• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

סלבטורה מתראיין על הספר החדש שלו, ועל הגזענות של הצגת ה Drow

ראיון מאוד מעניין. ממליץ לקרוא אותו בראש פתוח ולא לשפוט מיד:

מאוד מעריך את המשפט הזה:
“These aren’t game books, they’re novels,” Salvatore said. “Novels are supposed to reflect the time period they were written in. [...] There’s no reason to [make any changes], because there’s nothing in my early books philosophically that’s different than who I am today. I’m just more aware of certain things in the books that became problematic. But philosophically, that’s who I am. That’s who I’ve always been. I just try to be better.”
אפשר לראות שכמו שהחברה התקדמה מעבר לראיית הגבר הלבן הזקן במרכז החברה לחברה הרבה יותר שיוויונית ומקבלת, הוא גם מציג את זה בספרים שלו, תוך כדי שמירה על הספרים הישנים שלו כמו שהם.
הבעיה היחידה שלי עם לקרוא את הספרים שלו, שבהנחה שמולדת זה נקודת פתיחה, היא שמדובר בספר גרוע עם הרבה תפיסות מיושנות על החברה. מעניין אם הספרים החדשים יהיו Standalone.

גם מעניין לראות את החלוקה החדשה של ה Drow לשלושה סוגים שונים: Udadrow, Lorendrow, Aevendrow. זה ניסיון שלהם לשפר את הגזע, שכיום הוא אחד הגזעים הגרועים במבוכים ודרקונים.
אני מעדיף בהרבה את הגישה שלי לאלפים האפלים באיי הסערה, שמבחינה פוליטית וחברתית זה רק החלטה למי להשתייך, ללא קשר לצבע העור. וכמובן שבאיי הסערה יש הרבה אלפים עם דם מעורב של אלפים בהירים ואלפים אפלים. אף פעם לא הבנתי למה בממלכות נשכחות זה לא ברור ומובן מאליו שאלפים ו Drow מתערבבים.

להגנת מכשפי החוף, תמיד קשה יותר לקחת עולם קיים ולשנות בו דברים. גם במקרה הזה אני בטוח שה "הזעם האינטרנטי הקדוש" על זה ששינו שם או התרבות המטופשת של ה Drow משתולל בכל מיני פינות נידחות במרשתת. אם כי מנזוברנזן היא בהחלט מקום עם מבנה מגניב, לפחות ככה אני זוכר שקראתי עליו כשהייתי נער.
"הזעם הקדוש" הוא כל-כך מרעיש שסלבטורה אפילו מתנצל מראש:
“Nothing’s being dictated to me,” Salvatore said. “I am not retrofitting or retconning the drow. I am expanding the drow.”
 
כל הרעיון מאחורי האלפים האפלים בזמנו הוא שהם גרסה מרושעת של האלפים הטובים. אנשים תמיד חושבים שהכבשה השחורה יותר מעניינת מעדר הכבשים. (ובמיוחד כשמדובר באלפים.) נראה לי שהבעיה שלו נוגעת יותר לעובדה שדריזט שחור. כמובן מאז אין שום בעיה לתאר את האלפים הרגילים בצורה לא סימפתית - מה שמבטל את הצורך בדרו ככבשה השחורה של העדר. לגבי בני תערובת, סביר להניח שזו יותר המחשבה הילדותית שאם ימהלו את הדרו בתוך האלפים הרגילים, התוצאה לא תהיה מרשימה במיוחד (יכול להיות שהדרו גזע גרוע אבל היכולות שלהם זוכות לפופולריות רבה. ולאלפים רגילים אין את היכולות המיוחדות של הדרו). אחרי הכול, בני תערובת אמורים לרשת את הטוב בשני העולמות. מעבר לכך, אני מניח שהוא פשוט מחפש פרספקטיבה חדשה לדמות, שממה שקראתי, די נמאסה עליו (אבל הכסף שהוא מקבל כדי לכתוב עליה לא נמאס עליו).
 
קריאה מעניינת ממש, תודה על השיתוף! אני לא אוהב במיוחד את ההרחבה של הדרו ל3 תרבויות שונות, אבל זה בהחלט עדיף על כלום לדעתי. הבעיה שלי עם זה היא שפשוט מדובר במקבילה לאיך שהאלפים הרגילים מתחלקים לאלפי יער, אלפים גבוהים, ובדרך כלל עוד משהו (בין אם זה דרו, אלף ים, אלף אפור, אלף שמש או וואטאבר)
 
זה מרגיש לי כמו ההיפך מפתרון. במקום שיהיו אלפים רגילים שיש להם עור כהה, לוקחים את הגזע הבעייתי (האלף היחיד עם עור כהה) ונותנים לו שתי תרבויות חדשות שהן בתכלס רטקון ואחת מהן נשמעת בדיוק כמו אלף יערות, רק אפל. למה זה סוג נפרד של אלף? למה לא פשוט "אה בטח יש אלפי יערות עם עור כהה"?

ויש גם את הקטע עם גמדים, שלכל הגמדים בממלכות נשכחות יש עור בהיר אלא אם הם דרואגר ואז הם רשעים ועם עור כהה.
 
ההנחה שלי תמיד הייתה שישנם אלפים/גמדים בעלי עור חום כהה (מה שנקרא בעולם שלנו "שחור" משום מה) בדיוק כפי שיש בעלי עור חום בהיר/ורוד (מה שנקרא בעולם שלנו "לבן") והשחור/אפור עבור דרו ודרואגר הם בגוונים שלא קיימים בתחום העור האנושי ומקור הצבע הוא אל-טבעי (השפעה של אלה מורשעת/עריכה גנית ע"י מצליפי מוחות)
לגבי הוספה רטרואקטיבית של קבוצות שלמות של דרו שבגדו בלולת'- קצת צורם, למה לא לומר שעד עכשיו ללות' הייתה השפעה ישירה על הדרו שגרמה להם להיות רשעים, ועכשיו בעקבות אחד מהאירועים ששינו את העולם ההשפעה שלה נחלשת ועכשיו לדרו יש רצון חופשי באמת?
 
עריכה אחרונה:
יש עם ההנחה שלך שתי בעיות.

1. עד כה לא היו בכלל באף ספר של מו"ד מעולם איורים של גמדים או בני מחצית שלא בגווני עור ושיער אירופאים. אם יש גמדים שחורים, איפה הם? זו בעיה של ייצוג.
אלפים עם עור כהה ראיתי רק בספרים של Eberron. עד שמביאים פרט עם עור כהה, זה בדרך כלל גזע *אחר*, כמו ה-Xeph שהם לגמרי לגמרי בני אנוש עם יכולת מהירות פסיונית ושחורים, משום מה, או הדרואגר שהם לגמרי לגמרי גמדים אבל רשעים וכמעט שחורים.

2. אלו גזעים פנטסטיים בעולמות פנטזיה. אין שום סיבה שיהיה לעור שלהם ספקטרום אנושי מהמציאות. לאלפי ירח בממלכות הנשכחות יש לפעמים עיניים סגולות...
בפאת'פיינדר יש ננסים עם שיער ירוק, ובמבוכים ודרקונים 5 הופיעו לראשונה אלפי יערות סגלגלים, אבל בכל זאת ה-"סטנדרט" של יצורים אנושיים בתיאור ובאומנות הוא תמיד אירופאי מציאותי.
ספציפית לגבי הצבע של דרו, בשום שלב לא נטען שהצבע שלהם הוא בגלל השחתה של לולת', ולמעשה זה יהיה גרוע יותר כי אז אלפים אפלים טובים... הופכים ללבנים?
 
1.הא? מה עם חצי מהאיורים של גמדי הזהב? (דוגמה ספציפית עמוד 104 בספר על חוף החרב) והדרואגר והגמדים הם באותה קבוצה כפי שזאבים וכלבים באותה קבוצה (ומאותה סיבה)
2.אין סיבה שיהיו, אבל מסתבר שאם יש להם ערו בצבע שדומה לאנושי זה חייב לנוע על כל הטווח בין וורוד לחום כדי שלא תהיה "בעיית ייצוג"
לפי המדריך של מורדינקן אלפים הפכו לדרו בגלל שילוב של האנרגיות הלא טובות של האנדרדארק+הסגידה שלהם ללולת' (אם כי בחלק מוקדם יותר נאמר שהחלוקה נעשתה ברגע שקורליון יצר לאלפים ולדרו גוף פיזי אחרי שהדרו בגדו בו). אין הגדרה מוחלטת של מה גרם למה אבל אם אתה רוצה ניתן לומר ששינוי העור והרגישות לאור הם רק השפעה של האנדרדארק והשינוי המנטלי הוא רק ההשפעה של לולת'.
(כמובן שבשכתוב המתקרב זה כנראה ישתנה)
אז לא, דרו שהופך לטוב לא הופך משחור ללבן תוך לילה. קבוצת דרו שנוטשת את לולת' ועוזבת את האנדרדארק? אולי לאורך מספר דורות צבע העור של הקבוצה ישתנה ויהיה דומה יותר לאלה של אלפים.
אם זה נשמע בעייתי, אפשר פשוט להחליף ולומר שהדרו הם למעשה בהירים והאלפים הם כהים, אף אחד לא יתלונן שהקבוצה המרושעת היא עם צבע עור בהיר.
 
הדיון על הספרים של מבוכים ודרקונים / ממלכות נשכחות.
לגבי הוספה רטרואקטיבית של קבוצות שלמות של דרו שבגדו בלולת'- קצת צורם, למה לא לומר שעד עכשיו ללות' הייתה השפעה ישירה על הדרו שגרמה להם להיות רשעים, ועכשיו בעקבות אחד מהאירועים ששינו את העולם ההשפעה שלה נחלשת ועכשיו לדרו יש רצון חופשי באמת?
מסכים שזה צורם, אבל גם הפתרון שלך צורם. התרבות שלהם מאוד מפותחת מעבר ללולת'. אני די בטוח שבחלק מספרי הקריאה היא נעלמה/ההשפעה שלה נחלשה מאוד והם עדיין נשארו בתרבות דומה.
לצורך העניין יש כאן ניסיון ללכת בין הטיפות, לבצע שינוי משמעותי מבלי להרגיז את ליגיונות "הרסו את ההיסטוריה המקודשת של המשחק הבדיוני שקראתי לפני 20 שנה" - אחרת היה אפשר לקרוא למושבות החדשות Drow וזהו.
1. עד כה לא היו בכלל באף ספר של מו"ד מעולם איורים של גמדים או בני מחצית שלא בגווני עור ושיער אירופאים. אם יש גמדים שחורים, איפה הם? זו בעיה של ייצוג.
אלפים עם עור כהה ראיתי רק בספרים של Eberron. עד שמביאים פרט עם עור כהה, זה בדרך כלל גזע *אחר*, כמו ה-Xeph שהם לגמרי לגמרי בני אנוש עם יכולת מהירות פסיונית ושחורים, משום מה, או הדרואגר שהם לגמרי לגמרי גמדים אבל רשעים וכמעט שחורים.
ההנחה שלו בסדר, במשחק שלו הם יכולים להיות באיזה צבע שבא להם ;) אבל כן, מכשפי החוף בפרט והתחביב בכלל מפגר כמה שנים טובות אחרי התרבות והערכים של היום. זה טבעי, כי לרוב תאגידים וחברות גדולות לא ששות להיכנס לתוך נושאי תרבות, אלא אם זה ממש מובהק כמו במקרה הזה. שגם הוא דרך אגב יותר אמירה אישית של הסופר והיוצר, ופחות קו תאגידי.
 
מה זה תפיסות מיושנות על החברה?
זה עולם דמיוני, מה הקשר בין ספר בעולם דמיוני לבין תפיסות חברתיות של אנשים בכדור הארץ?

חולק על כך שמולדת הוא לא ספר טוב (טוב, רק חלקית ;) ). הוא לא ספר טוב, הוא ספר מצויין. בכלל טרילוגיית האלף האפל היא טרילוגיה מצויינת.

האלפים האפלים זאת תרבות מעניינת שהיא שונה בתכלית מאלפים אחרים. זה לא שיש אלפים גבוהים או אלפי יער, גמדי גבעות או גמדי עמקים, שכולם די דומים אחד לשני. אלפים אפלים זה גזע שהוא שונה מהותית מהאלפים האחרים, וזה הייחוד שלהם
 
אני מאד מעריך את סלבטורה, קראתי ספרים שלו וגם קורא ברגע זה, אבל אני לא קונה את זה שפתאום הוא החליט לתקן את העולם/ספרים/דריזט, למרות מה שהוא אומר, די ברור שזו שלוחה של המדיניות של מכשפי החוף ואני מתאר לעצמי שהיה מעורב בדבר כסף או הבטחה להמשכיות שיתוף פעולה ומוצרים אם הוא יישר קו איתם ואולי אני טועה, אבל התזמון במקרה הטוב חשוד...

טרילוגית האלף האפל בעיניי, כמו בעיניי רבים אחרים מדהימה, והיא שינתה הרבה מהתפיסה שלי בחיים, אבל מעולם היא לא השפיעה עליי באיזורי הגזענות.
העולם הדימיוני מלא בגזעים שלכל אחד יש את הייחוד שלו, אני אוהב את הגמדים רוטנים ומחשלים נשקים, אני אוהב את האורקים אכזרים ופראיים ואני אוהב את האלפים האפלים מרושעים ומניפולטיביים - לכל גזע יש את הייחוד שלו וזה מה שהופך את העולם לצבעוני ויפה.

כמובן שלכל גזע יש את היוצאים מן הכלל שלו (דריזט כדוגמא הכי טובה אולי) וזה גם אחלה.
בכל זאת מכשפי החוף בשם הפוליטקלי קורקט המוגזם שלהם מאז Black lives matter מנסים בכוח לעשות המון שינויים בקאנון של המשחק ואני גם מאמין שהם בסופו של דבר יצליחו, אבל לתחושתי העולם יאבד מהקסם שלו.

יש הרבה דרכים למגר גזענות אני לא בטוח שזה השביל הכי נכון לשם.
אני מוכרח לציין שהיו מספר שינויים של מכשפי החוף שבסוף כן חשבתי שהם בכיוון נכון כמו הכנסת מגדרים שונים, יותר נשים כNPC וכו' אבל כל דבר במידה ולדעתי לא צריך לשטח את כל העולם ואת כל הגזעים רק כדי להתהדר בנאורות...
 
אני מעולם לא דמיינתי אלפים אפלים כמשהו אפילו דומה לאפרו אמירקאים.
שחור -לא טבעי- בקומיקס העור נראה בכלל בגוונים של אפור.
שום דבר בתרבות של הדרו, לא מזכיר אפריקאים..

ולגבי זה שבפנטזיה קלאסית באווירה אירופאית ימי ביניימית, שמסופרת על ידי אנשים ממורשת אירופאית רוב הדמויות יתוארו על הספקטרום האירופאי, לא נשמע מפתיע כל כך בעיניי
 
אני מאד מעריך את סלבטורה, קראתי ספרים שלו וגם קורא ברגע זה, אבל אני לא קונה את זה שפתאום הוא החליט לתקן את העולם/ספרים/דריזט, למרות מה שהוא אומר, די ברור שזו שלוחה של המדיניות של מכשפי החוף ואני מתאר לעצמי שהיה מעורב בדבר כסף או הבטחה להמשכיות שיתוף פעולה ומוצרים אם הוא יישר קו איתם ואולי אני טועה, אבל התזמון במקרה הטוב חשוד...
חייב לשאול כמה פעמים דיברת עם סלבטורה, בכמה פגישות ישבת עם מכשפי החוף וכמה זמן יצא לך לעמוד איתם בקשר אישי וביחסי עבודה? אני משער שגם ראית את החוזה שלהם ואתה מכיר את הסכמי העבודה בין סלבטורה למכשפי החוף.

או שאתה סתם קורא לסלבטורה שקרן ומושחת כי זה האינטרנט ואין אחריות לדברים שכותבים?
 
חולק על כך שמולדת הוא לא ספר טוב (טוב, רק חלקית ;) ). הוא לא ספר טוב, הוא ספר מצויין. בכלל טרילוגיית האלף האפל היא טרילוגיה מצויינת.
גם אני חשבתי ככה עד לפני שנה, על כנפי הנוסטלגיה. עד שקראתי אותו שוב וגיליתי שמדובר בספר עם עלילה מטופשת, דמויות שטחיות והרבה דברים שמסתדרים באופן לא הגיוני כדי שדריזט יצליח.
בתור נער זה לא הפריע לי, היום זה מרגיש מטופש. קראת אותו לאחרונה שוב?
 
חייב לשאול כמה פעמים דיברת עם סלבטורה, בכמה פגישות ישבת עם מכשפי החוף וכמה זמן יצא לך לעמוד איתם בקשר אישי וביחסי עבודה? אני משער שגם ראית את החוזה שלהם ואתה מכיר את הסכמי העבודה בין סלבטורה למכשפי החוף.

או שאתה סתם קורא לסלבטורה שקרן ומושחת כי זה האינטרנט ואין אחריות לדברים שכותבים?
לא דיברתי עם סלבטורה כלל, בדיוק כפי שאתה או אף אחד אחר כאן לא דיבר איתו.
כל מה שכתבתי היה על סמך דעתי האישית ואני לא חושב שצריך להתמם, זו חברה שרוצה להרוויח והעיתוי בו סלבטורה פתאום רוצה לשנות את כל הפילוסופיה/תפיסה שלו איכשהו קורה בתזמון חשוד שבו מכשפי החוף משנים את אותם הדברים לרוחב.

אני מבקש שלא תעוות את מה שכתבתי, התחלתי דווקא בזה שכתבתי שאני מעריך את סלבטורה, אבל אני לא קונה את כל האידיליה שהוא מציג, לא יודע אם זה שקר, אולי ואולי ניסיון לייפות את הדברים.
בכל מקרה הבעתי את דעתי ואני עומד מאחוריה, אבל זו רק דעה ולא ביססתי אותה על סמך חקירה משטרתית או שיחות מאחורי הקלעים.

לגבי הספר מולדת, אפשר להתווכח עליו ספרותית, אבל מה שקשה להתווכח איתו הוא שהספר נגע והשפיע על המון אנשים (לאו דווקא נערים) ואני חושב שזה שווה כל כך הרבה יותר מאשר "המשקל הספרותי" שלו.
 
עריכה אחרונה:
בכל מקרה הבעתי את דעתי ואני עומד מאחוריה, אבל זו רק דעה ולא ביססתי אותה על סמך חקירה משטרתית או שיחות מאחורי הקלעים.
בעולם שלי שאתה קורא למישהו שקרן ומושחת, זה צריך להתבסס על יותר מאשר דעה.
זה האשמות חמורות, שפעם לפני שהאינטרנט מאפשר לנו להשמיץ חופשי-חודשי את כל העולם ואחותו אנשים לא היה זורקים את זה סתם כך. אחד החוליים הגדולים של האינטרנט.

מסקרן אותי לדעת איך תרגיש אם לך יקראו שקרן ומושחת רק כי אמרת משהו שמישהו אחר לא אהב.
 
אני מבקש שלא תעוות את מה שכתבתי, התחלתי דווקא בזה שכתבתי שאני מעריך את סלבטורה, אבל אני לא קונה את כל האידיליה שהוא מציג, לא יודע אם זה שקר, אולי ואולי ניסיון לייפות את הדברים.
בכל מקרה הבעתי את דעתי ואני עומד מאחוריה, אבל זו רק דעה ולא ביססתי אותה על סמך חקירה משטרתית או שיחות מאחורי הקלעים.
הגבתי על זה כאן ופירטתי יותר בתגובה עצמה.
שוב, לא קראתי לו שקרן ומושחת, אלו מילים שאתה בחרת, אבל זכותי המלאה להרים גבה על ההתנהלות מאחורי הקלעים שם, לא יודע אם יש טעם לחזור על זה בפעם הרביעית אבל - הכל לדעתי האישית והדגשתי את זה.
 
אני חושב שיש הבדל גדול בין לומר שמישהו מתנסח בצורה שמתאימה לכיוון שהסמי-בוסים שלו רוצים לכך שהוא שקרן ומושחת.
נכון, מסכים, זה מה שאני חושב, שיש פה התיישרות למגמה מסויימת, אני חושב שזה קורה להרבה אנשים שעובדים כשכירים כמעט בכל תחום וזה לא הופך אותם לשקרנים ומושחתים, אני לא השתמשתי במילים הנחרצות הללו.
 
חזרה
Top