חלק חמישי: התבהרות
את זמן השקיעה אפרי ניצל כדי למלא את החלל בידיעותיה לגבי מה שקרה בספינה עצמה. אחרי שהוא סיים, דקסה העיפה מבט של הערכה מחודשת באקארה על כך שביקשה שאפרי ימלא את מקומה כמורה הדרך שלהם. היא התרשמה מכך שאקארה, בניגוד לרירן, רצתה להיות אחת מהנגידים-האומנים גם אם אפרי לא יכל להפוך אותה לנגידה-אומנית כמו דקסה.
התלמידים האחרים קיבלו את לכתו של רירן קשות. אפילו ייטו, שבקושי הכיר אותו, נדהם.
בינתיים אפרי הורה לרמצים לנקות את גופתו של מסכת הכוכבים. דקסה מצאה את זה כהזדמנות לשאול אותו מתי הם נפגשו קודם. מסכת הכוכבים הרי היה במקומות רבים מאד. היא לא הייתה מופתעת אם כף רגלו דרכה אי פעם בספינת האומנות. אפרי הקשיח את פניו.
"לא." הוא אמר לבסוף "מעולם לא נפגשנו. יצא לי לעקוב אחרי סיפורה של מסכת הכוכבים. הוא לא היה הראשון, כידוע לך, שהמציא אותה. הראשונה הייתה נערה מלפני אלפי שנים. נערה שנרדפה על ידי בירדומינוס."
וצמרמורת עברה בגווה. מסכת הכוכבים השתמש בשם זה כשהיה עם הקפוצ'ינים. היא שכחה כמה אפרי עתיק היה אם ביכולתו לעקוב אחרי ההשתלשלות של רעיון אחד לאורך אלפים.
"ועכשיו דקסה מסכת הכוכבים." הצהיר אגאטר בגאווה "הרי גם היא יצרה מסכת כוכבים."
והבעת פניו של אפרי נראתה מהורהרת יותר בעוד שדקסה הרגישה רצון עז לבעוט באגאטר. הוא היה בזבוז של נגיד-אומן. האם לא היה עדיף להרוג אותו ולפנות מקום לנגיד-אומן אמיתי? דקסה נגעלה רק מעצם המחשבה וגם נעצבה מכך שהיא נכשלה גם עם אגאטר. לא היה בה שום רצון לקחת ממורה את שמו. אפרי חשק את שפתיו בגועל כשהשיב: "הסיבה שעקבתי אחרי מסיכת הכוכבים היא משום שהמסכה מקוללת. הנערה ובן זוגה קיללו אותה."
מקוללת?
התלמידים כרו אוזן בתקווה שאפרי יספר יותר על מה שעבר עליו באלפי השנים האחרונות. הוא בטח היה קמצן במילים כשהוא היה איתם. גם כך נראה שהמילים הבאות חרכו את פיו.
"הנערה ובן זוגה היו לבד. לא היה מישהו שידריך אותם להבדיל בין מותר לאסור באומנות. אז הם מצאו דרך להבטיח את הישרדותם גם אם גופם ייכחד. מה שקרה בסוף כשהקנאים של בירדומינוס תפסו את השניים על ביצוע פשע כנגד הדוכסות." הסביר אפרי כשגבותיו מתקשתות בעיקול שהעיד שלא קל עליו הדיבור. כמובן שבירדומינוס היה מת באותו הזמן. והוא חי לפני כל כך הרבה זמן עד ששמו נשכח אפילו בקרב הגברים המלומדים של זמנה.
"אז בפעם הבאה שדקסה תשתמש במסכה, מי שיסיר את המסכה כבר לא תהיה דקסה?" שאל אגאטר את מה שהאחרים פחדו מלשאול. היא חשה אכזבה מסוימת בנימת קולו מהעניין. משהו בגבר הקירח הזה גרם לה לחשוב שהיה משהו לא כשר ברצונו לעקוב אחריה עד כה. כמובן שהיה משהו לא כשר. נאמנותו של נגיד-אומן היא קודם לעצמו. ואגאטר, מן הסתם, השתוקק להשלים את הכשרתו ולהפוך לנגיד-אומן הראוי לשבועותיו במקום לפחח-אומן – צל שתיקן את מלאכת-האומנות של נגידים-אומנים אחרים. ושוב, הרעיון הטורדני שעדיף להרוג אותו על מנת לפנות מקום למישהו ראוי ממנו עלה שוב במחשבתה. עתה היא הבינה. זה היה מסכת הכוכבים שהשפיע עליה. היא ניחשה שהמשך התוכנית הייתה לשסות את מלסיבר ואקארה זה בזה עד שהזוכה יזכה להפוך למסכת הכוכבים הבאה. אז למה לא... אגאטר?
"כן." אמר אפרי " – אבל אני מאמין שיש לי פתרון לבעיה. הצמד שיצר את מסיכת-הכוכבים היה מעצבת-צורה כמו דקסה ומעצב-עוצמה. אנחנו צריכים להיעזר במעצב-עוצמה שישנה אותה."
"מה איתי? אולי העובדה שההכשרה שלי לא הייתה מוצלחת הייתה שאני לא מעצב צורה." הציע אגאטר את עצמו באצילות. אפילו לאוזני דקסה גונבו סיפורים על היותו חקיין וגנב עד שאפילו מורהו משך את חסותו ממנו ושילח אותו לחיים כפחח. עד כה, היא הרשתה לעצמה להאמין שהייתה עוד תקווה לסיים את הכשרתו. האיש פשוט לא הצליח לאפיין את הכסף – מה שהבדיל נגידים-אומנים מאומנים רגילים. המאפיינים שהעניקו לכסף את טבעו הקסום.
"אתה קורא-חפצים, לא מעצב עוצמה." ענה אפרי "גם אני קורא חפצים. אני ועמיתיי הסכמנו שעדיף שמישהו כמוני שיזהה את הניצוץ בקרב הנגידים-האומנים של העתיד. מסיבה זו בלבד, אני לא יכול לקחת את מקומה של דקסה כפי שאקארה הציעה לי בקסמיה."
אז זה מסביר למה הוא לא רצה לומר לה מילה בזמן עיצוב התבנית. הוא בטח נעזר ברמץ אחר כשהוא היה צריך לתקן אותם כפי שהוא נעזר כעת ברמצים כדי לנקות את גופת מורה. וזה מסביר למה מסכת הכוכבים רצה לרצוח את אגאטר.
"אז אם אפשר לזהות קורא-חפצים, איך מזהים מעצב עוצמה?" שאלה אקארה כשאפה מורם. דקסה העריכה את רצונה של אקארה להיות נבדלת ממנה בכיוון שאליו יתפתחו כישרונותיה. אפרי כחכח בגרונו בטרם אמר: "מעצבי צורה יוצרים את החפצים ומאפיינים אותם. מעצבי עוצמה יוצרים את העוצמה שמפעילה אותם. אם לתת דוגמא שמוכרת לך, ההפעלה של כפפות הכספור של מורך היא עבודה של מעצב-עוצמה."
"אז הוא לא בגד בעולמנו?" שאלה דקסה כשהיא מופתעת שהיא עדיין רוצה להאמין במורה.
אפרי נראה שהייתה זו טעות מצדו לדבר כל כך הרבה ואמר: "למיטב הבנתי, אף אחד באראגנדה לא יודע לאפיין כפפות בצורה כזאת שתשלח אותם אל מעבר למציאות שלנו. הכפפות היו עליו אם זו הייתה עבודה של מישהו מעולמנו."
עתה היא יכלה לקרוא בגלוי לכפפות. הכפפות התמצקו על ידיה, עוקבות אחרי הרוח שלו, רוחו של מורה. היא חשה את הכפפות השחורות מצמררות אותה קלות. כמובן שהיה להן מנגנון הגנה נגד גנבים. הצמרור הקל הקיז מעט מדמה על הכפפות והיא יכלה להתחבר ברוחה אל הכפפות. ואז הכפפות נסגרו מסביב לידיה כמאשרות את בעלותה על הכפפות. האם הכפפות חשו בקללה? מסכת הכוכבים אמר שהן נוצקו מנסך מיוחד של כסף קוסמים. הן אמורות להיות רגישות יותר מחפצים רגילים. ועם זאת, דקסה רצתה להאמין שהן קיבלו אותה בזכות עצמה.
"אני יודע איפה אנחנו יכולים למצוא מעצבי עוצמה." אמר ייטו לבסוף "באנטילוקאן."
"אנטילוקאן?" ספק שאלה דקסה ספק נחרדה "האם יש משהו לגבי הקולגיום שלא שמעתי?"
"יצא לי לשמוע על כהנים של כנסיית הברזל שיכולותיהם הפיסיות נשמעו כמו שאפרי תיאר אותם." אמר ייטו בנימה שנשמעה לדקסה מתחננת "אני מכיר שם מישהו שיכול לעזור לנו. אפוסטלה. הוא בוחן את התלמידים לפני שהם נשלחים אל הצבותיהם השונות בכנסייה, אישה חכמה."
אז ייטו רוצה לחזור הביתה? קודם רירן נטש אותה ועכשיו ייטו? לא שזה היה מפתיע למדי. היא פחות או יותר הצילה את ייטו מגאהיל. עם זאת, זה לא אמר שהוא הפנה את גבו אל כנסיית הברזל כפי שדקסה עשתה זאת כשעקבה אחרי מסיכת הכוכבים ברחבי העולם כולו.
"אם את רוצה," אמר אפרי בהסתייגות "אני מוכן לעשות מאמץ ולקחת את הספינה לשם."
לא הייתה לדקסה ברירה. היא הרגישה שהיעד הבא במסעה לאסוף את החפצים היה שם. ואז נזכרה במשהו שמסכת הכוכבים חיפש בין האחוזות ושאלה: "האם יש לך... רשת? בחיזיוני ראיתי דסאי מדריך תלמיד עם רשת."
"כן. בטח." אמר אפרי "איזו שאלה? אמור להיות לי כל מה שנחוץ לאימון הדור הבא שלנו."
"אם אתה קורא חפצים, איך סגרת עם מטבע את החור בספינה?" שאל אגאטר, מנגב בפדחתו במבוכה. אפרי חייוך בעונג בפעם הראשונה שדקסה זכרה אותו וענה: "הגבולות בין תחומי ההתמחות השונים קשיחים אבל לא נוקשים. אני יכול לבצע כמה תעלולים עם המטבעות... –"
תעלולים שאני לא ידעתי שאפשר לעשות איתם. במקום לענות לה לשאלה, אפרי שם אותה מול חומרי הגלם שאפרי הביא לה. הוא לא היה מוכן לספר לה כלום וחצי כלום על התעלולים כשהוא טוען כי הוא רק יפריע בתהליך ההתפתחות התקין שלה כנגידה-אומנית. הוא עשוי להעמיס עליה עם תובנותיו ומחשבותיו האישיות וזה רק יעכב אותה. ועתה עמדה דקסה מול תוצאות הוויכוח איתו. פרט לכסף קוסמים, אפרי הביא לה מתכות. דקסה כבר שכחה איך עובדים עם מתכות וכסף קוסמים. אנשי השבטים לא כרו מתכות. דקסה שמעה שהם היו מביאים עפרות מתכת שנפלו מן השמיים על מנת שנגידים-אומנים יציצו בהן ויאמרו להם מה לעשות איתן. חוזים אלו היו תמיד נחלתם של נגידים-אומנים.
למזלה, אחד משלושת תלמידיה הנותרים היה נפח. היא חשבה שהיא התחילה עם עשרים. עתה נותרו רק שלושה.
"אני לא מזהה אפילו חצי מהנתכים שאפרי ערם פה." ציין מלסיבר בענווה "אני נפח, אישה חכמה."
דקסה חשבה לסדר את הנתכים לשלוש ערמות: לבן, שחור וצהוב. זה נראה לה סידור טוב. ואולי ספינת-האומנות תראה חיזיון שיסביר לה מה הנתכים הללו אמורים להיות.
" – אבל אתה מזהה כמה מהנתכים." אמרה דקסה, מצביעה באצבעה על הערמה המבולגנת.
מלסיבר הצביע על נחירי אפו ואמר: "כמובן, חלק מאלה הם נתכי ברזל. הנתכים השחורים."
דקסה נאנחה עד שמלסיבר הוסיף: "אבל לכמה מנתכי הברזל הללו יש ריח משונה, אישה חכמה, כאילו מישהו השתמש פה בחומרים שבדרך כלל לא מערבבים עם ברזל בימינו. חומרים שאני לא מזהה."
דקסה הניחה את ידה על כתפו של מלסיבר ואמרה: "אז בוא נתחיל להפריד את הנתכים שיש לך מושג למה הם טובים לבין הנתכים שאין לנו מושג למה אפרי זרק אותם לתוך הערימה."
מלסיבר גירד את מצחו ואמר: "אני לא חושב שזו ערימה, אישה חכמה. אני חושב שהוא... פירק חפץ כלשהו שהיה במחסן. והוא רוצה שתרכיבי אותו מחדש כמו מה שעשה בספינה."
דקסה גנחה. היא לא הצליחה להעלות בדמיונה חפץ שיהיה כל כך מורכב כמו הערימה לפניה.
"בוא נפריד את הנתכים, מלסיבר." אמרה דקסה בנוקשות ברומזה שזה סוף הוויכוח ביניהם.
מלסיבר משך בכתפיו המשורגים. דקסה הבינה מה אקארה מצאה בו בעודם ממיינים את הנתכים קודם לפי צבע ואז לפי תכולתם. דקסה ניסתה לחשוב מה תיצור מנתכי הברזל שם.
סירקט'ה החזיק ביד הילד בתוך החצר של הסדנה. הוא נהנה לשאול אותו לגבי חומרים שונים. ואז כשהשלימו סיבוב בין החפצים השונים שאדונו בנה ונועדו למשלוח, אדונו עצר אותו במבט מראשו השמאלי. סירקט'ה ידע שאדונו לא אהב שהוא משחק עם הכלים של הסדנה אבל... לראות את הילד קורא לחומרים השונים בשמות היה כל כך הרבה כיף. והכיף הגדול היה שהילד לא ידע אפילו מה משמעות המילים שהוא פולט מפיו הקטנטן.
"אדון," הרשה סירקט'ה לעצמו לשאול "למה אנחנו צריכים ליצור יותר מסוג אחד של כלי כזה?"
אדונו ירק מראשו השמאלי רוק אפור ומראשו הימני ענה: "משום שאתה צריך לנהוג בזהירות. עדיף שאחד יעצב צורה, אחר יעצב עוצמה ואחר יקרא חפצים מאשר כלי אחד שיעשה הכל."
"אבל זה יחסוך לנו עבודה." קרא סירקט'ה בילדותיות. הילד, שהרגיש שסירקט'ה מתעלם ממנו, התחיל לבכות. דמעותיו היו כסופות. סירקט'ה אגם את הדמעות באצבעו וליקק אותן בעודו מחכה לאדונו. כסף היה כל כך טעים. אדונו סיבך את שלושת ראשיו לרגע ואז הפרידם בעודו אומר, בכמעט צער, "זו סכנה לרכז כל כך הרבה עוצמה בדבר אחד."
ודקסה מצאה את עצמה עומדת מול ערמה שחורה. ספינת-האומנות לא הבינה אותה בכלל. היא לא רצתה חיזיון על מיון. היא רצתה חיזיון שיסביר לה איך אפרי אטם את הספינה הזו. ובדיוק כשהזכירה את שמו, אפרי עמד בפתח לבית המלאכה של הספינה ואמר: "הגענו, דקסה. אנחנו עומדים אל פני השטח של אנטילוקאן."
"ומה עם התרגיל?" שאלה דקסה בתקווה שהוא יוותר על ההתחכמות ויסביר לה בפשטות.
אפרי הרים את גבותיו השחורות וענה: "מלסיבר צדק. כל הנתכים היו, במקורם, חפץ אחד. את לא צריכה ממש לדעת למה הם משמשים כמו שהילד לא היה צריך לדעת מה שמות החומרים השונים אומרים. את רק צריכה להרכיב אותם, דקסה. זה מה שהיית אמורה... ללמוד."
דקסה יכלה כמעט לשמוע את מסכת הכוכבים לוחש: "את יותר מדי חושבת כשאת עובדת. את צריכה לתת יותר לתשוקה ולניסיון להוביל. זוהי דרכו של הנגיד-אומן האמתי, דקסה."
וניגב דמעה כסופה מפניו כשהסתלק משם, מותיר את דקסה עם סימן שאלה בוער על פניה.
האם אפרי היה הילד מהחיזיון?