• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פאת'פיינדר פראי מספר שאלות לגבי פת'פיינדר פראי, בדגש נושאי הנחייה, והבדלים בין אשף וקוסם

הי, מסיים לקרוא את ספרי הבסיס, שאני חושב שזו שיטה טובה מאוד להנחייה. מבחינתי משלבת אלמנטים של גורל/ Fate עם מהדורת 3.5 של מו"ד/ פת'פיינדר, כם לא מעט חידושים משלהם.
אך ישל י מספר שאלות, בדגש למי שכבר יש לו נסיון בשיטה (בדגש הנחייה):
# במידה ואני רוצה לכתוב הרפתקאה, קשה לי להבין את כמות ורמת האיומים שסביר להציב מול דמויות השחקן.
במהדורות הדיאנדי לסוגיהן היה דירוג אתגר מול רמת חבורה, וצפי למספר התקלויות ליום. כמובן שהשיטה הזו הייתה רחוקה מלהיות מושלמת, וכל מנחה התאים אותה לצרכיו, אך לפחות היה בסיס ממנו להתחיל, וזה בעיקר היה חשוב למנחה מתחיל... אינני מוצא כל הנחיה ממשית לכך בספר הבסיס. יש התייחסות להתקלות יחידה, אך לא לום הרפתקאה.

מכיוון שקצב המשחק, ויכולת ההתמודדות במשחק תלוייה חלקית במשאבי הדמויות, אך גם בקצב השימוש ומתן הפז, זה פחות ברור לי. וגם, מכיוון שאין ממש "עליית נק"פ", אלא עלייה של חוסן, הדיפה, קשיחות, בלימה כתלות בפז, ובדומה אצל מפלצות (כולל איתנות, נחרצות וכדומה), קשה לי שוב להעריך מידת "שרידות" של הדמויות, לאורך זמן.

# בדומה לכך- אין גם התייחסות לקצב התקדמות, או יותר נכון- כיצד להחליט עליו. נכון, יש Milestone progression, אך אני גן אוהב מתן נסיון/ התקדמות בהתאם לכמות, סוגי, וצורת התמודדות עם אתגרים, וצורת עלייה והתקדמות הדרגתית ל"עליית דרגה" (או "התקדמות" בשיטה זו). האם יש דרך להעריך?
אפילו בהרפתקאת הברקת השחורה מייעצים לתת למעשה 1-2 התקדמויות בכל ההרפתקאה. זה טווח די משמעותי! פי 2!

# לספק יש מספר מערכות חוקים/ ניהול מעניינות (בדגש אתגר דרמטי, התקלות מהירה, קרס המוני). האם בספרי ההרחבה יש עוד הרחבות? (כגון הרחבה על מסע וחקירה בסגנון Sandbox, מרדפים, ארגונים ובניית בסיסים, ספינות ותנועה ימית וכדומה?) זאת סקרנות בלבד. אני אישית מתרשם מכמות תתי המערכות והחוקים (היחסית פשוטים ומאוד שמישים) בספר הבסיס.

# לא ממש ברור לי ההבדל המהותי באופי הטלת הלחשים בין האשף לקוסם. (למעט התכונה)
ההבדל המרכזי ביניהם במהדורות דיאנדי ופת'פיינדר היא כי האשף צריך להכין לחשים, מתוך מאגר נרחב, בעוד הקוסם מטיל באופן ספונטני, אילו לחשים שבא לו, אך מתוך מאגר קטן יותר.
אך כאן... שניהם מטילים אותו הדבר, רק שהאשף מתחיל עם 3 כוחות, ו 10 נקודות עוצמה, ובעת למידת "כוחות חדשים" יכול להוסיף עוד כח מספר לחשים/ מגילה, והקוסם מתחיל עם 2 כוחות, 15 נקודות עוצמה, ולא יכול להוסיף ממגילות/ ספרי לחשים דרך "כוחות חדשים" ( מקבל רק 2 כוחות).

אז אמנם לאשף יש יותר כוחות, ופחות עוצמה, אך אלמנט הקסם שצריכים לשנן אותו מול קסם ספונטני... אובד. האם פספסתי משהוא? כנ"ל הכהן/ איש הדת- גם ספונטני?
 
1. כמות ורמת איומים זה משהו שלומדים מניסיון. תתחיל בקטן ובזהיר, ותעלה לאט לאט. בגדול, קשיחות זה הערך שהכי חשוב להתייחס אליו. קשיחות גבוהה מדי בשביל מה שהחבורה יכולה להשיג על בסיס סביר, זה מתכון לתסכול. כבסיס, תתחיל עם מספר גובלינים כמספר הדמויות בחבורה, ואז 3 גובלינים שכולם דמות ראשית, ואז שלושה עוגים, וכבר תלמד להרגיש בעצמך את ההבדל תוך כדי 4-5 התקלויות.

2. דווקא יש דיבור על קצב ההתקדמות. כשאתה כותב "כמות, סוגי וצורת ההתמודדות עם אתגרים", אתה חושב כמו מו"ד, עם פרטי פרטים זעירים, אבל אין דבר כזה. והתקדמות היא לא עליית דרגה, היא הרבה פחות מזה. ודמויות ברמת האגדה לא דומות לדמויות מו"ד בדרגה 20, הן הרבה יותר מעוגנות וסבירות מהן. אבל אתה כבר תגלה את כל זה כשתשחק. כדאי לתת התקדמות בערך כל שתי פגישות, או כל פגישה אם היא ארוכה ממש או שהמערכה לא צפויה להיות ארוכה במיוחד. כדי לתגמל על דברים קטנים, תן להם פז או נחישות.

3. יש רק ספר הרחבה אחד עבור עו"פאת'פיינדר, והוא נמצא בקיקסטרטר ברגעים אלו, ואין בו מערכות כאלו. לעו"פ באופן כללי יש עשרות ספרי הרחבה, כי יש עשרות חברות שמוציאות כאלו - כולל אני, הוצאתי ספר בשם Crystal Heart, שכולל כמה וכמה תת-מערכות, כן (סיורים בשטח, אימונים משותפים, Requisition כדי להחליף כסף, והמרה מלאה של כל שיטת הכוחות לכדי קריסטלים). בהרבה מהספרים הרשמיים יש תת-מערכות חדשות (למשל סטטוס חברתי, או בניית בסיס, ב-Rippers), וגם בהרבה מהתוכן צד שלישי.

4. ההבדל הוא בדיוק מה שכתבת, 3 כוחות ויכול ללמוד עוד יחסית בקלות, עם 10 עוצמה, לעומת 2 כוחות ולא יכול ללמוד עוד בקלות ו-15 עוצמה. זה הבדל גדול מאוד בעו"פ, וזה יגרום לכך שהקוסם ירגיש שונה מהאשף, באופן דומה מאוד לאיך שההטלה הספונטנית עבדה במו"ד 3. (והטלה ספונטנית נהרגה גם במו"ד 5 ופאת'פיינדר 2, אגב; משיגים את אותה תחושה בדרכים יותר חכמות).
 
עם 10 עוצמה, לעומת 2 כוחות ולא יכול ללמוד עוד בקלות ו-15 עוצמה. זה הבדל גדול מאוד בעו"פ,
באמת יש הבדל משמעותי בין 10 ו-15 נקודות עוצמה? במשחקים שהרצתי בקושי הרגשנו באובדן נקודות העוצמה, ושיטת הכשרונות מאפשרת לדמויות לעשות עוד הרבה דברים חוץ מלהטיל כשפים. במהדורה החדשה של עו״ף ניתן גם בקלות יחסית להשיב נקודות עוצמה אז בכלל קשה לי לראות את ההבדל הגדול.
 
לפחות אצלי היה. שיחקתי מערכה עד רמת האגדה (50 Fathoms) והיתה לנו מטילת לחשים, ונקודות עוצמה היו חשובות לה מאוד, כי זה בייסיקלי כל היכולות שלה. אם אתה מוצא שאתם לא מרגישים באובדן נקודות עוצמה - יש מצב שהקוסמים שלכם לא מטילים הרבה לחשים, או שעובר הרבה מאוד זמן בין קרב אחד לשני, יחסית למה שהשיטה מצפה (ואם ככה, הכפל את הזמן שלוקח להשיב נקודות עוצמה). זה אמור להיות משאב שמעורר שיקול דעת, והבחירה איך להשתמש בו אמורה להיות משמעותית. אם יש לך 15, אתה יכול להרשות לעצמך לחגוג משמעותית יותר, ביחס למי שיש לו 10.
בנוסף, אם יש לך מטיל לחשים מרכזי (קוסם, לא אלוף) שעושה במהלך הקרב עוד הרבה דברים מלבד הטלת לחשים - הוא כנראה לא מטיל לחשים מרשים במיוחד. אולי הוא "סבבה", או "מספיק טוב", אבל הקוסמת שלנו לקחה כמעט אך ורק כשרונות עוצמה, בעיקר עוד לחשים, והיא לא לקחה הרבה מיומנויות. כשכן לקחה, היא התמקדה רק בפן החברתי (ובמיומנות העוצמה כמובן).
 
בנוגע לעוד תוכן מכאני - כחלק מיעדי ההרחבה אנחנו מתרגמים את הפרקים של תוכן מכאני מהמדריך לגולריון, שזה כולל פרק של ארגונים, פרק של מחולל הרפתקאות וגם פרק בונוס (לא היה יעד הרחבה אבל הוא מגניב אז החלטנו לתרגם) של עתקים.

וכמובן יש את המדריך המתקדם לשחקן, שכרגע במימון המון באנגלית, ונמצא על הכוונת לתרגום הבא אחרי שנסיים עם הספרים הנוכחיים 😍
 
ההבדל המרכזי ביניהם במהדורות דיאנדי ופת'פיינדר היא כי האשף צריך להכין לחשים, מתוך מאגר נרחב, בעוד הקוסם מטיל באופן ספונטני, אילו לחשים שבא לו, אך מתוך מאגר קטן יותר.
אך כאן... שניהם מטילים אותו הדבר, רק שהאשף מתחיל עם 3 כוחות, ו 10 נקודות עוצמה, ובעת למידת "כוחות חדשים" יכול להוסיף עוד כח מספר לחשים/ מגילה, והקוסם מתחיל עם 2 כוחות, 15 נקודות עוצמה, ולא יכול להוסיף ממגילות/ ספרי לחשים דרך "כוחות חדשים" ( מקבל רק 2 כוחות).

אז אמנם לאשף יש יותר כוחות, ופחות עוצמה, אך אלמנט הקסם שצריכים לשנן אותו מול קסם ספונטני... אובד. האם פספסתי משהוא? כנ"ל הכהן/ איש הדת- גם ספונטני?
4. ההבדל הוא בדיוק מה שכתבת, 3 כוחות ויכול ללמוד עוד יחסית בקלות, עם 10 עוצמה, לעומת 2 כוחות ולא יכול ללמוד עוד בקלות ו-15 עוצמה. זה הבדל גדול מאוד בעו"פ, וזה יגרום לכך שהקוסם ירגיש שונה מהאשף, באופן דומה מאוד לאיך שההטלה הספונטנית עבדה במו"ד 3. (והטלה ספונטנית נהרגה גם במו"ד 5 ופאת'פיינדר 2, אגב; משיגים את אותה תחושה בדרכים יותר חכמות).

מעבר להערה של ננסק, שים לב גם שהקטע של הטלה בהכנה מול הטלה ספונטנית הוא די ייחודי למהדורה 3-3.5, כשהקוסם היה טרי ועוד בגדר ניסוי מכאניקה חדש למשחק. גם במו"ד 4–5 וגם בפאת'פיינדר 1–2 עשו לאשף (וגם לכוהן ולדרואיד) הרבה יותר קל להטיל לחשים בלי שינון מדויק של כמה פעמים הכנת כל לחש, ובמקביל הלכו ודחפו את הקוסם לייחוד אחר, של השפעות קבועות שהוא מקבל לפי המורשת הקסומה שלו.
אלמנט היכולות הקבועות הוא ההבדל הבולט הנוסף בין אשף ובין קוסם בפאת'פיינדר פראי. לאשף יש יותר כוחות בהתחלה והוא צובר אותם בקצב באמת מסחרר, אבל הוא לא מקבל עמידות לאש או התקפת טפרים.
 
לגבי נק' עצמה - יש הבדל משמעותי. אתה מחדש רק אחת לשעה של מנוחה - אז זה מסוכן לאבד את כולן.
לגבי התקלויות - בספר מהדורת ההרפתקה (לא פאת'פיינדר), יש הנחיות. בכללי בערך שני ניצבים עם ק6 ברוב המאפיינים לכל דמות, וכשעולים בהתקדמויות, מעלים כמות או איכות. לגבי דמויות ראשיות - כאלה שיש להן בערך את אותה כמות כישרונות קרביים שיש לדמויות. אבל גם כתוב שזה כמו מתכון לעוגה, תמיד צריך לבדוק ולנסות ולעשות התאמות.
 
חזרה
Top