• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

לא קריטי נושא לפרק: דתות ואלים במשחקי תפקידים

בתחילת השנה BadBug פתח דיון על מהדורה 5 - כהן חסר כבוד ואני חושב שאפשר לקחת משם כמה דברים בנוגע לגישה כלפי אלים.

אם אני אחזור קצת על מה שכתבתי שם קונספט מסוים יכול להתפרש בצורה שונה בתרבויות שונות. אם נשתמש בדוגמה שלך, אל האש יכול להיות אל החיים של תרבות האינואיטים וחבר קרוב, בתרבות יורדי הים אל האש יתפרש כאל המוות ולפיכך אחד שצריך לפחד ממנו (וזה עוד לפני שאני מזכיר תרבויות נוספות). מה זה אומר על האל הוא בחור נחמד או מפחיד או גם וגם? אתה יודע איך זה מרגיש כשהאל ההוא מספר בדיחה טובה ומחייך מיד אחרי שהוא העלה את המפרשים שלך באש ודן אותך למוות אכזרי?
זה מתחיל להיות מעניין כשהשחקנים לא תמיד מגיעים מאותו מקום או נשארים באותו מקום. לשאת את סימן האל במקום מסוים יכול להתפרש כמשהו אחר לגמרי במקום אחר. הכהונה של האל בתרבות אחת יכולה להיות שונה לגמרי מהכהונה של האל בתרבות אחרת ואפילו להתייחס לכוהנים בתרבות האחרת ככופרים/ מחללי כבוד האל / משחיתי האל.


בעולם מערכה אחר שלי נקטתי גישה שונה ובה האלים עזבו בערך לפני 100-300 שנים אחרי שאחד מהם מת. כולם יודעים שהם היום קיימים ועזבו, אבל כל אחד מתייחס לזה אחרת. חלק חושבים שהחזרה לחיים של האל שמת תחזיר את שאר האלים, חלק חושבים שקץ המלחמות יחזיר את האלים (כמובן שחלק מהקבוצה הזאת מרגישה שצריך לאחד את העולם תחת הדגל שלהם), חלק מאמינים שהאלים יחזרו בעצמם וישפטו את העולם כשיחזרו, חלק מאמינים שהאל שלהם יחזור אם יהיו לו מספיק מאמינים וכמובן שחלק חושבים ברוך שפטרנו ושצריך למנוע את החזרה בכל מחיר. צריך לציין שגם בכל קבוצה כללית כזאת לא כולם מסכימים עם כולם.
 
אותי מעניין שלא בכל מערכה רואים את מה שקרה בעולם שלנו - סוג של ״גניבת האל״ וקבלת בעלות עליו (בהקצנה, כמובן) סטייל יהדות/ נצרות/ איסלאם.
זה יכול היה להיות מאוד נחמד בעולמות מסוימים: ״אתה מאמין באל הזה? אה.. ובכן הןא למעשה האל שלי, והוא בכלל לא אוהב אורקים הוא אוהב גמדים. הוא נטש אתכם לאחר שביצעתם את הפשע הארור הנורא ההוא…״
 
שלום לכל משתתפי הדיון המכובדים! תרומתכם לפרק האחרון של לא קריטי אינה מבוטלת, ואני מזמין אתכםן להאזין לתוצאה!

 
האזנתי סוף-סוף לפרק עצמו.
בשאיפה בלי לחזור על התגובה הקודמת שלי בפתיל.

מאד התחברתי לכמה מהאבחנות שעשיתם בפרק - כאלו שלא פעם מתפספסות בהרבה קבוצות משחק ואצל בוני עולמות, וחבל:
ובראשן האבחנה בין אל לדת.
מצטרף בהחלט לדעה שהמסורת הזו - של לזרוק עשרות שמות של אלים שלכל אחד 'תחום' משלו וכל אחד הוא פטרון של מישהו + מכניקה מאד וודאית של זה, מפספסת המון מהיתרונות שיכולות להיות לבניית דתות ומסורות יותר עמומות ושנויות במחלוקת; וכן, זה גם (לדעתי!) מתעל לא מעט בוני עולמות לאותו בור שבו הם מנסים לעניין קוראים ביצירת מיתולוגיה ארכנית על רגל אחת, עם עשרות שמות - ולא פעם, כדי לנסות 'להבדיל את עצמם מאחרים', הולכים שם לעוד ועוד הקצנה.

זה גם נוטה לחזור על מה שהמוני אחרים עשו קודם; וזה גם נוטה לשעמם שחקנים וקוראי עולם מערכה.
אם לא די בזה, זה גם עלול להשפיע לרעה על המשחק בפועל אחר-כך, כאשר המנחה ינסה לדחוף - מוקדם מדי -כוחות קוסמייים למערכה, כי מה לעשות, אם 50% מהקרסים (סתם זרקתי מספר) שיש לו עוסקים בזה, אז תהיה נטיה מוגברת להכניס את זה, במקום דברים פשוטים ו(לדעתי) מעניינים הרבה יותר שיכולים להפוך את הסטינג לחי (כאן אני מתחבר גם לפתיל על הפרק הקודם בפודקסט).

בהזדמנות זו, אני כן אנסה את כוחי בפרסומת עצמית חסרת בושה, ואפנה לפרק התיאולוגיה (לא אלים, תיאולוגיה!) בחוברת למתחיל של מלסטרה, שמציג שש *דתות* שונות, עם הפילוסופיה, האמונות, ההשפעה על המשחק וכ"ו של כל אחת, והרבה פחות מכניקה של אלים דווקא.


(לצערי אין לי לינק ישיר אונליין לפרק הזה :( )

אגב - וגם כאן אני מתחבר לדברים שאמרתם בפרק הנוכחי ואהבתי מאד - גם בתוך הדתות של מלסטרה ניסיתי לכתוב פלגים שונים ולא מעט מחלוקות.
אחת המלחמות הכי קשות וחשובות שזעזעו את עולם המערכה היתה קשורה בטבורה לפרשנות של סוגיה דתית - שהיו לה גם השלכות פוליטיות חשובות "על האדמה".

מסכים ממש גם למה שאמרתם על החשיבות דווקא של סימני השאלה לגבי ההגיון הדתי/קשר בין אלים למאמינים, במקום תשובות מוחלטות וסימני קריאה.

כמו כן, מתחבר מאד לרעיון שבו "כוהן" לא יהיה סוג דמות אחת, כאשר רק מחליפים את שם האל וקצת מכניקות, אלא אוסף של מקצועות שונים מאד זה מזה, כך שההשפעה של סוג האמונה/האלוהות על הדמות תהיה ניכרת יותר - גם ברמה המכאנית, וגם ברמת משחק התפקידים.
(וכן, מיסיונרים הם מעצבנים :p, אבל עם השקעה ותיאום ציפיות נכון הם יכולים לצאת בגדול מתחום הקלישאה או המים, ולהיות דמויות מאד מוצלחות שמניעות עלילה).
 
עריכה אחרונה:
חזרה
Top