• הצטרפו לפורום הפונדק

    שלום וברוכים הבאים לפונדק, האתר המוביל בעברית על משחקי תפקידים, משחקי לוח, מיניאטורות, מדע-בידיוני ועוד.
    אחרי ההרשמה תוכלו לפרסם הודעות, לשלוח ולקבל הודעות פרטיות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה / התחברות

משחק הלוח עידן האבן תורגם לעברית

The oldman

The Rainbow Archmage
צוות הפורום
עידן האבן (Stone Age) הוא משחק לוח ותיק של השמת עובדים, שיצא לאור לפני כ-15 שנה וכעת מתורגם לעברית על-ידי הקוביה ומגיע לחנויות ממש בקרוב (ההשקה תוכננה לדרקוניקון, אבל אנחנו יודעים איך זה נגמר...)
המשחק מתאים כמשחק למתחילים, וגם לצעירים - הנה התיאור שלו:
חייהם של אבותינו הקדמונים התנהלו בצל מלחמת הישרדות בלתי פוסקת. צרכי החיים הבסיסיים, שסופקו בעזרת כלי ברזל ומחרשות עץ, היו נתונים לאיום מתמיד. אך גם באותם זמנים קשים, אבותנו לא חדלו ליצור כלים חדשים ולפתח דרכים לשיפור חייהם וחיי צאצאיהם. האם תהיו מוכנים לקחת חלק בהתפתחות זו, הצועדת אל עבר עידן תרבותי חדש? ב׳עידן האבן׳, השחקנים נאבקים עבור פיסות משאבים, מרחיבים את המבנים עבור חברי השבט וחושפים את ההישגים הכבירים שיהוו את היסוד לעתיד האנושות!
כתבתי לו סקירה לפני כמה שנים טובות, ולמרות שזה תמיד טוב לראות עוד משחק לוח בעברית, בתקופה שכתבתי את הסקירה חיבבתי אותו יותר, היום אני חושב שיש משחקים יותר טובים:
Stone-Age-L.jpg
 

The oldman

The Rainbow Archmage
צוות הפורום
את עידן האבן בהחלט אפשר לשחק ב-2, אם כי הוא יותר טוב ב-3 שחקנים לדעתי.
עם זאת, אני לא רואה איך משחקים את קטאן ב-2 שחקנים ונהנים, הוא הופך לטוב רק ב-3 שחקנים ויותר כי אז יש משא ומתן בין השחקנים. אז אולי אתה גם תעדיף את עידן האבן ב-2 :)
 

האיש הצעיר

פונדקאי ותיק
עם זאת, אני לא רואה איך משחקים את קטאן ב-2 שחקנים ונהנים, הוא הופך לטוב רק ב-3 שחקנים ויותר כי אז יש משא ומתן בין השחקנים. אז אולי אתה גם תעדיף את עידן האבן ב-2 :)
אצלנו תמיד היו משחקים ב2 כשלא היה 3, וזה עבד היטב.
 

דיוגנס

פונדקאי ותיק
עם זאת, אני לא רואה איך משחקים את קטאן ב-2 שחקנים ונהנים
תראה, כמו שאני רואה את קטאן ישנם שני מימדי משחק מרכזיים:

1. הסחר, או בריתות, או דיפלומטיה, או כל שם אחר שתקרא לזה. בד"כ פועל בצורה מאוזנת רק במספר זהה של שחקנים, כי אם לא הרבה פעמים זה גורם לשחק אחד להפסיד ברגע שהשניים האחרים יוזמים נגדו... יש בזה הרבה יופי, גם יש שיקול משמעותי להיכרות המוקדמת של השחקנים. אצלנו בפועל - כמעט ולא רלוונטי. כולנו שחקנים ותיקים (7 שנים? וואו, עבר מלא זמן...) ששיחקו המון. המון. ורואים מראש את כל הפעולות של האחר. כך שנדיר שיש מצב החלפה שבאמת טוב לשני השחקנים בצורה זהה... זה החיסרון במשחק שהכל גלוי (חוץ מקלפי פיתוח - שגם בד"כ אפשר להעריך מה יש לשני... אבל לא נכנס לזה עכשיו).

2. האסטרטגיה, או תיכנון המשחק. לא רואה הרבה צורך להרחיב, נראה לי זה יחסית ברור. יש לו משמעות רבה וגדולה בפני עצמו, ובשתי שחקנים הוא בא לידי ביטוי בצורה מיוחדת - לפגיעה באחר יש ערך כמעט שווה לשיפור שלך - שזה משמעותי. אביר נהיה קלף טוב יותר, ואין אפשרות להשתמש בדיבורים כדי להנצל מטעויות בחשיבה המקודמת...

משחק בשתי שחקנים פשוט מבטל את החלק הראשון ומשאיר כמעט ורק את החלק השני, בניגוד למשחק עם שחקנים רבים יותר, שמשלב את שניהם. מי שלא מחפש את האסטרטגיה במשחק - לא יהנה כלל ממשחק של שני שחקנים.
 

האיש הצעיר

פונדקאי ותיק
משחק בשתי שחקנים פשוט מבטל את החלק הראשון ומשאיר כמעט ורק את החלק השני, בניגוד למשחק עם שחקנים רבים יותר, שמשלב את שניהם. מי שלא מחפש את האסטרטגיה במשחק - לא יהנה כלל ממשחק של שני שחקנים.
אתה לא לוקח בחשבון את ההרחבות. ערים (בלי אבירים, במשפחה שלי שונאים את הקטע של הברברים ומוציאים אותם ואת הקטע עם האבירים. רק הפיתוחי עיר, סחורות, וקלפי פיתוח נשארים) מוסיפה למשחק המון קלפי פיתוח שונים, סוחרים וברברים גם משנה את זה.
אצלנו תמיד משחקים עם הרחבה אחת לפחות. ד"א, אצלנו תמיד מוציאים את השודד (7 זה גלגול חוזר) ולא משחקים עם החוק שבהטלת 7 כל מי שיש לו מעל 7 קלפים צריך לזרוק חצי.
 

דיוגנס

פונדקאי ותיק
אתה לא לוקח בחשבון את ההרחבות. ערים (בלי אבירים, במשפחה שלי שונאים את הקטע של הברברים ומוציאים אותם ואת הקטע עם האבירים. רק הפיתוחי עיר, סחורות, וקלפי פיתוח נשארים) מוסיפה למשחק המון קלפי פיתוח שונים, סוחרים וברברים גם משנה את זה.
אצלנו תמיד משחקים עם הרחבה אחת לפחות. ד"א, אצלנו תמיד מוציאים את השודד (7 זה גלגול חוזר) ולא משחקים עם החוק שבהטלת 7 כל מי שיש לו מעל 7 קלפים צריך לזרוק חצי.
תשמע, "איש הישר בעיניו יעשה", אבל בכל זאת - נשמע כאילו הוצאתם את כל החוקים שמכניסים סיכון/חשיבה לטווח רחוק, מהמשחק ונשארתם רק עם משחק של מזל, קוביות ודיבורים... שזה לא רע בכלל, ויש שיאמרו שזה הכי טוב, אבל סגנון משחק שכזה מתמקד עוד יותר בסחר בין השחקנים ומגביר את המשמעותיות של המזל במשחק, קרי - מקטין את המימד האסטרטגי עוד יותר.

אם אני מבין אותך נכון, סגנון המשחק שלכם מתמקד בעיקר במשמעותיות של תוצאת הקוביה והסתמכות על מזל, ולכן ממילא פחות מפריע לכם לשחק בשני שחקנים - כי המימד ההסתברותי כמעט ולא משתנה בין שני שחקנים ליותר, ונשמע שפחות משמעותי לכם הסחר, מה שאני קראתי לו "החלק הראשון".

אתה לא לוקח בחשבון את ההרחבות
אכן, דיברתי רק על ההיבט של משחק הבסיס.
 

האיש הצעיר

פונדקאי ותיק
תשמע, "איש הישר בעיניו יעשה", אבל בכל זאת - נשמע כאילו הוצאתם את כל החוקים שמכניסים סיכון/חשיבה לטווח רחוק, מהמשחק ונשארתם רק עם משחק של מזל, קוביות ודיבורים... שזה לא רע בכלל, ויש שיאמרו שזה הכי טוב, אבל סגנון משחק שכזה מתמקד עוד יותר בסחר בין השחקנים ומגביר את המשמעותיות של המזל במשחק, קרי - מקטין את המימד האסטרטגי עוד יותר.
יש בזה קצת מן האמת, אבל זה בוודאי לא מה שהיה הכוונה...
הנקודה הייתה שהאחיות שלי תמיד התעצבנו שהם פתאום צריכות לזרוק חצי קלפים, אז הורידו את החוק הזה. בשודד אף פעם לא השתמשנו - אף אחד לא רצה לשים על השני (אחים, אחרי הכל) והוא סתם זז בין חבלים ריקים למדבר, אז הורדנו אותו לגמרי.
אצלנו המימד האסטרטגי הוא אחר - תפיסת מיקומים. יש מרכז במשחק, ובמרכז יש צמתים משולשים. הם נתפסים במהירות, והם הטובים ביותר. זה עושה את העבודה כמו החוק של 7 הקלפים, לפחות לטעמי. בנוסף לכך, המימד ההסתברותי מאוד תופס אצלנו מקום - לקחת מיקום עם 6 הרבה יותר טוב ממיקום עם 4, והשילובים של החבלים (כי מדובר בצומת) יוצרים התלבטויות משמעותיות.

דרך אגב, לאבא שלי הייתה שיטה הסתברותית אחרת - תנסה להתיישב על כל המספרים. מה הנקודה? הנקודה היא שכל מספר שיצא בקובייה ייתן לך משהו, כלומר אתה תמיד מקבל קלפים נוספים ואף פעם לא נתקע במצב שבו אתה לא מתקדם כי לא יוצא מספרים מסוימים בקוביות.

אנקדוטה סטטיסטית מעניינת - אתמול בערב שיחקנו קטאן בארבעה, ויצא במשחק ארוך מאוד (שעתיים וחצי) רק 4 פעמים את המספר 6. את המספר 8 יצא בערך 30 פעם.... הסטטיסטיקה לא תמיד עובדת.

אני חושב שקצת סטינו מהנושא. אם רוצים דיונים על קטאן, תפתח עץ לקטאן...
 
Top Bottom