• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

סיפור מתנותיו של הדוד ארנב

וזהו המשך מסעותיה של הנגידה-האומנית, דקסה בריניס:
תקציר האירועים הקודמים:

דקסה עובדת על חוזה עבור שבט האקינבודה – דקסה מתעמתת עם אלוף של הדסאי ושורפת אותו למוות – בעת ההתכנסות החמש-שנתית של הנגידים-האומנים, דקסה מגלה שהתוצרת שלה נמכרת לשבטי הציידים – כשדקסה מבקשת מעמיתיה הנגידים-האומנים לתמוך בה, הם מנדים אותה על היותה תלמידתו של מסכת הכוכבים – ראש שבט האקינבודה מכיר לה את אינהריטר – כעבור שנה, דקסה עובדת עבור שבטי הציידים ומלמדת אומנים מהשבטים הללו את רזי אומנותה – לאחר שדקסה שומעת על בואו של ערפד לשטחי הערבות, היא מחליטה להתעמת איתו – מלווה בתלמידיה, היא מתעמתת עם מי שהיא מגלה שהיא, למעשה, בתה – בסוף העימות, דקסה משיבה לה את המטבעות השחורים שהיא לקחה ממורה – כעבור שנה, אינהריטר משיג לה חוזה לעבודת כספור אצל הפרילאט גאהיל – מתגלה שלגאהיל יש תוכניות הרבה יותר מרחיקות לכת שמסתיימות ביצירה מחדש של מעמד הנגידים-אומנים – הוא רוצח את אינהריטר – דקסה ותלמידיה בורחים מהמקום על גבו של לטאת מנדלה שדקסה מעירה באומנותה – דקסה ותלמידיה מגיעים אל שטחי האימפריה האמאראנסינית על מנת לפגוש לקוחה ותיקה של דקסה, הקניינית סרזדה – היא נותנת לדקסה מילים שינחו אותה למצוא פתרון לגאהיל וחוזה עבור האימפריה – דקסה ותלמידיה מגיעים אל החוף של דוכסות טרביאן ונפגשים עם הנגיד-האומן בראקסוס שדקסה אמורה לעזור לו לבנות ספינה על פי החוזה שקיבלה מסרזדה – דקסה מתעמתת עם צאצאיהם המנוונים של הדסאי ומגיעה איתם להבנה שתעזור לבראקסוס להשלים את עבודתו – בסוף העבודה, ספינת האומנות עולה מן המים ודקסה עם תלמידיה עולה אל סיפונה...

חלק ראשון: "קירור תבנית"

ספינת האומנות הייתה הסדנה שכל נגיד-אומן חלם עליה מעודו. לא מפתיע לאור העובדה שספינת-האומנות עוצבה על ידי נגידים-אומנים על מנת להעביר ידע ליורשיהם בעת אפלה. האיש שקיבל את פניה לספינת-האומנות היה האיש היחיד בה מזה ארבעים אלף שנה. שמו היה אפרי והוא היה נגיד-אומן. מניסיונה של דקסה, השבועות עשו אותם לאנשים בודדים. עם זאת, אפילו הנגידים-האומנים של הערבות התקבצו פעם בחמש שנים. ולאפרי אפילו לא היה את זה. הוא טען שחברתם של הרמצים הספיקה לו בעת המתנתו הארוכה למילוי חובתו. למעשה, הוא השתמש במילה אחרת. השם רמצים דבק בברואיו של הכסף בהיותם רמצים ממסורת דגולה של יצירת חיים שנאסרה עתה בשבועה על הנגידים-האומנים. הם לא נוצרו. ומדי פעם היה צורך לתקן אותם.

דקסה החליטה להשתמש בפעם הראשונה שרמץ התקלקל ודרש את ידיו המתקנות של אפרי. היא עמדה על כך שהיא תשתמש בו כדי ללמד את תלמידיה איך מתקנים אותם. היא הבינה שסדנת המלאכה של ספינת-האומנות עבדה רק כשכוח היצירה של הנגיד-האומן הופעל בה. והיא רצתה לדעת את סודותיה. היא ידעה שתיקון הוא מתחת לכבודה כנגידה-אומנית. דקסה הייתה יוצרת, לא מתקנת. תיקונים נועדו לפחחים כמו אגאטר שלא השלימו את הכשרתם. עם זאת, היא לא הצליחה לחשוב על דרך טובה יותר לחלץ מספינת-האומנות את סודותיה.

עורו הכסוף של הרמץ היה חלק. מתחתיו היא הרגישה חלקים נעים ופועמים שהיא הרגישה בזמנו כשמסיכת הכוכבים לימד אותה לנתח גוף אנושי. היא לא הבינה איזו תועלת הייתה לנגידים-האומנים ליצוק כסף בצלם אדם. אפרי החליט, מתוך כבוד לסמכותה, לא לתת מידע. אם היא הנגידה הנעלה שהוא חשב שהיא, דקסה אמורה לדעת לתקן אותו מבלי שיסביר לה. עד כמה שהיא מצאה את זה מרומם את הרוח, היא התחילה לקמט את מצחה כשהיא קלטה שהיא לא הבינה למה הרמץ החליט שהוא מקולקל.

"רירן," אמרה דקסה "הוצא את המסכה שלי מהתיק."

המסכה שבגללה גורשה מהכפר יכלה לראות את הכוכבים הרחוקים באותה המידה שיכלה להראות את החלקיקים הקטנים ביותר. רק כשהיא עטתה את המסכה, היא ראתה מה הבעיה. גופו של הרמץ התחיל להיעלם לתוך הכסף. היה זה כאילו גושים גדולים יותר ויותר נוצרו. ועתה דקשה חשה שחום גופו עולה. זה היה די משונה לראות את התבנית נסוגה לתוך עברה. ניסיונה כנגידה-אומנית לא התייחס לאפשרות זאת. היא לטשה מבט לעבר התלמידים שלה. מגיע הפעם בחייו של מורה שהוא צריך לשאול את התלמידים. הם התנסו בטווח גדול יותר של חומרי גלם ממנה. הם בטח נתקלו בתופעה. לבסוף מלסיבר, שהיה נפח בעיסוקו, ענה: "הרמץ כנראה יוצר בטכניקת חיסום, אישה חכמה. עליית החום שבגופו הופכת את התהליך. צריך להפוך את כיוון תהליך יצירת החום, אישה חכמה."

"ואיך אתה הופך את התהליך הזה?" שאלה אקארה בהתלהבות כפי שהביעו עיניה המתוקות. לדקסה הייתה ההרגשה שבין מלסיבר הנפח לאקארה האורגת היה יותר מידידות. מלסיבר קימט את מצחו העבה ואמר: "המטבעות של הנגידים-האומנים מאחסנים חום, אקארה. אולי –"

דקסה הבחינה באפרי מרוצה בעליל. הצלחתו של התלמיד מצביעה על הצלחתו של המורה. היא התקדמה בצעד לשכנעו שהיא הנגידה הנעלה שהיא. העובדה שהוא לא למד את זה ממנה הרגישה לה כמו רמאות לשמה. היא הייתה נבונה דיה לא להרוס את ההתרשמות של אפרי. היא רצתה לשמוע ממנו יותר על סודותיה של הספינה.

אותה ספינה שצללה עתה מעבר לעולם אל מקום שנראה כמו ים של כסף שמעבר לו הצבעים דהו עד שלא נותר אלא רק שחור. מלסיבר אמר שהוא שמע סוחרים מהדוכסויות קוראים למקום הזה שמעבר לעולם רביד הכסף. עד כה אפרי לא אמר איך הוא קורא למקום המוזר.

דקסה הוציאה את המטבעות מהתיק שלה. מטבעות שנדבקו לגופו המלוהט של הרמץ. מטבעות שהתחילו בעצמם לאבד צורה. ובעצם המעשה, ספינת-האומנות שלחה לה חיזיון:

שני דסאי גהרו מעל גופו של ילד. היו אלה בריות בעלות קשקשים ירוקים ושלוש ראשים, מקושרים ביניהם בתודעה אחת. אחד מהדסאי, הצעיר מביניהם, סיים לעכל כריך כסף עם נקניק מנדלה כשאדונו, המבוגר משניהם, מסתכל אליו באחד מראשיו בעוד האחרים הביטו בילד. הילד היה אנושי בעל עור בהיר ושיער חום בהיר. גופו היה מלופף ברשת כסופה עם מסגרות.

"היה גאה בעצמך, סירקט'ה על שהגעת לשלב הזה." אמר אדונו "הכלי הראשון שאתה תעצב."

אחד מראשיו של סירקט'ה נדד לעבר מספר גופים. אחד מהם היה גופו של יצור דמוי דוב. הצעיר שאל את עצמו מדוע אדונו בחר דווקא בילד כמבחן שיסמן את סוף השלב הזה בחניכותו.

"הם דומים לנו ברעב לדומם, סירקט'ה." אמר אדונו ברוך "הם יהיו כלים טובים לעיצוב הדומם."

סירקט'ה לא נהנה מהתזכורת המעודנת ליכולת אדונו לקרוא אותו. הוא הכיר את דרך העיצוב. אפילו ילד אנושי היה מורכב מנקודות בו השתלבו שבעת הזרמים של המרחב. הדסאי היו רגישים לאותם זרמים אך משום מה הכלים שלהם היו יותר רגישים מהם. על מנת לעצב אותו, סירקט'ה שינה את כיוונם של הזרמים. הוא לקח מטבעות מהרשת שעליו נח הילד. ידו גיששה במיומנות אחרי המקום שיש לשים את המטבעות כדי שהזרמים ינועו לידי יצירת כלי לשימושו.


דקסה פקחה את עיניה וניקתה את הזיעה המבישה מעל עורה. עתה מתכונת המטבעות, המלוהטים למחצה, נראתה לה שגויה. אפרי בטח תהה למה היא שמה אותם באקראיות כזו. לא שהיא חשבה אי פעם שהיה לסידור המטבעות משמעות. היא חשבה עליהם כנקודות התמסורת של חום מגוף לגוף. כך חשבה אפילו כשלטאת המנדלה, שלקחה אותה על גבה, נכנסה לתוך אחד המטבעות שלה. במחשבה שנייה, דקסה עקרה את המטבעות, מרגישה היטב בגופם המעוות, והתחילה לסדר אותם בצורה רגישה יותר על פני הרמץ המלוהט. עכשיו\ הרמץ התחיל להצטנן ואפרי החמיא לה. דקסה עמדה להגיב כשנשמע רעש מכיוון המחסן. מישהו פרץ לספינת-האומנות עד כמה שזה נשמע לדקסה בל ייאמן. עד לפני זמן קצר, ספינת-האומנות הייתה מבחינתה רק אגדה שמספרים לפראים הנבערים מדעת של הערבות. ועתה מישהו פורץ אליה. דקסה לא שמעה את אפרי אומר: "אלה רק הקפוצ'ינים, גבירה."

כשהיא רצה לעבר המחסן. היא חשבה על כל האומנים שהשקיעו ביצירות הללו את חייהם. היא לא האמינה שהם ירצו שהם יגנבו בכזאת קלילות. היא לא שמה לב לעד כמה העניין לא ריגש את אפרי.

התלמידים שלה באו איתה לעבר המחסן שבו אפרי אחסן את יצירות-האומנות שאסף במהלך רבבות שנות שירותו. עוד כשהיא נכנסה למחסן, דקסה חשה שיצירות-האומנות , שהיו מסודרות בארונות, לא נמצאו כאן באותה הכמות שהיו אמורות. היה זה חוש לכמות שהיה נחלת כל הנגידים-האומנים שאמר לה שהמחסן לא היה מלא עד אפס מקום. ויותר מכך, המחסן נראה מתכווץ במקום שהקפוצ'ינים התחילו לוקחים חפצים. מאחוריהם היה פצע במה שהיה קודם הדופן של ספינת-האומנות. דקסה לא יכלה להשתאות. מה שראו עיניה לא היו בני אנוש כי אם קופים. היו אלה יצורים בעלי פרווה כסופה עם זנב ארוך ומיטלטל שהזכיר לה נחש כשהם כרכו אותו מסביב ליצירות-אומנות נבחרות. ויותר מזה, אם אוזניה לא הטעו אותה, הקופים דיברו בינם לבין עצמם בלהג מעוות של שפת אנוש.

"לכדי אותם במטבע, אישה חכמה." הציע אגאטר הקירח והניח את כף ידו על מקומו המשוער של שקיק מטבעות בחגורתו. אקארה חייכה בהתלהבות ואמרה, מנסה להתעלות על אגאטר, "אם תצווי, אומר לעכבישיי לטוות מסביבם רשת שתדביק אותם למקום עד שתחליטי מה לעשות בהם, אישה חכמה."

רירן, מלסיבר וייטו רק יכלו ללטוש בקפוצ'ינים מבט עד שדקסה תוציא מילה חכמה מפיה.

"עצרו." אמרה דקסה, מחליטה לדבר אליהם, "אתם צריכים לשלם על יצירות-האומנות."

אחרי שחזרה על דבריה מספר פעמים, הקפוצ'ינים הפסיקו לגרוף יצירות-אומנות לתוך שקיהם והסתכלו לעברה. דקסה יכלה לראות מבעד לעיניהם את רוח האדם הבסיסית שפיעמה בנפשותיהם. הם לא גנבו את החפצים משום שהיו נוצצים כמנהגם של בעלי חיים. הם הכירו בערכם והייתה להם סיבה אחרת לכך. ועם זאת, היה עליהם לשלם על החפצים. לקפוצ'ינים הייתה דעה אחרת בעניין. הם הסתכלו בעיניהם הנבונות על דקסה ותלמידיה. אפרי התקרב אליה ואמר: "גבירה, מרגע שיצירות-האומנות מגיעות לספינה, הן חסרות... ערך. כל הרעיון היה למצוא מישהו הראוי לעבוד באולם המלאכה של ספינת-האומנות. הקפוצ'ינים חוסכים לי את הצורך בהשמדתם."

הפעם דקסה הרגישה שחלק מהכבוד שהיה לה לאפרי, עם כל העובדה שהוא היה עתיק יומין, אבד עם ההצהרה הזו. אף נגיד-אומן לא היה נותן לחפצים שתחת משמורתו להילקח ככה. אגאטאר גורש, לפי השמועה, אחרי שגנב מחניכים אחרים רעיונות ואף יצירות-אומנות. הדבר היה פשוט חסר כבוד.

ואז נזכרה שאפרי חי לפני כן. הכשרתו כנגיד-אומן היה שונה לחלוטין מההכשרה שלה. הקפוצ'ינים בינתיים סיימו את ההתוועדות ביניהם והשליכו, בצווחות אימים, את השקים. והם התחילו להתקרב לעברה כשזנבותיהם מצליפים ימינה ואז שמאלה ואז שוב ימינה. דקסה לא הייתה צריכה הרבה כדי לשלוח את ידיה למטבעות רק כדי לגלות שהשקיק כמעט ריק. נותר רק מטבע אחד.

המטבע של המנדלה.

ואחד מהקפוצ'ינים תפס אותה בזנבו העבות, הנחשי למראה, בעוד ששותפו תופס את רירן. אפרי ניסה לדבר אליהם בעוד שאקארה מורה לעכבישיה לטפס עליהם. הקפוצ'ינים העיפו באגרופיהם הקפוצים את העכבישים בעודם נחפזים דרך הפצע שהם יצרו בדופן הספינה. דקסה ורירן מצאו שזנבותיהם של הקפוצ'ינים היו יעילים בלפיתתם. עד מהרה, הקפוצ'ינים קפצו מבעד לשפתי הפצע שהם יצרו ולא היה עוד טעם לנסות להשתחרר. אליהם הצטרפו עוד קפוצ'ינים שיצאו מהמעברים האחרים בתוך המחסן, נושאים שקים על גבם השעיר. אם היו עושים זאת, הם היו נופלים אל האפלה שמעבר לכסף מתחתיה. היא יכלה לשמוע אותם מתלחששים. וכשהם התרחקו, מרבד הכסף שינה את צורתו למשהו שהזכיר יותר כוורת אבן. הקפוצ'ינים פשוט דילגו מגומחה אחת בתוך האבן שהקיפה אותם לגומחה אחרת עד שהשחור התמוגג. לא נעלם מדקסה שרירן הסתכל בעניין רב באבן שהבליחה מתוך הכסף. הוא הסתכל עליה בעיניו של סתת ותהה אם יכל להפוך אותה ליצירת-אומנות. האבן הייתה אפרפרה למראה. לדקסה, מתוקף הכשרתה, הייתה פחות הערכה לאבן. אבן כל אחד בעל מיומנות יכל לעבד. כסף רק נגיד-אומן יכל לעבד. היא חשדה שאם תנסה להשתחרר מהקפוצ'ינים המזנקים, האבן תהפוך לאותו מרבד מאיים ואינסופי של כסף שמעבר לו שכנה אפלה חסרת צורה. רירן היה מרותק מדי לאבן מכדי לחשוב בצלילות כמוהה. כמה שנים שהיא חיה בערבות, דקסה לא הייתה טובה יותר מאותה עקרת בית שמסכת הכוכבים שלף מחייה לפני שנות דור.

ובמחשבה זו, חשוקה בין שפתיה, לקחו הקפוצ'ינים אותה ואת רירן אל ביתם.
 
עריכה אחרונה:
חלק שני: "לשבור את האבן"

המקום שהקפוצ'ינים הביאו את דקסה ורירן אליו לא הייתה מערה. היה זה חדר המכוסה במשטחי כסף מרוקעים עם תחריטים שעליהם הצטופפו סימונים. דקסה ידעה לקרוא אותם. ואז הבינה שהחדר היה מסדרון בין המקום ההוא שמעבר לעולם לבין העולם עצמו. הסימונים לא נשארו יציבים אלא רצו כאילו החדר קורא אותם במעין בינה אילמת כאילו היה רמץ. הקפוצ'ינים עם השקים עזבו את החדר בעוד ששוביהם נשארים איתה ועם רירן. בהיעדר דבר טוב יותר לעשות, דקסה הביטה לאחור לעבר ספינת-האומנות הרחוקה מאד מהחדר. מטבע כסף שהונח כבמעשה אומנות הבהיר לה שאפרי היה מנומס אליה. את מה שעשתה עם כל המטבעות שלה היה אפשר לעשות במטבע אחד ממוקם היטב. ואז היא שמעה אותו, את רירן פונה אליה כשהיא מסיטה בבת אחת את כל תשומת לבה מספינת-האמנות אליו. "אישה חכמה," אמר רירן בנימוס "האם אוכל לבקש שתורידי את המסכה המפחידה הזאת?"

מסיכת הכוכבים לא הייתה מפחידה לדעתה של דקסה. ועם זאת, היא כיבדה את בקשתו. וספינת-האומנות לא הייתה עתה יותר מכוכב רחוק, מנצנץ אי שם באפילת המקום שמעבר לעולם. היא הבינה עתה שהסיבה לכך שהיא ראתה אותה בחדות כזו קודם הייתה המסיכה. היא הכניסה את המסיכה לתוך התיק שלה בו סחבה את כלי-האומנות שלה. רירן שאל: "אישה חכמה, מה החדר הזה?" כשהוא מנסה להתמקם בנוחות בתוך חיבוק זנב הקפוצ'ין. שני הקופים היו שקועים בשיחה משל עצמם שדקסה לא הבינה. היא הניחה שתבין בקרוב.

"זהו חדר-מעבר. מורי סיפר לי על המקומות הללו באחוזותיהם של הנגידים-האומנים." אמרה דקסה שהבינה בעודה מדברת איפה הם נמצאים. הקפוצ'ינים היו צריכים להיות רמז עבה מאד שהיא פספסה לחלוטין. הם התרכזו מסביב לאחוזותיהם הנטושות של מסדרה, שוברים את האבנים ומוצצים את לשדן. כם זאת, אפילו בדימיונותיה הפרועים ביותר, ודקסה הודתה שמעולם לא בזבזה עליהם זמן, לא חשבה שהם ינסו לגנוב חפצים מספינת-האומנות.

"תמיד חלמתי לראות את אחת האחוזות הללו מבפנים." אמר רירן "זה צריך להיות מרהיב."

דקסה קלטה לפתע שזרועותיה חופשיות. היא יכולה לצאת מחיבוקו המרגיז של זנב הקוף. כשהיא ניסתה לדחוף את עצמה החוצה, שובה הקפוצ'ין, שנחרד משיחתו עם רעהו, נפנה אליה וחשף פה אנושי למראה ונהם לה. היא הייתה גדולה ממנו, ובכל זאת, הוא היה חזק. והיא לא הצליחה להשתחרר מחיבוק הזנב המרגיז שלו. היא ראתה את רירן מנסה בעצמו. הקפוצ'ין השני גם נהם והנהמה נשמעה באוזינה דומה כאילו הם אמרו להם אותו הדבר, בעצם.

ואז נראה קפוצ'ין נכנס לחדר-המעבר עם רצועה כסופה מלופפת מסביב לחזהו. על הרצועה היו מסודרים תגי מתכת שסיפרו לדקסה שהיא עומדת מול מישהו חשוב. הוא החזיק בידו מטבע כסף בעוד שהקפוצ'ינים מנמיכים את נהמותיהם ללחישות. דקסה, שרצתה כבר להבין את דבריהם, לקחה את המטבע וחתמה את החוזה עם הקפוצ'ין. חוזים, שנחתמו בכסף, תמיד אפשרו לשני הצדדים להבין זה את זה. העכבישים של אקארה היו דוגמא לחוזה מעין זה. דקסה ידעה את זה משום שהיא תפסה אותה כמה פעמים מדברת עם אמא עכבישה. לפעמים היא חשבה על היתרונות של חיית מחמד כשהיא ראתה כמה אקארה קרובה לעכבישים שלה.

"שמי הִירווֹנְדֶל בַר לוֹנְגוֹר." הציג הקפוצ'ין את עצמו ברשמיות שלא הייתה מביישת אף איש שבט בבואו להציג את עצמו בפני הנגידים-האומנים "אני מתנצל מקרב לב על גסות הרוח שבה הובאת לכאן. הם פשוט כל כך התלהבו לראות שניים כל כך מתאימים אחרי זמן כה... רב."

דקסה ידעה לזהות חנופה כשהיא נתקלה בה. הירוונדל קלט שהדרך בה הובאו לכאן הייתה מתחת לכבודה. הוא עדיין לא הציע לקפוצ'ינים האחרים לשחרר אותם כך שההתנצלות שלו הייתה ריקה מתוכן ונאמרה רק לשם נימוס. דקסה החליטה להשיב לו באותו המטבע ואמרה: "אני מתפעלת מחוזק זנבותיהם. נראה שהם באמת מאמינים שהבאתי לכאן הייתה חשובה."

"כמובן," אמר הירוונדל ומחא בכפיו לעבר הקפוצ'ינים "איזו גסות רוח! שחררו אותם, חיילים!"

והקפוצ'ינים האחרים שחררו את רגליהם מלפיתתם. במחשבה לאחור, דקסה הבינה שכך הם החזיקו אותם. ייתכן שבעולם הם יכלו להביס אותם פיסית אך כאן גם הרוח חשובה. ודקסה לא הופתעה שיש לה משבר אמונה. מה שהפתיע אותה הוא שלירן היה משבר אמונה.

"איך אני ותלמידי נוכל לעזור לך?" שאלה דקסה שהצליחה לא ליפול על לוחות הכסף. הירוונדל הביט בה בעיניים נוצצות ואמר: "עדיף שאראה לכם. בואו אחריי לאולם האסיף."

והתחיל ללכת לעבר היציאה מחדר המעבר. דקסה עזרה לרירן לקום ושאלה: "מה יש לך, רירן? הגעתי עכשיו להבנה שהם הביסו אותנו משום שהאמינו יותר בצדקת דרכם מאיתנו."

ורירן נאנק בעודם קופץ קלות מרגל לרגל בטרם הזדקף על רגליו. הם התחילו ללכת ודקסה הבחינה שהקפוצ'ינים באו אחריהם. כנראה שהחיילים לא בטחו יותר מדי בזרים המרהיבים.

פרוותם של הקפוצ'ינים השחימה ככל שיצאו מחדר המעבר ועד מהרה היא הייתה שחורה. חדר המעבר נפתח למסדרון אמתי שנמתח כצינור שחיבר את כל חדרי הקומה זה עם זה. מה שגרם לדקסה לשאול את עצמה באיזה גובה הם נמצאים מעל פני הקרקע. ממה שהיא שמעה, אחוזות מסדרה בשיא תפארתו היו עצומות לגובה כמו שהן היו עצומות לרוחב. עם זאת, דקסה הניחה שאולם האסיף נמצא בקומה הזו. קפוצ'ינים, כמו כל יצור חי עלי אדמות, השקיעו רק את מירב המאמצים שהם היו צריכים. ואכן הירוונדל לא הוביל אותם למדרגות.

"מאז שגאהיל רצח את אינהריטר, אני שואל את עצמי אם להצטרף בחזרה לחבריי בשבט." הודה רירן, מקלף את שיערו הבהיר מעל פניו המקומטות, בעודו גורר את רגלו, "זה מעט... גדול בשבילי. אני סתת. לא מישהו שאמור להציל את האנשים החכמים מהצרות שלהם."

דקסה מצאה את עצמה נאבקת שלא לבכות. אינהריטר ייצג אותה למעלה משנה מול שבטי הציידים עד שמצא לה לקוח שהיה יותר מדי בשבילו. הוא מת כדי שהיא והאחרים יוכלו לברוח על גבו של המאנדלה שעתה נח במטבע על ירכה. היא הצליחה לבסוף לומר: "ובכן, משאלתו של אינהריטר שתהיה איש חכם יום אחד. זאת לא בושה לחשוב על העתיד שלך, איש צעיר."

"באמת?" התערב הירוונדל, שהוביל אותם לעבר האור, "להפוך איש רגיל לאחד ממכם?"

ואז הקפוצ'ינים שליוו אותם טענו משהו בקולי קולות והירוונדל משך בכתפיו. דקסה חשבה מתגי המתכת שהוא בכיר מהם. לבסוף הוא אמר, חותם את פיו עם אצבע, "לא אמרתי מילה."

דקסה נשכה את שפתיה ושאלה: "איך אתם מבינים אותנו מצוין ואנחנו לא מבינים מילה?"

הירוונדל סידר את תגי המתכת בניסיון למצוא תשובה וענה: "משום שאנחנו סוחרים עמכם."

ולפניה היא ראתה חלון מזכוכית, שסיבי כסף נשזרו בסיבי הזכוכית שלו, שנמתח מהתקרה עד לרצפה וכולו מצומד לקירות. היו בזכוכית תצורות מורכבות שהלכו והתפרקו עם הזמן. ועם זאת, החלון ההוא היה צלול וניתן היה לראות ממנו היטב שהאחוזה הייתה מוקפת בעיר. אבנים צמחו בפראות, כאילו היו עור, על קירותיה של האחוזה מתחתיה, שולחות שלוחות עבות שניסו להתלכד לקירות עבים יותר. אם הקפוצ'ינים לא היו שוברים את לשדן, קירות האחוזה היו עבות יותר ובוזזים היו מתקשים יותר לחדור לתוכה ולגנוב את רכוש מסדרה. היא הופתעה שאף בוזז לא הצליח לנתק אותו מהקיר ולמכור אותו. והירוונדל פנה ימינה, לעבר דלת הזזה מכסף שהגיבה לצלו הנופל עליה וזזה. דקסה הרגישה נפעמת למראה זה. תחושת ההתפעמות נמהלה בתחושת זעזוע כשהיא הבינה מה הקפוצ'ינים עושים עם הכלים.

באולם האסיף ישבו הקפוצ'ינים בעמדות העבודה שלהם ובידיהם מגוון כלי עבודה שנראו לדקסה יותר ככלי נשק שהוסבו למטרה זו. אחד מהם הניב פיגיון מעשה מחשבת עם להב שהושחז מעצם החזה של טפיר על מראת אבן שמורקה בעמל רב. אחר שחק עם שרשרת את פני השטח של להב הסלע של גרזן קטן. והגרוע מכל הוא שנחירי הקפוצ'ינים התרחבו. דקסה קלטה שהם מנסים להגיע ללשד האבן.

"למה את חושבת שהסתתים בחרו באבנים הללו?" שאל הירוונדל שכאיו קרא את מחשבתה.

ובדיוק באותו הרגע מראת האבן נשברה והקפוצ'ין הוציא מקל וגרף עובש מקרבי המראה.

דקסה לטשה מבט לרירן שעמד פעור עיניים מול המחזה ושאלה, בנוקשות, "באמת?"

רירן לא התרגש מהתרעמותה ומשך בכתפיו כאומר "מה את רוצה ממני, אישה חכמה?" שעמד בניגוד לכבוד הרגיל שלו כלפיה. לאחר כמה רכעים, הוא אמר: "הכלים מריחים טוב, אישה חכמה. המורה שלי אומר שניתן לדעת אם אבן מתאימה לסיתות רק לפי הריח שלה."

"האם זה לא מפריע לכם שהאבנים לא נקיות מגורמים זרים?" התעקשה דקסה על נקודתה.

רירן חייך במבוכה בקצוות שפתיו ואמר: "למדתי שהריח הטוב מגיע מהאבן עצמה, דקסה."

דקסה עמדה להרים את ידה עליו כשהבחינה בדמות מוכרת בין הקפוצ'ינים. רק עתה הבינה שהם מעט יותר גדולים מהקופים שיצא לה לשמוע עליהם והם הגיעו כמעט עד לסנטרה. אנשים נמוכים יכלו להרגיש בנוח לידם. והאיש לא שבר אבנים אלא דווקא עבד על כלי... סיתות.

"מסכת הכוכבים." נפלטו המילים מפיה. הירוונדל האהיל בידיו הכהות על מצחו וענה: "בירדומינוס בא לכאן כדי לקנות צבא. כשהוא שמע שאת פה, הוא הסכים לקנות אותך. באשר לאיש האבן, הוא לא אמר מילה."

שני הקפוצ'ינים, שחטפו אותם, הטיחו את אגרופיהם בירכיהם בתרעומת מובנת. הירוונדל נד בראשו ואמר: "עם כל הכבוד, אני הקניין והאציל ייפה את כוחי למכור ולקנות כל דבר. ואנחנו צריכים את כלי הסיתות הללו."

בשם הדסאי, הקפוצ'ינים הללו הם איכרים. ואז מסכת הכוכבים קם מעמדתו וקם לעברם. הוא היה איש קטן עם עור שזוף ועיניים קטנות וכחולות. היא לא ידעה אם קומתו הנמוכה הייתה מלידה או מכח מאות השנים שהוא הצליח לחמוק מטלפו הארוכה של המוות. בירדומינוס לא היה השם שהשתמש בו כשהיה בחברתה. לא שהפתיע אותה שיש לו שמות. שיערו היה שחור ולא הלם את קומתו הכפופה ואת עורו חסר הגיל. הקפוצ'ינים הלכו משם, נוהמים משהו לא ברור לעבר הירוונדל.

"בהצלחה," נהם הירוונדל "זה שאתם קופצים בין האבנים לא נותן לכם עדיפות עליי כאן."

מסכת הכוכבים השקיף לעבר דקסה, שהייתה גבוהה ממנו בראש, ושאל: "האם עשית במקרה עסקה עם ישות אפלה ורבת עוצמה או שבמקרה הגעת לכאן כשאני נמצא כאן, דקסה?"

"לא יודעת." אמרה דקסה "סרזדה הטילה עליי למצוא ארבעה חפצים: אחד ישן, אחד חדש, אחד כחול ואחד מושאל. היא הבטיחה לי כשאמצא את החפצים, אדע איך לעצור את בנך."

מה קורה לי? האם יש לו עדיין השפעה כזאת עליי אפילו אחרי שני דורות?

מסיכת הכוכבים לטש לעברה מבט קר ואמר: "אז כשעשית את העסקה עם הישות ההיא, היית שתויה בלי שמץ של ספק. אני מזהה את העבודה של קדושי הלילה כשאני נתקל בה."

רירן נדהם מחוסר הכבוד שלו כלפיה. דקסה הרגישה שהוא דווקא כולא את זעמו כלפיה. אחרי הכל, היא גנבה ממנו את המטבעות השחורים לאחר שרצח את יוצרם. לאחר רגע קל, מסכת הכוכבים אמר, מותח את כתפיו הרחבות, "אבל במקרה אני באמת צריך את עזרתך. אני צריך שתעצרי את הילדה שלך מלשבת על האחוזה היחידה שאוצרותיה עדיין לא נגנבו."

ואם הוא מרשה לעצמו לדבר באולם מלא קפוצ'ינים, כולם יודעים על הסיבה שבגללה הגיע. דקסה הסיקה שהוא רוצה את אחד מאוצרות האחוזה לעצמו. ואולי זה הדבר הישן שעליה... למצוא. לאחר רגע, היא אמרה: "לקחתי על עצמי ללמד דור חדש של נגידים-אומנים, יאלו –"

ומסכת הכוכבים הרים את אצבעו כדי להשתיקה. לאחר נשימה מאומצת של חוסר אמונה, הוא אמר: "והסתת הזה הוא תלמיד שלך? האם את מנסה להתווכח עם חוק הטבע, דקסה? איש חכם נולד, לא נעשה."

"בנך דווקא טען שכסף זך יעיר בנו את מעלות האנשים החכמים. הוא אמר את זה על סמך היומן שהשארת אצלו כדי שילמד." נחלץ רירן להגנתה בעוד מסכת הכוכבים נזכר במשהו שנשכח ממנו עד כה. הוא אמר: "כמובן, היירקנדן. למה לא אמרת שהיומן אצלו? הייתי חוזר לקחת אותו אלמלא הבעל עדיין היה בחיים. עכשיו אני מבין שהיומן הזה כבר לא שם. חבל."

ואז הוא עמד להכות את רירן בטרם דקסה תפסה את ידו כאומרת שזהו התלמיד שלה ללמד. מסכת הכוכבים כיבד את תנועתה ונסוג. לדקסה צצה השאלה האם הוא ידע על תוכן הכריכה.

לא. אם הוא היה יודע, אפילו בעל מקורנן לא היה עוצר אותו מלהניח את ידיו על רמך כזה.

"הירוונדל," אמר מסכת הכוכבים, "תן לי את המטבע. אני לוקח גם את גור הסתתים הזה."

" – אבל בירדומינוס," אמר הירוונדל "אפילו כל כלי הסיתות שבעולם לא מצדיקים את זה. הקופצים שבין האבנים יאסרו על כניסתך בפעם הבאה שתגיע לאחוזה. כשדיברתי אליהם, קיוויתי שתשאיר לנו אותו לפחות."

"מי בנה את האחוזה, הירוונדל, ומי פלש אליה?" שאל מסיכת הכוכבים ומבטו מסוגל להרוג.

והירוונדל מסר לו את המטבע. לאחר מסירת המטבע, קולו לא נשמע עוד ברור לאוזניה, הגם שלא סיים לומר את דברו למסכת הכוכבים שהבין אותו היטב גם בלי תיווכו של חוזה נשגב. הוא הפטיר בידו המגויידת והלך. מסכת הכוכבים סימן לשניהם לבוא עמו החוצה אל החלון. ואז, בתנועת זרוע אחת, הרים אותו ואמר: "בוא נצא מכאן לפני שיגיעו לכאן עוד מהם. הקפוצ'ינים הללו לא מכבדים חוזים אם הם לא נוטים לטובתם."

"האם לא נמות אם נקפוץ מגובה כזה?" שאל רירן בטרם הציע לו מסכת הכוכבים את ידו. הוא מצמץ בעיניו הכחולות בהירות ואמר: "זו לא הפעם הראשונה שאני קופץ מגובה כזה, גור סתתים."

ודקסה, שמצאה שהיא לופתת בכח בידו הימנית, נגררה אחריו בטרם זינקו אל מעבר לאופק.
 
חלק שלישי: "מסיכת הכוכבים"

היער שלתוכו נפלו היה היער היפה ביותר שדקסה ראתה מעודה. עציו כסופי הגזע פרשו את עלוותיהם הצמריריות והירוקות מעל לראשיהם. רק בנס הם לא התחככו באחד מחודי העלים החדים כסכין של עצי היער. סנאים דאו בין ענפי העצים וציפורים שרו להם. מפעם לפעם, השיבה להם שאגת אריה. והחשוב מכל, היא לא ראתה בכל הנוף הפראי הזה ולו זכר לקופים.

"אז אלה הדוכסויות?" שאל רירן. מסכת הכוכבים מישש את איברי גופו הקצרים והשיב: "כן." כמי שבודק אם כל פיגומי הכסף של העצמות שלו נמצאים במקומם הנכון אחרי זה. זהירות הראויה להינקט אחרי קפיצה כזו שהותירה את האחוזה והעיר שמסביבה מאחוריהם. ניתן היה לראות את העיר על מבניה הגבוהים בני השתיים או השלוש קומות גם מעבר לעצי היער הירוקים כאילו היא משקיפה עליה מבעד לערפילים חמקמקים. האחוזה הצלה עליה. גבוהה ממה שבני האדם יכולים לבנות בתקופה זו של העולם. אפילו שלושת המגדלים, מגדלים שהיא ראתה את צדודיתם המאיימת, לא היוו איום לאחת האחוזות של חברי מעמדה.

רירן הסתכל עליה כשהשיב: "פשוט דמיינתי מסיפוריו של מלסיבר שדות חקלאיים רחבי ידיים ומבני אבן מרשימים שיגרמו אפילו למעונותיהם של הנגידים-האומנים להחוויר." מסכת הכוכבים חייך בשביעות רצון אחרי שסיים לבדוק את איבריו הקצרים. עם זאת, למשמע דבריו של רירן, הוא צחקק כאישה והשיב: "גם לדוכסויות יש איזורי פרא, רירן. ההשתוללות הגדולה של ימי קדם הותירה הרבה דברים חרבים בעלי ערך שאין לכמת אותו."

שאגת אריה נשמעה שוב. שעטת עדר צבאים נשמעה כנגדו. פרסות כנגד טפרים. חוק היער.

"כמה זמן ייקח להם להדביק אותנו?" שאלה דקסה בחשש. זו לא הייתה הפעם הראשונה. למסכת הכוכבים הייתה נטייה למצוא את עצמו בורח ממקומות אחרי שהתגרה ביושביהם יתר על המידה. מסכת הכוכבים העיף מבט לעבר העיר המעורפלת באופק וענה: "קשה... לומר. כך או כך, אני אשיג את הצבא שבאתי לקנות. הדבר היחיד שבטוח בלוּסְפוּרֶל הוא ששום דבר לא בטוח שם."

אז לוספורל הייתה העיר.

ועל מנת להעסיק את עצמו עד שהצבא יגיע, מסכת הכוכבים נתן פקודה: "התמצקו."

נוזל כסוף כהה זרם על כפות ידיו השזופות, מתמצק לכפפות שחורות כמו החלל שבין הכוכבים. דקסה נרתעה למראה הכספור מתמצק על ידי מורה. רק מעט מזה גרם לה להזיות. מה יכלו לעולל כפפות שלמות של כספור לשפיותו של אדם?

"המתכת הזו מסוכנת." אמר רירן את מה ששניהם חשבו "רק אנשים מנוסים ביותר יכולים –"

מסכת הכוכבים לא טרח אפילו לענות על השאלה הזאת שהרי בעיניו הוא החכם באנשים החכמים. הוא מתח את כפפות הכספור שלו בהתגרות וציווה: "אספו משאבים." ואז מנה את חומרי הגלם שעל הכפפות לאסוף. לדקסה היה שקוף עתה שאין נגיד-אומן בכל אראגנדה שיכול לבנות כפפות שמגיבות לפקודות קוליות. לא בתקופה הזאת. אז השמועות עליו היו... נכונות.

"מה קרה שהפולשים מעבר לעולם לא נתנו לך את הכפפות שמגיבות לפקודות שקטות?" שאלה דקסה במרירות. מסכת הכוכבים הסתכל לעברה בשמץ הערכה שהבינה את זה לבד. הוא לא טרח לענות לה מעבר לזה. דקסה הבינה מתגובתו שלכפפות הייתה גם אפשרות כזו. הוא העדיף לפקוד עליהן בקול.

ובינתיים הכפפות אספו את חומרי הגלם. היה לחומרי הגלם אותו ברק אפל שהיה לכפפות. עם זאת, הן לא היו כספור אלא משהו אחר. רירן לא הצליח לשתוק ושאל מאיפה החומרים. הפעם מסכת הכוכבים הסתכל עליה במבט שאמר שזהו תפקידה להסביר לגור הסתתים את מה שהוא לימד אותה שהרי דקסה ידעה מאיפה הם, למעשה. הוא, אחרי הכל, לא תלמידו... אלא אם כן, דקסה מוכנה לתת לו אותו. דקסה בחרה לומר: "הם באים מהמקום שמעבר, רירן. כפי שהסברתי לכם פעם, הכסף הוא התגבשות של המקום שמעבר לעולם הפיסי. נגידים-אומנים יכולים להפוך אותו לחומרים אחרים, כנראה."

"זהו מאפיין של הכפפות הללו." השלים מסכת הכוכבים את דבריה בעודו מחכה להשלמות. רגע, כל הערימות הללו שהופיעו לפניה היו פעם כספור. האם זה לא מסוכן לקרוא לחומר? לא שסכנת חיים אי פעם הפחידה את מורה. האיש הרי התגרה פעם בערפד והרג אותו רק על מנת לגנוב את המטבעות השחורים שלו. מטבעות שהוא עדיין לא שאל אותה אם הם... ברשותה.

ואז מסכת הכוכבים הוציא כלי עבודה מהתיק שלו והתחיל לגרום לחומרי הגלם לרחף אליו – מהלך שנגיד-אומן מכובד היה סוטר לו אם היה במקום. הוא אמור לתעל את אומנותו דרך הכסף עצמו ולא דרך התנועה. זה התאים יותר לחניך של נגיד-אומן ופחות לנגיד-אומן עצמו. דקסה מצאה שהיא שכחה איך עושים את זה אחרי שני דורות בחברתם של נגידים-אומנים. רירן פשוט בהה בו מעצב בכח רצונו כלי סיתות אפילו אחרי שברח מאחוזת לונגור הרחוקה. הרעב בפניו היה קרוב מאד למה שהדסאי קראו לו הרעב לצורה. היה בזה סיפוק מבחינתו.

לבסוף דקסה החליטה לנצל את העובדה שמורה לשעבר הגיע למקום של רוגע מבחינתו. הוא היה שקוע כבר בהכנת כלי הסיתות כשהיא שאלה: "אז מי היה בירדומינוס?"

מסכת הכוכבים קפא והרעב בפניו התחלף באימה חסרת שם. בירדומינוס היה אחד מאויביו.

"בירדומינוס חי במהלך ההשתוללות הגדולה. הוא הנהיג את ההמונים שרדפו את מסדרנו. כל מי שרק אהב את אומנותו נרדף על ידיהם בלי קשר אם המטבעות באו אליו או לא. הנגידים-האומנים היו נדירים מאד בדוכסויות לקראת הסוף." אמר מסכת הכוכבים בשלווה, שלווה של מי שהכיר את הסיפור הזה מקרוב. ייתכן שהוא היה צאצא לאנשים שהכירו אותו. מולדתו, טאביאר, הייתה אחת המקומות שנפגעו הכי הרבה במהלך ההשתוללות הגדולה.

"אז למה האנשים החכמים המשיכו לבוא למקום שהם אינם רצויים בו?" שאל רירן, בתמימות. צחוקו של מסכת הכוכבים הפעם היה צחוק רועם של גבר ששמע מילה טובה. דקסה חשה שהוא מחבב את רירן יותר מקודם. היא תהתה למה הוא בכלל לקח אותו איתם.

"אין שום דבר אקראי בכל הנוגע לנו. בכל פעם שנגיד-אומן מת, מתעורר נגיד-אומן אחר. יש לי חשד שבעוד המספר שלנו לא גדול מאד, הדסאי לא רצו גם שניכחד ונפסיק להועיל." ענה מסכת הכוכבים באחת הפעמים הנדירות שחלק ידע שהוא לא חלק קודם את דקסה. ייתכן שניסיונותיו לערער את אמונתה של דקסה תרמו לכך שהוא העדיף לשמור את מה שהיה יכול לחזק את האמונה שלה. אצל רירן, לא היה צורך בטכסיסים שהוא נקט עם דקסה. ואז עלתה בה ההבנה שהוא אמר זה עתה לרירן שהוא יהיה איש חכם אם הוא יהרוג אותה. לא היה צורך עתה לחזות מה הוא יעשה אם תעדכן אותו לגבי בנו. אם לא אכפת לו ממנה, מה אכפת לו מהאחרים? הוא לא ינקוף אצבע אלא רק אם הוא יחוש בסכנה אישית לעורו. וזה לא יקרה אלא כשיהיה מאוחר מדי לעשות משהו. דקסה הרגישה מבוישת שזהו מורה. רירן היה אדם טוב מכדי להבין למה כיוון מורה לשעבר בדברי החוכמה הרעילים שלו. מורה חזר לעבוד על כלי הסיתות שלו כאילו כל השיחה הזו הייתה לא כלום בעוד הכלים היו הכל.

דקסה החליטה לא לתת לו את הסיפוק הזה ושאלה: "אז מה בתי עשתה כדי שתזכה לכך שאתה מנסה לקנות צבא מהקפוצ'ינים? זה מעט חריג עבורך לגייס צבא לכל מטרה שהיא. אתה מעדיף לעבוד לבד בדרך כלל."

מסכת הכוכבים אמר, בעודו מסיים לעבוד על כלי סיתות, "יש באחוזה כלי השייך לי – רשת דסאי – שבתך הכריזה שהוא שייך לה אישית כשהיא כבשה את האחוזה. אפשר לחשוב שהיא הייתה יכולה להסתפק בכך שלקחה ממך את המטבעות השחורים. לא! היא החליטה לטמון לי מלכודת, השוטה."

וברקע נשמעה שאגת אריה.

צמרמורת עברה בדקסה. למורה לשעבר הייתה את אחת מהרשתות שהדסאי השתמשו בהם על מנת ליצור את הנגידים-האומנים. כרגע היא לא הייתה יותר מרכוש עבורו כך שזה אומר שהוא מיצה כל דבר שהוא יכל לעשות עמה. הכפפות הללו בטח יצטרפו אליה לאחר מעשה.

רירן, בינתיים, בחן את סביבתם וסרק את האבנים. היא יכלה לראות את נחיריו מתכווצים ומתרחבים. היא יכלה לתהות אילו אבנים הוא חיפש. ואז הוא דילג בקלילות לעבר אחת האבנים הקטנות והרים אותה. ואז גירד דבוקה שלמה של חרקים והציעה לה חלק מהם. הוא הסביר שעבודתו של מסכת הכוכבים עוררה בו רעב בלתי נשלט שהוא החליט לטפל בו. דקסה לא הייתה זרה לבשרם. הם היו די טעימים אחרי שהתרגלת אליהם. כשטעמה מהם, היה להם טעם מוזר, טעם של פירות מותססים. דקסה הלעיטה את עצמה בחרקים שטעמם כטעם יין. ונפלה לתוך שינה עמוקה במיוחד. בחלומה היא הייתה מלווה בשני ילדיה הקטנים, מנשקת את פרסת הברזל שנתלתה מעל הכניסה להיכל הקדוש, לתוך כוך מלא בקפוצ'ינים. הילדים שלה נעלמו באותו רגע בעוד הקפוצ'ינים שאגו כאריות. הם לא דיברו בצורה ברורה.

"אתם רק חלום." אמרה דקסה לקפוצ'ינים השואגים שקפצו מאבן לאבן בדייקנות מפחידה.

ואז נגיעה על כתפה העירה את דקסה משנתה והיא ראתה את רירן עומד מימינה. מסיכת הכוכבים סיים את עבודתו וטבעת העולם נצנצה בשמי הלילה, תזכורת לגדולת ימי קדם. הוא בצע לחם שהוציא מהתיק שלו ואמר, כשפיו מלא באוכל, "האם חלמת על ילדיך, דקסה?"

וכאילו לענות על שאלתו, נשמעה תקיעת קרן עצומה באופק. העטלפים נפוצו לכל עבר, מבהילים את רירן שלא ראה מעולם עטלפים קודם. מתוך היער ניתן להריח את הלהבות. הלהבות של ספירות החיילים שניצתו באבני מצת. החיילים בצבצו לבסוף מתוך אפילת היער, עוטים שיריון לוחות מוכסף, על גבם אשפת חניתות ועל חגורתם מצטה מעוקלת ואכזרית. מנהיגם הלך לצד הקפוצי'ן שדקסה זיהתה כהירוונדל. רירן הסתכל בסקרנות של סתת על ספירות האבן הבוערות מסכת הכוכבים נראה כשוקל איך יגייס את הצבא שלפניו. לבסוף הוא היטה את ידיו במעגל.

להבות הספירות כבו בזה אחר זה כאילו כיבה מסכת הכוכבים את הספירות במו ידיו. ובמחשבה שניה, דקסה הבינה, שזה בדיוק מה שהוא עשה. רירן לא התלהב ממעשה זה כפי שהתלהב מהדרך הדומה בה עבד עם כלי הסיתות. יכול להיות שהזמן איתו עזר לו להבין. דקסה ידעה שלה לקח המון זמן לאזור אומץ כדי לברוח.

"עכשיו בוא נסתלק מכאן לפני שהם ידליקו בחזרה את הספירות." הציע מסכת הכוכבים. השבועות של הנגידים-האומנים אסרו עליהם לעבוד על גוף האדם לטוב ולרע. דקסה הבינה שהוא לא מי שיסכן את כשרון היצירה שלו בהפרת שבועותיו כפי שבנו כפה על אלה ששבה. טבעת העולם האירה את שמי הלילה באופן טבעי כשהשלושה יצאו מקרחת היער והשאירו את ערימת כלי הסיתות מאחוריהם. מאחוריהם יכלה דקסה לשמוע את חיכוך אבני המצת. רודפיהם עמדו להאיר שוב את היער. מסכת הכוכבים נראה כמאמין שהם יהיו קשובים לו, לאיש שכיבה את הלהבות בתנועה מעגלית של ידו.

וכשדקסה חשבה שהם איבדו את רודפיהם, היא מצאה את עצמה עומדת צופה בבתה לפניה. היא הייתה חיוורת ובוהקת לאור טבעת העולם. היא הישירה מבט לעבר מסכת הכוכבים. אצבעותיה הורמו כפי שמסכת הכוכבים הרים את ידיו מקודם. דקסה הבינה שבתה חיכתה לרגע המתאים. בתה לא סלחה לו על מה שקרה לפני שנים כה רבות. על כך שאמה בחרה באיש. היא בטח צפתה בהם כל הזמן מרגע שמסכת הכוכבים התחיל לעבוד על כלי הסיתות. היא רצתה שימות בידיעה שעשה כמיטב יכולתו להתמודד איתה והוא, בכל זאת, מת מידיה.

ומסכת הכוכבים השתעל, יורק דם וריר מפיו. דקסה רצתה לקרוא לה להפסיק ממעשיה. ועם זאת, היא לא מצאה את עצמה מסוגלת לומר מילה. כמה פעמים ייחלה לשמוע על מותו? האם לא בגללו גירשו אותה הנגידים-האומנים מהכפר? האם –

ובתה הלכה משם, מותירה את גופתו של מסכת הכוכבים מאחוריה. בלי לומר מילה לאמא.
 
עריכה אחרונה:
תודה על התגובה.:)

הרעיון היה שהבת באה, הורגת אותו בתנועה אחת ואז הולכת מבלי להחליף מילה עם אמה. הוספתי הבהרה שהיא פשוט חונקת אותו. לגבי הקצב של החלק הזה, אני אסתכל על זה מחר כשאני אהיה ערני יותר.
 
חלק רביעי: התלכדות

מוות לא היה בגדר זר לדקסה. היא ראתה בבואם ובלכתם של נגידים-אומנים רבים בחייה. היא פשוט לא האמינה שהיא תחיה להיות ביום שבו מסכת הכוכבים, שנתפס בעיניה כבן אלמוות, יסיים את חייו. הוא תמיד נראה לה כמישהו עם טכסיס אחרון להביס את המוות. רירן הלך לאסוף חלוקי יער. בני הערבות היו מניחים אבנים מסביב למתיהם כגבול אחרון. היא תמיד חשבה שמעגלי האבנים היו פתרון נוח בהיעדר דרכים מוצלחות יותר להגן עליהם. אם היה למשפחת המנוח מטבעות, נגיד-אומן היה חותם את מעגל האבנים מפני חיות טרף. ואז היא קלטה שהיא לא רוצה שמסכת הכוכבים ייקבר בארץ זרה. עליו להיקבר ליד אנשיו גם אם הוא היה אדיש לעצם קיומם בחייו. זה היה הדבר הראוי לעשות.

ובמחשבה זו, דקסה הבינה שעליה להסיר מעליו את הכפפות השחורות. זה ייראה רע עליו. וחוץ מזה, כינויו היה מסכת הכוכבים, לא הכפפות השחורות. היה נהוג לקבור עם הנגידים-האומנים את יצירת האומנות שהכי הייתה משויכת אליהם. מסיכת הכוכבים בטח בתיק שלו.

היא עמדה לבדוק אם היא יכולה לצוות על הכפפות שלו להתמצק כששמעה צווחות קפוצ'ין.

"אז הוא מת." אמר מישהו, כאילו הוא שב כהד על דבריו, "האם את הרגת אותו, דקסה?"

דקסה הרגישה מהנוקשות בדבריו של הלוחם שהוא רק העביר את הדברים הלאה. מתחת לנוקשות, היא שמעה שרגשותיו של הלוחם סוערים. הוא לא הגיע לסיפוקו מהמרדף אחריו. היא לא טרחה להסתכל לעברם כשענתה: "בתי הרגה אותו, הירוונדל. הוא עשה כמיטב יכולתו. עם זאת, הוא מת בטרם הוא גייס לו צבא. מעולם לא האמנתי שהוא מסוגל למות."

וברקע נשמע צווחת דורס.

"הסתכלי עליי כשאת מדברת איתי." שמעה דקסה את הלוחם מדבר והפעם רגש קל בדיבורו. דקסה הסתובבה וראתה את הקפוצ'ין עומד כמו בן אדם ליד מפקד שכירי החרב שלו. האיש היה בעל שיער צהוב עם מצטה חגורה מתחת לשיריון הלוחות המוכסף שלו. השיער הצהוב היה תחום תחת כיפת כסף שזהרה לאור הטבעת במידה שהבהירה לדקסה שהייתה קסומה. להבדיל מאנשיו, לא הייתה למפקד אשפת חניתות. והוא הסתכל עליה בעיניו הסגולות ושאל: "האם את באמת אחת מהאנשים העתיקים?"

הקפוצ'ין צווח משהו ומפקד שכירי החרב השיב לו במבט את דעתו בנוגע לזה. אחר שאל: "איפה הסתת?"

ובדיוק באותו הרגע רירן עלה מאפילת היער עם חלוקי היער. הוא לא הפיל את חלוקי היער. לא היה מקום להלם. היה צפוי שהחיילים של הירוונדל ימצאו אותם במוקדם או במאוחר. הקפוצ'ין הצביע לעבר רירן ומפקד שכירי החרב אמר: "הלקוח שלנו רוצה שתבוא איתנו, סתת."

דקסה זכרה היטב שרירן הביע באוזניה את ההסתייגויות לגבי המשך דרכו איתה. מצד שני, לעבוד עבור הקפוצ'ינים בניסיון לחלץ בשר מאבן נראה לה כפחיתות כבוד. רירן השיב: "אני רוצה להניח את חלוקי היער מסביב לגופה. האם לא מקובל בתרבותכם לכבד את... המתים?"

"כמה מטבעות יש לך?" שאל מפקד שכירי החרב כפתיחה מקובלת להצעת עבודה לרירן. רירן הסתכל עליו בצורה עקומה ואז אמר: "עשרה מטבעות כסף קוסמים אבל הם כל... רכושי, אדוני. למה אתה דורש מטבעות על קבורת המת?"

"משום שאנחנו חיים לפי הקוד של האנשים העתיקים. דברים לעולם אינם ניתנים בחינם." הסביר מפקד שכירי החרב "תמורת מטבע, אני ואנשיי נהיה מוכנים לעזור לך עם הגופה." דקסה לא פספסה את העווית הגועל שהבליחה על פניו של רירן. הוא לא חשב מעולם על האנשים החכמים כך. דקסה חשבה, לעומתו, שמפקד שכירי החרב מוכר את עצמו בזול עד שהזכירה לעצמה שיש להם בטח גם מטבעות רגילים בלוספירל. ומטבע כסף קוסמים שווה הרבה מאד מטבעות רגילים בדוכסויות. רירן שם לב לדרך בה הניעה את עיניה בהשתאות. זה רק חיזק את העוויית הגועל שהופיעה שוב לרגע על פניו היגעות.

ובכל מקרה, דקסה אמרה: "הוא ייקבר בכפר הנגידים-האומנים, לא בבור באמצע היער."

"עוד אנשים עתיקים?" אמר מפקד שכירי החרב, מרים את גבותיו הצהובות בפליאה, "כמובן, ארצה לדעת איפה נמצא המקום הזה."

ובדיוק באותו הרגע, ספינת-האומנות בחרה לעלות למעלה, כשסילונות מים מקדמים את פניה אל אדמת היער. שכירי החרב התפזרו במנוסה כשרק מפקד שכירי החרב, קומץ מאנשיו האמיצים יותר, וכמובן, הירוונדל נשארו רק כדי לבהות בספינת-האומנות שעלתה מהאדמה.

"אם כך," אמר מפקד שכירי החרב, מלעלע בגרונו באימה כבושה, "לאן פניך מועדות, סתת?"

רירן היה הגון דיו להעביר את מבטו מספינת-האומנות שהלכה ונפתחה לבין הירוונדל הנרגש רק מלראות את ספינת-האומנות. דקסה חשדה שכל השנים בהם הלעיטו אותו הקופצים בין האבנים בסיפורים גרמו לו לרצות לראות את הדבר לפחות פעם אחת בחייו העלובים. לבסוף, רירן הפנה את גבו לספינת האומנות והצטרף אל הירוונדל, שובר את לבה של דקסה מעט. העכבישים של אקארה יצאו מתוך ספינת-האומנות כסיירים לפני השליטה ודקסה אמרה: "כמובן שעד שהגעתם, אני כבר הסתדרתי ורירן החליט לעזוב אותנו – " ואז אמרה מילים שלא האמינה מעולם שתאמר אותן "האם אני יכולה לקבל עזרה בסחיבת מסיכת הכוכבים?"

אפרי יצא מספינת הכוכבים ואחריו תלמידיה. הייתה רק חמלה כשהשפיל את מבטו לעבר מורה לשעבר כאילו הוא ידע אותו. ודקסה הזכירה לעצמה שמסיכת הכוכבים היה פעם איש צעיר שהניח מנחה לספינת-האומנות כדי שתברך אותו אי שם בנעוריו הרחוקים בטאביאר. רירן והירוונדל ליוו את הגופה בדרכה לספינה. דקסה הרגישה את עיניו של הקפוצ'ין שותות את מראה הארוניות של האולם אליו הובילה אותם ספינת-האומנות. הוא צווח משהו והלך.

"אני סיימתי, דקסה." אמר רירן, משפיל את מבטו לעבר הירוונדל "כל הדברים שעברתי עד עכשיו הוכיחו לי שאני לא קרוץ מהחומר שממנו עשוי איש חכם. זה יותר מתאים לאקארה."

ואקארה חייכה לעברו בתודה, מלטפת את אמא עכבישה. דקסה יכלה רק לשאול: "אז איך תחזור לחבריך? הערבות רחוקות."

"הסיבה לכך שקיבלתי את הצעתו של אינהריטר בזמנו הייתה משום שרציתי להתפתח כאומן וחשבתי שמיציתי את כל שאר האפשרויות שעמדו לרשותי." הודה רירן והצביע לעבר ספירות האבן הבוערות בידי שכירי החרב "עתה אני משוכנע שעומדות לפניי עוד אפשרויות. לעבוד עבור הקפוצ'ינים הוא מחיר פעוט לעומת האפשרויות ללמוד להיות אומן טוב יותר." מלסיבר לכסן לעברו מבט והעיר: "אתה תתאכזב, רירן. זה העולם שלי, רירן, ולא שלך. אין לסתתים הרבה מקום בעולם המתכת הזה."

מפקד שכירי החרב הרשה לעצמו לומר: "אני לא חושב שלוספירל תאכזב אותך, סתת. תמיד יש מה לעשות שם. נכון שהיא התחילה ממרכז של שודדי חורבות אבל אנחנו יותר מזה." ובמילים אלה, נפרדה דרכו של רירן מדרכם בארגאנדה. ורירן הלך איתו בטרם נסגרה שוב ספינת-האומנות בפני העולם החיצון והתחילה לשקוע, לשקוע לעבר המקום שמעבר לעולם.
 
מעניין וכתוב טוב.
קשה להגיד מבלי לקרוא את כל הסיפור אבל נראה תלוש קצת ממה שקרה קודם. בתור סיפור קצר זה פותח קו עלילה חדש כשכבר הגעת לאמצע.
אם המטרה הייתה הפרידה מרירן, זה נראה השקעה גדולה מדי בדמות משנית.
 
תודה על התגובה. :)

למרבה האירוניה, התלבטתי אם לסיים את הסיפור בפרק הזה או להתחיל בקשת עלילה שנייה שנוגעת יותר לקשר המעוות בין דקסה למסכת הכוכבים. עקרונית, הפרק אמור לעסוק בהשלכות המידיות של מותו של מסכת הכוכבים. גם רציתי שדקסה תאבד את אחד מתלמידיה בסיפור משום שזה הרגיש לי נכון לסיפור. רירן בעצמו לא חשוב אלא יותר כסמן למצבה של דקסה בעולם אם היא לא מסוגלת לשמור את תלמידיה עמה. בגרסה המקורית, רירן פשוט עוזב עם הירוונדל אבל הרגשתי שזה לא מובן למה הוא עושה את זה.
 
חזרה
Top