• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מפתקיו של שה"מ עצלן - איך אני מכין ערים

כולנו היינו בסיטואציה הזו. אתה מכין הרפתקה, מרגיש בטוח בעצמך. השחקנים מגיעים לעיר אותה איש הזאב תוקף, ונכנסים לפונדק. פתאום, משום מקום, הפייטן מחליט שהגיע הזמן לדבר עם כמה אנשים, והוא מתחיל לנסות לנהל שיחה עם האנשים בפונדק. משם מקום, אתה צריך להתחיל להקריץ דמויות, לשלוף את הקולות הכי מגוחכים שיש לך בכובע, ובסוף להוציא את השחקנים עם תחושה שאתה פשוט מאלתר לחלוטין.
לחלופין, אתה יכול לקחת כמה שעות, לתכנן קבוצה מגוונת של דבש"ים לעיירה, עם שם, גזע, מין, תפקיד ואופי לכל אחד מהם. זה לא אמור לקחת לך יותר מדי זמן. אבל זה בהחלט יותר מדי זמן בשבילי.

השיטה שאני עומד להציג כאן היא השיטה שאני אישית משתמש בה כשאני צריך להכין עיר, עיירה או כפר למערכה כלשהי. אני מציג אותה כאן במחשבה שזה יכול לעזור גם למישהו אחר.

רנדומליות היא ידידתך
זה לא דבר חדש. כשאתה עצלן ולא אוהב לעבוד קשה, רנדומליות יכולה לעזור לך לעגל הרבה פינות. ספציפית, אני רוצה להפנות את תשומת ליבכם לשני האתרים שבהם אני משתמש כדי להפיק רנדומליות. הם שימושיים מאוד בכללי, ובמיוחד בהקשר הזה. שניהם אתרים מאוד מוכרים, ואני לא חושב שאני מחדש משהו למישהו. אבל רק כדי שנהיה כולנו באותו הקו.

הראשון שבהם הוא Fantasy Name Generator. זה אתר נפלא, שאני משתמש בו כל הזמן. הוא מאפשר לבחור קטגוריה, ופשוט לקבל עשרה שמות רנדומליים שמתאימים לקטגוריה הזו. בין אם אתם רוצים שמות של דרקונים או של החיים אחרי המוות, זה האתר בשבילכם. לצורך התרגיל הזה אנחנו נשתמש בD&D name generator.


פשוט תבחרו גזע, ותקבלו עשרה שמות רנדומליים שמתאימים לגזע הזה.

האתר השני הוא אתר מוכר אפילו יותר, Random.org. זה אתר שמוקדש לייצור רנדומליות. הכלי שאנחנו הולכים להשתמש בו באתר הזה הוא Random List.


הכלי מאפשר להכניס רשימה של דברים ולערבב אותה באקראי. זה שירות הכרחי לשיטה שבה אני משתמש.

מי אתה צריך
הדבר הראשון שאני עושה כשאני בונה עיר הוא להבין מי האנשים שאני צריך בה. בכפר קטן, נניח, אני ארצה את ראש הכפר, את הנפח המקומי, את ראש המיליציה, שני פונדקאים, את הבן אדם בחנות המוזרה שמוכרת את הציוד שהרפתקנים אוהבים, וכן הלאה וכן הלאה. אתם כנראה רוצים גם כמות מסויימת של אזרחים לא משוייכים, שתוכלו להשתמש בהם בתור הנשים, הבעלים והילדים של האנשים האלה. אני אוהב להחזיק רשימות מוכנות כאלה בשביל מערכה, אחת לכפרים, אחת לערים קטנות, ואחת לערים גדולות.
אחר כך, אתם שמים את כל האנשים האלה בשורה הראשונה של הטבלה שנקראה לה "טבלת העיר."

הצמד תכונה לדב"ש
עכשיו אתם תצטרכו כמה נתונים בסיסיים, כדי שתדעו משהו על האנשים האלה. הבחירות שלי הן שם, מין, גזע ואופי. כיוון שהשם לא יכול להיקבע בדרך כלל לפני בחירה של גזע ומין, אתם תרצו להשאיר בשבילו עמודה ריקה. נתחיל בגזע.
המורכבות כאן תתבסס על חלוקת הגזעים בעיירה שלכם. אם זו עיירת אלפים שיש בה רק אלפים אתם פשוט כותבים אלף על כולם. סיימתם. לא בעיה. אם העיר מעורבת, זה הולך להיות טיפה יותר מורכב.
אתם תצטרכו להכין רשימת אחוזים. בואו נניח, לצורך העניין, שבעיר שלכם יש 56% בני אדם, 36% אלפים, 7% אורקים ו1% גמדים. אתם הולכים להכין רשימה של מאה פריטים. קחו את המילה בן אדם ותעתיקו אותה 57 פעמים. תעתיקו אלף 36 פעמים, אורק 7 פעמים ותוסיפו בסוף גמד פעם אחת. עכשיו יש לכם את רשימת ההתפלגות שלכם. זה לא אמור לקחת יותר מדקה עם קצת עבודת Copy Paste.
עכשיו זה אלמנטרי. תכניסו את הרשימה הזו לRandomList, תערבבו אותה, קחו את הX הפריטים הראשונים, כשX זה כמות האנשים שהחלטתם שאתם צריכים בעיר שלכם, ותעתיקו אותה לעמודה השלישית. בום. יש לכם גזעים. זה שומר על התפלגות הגזעים שלכם בלי לעקוב אחריה בעיוורון. אתם מוזמנים לעשות תיקונים קטנים. אם אתם לא אוהב את הרעיון שהאורק האחד הוא ראש העיר של עיירת בני אנוש, אתם מוזמנים לשנות את זה. זו הרשימה שלכם.
עכשיו הגיע הזמן להתפלגות מינים. זה אמור להיות פשוט. תעתיקו את המילה "זכר" חמישים פעמים ואת המילה "נקבה" חמישים פעמים. אתם מוזמנים לבחור התפלגות אחרת או להוסיף מינים, אם זה הקטע שלכם. תערבבו. שימו בשורה הרביעית.

איש איש ושמו
טוב. עכשיו אין ברירה, ואפילו עצלנים כמוני צריכים לעבוד מדי פעם. זה עדיין לא יהיה קשה מדי, הודות לFantasyNameGenerator, אבל זה ידרוש טיפה עבודה ידנית.
אתם תצטרכו להגריל שמות אקראיים לכל קבוצה דמוגרפית בעיר שלכם. נניח, שמות לבני אנוש, בנות אנוש, אלפים, אלפיות, אורקים ואורקיות. עם כל רשימה, אתם עוברים בטבלה ידנית ומוסיפים את השמות במקומות המתאימים. תלוי בגודל העיירה, זה יכול לקחת כמו דקות טובות. באסה, אבל מדי פעם צריך לעבוד. אם מישהו מוצא דרך לעקוף את הבעיה הזו, בבקשה ספרו לי.

מה הצבע שלך?
עכשיו הגיע הזמן לסיים את העיירה שלכם עם קצת קווי אופי. אתם תצטרכו להכין רשימה של תיאורי אופי כלליים. שתהיה ארוכה. אתם צריכים להכין אותה רק פעם אחת, אז תשקיעו בה קצת מאמץ. השיטה שבה אני יוצר אופי לדבש"ים שווה נושא בפני עצמו, אז אני לא אכנס אליה כאן. אתם יכולים לבחור במה שנוח לכם. קחו את הרשימה, תגרילו אותה לעיירה שלכם, תחתכו את החלק הראשון, ובינגו. יש לכם עיירה.

המקומות הריקים
הטבלה הזו מספיקה כדי שכשהשחקנים מגיעים, אתם תוכלו לשחק באופן משכנע את העיירה. אם הם הולכים לפגוש את ראש העיר, אתם תדעו איך קוראים לו, איך קוראים לאשתו (פשוט תבחרו מישהו אקראית מהרשימה של האזרחים הלא משויכים), מה הגזע שלו, ואיך לשחק אותו. האלתור שלכם יהיה קל בהרבה, עכשיו כשיש לכם את כל הקווים הבסיסיים.
אבל חשוב שתשאירו מקום ריק בסוף הטבלה שלכם. למה? כדי שתוכלו לכתוב מה שאתם ממציאים תוך כדי. אם אתם מחליטים לשדך את אולה עם רייגן, אתם תרצו לכתוב את זה בטבלה כדי שתזכרו את זה לפעם הבאה.

לשבת על הכורסה
אני בטוח במאה אחוז שיש אתר שיכול פשוט להגריל את כל מה שאמרתי בשנייה בלי בעיה. אבל להגיד את האמת, אני לא כזה עצלן. אני אוהב את השליטה שהשיטה הזו נותנת לי, בבחירה של איזה סוגי מקצועות, איזה סוגי אופי, איזה חלוקת גזעים אני בדיוק רוצה לעיירה שלי. עם השיטה הזו, אני יכול להרגיש שבאמת הכנתי את העיירה בלי להטריח את עצמי עם הפרטים הקטנים. זו דרך ביניים שימושית לשה"מ העצלן אבל הנלהב.
אשמח לשמוע דעות, רעיונות לשיפור, או סתם תגובות מכם. אני שוקל לעשות מזה סדרה, תלוי כמה רעיונות טובים יהיו לי לנושאים.
תודה על הקריאה.
 
מדריך ממש מגניב - ומודה שלא חשבתי להגריל עיר שלמה.
יצא לי להשתמש במחולל השמות, למרות שהרבה פעמים אני פשוט ממציא שם על המקום (כך נולד הקוסם המפורסם לשמצה, הארי פלוטר) אבל השילוב שלו עם מחולל אקראי כללי הוא מעניין ומצויין.
אתה עושה גם Reuse ברשימה לעוד ערים? הרי 100 דב"שים זה המון, בקלות אפשר להשתמש באותה רשימה לכמה וכמה מקומות/ערים.
ואני אשמח לקרוא עוד נושאים דומים, זה בהחלט מעורר השראה.
 
תודה על הביקורת החיובית. :)

אני מסכים שאני יכול להשתמש באותה רשימה לכמה ערים. אני לא עושה את זה משתי סיבות:
א'. כל התהליך הזה לא לוקח יותר מרבע שעה גג אחרי שמתרגלים קצת, אז אין צורך למחזר חומר.
ב'. אני רוצה לשמור קונסיסטנטיות במערכה. אם אני מתחיל להשתמש באותה הרשימה לכמה ערים, אני יכול להתבלבל בנוגע למי זה מי, וגם אם השחקנים אף פעם לא ישימו לב לזה, לי זה חשוב.
 
אני אחלוק מעט מהניסיון האישי שלי בנושא:

פעם מאוד מאוד אהבתי את הסגנון הזה. עד היום אני "גוזר ושומר" טבלאות תוצאות אקראיות מגניבות שאני מוצא. אקראיות זה נהדר ואני מת על זה. אבל מהניסיון שלי ברגע שאין לך קו מנחה התוצאה יוצאת ערים שאף אחד לא זוכר. הם אולי יזכרו אותם מהדברים שקרו בהם, אבל העיר עצמה יוצאת לא ייחודית, היא סתם שילוב של כמה מאפיינים אקראיים שבכול עיר גולגלו טיפה שונה.

אני מאוד ממליץ על זה להוסיף לכול עיר שאתה יוצר קו מנחה או שניים שאתה מוסיף לכול דב"ש קשר רליהם כדי ליחד את העיר. הם גם יכולים לעלות בזמן הגלגולים. יצא לך שיש בעיר רוב אלפי? זה כפר כזה עתיק שהוא חלק מהאימפריה העתיקה של האלפים שפעם שלטה פה. יצא לך שיש דב"ש צייד דובים? הוא חלק מגילדת ציידי הדובים שהיא הגילדה הכי חשובה כלכלית בעיר ולמרות תחום העניין המוזר שלהם הם בתכל'ס שולטים גם בכול גילדה אחרת בעיר.

וברגע שיש לך איזשהו מאפיין ייחודי כזה שאתה מקשר אליו הכול (בעל חבר בגילדה ולכן כול הפונדק מלא בפוחלצים של דובים, יש רחובות עתיקים שפעם בזמן האימפריה הייתה להם מטרה שונה ועשו להם ניצול-מחדש כאשר האימפריה נפלה, וגם האנשים היחידים ששוכרים את הדמויות זה אלפים עם עושר עתיק וחסר שימוש/גילדת ציידי הדובים). וככה אתה יוצר עיר ייחודית, שהגלגולים האקראיים רק סייעו לה. אחרת, כמו שקורה הרבה פעמים מהניסיון שלי בשיטות כאלו, ערים מתחילות להרגיש בדיוק אותו הדבר.
 
אני מסכים. השיטה הזו היא לא כל מה שאתה צריך לעשות כשאתה יוצר עיר. מבחינתי, זו דרך למכן את החלק המשעמם בבניית ערים. החלק של ליצור את הנפח, והפונדקאי, וראש העיר, ואשתו של ראש העיר, ובעלו של הנפח. החלק המעניין הוא כמובן החלק שבו אתה חושב מה מייחד את העיר שלך. זו הסיבה שהשיטה הזו מאוד כללית, ומשאירה כל כך הרבה מקום לפרסונליזציה. כדי שתוכל להחליט להוסיף לעיר מסויימת "ראש גילדת גנבים", ולהגריל אותו ביחד עם השאר.
 
טוב, סוג העצלנות שלי הוא כנראה סוג מיוחד. אין לי בעיה להשקיע במשהו אם זה תוך כדי משחק. רוב ההצעות פה, לעומת זאת, נשמעות לי כמו הרבה יותר מדי עבודה. אם יש ישוב שחשוב לי לדעת עליו פרטים מסוימים מעבר למה שאלתור וגלגולים בטבלאות אקראיות בזמן אמת מייצרים לי, אני אנסה למצוא משחק שיעזור ליצור אותו.

למשל, הקמפיין הנוכחי שאני מנחה מתרכז בישוב אחד. מצודה מרוחקת, על גבול העולם (סיפור ארוך) שמתפרנסת מכריית לשלשת ציפורים וייצור אבק שריפה.

כדי ליצור פרטים מרכזיים ליישוב הזה, שיחקנו, אני והשחקניותים שלי יחד, משחק של Follow, של בן רובינס, שאחת המשימות האפשריות בו הוא הקמת מושבה. זה מה שעשינו, וזה יצר לנו את היסטוריית הייסוד של הישוב ודב"ש מרכזיות.

משחק נוסף, ואולי אפילו יותר מתאים (כשהתחלתי את הקמפיין לא הכרתי אותו) הוא המשחק Ex Novo, שהוא במפורש משחק ליצירת עיר עבור משחקי תפקידים! ממש כיף ומומלץ.
 
טוב, סוג העצלנות שלי הוא כנראה סוג מיוחד. אין לי בעיה להשקיע במשהו אם זה תוך כדי משחק. רוב ההצעות פה, לעומת זאת, נשמעות לי כמו הרבה יותר מדי עבודה. אם יש ישוב שחשוב לי לדעת עליו פרטים מסוימים מעבר למה שאלתור וגלגולים בטבלאות אקראיות בזמן אמת מייצרים לי, אני אנסה למצוא משחק שיעזור ליצור אותו.

למשל, הקמפיין הנוכחי שאני מנחה מתרכז בישוב אחד. מצודה מרוחקת, על גבול העולם (סיפור ארוך) שמתפרנסת מכריית לשלשת ציפורים וייצור אבק שריפה.

כדי ליצור פרטים מרכזיים ליישוב הזה, שיחקנו, אני והשחקניותים שלי יחד, משחק של Follow, של בן רובינס, שאחת המשימות האפשריות בו הוא הקמת מושבה. זה מה שעשינו, וזה יצר לנו את היסטוריית הייסוד של הישוב ודב"ש מרכזיות.

משחק נוסף, ואולי אפילו יותר מתאים (כשהתחלתי את הקמפיין לא הכרתי אותו) הוא המשחק Ex Novo, שהוא במפורש משחק ליצירת עיר עבור משחקי תפקידים! ממש כיף ומומלץ

תמיד הרגשתי שלגלגל בטבלאות אקראיות בזמן אמת גוזל מזמן המשחק היקר שלי.התחושה שלי תמיד הייתה שזה משהו שאני מעדיף שיקרה מחוץ לסשן. השיטה שאני מציע כאן מאפשר לעשות את זה בבאלק. החלק היחיד שהוא לא אוטומטי כמעט לחלוטין הוא הוספת השמות לדמויות בלי זה, זה תהליך של חמש דקות.
מה שכן, הרעיון של לשחק משחק כדי ליצור עיר הוא רעיון מעניין. הרעיונות האלה לא חייבים לבוא אחד על חשבון השני.
 
חזרה
Top