי זהב יכולים להסיר דרכים ללא מוצא כדי להתקדם, בעוד סבאטורים יכולים להשתמש בקלף כדי להוריד קלפים שמקדמים את הכורים אל הזהב.
בכל תור, השחקן משחק קלף פעולה או מניח קלף מנהרה בצורה שמתאימה לכל קלפי המנהרה שמסביבו, וגם מחוברת לקלף מנהרה שכבר מונח על הלוח. אם לפני השחקן מונח קלף כלי שבור, הוא לא יכול להניח קלף מנהרה. אם השחקן לא יכול או לא רוצה לעשות את תורו, הוא יכול במקום זאת לזרוק קלף עם הפנים כלפי מטה אל ערימת הקלפים המשומשים. לאחר מכן, הוא לוקח קלף אחד מהקופה, אם ישנה קופה (ייתכן שהקופה כבר נגמרה, ואז השחקנים ממשיכים עד שלכולם נגמרים הקלפים ביד).
כורי הזהב מנצחים את הסיבוב ברגע שישנה מנהרה רציפה מקלף פתח המנהרה אל קלף הזהב. הסבאטורים מנצחים את הסיבוב אם לאף שחקן אין קלפים ביד ואין מנהרה רציפה מקלף פתח המנהרה אל הזהב.
אם כורי הזהב ניצחו את הסיבוב, הכורה שהניח את הקלף האחרון שהוביל אל הזהב שולף קלפי זהב כמספר כורי הזהב מהערימה, לוקח אחד לבחירתו (יש קלפים של 1, 2 ו3 גושי זהב) ומעביר את שאר הקלפים לכורה הבא בסדר הסיבוב, וכך עד שכל הקלפים מחולקים. אם הסבאטורים ניצחו, הסבאטורים מקבלים זהב: סבאטור בודד מקבל 4 גושי זהב, שניים או שלושה סבאטורים מקבלים 3 גושי זהב כ"א, ארבעה סבאטורים מקבלים שני גושי זהב כ"א.
בתום הסיבוב, כל הקלפים נאספים ומעורבבים מחדש, קלפי הגמדים הקובעים מי סבאטור ומי כורה זהב מעורבבים ומחולקים אקראית מחדש גם הם, ומתחיל סיבוב נוסף.
בתום שלושה סיבובים, מי שבידו כמות גושי הזהב הרבה ביותר מנצח.
איכות החלקים
במשחק יש רק קלפים, והם קלפי קרטון די טובים. הקופסא קומפטית מאוד, בגודל שלא מנופח סתם והוא בערך כמו שני קלפי "מלחמה" מונחים זה לצד זה, ובגובה סביר. ייתכן שכלילת לוח היה מקל על המשחק, אבל העובדה שהמנהרות יכולות להגיע גם רחוק מאוד לאחד הכיוונים מהווה טענה נגד כלילת לוח - כמו גם הדבר היה מגדיל משמעותית את הקופסא. העובדה שאין לוח היא בעלת יתרון נוסף שעליו אדבר בהמשך.
ההתרשמות שלי
המשחק מעולה. אחותי הקטנה בת ה4 וחצי הצליחה להבין את החוקים ולשחק "מלבד", אם כי לעיתים נמאס לה באמצע (במיוחד כאשר היא תקועה עם כלי שבור למשך זמן ארוך). המשחק גם מתאפשר בשתי רמות - מכיוון שאתה לא יודע מי סבאטור ומי כורה זהב, למעשה יש משחק ניחושים מי מנסה לעשות מה, מה שמאפשר משחק ברמה גבוהה שיעניין גם מבוגרים, בו בזמן שהחוקים הפשוטים והאפשרות לגלות לכולם מי הוא מי מאפשרים משחק גם עם ילדים. הסדר השונה של קלפי המנהרה בכל פעם, והעובדה שהמנהרות נבנות בצורה שונה מאוד, בנוסף לכך שזהות הסבאטורים משתנה מסיבוב לסיבוב מונעת חזרתיות. משחק ממש טוב, אני לא יודע מה המחיר (כאמור, אבא שלי קנה אותו) אבל מומלץ בחום.
אפשרות לגרסאות נוספות
מכיוון שהמשחק היה חדש, חרשנו עליו כמה וכמה ימים, ומהר מאוד גיליתי משהו מעניין - ישנם 71 קלפים בחפיסה, ומרחק של 7 קלפים מפתח המנהרה אל היעד. משמע - הורדה של 10 קלפים מהחפיסה (כמובן בתבונה ולא אקראית) תאפשר קירוב של קלף אחד בין קלף היעד לקלף פתח המנהרה (דבר שהתאפשר בזכות העובדה שאין לוח). ואם זה עובד פעם אחת - למה לא שלוש פעמים? כך נוצר המשחק המקוצר - מורידים 30 קלפים, עושים מרחק של 4 (במקום 7) קלפים בין היעד לפתח המנהרה, וקיבלת משחק שהחוויה שלו הרבה יותר מהירה. לפעמים זה לא בדיוק עובד (הייתי צריך לשחק קצת עם הכמויות של המנהרות לעומת קלפי פעולה) אבל עם קצת עבודה ורצון אפשר לעלות על הנוסחה. כך, במשחק אחד טמונות בעצם שתי חוויות משחק שונות!
בקיצור, המשחק ממש, אבל ממש, מוצלח, ומומלץ ללכת לחנויות ולחטוף. אם למישהו גם כן יש את המשחק, אשמח לרשמים שלו (ולעצות איך לנצח ). בלי קשר, זו הסקירה הראשונה למשחק לוח שאני כותב, אז אשמח לביקורת בונה.
העץ הזה מיועד לסקירה, שבעיקרון הייתה יכולה לעלות גם לאתר אם הייתי יודע איך עושים את זה.
אשמח לתגובות.
חוקי המשחק
במשחק יש שלושה סיבובים. בכל סיבוב, שחקן יכול להיות גמד כורה זהב או גמד סבאטור -כורי הזהב מנצחים את הסיבוב אם הם הגיעו אל יעד הזהב, הסבאטורים מנצחים את הסיבוב אם לא. הקביעה נערכת באמצעות חלוקה חשאית של קלפים אדומים שעל גבם מצויר גמד, ובצד השני - גמד שובר מכוש עם הכיתוב למעלה (באנגלית) "סבאטור", או גמד עם עגלה מלאה זהב ואבנים. יש להדגיש, שחלוקת השחקנים לכורי זהב וסבאטורים היא אקראית וחשאית - אף אחד לא רואה את הקלפים של האחרים, והקלפים מחולקים עם הצד האדום כלפי מעלה כך שלא רואים מה מחלקים.
היחס בין הכורים לסבאטורים תלוי בכמות השחקנים. תמיד יש קלף אחד יותר ממספר השחקנים, וקלף אחד שמונח בצד. עם שלושה שחקנים, יש 3 כורים וסבאטור אחד (כן, יכול להיות מצב שאין סבאטור בכלל). בארבעה, 4 כורים וסבאטור אחד. בחמישה, 4 כורים ושני סבאטורים. אפשר גם לשחק בעד 10 שחקנים, אבל אני לא זוכר את היחס המדויק. בכל מקרה, העיקרון הוא שתמיד יש יותר כורים מסבאטורים.
מסדרים את ה"לוח" של המשחק בכך ששמים את שלושת קלפי היעד (שתי אבנים וקלף אחד של זהב, שאם הגיעו אליו הכורים מנצחים את הסיבוב) במרחק של 7 קלפים מקלף פתח המנהרה - קלף ההתחלה. בין קלף היעד האמצעי לקלפים שבצדדים יש מרחק של קלף לכל צד.
בתחילת המשחק כל שחקן מקבל 6 קלפים. יש שני סוגים של קלפים - קלפי מנהרה וקלפי פעולה. קלפי המנהרה מובילים מקלף ההתחלה אל קלפי היעד, ויש מהם שני סוגים כלליים - עם מוצא או בלי מוצא, והם משמשים את כורי הזהב או הסאבטורים בהתאמה. קלפי הפעולה מאפשרים פעולות אחרות:
קלפי שבירה - ישנם שלושה סוגים, מכוש, מנורה ועגלה. ההשפעה זהה - השחקן שעליו שמו את הקלף לא יכול לשים קלפי מנהרה בתורו. לא יכול להיות יותר מקלף אחד כזה לפני כל שחקן.
קלפי תיקון - מאפשרים להסיר את השפעת קלפי השבירה. גם כאן ישנם שלושה סוגים, ובנוסף מספר קלפים שיכולים לתקן אחד משני סוגי שבירות לבחירת השחקן.
מפה - מאפשר להציץ באחד מקלפי היעד, כדי לדעת איפה מסתתר הזהב.
מפולת סלעים - מאפשר להסיר קלף מנהרה אחד מהשולחן. כורי זהב יכולים להסיר דרכים ללא מוצא כדי להתקדם, בעוד סבאטורים יכולים להשתמש בקלף כדי להוריד קלפים שמקדמים את הכורים אל הזהב.
בכל תור, השחקן משחק קלף פעולה או מניח קלף מנהרה בצורה שמתאימה לכל קלפי המנהרה שמסביבו, וגם מחוברת לקלף מנהרה שכבר מונח על הלוח. אם לפני השחקן מונח קלף כלי שבור, הוא לא יכול להניח קלף מנהרה. אם השחקן לא יכול או לא רוצה לעשות את תורו, הוא יכול במקום זאת לזרוק קלף עם הפנים כלפי מטה אל ערימת הקלפים המשומשים. לאחר מכן, הוא לוקח קלף אחד מהקופה, אם ישנה קופה (ייתכן שהקופה כבר נגמרה, ואז השחקנים ממשיכים עד שלכולם נגמרים הקלפים ביד).
כורי הזהב מנצחים את הסיבוב ברגע שישנה מנהרה רציפה מקלף פתח המנהרה אל קלף הזהב. הסבאטורים מנצחים את הסיבוב אם לאף שחקן אין קלפים ביד ואין מנהרה רציפה מקלף פתח המנהרה אל הזהב.
אם כורי הזהב ניצחו את הסיבוב, הכורה שהניח את הקלף האחרון שהוביל אל הזהב שולף קלפי זהב כמספר כורי הזהב מהערימה, לוקח אחד לבחירתו (יש קלפים של 1, 2 ו3 גושי זהב) ומעביר את שאר הקלפים לכורה הבא בסדר הסיבוב, וכך עד שכל הקלפים מחולקים. אם הסבאטורים ניצחו, הסבאטורים מקבלים זהב: סבאטור בודד מקבל 4 גושי זהב, שניים או שלושה סבאטורים מקבלים 3 גושי זהב כ"א, ארבעה סבאטורים מקבלים שני גושי זהב כ"א.
בתום הסיבוב, כל הקלפים נאספים ומעורבבים מחדש, קלפי הגמדים הקובעים מי סבאטור ומי כורה זהב מעורבבים ומחולקים אקראית מחדש גם הם, ומתחיל סיבוב נוסף.
בתום שלושה סיבובים, מי שבידו כמות גושי הזהב הרבה ביותר מנצח.
איכות החלקים
במשחק יש רק קלפים, והם קלפי קרטון די טובים. הקופסא קומפטית מאוד, בגודל שלא מנופח סתם והוא בערך כמו שני קלפי "מלחמה" מונחים זה לצד זה, ובגובה סביר. ייתכן שכלילת לוח היה מקל על המשחק, אבל העובדה שהמנהרות יכולות להגיע גם רחוק מאוד לאחד הכיוונים מהווה טענה נגד כלילת לוח - כמו גם הדבר היה מגדיל משמעותית את הקופסא. העובדה שאין לוח היא בעלת יתרון נוסף שעליו אדבר בהמשך.
ההתרשמות שלי
המשחק מעולה. אחותי הקטנה בת ה4 וחצי הצליחה להבין את החוקים ולשחק "מלבד", אם כי לעיתים נמאס לה באמצע (במיוחד כאשר היא תקועה עם כלי שבור למשך זמן ארוך). המשחק גם מתאפשר בשתי רמות - מכיוון שאתה לא יודע מי סבאטור ומי כורה זהב, למעשה יש משחק ניחושים מי מנסה לעשות מה, מה שמאפשר משחק ברמה גבוהה שיעניין גם מבוגרים, בו בזמן שהחוקים הפשוטים והאפשרות לגלות לכולם מי הוא מי מאפשרים משחק גם עם ילדים. הסדר השונה של קלפי המנהרה בכל פעם, והעובדה שהמנהרות נבנות בצורה שונה מאוד, בנוסף לכך שזהות הסבאטורים משתנה מסיבוב לסיבוב מונעת חזרתיות. משחק ממש טוב, אני לא יודע מה המחיר (כאמור, אבא שלי קנה אותו) אבל מומלץ בחום.
אפשרות לגרסאות נוספות
מכיוון שהמשחק היה חדש, חרשנו עליו כמה וכמה ימים, ומהר מאוד גיליתי משהו מעניין - ישנם 71 קלפים בחפיסה, ומרחק של 7 קלפים מפתח המנהרה אל היעד. משמע - הורדה של 10 קלפים מהחפיסה (כמובן בתבונה ולא אקראית) תאפשר קירוב של קלף אחד בין קלף היעד לקלף פתח המנהרה (דבר שהתאפשר בזכות העובדה שאין לוח). ואם זה עובד פעם אחת - למה לא שלוש פעמים? כך נוצר המשחק המקוצר - מורידים 30 קלפים, עושים מרחק של 4 (במקום 7) קלפים בין היעד לפתח המנהרה, וקיבלת משחק שהחוויה שלו הרבה יותר מהירה. לפעמים זה לא בדיוק עובד (הייתי צריך לשחק קצת עם הכמויות של המנהרות לעומת קלפי פעולה) אבל עם קצת עבודה ורצון אפשר לעלות על הנוסחה. כך, במשחק אחד טמונות בעצם שתי חוויות משחק שונות!
בקיצור, המשחק ממש, אבל ממש, מוצלח, ומומלץ ללכת לחנויות ולחטוף. אם למישהו גם כן יש את המשחק, אשמח לרשמים שלו (ולעצות איך לנצח ). בלי קשר, זו הסקירה הראשונה למשחק לוח שאני כותב, אז אשמח לביקורת בונה.
עריכה אחרונה: