• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

לא קריטי נושא לפרק: היחס לקסם במשחק

משחקים מסוימים (איזה משחק הינדי שאף אחד לא מכיר, קוראים לו מו"ד 5) מתייחסים לקסם כדבר פשוט ומובן, שמופיע בכל כמה עיירות - או לכל הפחות, לשחקנים יש גישה אליו.
עולמות מערכה - ובעקבותיהם שיטות - אחרים מתייחסים לקסם בצורה שונה לחלוטין. הרעיון היחיד שעולה על דעתי כרגע הוא שיר של אש ושיר של קרח (משחקי הכס) אבל אני בטוח שישנם נוספים.
אבל אלו רק שני קצוות המתרס. יש גם הרבה מאוד אמצע - ונראה לי שיהיה מעניין לדון בזה, ביתרונות ובחסרונות של כל גישה, וכמובן לקשר לשיטות שמתייחסות באופנים שונים לקסם!
 
זה מאד תלוי במערכה... זה נכון שהקנון של מו"ד 5 מתייחס לעולם שהקסם הוא חלק בלתי נפרד ממנו, אבל יש קמפיינים יותר גריטיים באותה שיטה, שבהם קוסמים נרדפים והקסם נדיר מאד ומצד שני יש מערכות כמו אברון שבהן הקסם נפוץ מאד ואפילו משמש לטכנומאגיה: רכבות שפועלות באמצעות יסודוני אוויר ועוד המון קסמים בשימוש שגרתי.

לשאלתך, אני חושב שקסם זה מגניב וחלק מהסיבה שאנחנו משחקים פנטזיה אפית אבל לטעמי האישי, הרבה מדי קסם, מוזיל אותו ובטווח הארוך מפחית מהמגניבות שלו ומההתלהבות במציאה של חפצים קסומים ו/או לחשים.

כל קבוצה (או מנחה) צריכה להחליט מה מידת הקסם שהוא מעוניינת בו במערכה שלה ולקביעה הזו יש המון השלכות טכנולוגיות, חברתיות, ארגוניות ועוד...
 
קסם במו"ד רלוונטי להרפתקנים, אבל הרפתקנים הם לא רוב האוכלוסייה.

תשווה את זה לכמו שיש לנו היום מטוסי קרב - אתה יודע שהם קיימים, אתה רואה אותם בטלויזיה או שומע אותם עוברים ואם אתה גר קרוב לבסיס של חיל האוויר אתה רואה אותם גם ממריאים ונוחתים. יש אפילו אנשים שמשרתים בבסיסים שלהם, רואים אותם מקרוב ומתעסקים בהם, אבל מעטים מאוד הם אלה שבאמת יודעים להטיס אותם ועוד פחות מכך הם אלה שגם עושים את זה בפועל.
 
קסם במו"ד רלוונטי להרפתקנים, אבל הרפתקנים הם לא רוב האוכלוסייה.

תשווה את זה לכמו שיש לנו היום מטוסי קרב - אתה יודע שהם קיימים, אתה רואה אותם בטלויזיה או שומע אותם עוברים ואם אתה גר קרוב לבסיס של חיל האוויר אתה רואה אותם גם ממריאים ונוחתים. יש אפילו אנשים שמשרתים בבסיסים שלהם, רואים אותם מקרוב ומתעסקים בהם, אבל מעטים מאוד הם אלה שבאמת יודעים להטיס אותם ועוד פחות מכך הם אלה שגם עושים את זה בפועל.
זו דוגמא מאד טובה לדעתי!

לא יודע למה, משום מה התחושה שלי שבקנון של מו"ד קופסאות, מוד"מ2 הקאנון הרגיש לי כזה, כלומר הקסם קיים אבל לרוב אין גישה אליו והוא אינו נפוץ אם כי ידוע שקיים.
לעומת, לדוגמא 5E שבו מרגיש שהקאנון די מופצץ בקסם, אנשים, מקצועות, מפלצות, כל עולם הלחשונים...
 
5E שבו מרגיש שהקאנון די מופצץ בקסם, אנשים, מקצועות, מפלצות, כל עולם הלחשונים...
ב"מעגל החברתי" של ההרפתקנים יש המון קסם, יצורים קסומים וכו'. אבל זה לא אומר כלום לגבי שאר האוכלוסיה. כמו רוב האוכלוסייה בישראל ומטוסי קרב. כמובן שאם אתה משחק במשחק של כנף מטוסי קרב, המשחק יהיה מפוצץ במטוסים, טייסים, טילים ופצצות.
 
כמו שנאמר כאן, זה לחלוטין תלוי עולם המערכה / הקמפיין שלך ומה שאתה רוצה לעשות איתו.
לא חושב שהדוגמא של מטוסי קרב היא מדויקת כי למטוסי קרב יש אפס השפעה על החיים שלנו ביום יום. לעומת זאת קסם משפיע על כל אספקט בעולם: מזון, תקשורת, תחבורה וכו'.
גם אם האוכלוסייה בכללותה לא יודעת איך להשתמש בקסם, עצם קיומו משפיע על הכל.
אבל שוב, זה מאוד תלוי בעולם שלך.
 
ב"מעגל החברתי" של ההרפתקנים יש המון קסם, יצורים קסומים וכו'. אבל זה לא אומר כלום לגבי שאר האוכלוסיה. כמו רוב האוכלוסייה בישראל ומטוסי קרב. כמובן שאם אתה משחק במשחק של כנף מטוסי קרב, המשחק יהיה מפוצץ במטוסים, טייסים, טילים ופצצות.
התכוונתי לכך שהקסם פשוט נפוץ, לחשי "אור" כמנורות, שירותי החייאה בכנסיה, יש קמפיינים שבהם לאנשים רגילים יש לחשונים וכו' הכוונה היא לכמות הקסם במערכה ויש לזה המון השלכות על המון דברים...
 
משחקים מסוימים (איזה משחק הינדי שאף אחד לא מכיר, קוראים לו מו"ד 5) מתייחסים לקסם כדבר פשוט ומובן, שמופיע בכל כמה עיירות - או לכל הפחות, לשחקנים יש גישה אליו.
עולמות מערכה - ובעקבותיהם שיטות - אחרים מתייחסים לקסם בצורה שונה לחלוטין. הרעיון היחיד שעולה על דעתי כרגע הוא שיר של אש ושיר של קרח (משחקי הכס) אבל אני בטוח שישנם נוספים.
אבל אלו רק שני קצוות המתרס. יש גם הרבה מאוד אמצע - ונראה לי שיהיה מעניין לדון בזה, ביתרונות ובחסרונות של כל גישה, וכמובן לקשר לשיטות שמתייחסות באופנים שונים לקסם!
הגישה הבסיסית שלי לזה היא שמגוון גישות יכולות להיות מעניינות. קשה לדבר על יתרונות וחסרונות בעניין הזה. זאת בסה"כ שאלה של הסיטואציות שרוצים להיתקל בהן במשחק.
 
זה קשור גם ב"אווירה" לפנטזיה "רכה' או 'קשה'
נגיד לא ממש מוגדר מה גנדאלף יכול ולא יכול לעשות
אבל כשהוא עושה משהו זה *מרגיש* קסום.

יש פנטזיה בסגנון ערפילאים, ששם זה יותר מדע ביקום עם פיסיקה אחרת. זה יותר "הגיוני" ואתה יכול לבחון "מה אילו"
עולם שבו מה שמפריד בינך לבין הקמה לתחיה זה כמה יהלומים יכול להיות מעניין.
אולי מקדשים יעשו ביטוח תחיה, וגם אם תירצח באיפשהו ישלחו הרפתקנים לאסוף את הגופה.
ואיך זה ישפיע על יחס לחיים ומוות?


או שאתה מעדיף שזה יהיה משהו מעורפל ומוזר, כמו גיבורי על שתמיד חוזרים כי הם בעצם שיבוט של אחיין מיקום מקביל מהטיימליין האפל והאבוד, והוא מביא אחריו את מכרסם היקומים הנורא!
שזה גם כיף אבל בכיוון אחר
 
הגישה הבסיסית שלי לזה היא שמגוון גישות יכולות להיות מעניינות. קשה לדבר על יתרונות וחסרונות בעניין הזה. זאת בסה"כ שאלה של הסיטואציות שרוצים להיתקל בהן במשחק.
כמובן.
התכוונתי שתדברו על הגישות השונות (איתי - תפקידך לדבר על נושאות הלפיד ;)) ועל התוצאות שהן מביאות אליהן.
 
אני אישית מעדיף הרבה קסם, זה הופך את עולם המשחק למקום מעניין יותר, נכון שלא כולם משתמשים במטסי קרב היום, אבל יש אנשים שטסים במטוסים רגילים: קסם זה לא רק דבר קרבי. לדוגמה: היום חקלאים משתמשים בטרקטורים, אפשר להשוות את זה לעולם שבו משתמשים במחרשות קסומות בלי שור, או לפחות האצולה משתמשת בכרכרות בלי סוס.
 
אני חושב שקסם הוא פרמטר אחד בתוך המון פרמטרים. עולם עשיר בקסם יכול להיות דיסטופיה אפלה או גם עדן אוטופי ומגוון דברים באמצע וכך גם עולם דל בקסם או ללא קסם (ושווה גם להזכיר – יש המון ז'אנרים שאינם פנטזיה וכל סוגיית הקסם לא בהכרח רלוונטית עבורם). אני לא חושב שהקסם לבדו הוא פרמטר כזה חשוב ביחס לתמות הרחבות יותר שרוצים שיאפיינו את הקמפיין.
 
אני מעדיף שיהיה קסם, אבל שיהיה נדיר ויקר יחסית.
אישית, אני מתייחס בחשדנות למערכות עם יותר מדי קסם זמין, כי חלק מהן נוטות לנטרל יותר מדי מההבדלים בין העולם המציאותי-טכנולוגי לעולם פנטזיה, באופן כזה שכל/רוב הטכנולוגיה המודרנית למעשה קיימת תחת "זה קסם" - מה שמשמיט המון אלמנטים של עולם עתיק יותר, למשל העובדה שמידע מתפשט לאט; שמכשולי טבע הם אכן מכשולים מסוכנים שלא כל אחד יכול לעבור בקלות; שיצור של חפצים מורכבים הוא איטי ולא הולך בשיטת 'סרט נע', ועוד דברים שבאופן אישי די חשובים לי בעולם המערכה.
 
קסם באותו עולם דמיוני יאמר אמירה כלשהי לגבי אותו העולם עדיף על פני שיהיה קסם 'סתמי' וחסר אופי שנמצא ברקע משום שהוא חלק מהתפאורה של העולם. בלי שמץ של ספק, עולם בעצימות מאגית גבוהה שבו אווירת ה-"פלא" עוטפת גם את החלק היום-יומי שלו ואינה מוגבלת לאליטה כלשהי עדיף מבחינתי. וכמובן, שהקסם ירגיש כמו קסם.
 
אישית, אני מתייחס בחשדנות למערכות עם יותר מדי קסם זמין, כי חלק מהן נוטות לנטרל יותר מדי מההבדלים בין העולם המציאותי-טכנולוגי לעולם פנטזיה, באופן כזה שכל/רוב הטכנולוגיה המודרנית למעשה קיימת תחת "זה קסם" - מה שמשמיט המון אלמנטים של עולם עתיק יותר, למשל העובדה שמידע מתפשט לאט; שמכשולי טבע הם אכן מכשולים מסוכנים שלא כל אחד יכול לעבור בקלות; שיצור של חפצים מורכבים הוא איטי ולא הולך בשיטת 'סרט נע', ועוד דברים שבאופן אישי די חשובים לי בעולם המערכה.
אני בדיוק ההפך, אני מוצא שעולמות כאלה מקלים עלי להתחבר לדמויות ולסיפורים שמסופרים בהם.
 
כי קסם עושה דברים שהם לא רק לחקות טכנולוגיה, אני אישית אוהב פשוט שיש טכנומאגיה שמחקה טכנולוגיה אבל היא נדירה, וקסם שלא מחקה טכנולוגיה ועושה דברים שונים שהוא נפוץ
 
עריכה אחרונה:
חזרה
Top