• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

משחקי תפקידים מתיישנים מהר?

אני עובר על הסקירות הישנות באתר, כחלק מרענון הסקירות וההעברה שלהן לפורמט החדש.
תוך כדי, אני בעצם מגלה שהמון משחקי תפקידים, גם מלפני 5-10 שנים כבר קיבלו מהדורה חדשה (למשל Fantasy Age, Eclipse Phase, Star Trek ועוד...). זה קצת מפתיע, גם כי אני לא יודע כמה בדיוק קוראים סקירות ישנות, וגם כי תמיד הרושם שלי שמשחקי תפקידים הם Ever Green.
אז אפשר להגיד שיש OSR, אבל זה גם לא נכון, גם כי מבוכים ודרקונים זה לא אינדקיציה לשום דבר בשוק, אבל גם כי תחליפי מבוכים ודרקונים גם הם מתחלפים בקצב מהיר יחסית.

אישית יש לי משחקי תפקידים וותיקים על המדף, כולל כאלו שאשחק בשמחה, אבל אם יש מהדורה חדשה יותר, בוודאי כזו שממשיכה את הרוח של המהדורה הקודמת (מסע בין כוכבים או Fantasy Age זה דוגמאות טובות) אז אעדיף להשתמש במהדורה החדשה והישנה די אובד עליה הכלח.
ועוד משהו מסקרן, מחירי משחקי התפקידים עלו ב 5-10 שנים האחרונות. פעם היו ספרי בסיס ב 30-40 דולר לפני עשור, היום רובם כבר סביב ה-50-60 דולר.
 
התחביב השתנה.

האינטרנט הביא איתו פיצוץ קמבריוני של משחקי אינדי ואיתם המון רעיונות עיצוב חדשים שהשפיעו גם על המיינסטרם. בעיקר לכיוון המינימליזם.
מצד שני, בשביל להתבלט אתה צריך איכות הפקה גבוהה מאד. פעם רק TSR וויזארדז בהמשך הוציאו ספרים שאינם שחור לבן. היום ספרים בצבע זה הסטנדרט.

שלא נדבר על קיק-סטרטרים.
 
הוצאתי בעצמי מהדורות חדשות לשלוש שיטות שכתבתי, אבל זה בעיקר כי השתפרתי מבחינת מיומנויות עיצוב המשחקים שלי, ורציתי ליצור גרסאות מלוטשות יותר של המשחקים האלה, שמכרו היטב במהדורות הישנות. מצד שני, אני משחק Classic Traveller, שיטה שיצאה בשנת 1977, חמש שנים לפני שנולדתי; יש עוד המון גרסאות לשיטה הזו שיצאו ב47 השנים האחרונות, אבל לקלאסית יש יתרונות משלה כשיורדים לסוף דעתה.
 
בשיטות קטנות אבל גם במו"ד, לפעמים מה שקורה זה שמגלים עם הזמן והפידבקים שכל מיני חוקים שהיוצרים חשבו שהם מצויינים ועבדו טוב בפלייטסט, עובדים פחות טוב במציאות. קורה גם שכל מיני חוקים חסרים או שנוספים חוקי בית שהופכים לתקן רשמי - המהדורה החדשה פשוט אורזת את כל זה.

מה שעוד יכול לקרות זה שנוסף תוכן משחקי - מידע על העולם (אם זה משחק שמגיע עם עולם ספציפי), אפשרויות לדמויות (במו"ד - מקצועות), ציוד חדש ובמשחקי פנטזיה - גם לחשים ומפלצות. מהדורה חדשה פשוט אורזת את כל זה ביחד במקום לשלוח אותך להתרוצץ על פני 13 ספרים שונים.

מוד"מ1 למשל תאמה אחורה לגמרי למו"ד בקופסא הלבנה+גרייהוק+בלאקמור+אלדריץ' ויזרדרי+מאמרים רנדומליים ב"דרגון".
 
הנקודה על הפלייטסט היא מעניינת וכנראה נכונה.
במשחקי תפקידים תהליך הפלייטסט הוא פחות נוהל, ויותר אומנות. וגם הוא הרבה יותר קשה לביצוע לאורך זמן, ביחוד עבור משחק עם דמויות מתקדמות.
לכן לדעתי גם מכשפי החוף וגם פאיזו עברו לחוכמת ההמונים, וגם בפרויקטי מימון עכשיו מקובל שיש בטא - גם אני עושה בטא לספרים שלי.

שינוי למשל של ביטול קוביות המומנטום ב 2ק20, הוא משהו שמגיע לאורך זמן. זה לא משהו שאחרי משחק או שניים מבינים אותו.
לעומת זאת ברוב משחקי הלוח, פלייטסט של 3-5 פעמים במשחק יחשוף את רוב הפגמים שלו, גם כי המשחק הוא עם חוקים ברורים ולא משחק תפקידים שבו יש אינסוף אפשרויות.

לדוגמא, אפשר להסתכל על קטאן שיצא לפני כמעט 30 שנה ולמרות שיש מהדורות למשחק, החוקים (כמעט) אותם חוקים.
לעומת זאת בין טרוולר הישן למהדורה חמישית, זה פשוט לא אותו משחק מכאנית.
 
חזרה
Top