• הצטרפו לפורום הפונדק

    שלום וברוכים הבאים לפונדק, האתר המוביל בעברית על משחקי תפקידים, משחקי לוח, מיניאטורות, מדע-בידיוני ועוד.
    אחרי ההרשמה תוכלו לפרסם הודעות, לשלוח ולקבל הודעות פרטיות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה / התחברות
  • בואו להנחות משחק בדרקוניקון - ההרפתקה עלינו!
    צוות המשחקים שלנו ישמח לסייע לכם להריץ הרפתקאה בכנס וגם לספק לכם הרפתקאות מוכנות ממגוון שיטות, פרטים בנושא.

מהדורה 5 מכניקת הקרבות הגדולים

I Am A Druid

פונדקאי ותיק
אבל הוא שם תג למהדורה חמש. לעומת זאת אפשר וכדאי לדעתי להעביר לפורום שאלות ותשובות.
נסה אולי לקחת ''גדודים'', שלכל גדוד סטאטבלוק משלו - תן מחסרים להצלות, העלה נזק אזורי, וכל הפיצ'רים האחרים שמתאים מכאנית את העובדה שהם עשרות או מאות חיילים בגודל כביר (gargantuan, בהתחשב בזה שאתה כנראה מדבר על דמויי אדם, וזה הגודל הכי מתאים להכיל עשרות בני אדם כקבוצה...). במהדורה 4 (נראה לי שכתבת פעם שאתה משתמש בע''מ של 4) יש כל מיני כאלה מוכנים, שנקראים נחילים, לרוב של חרקים, אבל אפשר להתאים את המכאניקה ליצורים גדולים יותר.
 

האיש הצעיר

פונדקאי ותיק
אבל הוא שם תג למהדורה חמש
כן, אבל הוא גם שאל באיזה שיטה. אז הנחתי שהוא משחק מו"ד 5, ומתכנן קרב גדול, ורוצה (לזמן הקרב) לעבור שיטה כדי לשחק את הקרב באופן שלא מחייב אותו לשחק מאות אם לא אלפי תורות לסיבוב, וירדים את השחקנים שלו (ויעלף אותו מתשישות אחרי סיבוב קרב אחד, שלא לדבר על זה שזה משעמם).
 

האיש הצעיר

פונדקאי ותיק
''שיטה'' לא חייב להיות מו''ד, פאת'פיינדר, וכדומה.
עם גדודים, יש בערך 8-10 משתתפים בקרב, לפחות איך שאני עושה את זה. וזה לא משעמם.
אתה צודק לגבי שיטה, אבל תסכים איתי שגם הפירוש שלי אפשרי... לגבי התיאור המלבב שלי, לא התכוונתי למה שהצעת - התכוונתי למה שמו"ד 5 (אם אתה גולם שלא חושב רגע) אמורה לעשות במצב הזה...
 

nav566

פונדקאי ותיק
אה, כן. השאלה הזו.
התשובה, בתכלס, היא שאין דרך טובה לעשות את זה. זה פשוט לא מה שמו"ד 5 מתעסקת איתו. אפשרי לעשות משהו מכני, כמו הדברים שהופיעו בUA שג'וני קישר, אבל אף אחד מהם לא מושלם.
אם אתה נמצא בסיטואציה של קרב בין כמות גדולה מאוד של אנשים, אני ממליץ לך להתמקד בדמויות ובמה שהן עושות, ולהריץ את הקרב ברקע בלי שיטה. תן לדמויות אתגרים מבוססי מלחמה. להביס יחידה של קוסמים, לבצר עמדה, לחסל גנרל, לרפא פצועים. דברים כאלה.
 

Kol Korran

פונדקאי פעיל
הממממ... אני מאוד חדש במהדורה 5, אך יש לי מספר הצעות שאולי יכולות לעבוד, אם אתה מוכן לעשות עבודת התאמה:

1- במהדורה 3.5 (או 3.0)) היה ספר הרחבה בשם Heroes of Battle, שנגע בהרפתקאות צבאיות, תפקיד הדמויות בתוך צבא, בתוך קרבות גדולים, ועוד. ספר לא רע סה"כ, עם הרבה מידע והשראה, שיכולים להיות שימושיים.
יתרונות הספר הם בעיקר הגישה (אציג אותה כאן בקצרה) והמוווון פירוט לגבי התנהלות לחימה בעולם פנטזיה, בניית יחידות, סוגי משימות, ועוד.

העקרון המרכזי שלו, שהוזכר כבר ע"י אחרים, הוא להתמקד על פעולות הדמויות בקרב, (הרפתקאת קרב) אך הציע גם עזרים ושיטה כיצד להעריך את תרומתם בקרב:
- אתה מכין 3 תרשימים בסיסיים:
א. תרשים מפת קרב גדולה, עם סימני כוחות גדולים, איזורים אסטרטגייים, מרחקים בגדול וכדומה. מטרת המפה היא לתת הבנה "ממעוף הציפור" של הקרב. במידה והדמויות עולות על מגדל מצור/ גבעה, במידה ואחת מהן עפה, או מעבירים להם מידע, הדמויות יכולות לקבל תמונת מצב של הקרב, לשם קבלת החלטות.

ב. תרשים שלך של מהלך הקרב ללא התערבות הדמויות! לפי מה שהמנהיגים והכוחות מתכננים לעשות- אילו אסטרטגיות, טקטיקות, היכן מוקדי הקרב, כיצד דברים ישתנו וכו'. זה בדר"כ בקווים תיאוריים גדוליםס אך מפורטים מספיק כדי להבין מניעים, מהלכים ותוצאות. לדוגמא:
# "ב 04:00: צבא גובלינואידם מחל בהתקפה. 2 התקפות פתע- רוכבי וורגים באגף מערבי, ואלכימאים מלווים באנקהגים ודובלינים פורצים מתחת למכשירי המצור. צבא הגובלינים שועט מחוץ למצודה, לקולות תופי הדם!"
# 04:00- 04:20, כוחות הברית מתארגנים. פניה כב הוורגים באגף המערבי. כשליש מהגדוד נהרג, שליש לוחם בוורגים, ושליש בורח. 3 מכונות מצור מושמדות, נותרות רק 2, אך הפורצים מחוסלים. בני הברית הגמדים רצים וחוסמים את הגשר בגבורה, מנסים לתת לברית זמן להתארגן. מתפתח שם קרב קשה ועקוב מדם. 2 גדודי גובלינים מנסים לחצות את הנהר משני צידי הגשר.

ג. הכי חשוב- תרשים זרימה של ההרתפקאה: מעין הקבלה למבוך, רק שכל "חדר" הוא מאורע בקרב, וכל "מסדרון" הוא אפשרות התפתחןת בקרב. הדבר המרכזי החשוב הוא שהדמויות אמורות להתמקד בנקודות משמעותיות בקרב, והשפעתן שם יכולה להטות את הקרב. לדוגמא אם אני מתחיל עם הדוגמא מעלה:
"חדר ראשון"- מגורי הדמויות במרכז המחנה. לאחר תחילת תיפת הגובלינים שומעים צעקות מהאגף המערבי, שומעים מכשיר מצור נופל ורואים אש בוערת, ושומעים את תופי הדם, ואת שעטת הגובלינואידים. אפשר לעשות 3 מסדרונות, לכל איזור. הדמויות ישפיעו ככה"נ על אותו איזור, אך השאר ימשיך
"חדר 2- מכשירי מצור": באיזור יש X דובלינים, Y אנקהגים, ו Z אלכימאים. ללא התערבות כל 5 סיבובים נהרסת מכונת מצור. הכוחות הבאים יכולים לעזור לדמויות..." מכאן יכולים להיות מסדרונות לעבור דרך המנהרות של האנקהגים, לנסות לעזור לאגף המערבי, להתמודד עם יחידת עוגים שעוברת את הנהר, לסייע לאוהל הפיקוד המותקף ע"י מעופפים ועוד...

לכל "חדר/ תחנה" יכולים להיות מטרות, ואולי מטרות משנה. הספר ממליץ שכל מטרה תזכה במספר Victory Points/ נקודות נצחון, ולעתים גם יתרונות משמעותיים נוספים.
לדוגמא בהתקלות מכשירי המצור: לכל מכשיר מצור שהוצל +2VP, אם מנהיג הדובלינים מארוק מחוסל ולא בורח +1VP. אם הדמויות מצליחות להציל את הננסים המהנדסים, הם יוכלו לתקן מכונות מצור כד לקרב הגדול הבא."

בשלב מסויים בהרפתקאה (בחדרים, או מאורע מסויים) ציין נקודות הכרעה. אלו נקודות היכולות לשנות מהותית את הקרב, או אף להביא לנצחון מלא/ הפסד. בדר"כ בנקודות אלו סופרים VP שאמור לעבור סף מסויים, ולעתים גם בודקים תנאים מסויימים. המשך דוגמא:
נקודת הכרעה- מעבר הגשר:
אם הגשר נפל- הפחת 5VP, והפחת את המורל של של לוחמי הברי לחצי. הקרב הופך לנסיגה וצמצום אבדות.
אם הגשר הוחזק, ויש בין 10-16 VP, הברית עומדת, אך סופגת אבדות. הדמויות לא יזכו לתגבור, הגבר התקלויות ב 2d6 גובלינואידים.
אם הגשר הוחזק ויש למעלה מ 16VP, מאמצי הגובלינואידים נבלמו בעיקרם. הוסף 3 למורל, אפשר לדמויות לקבל גיבוי בדמות יחידה לוחמת.

וכמובן כמובן, תשתמש בהגיון הבריא. השחקנים יעשו דברים לא צפויים, ובדיוק לשם כך יש לך את 2 התרשימים הראשונים- השתמש בהם להבין את הקרב, להבין את השפעת הדמויות, והערך מול הנקודות המשמעותיות שרשמת, ואלתר בהתאם.

חשוב לבנות מספר סוגי "יחידות שימושיות" שאתה יכול להכניס ולשנות בהתאם. לדוגמא יחידת חייל רגלים הובגולביני, יחידה קטנה של רוכבי וורגים, יחידת קשתים, יחידת הלם של עוגים ברברים מוטרפים, ויחידה קטנה של מטיל לחשים ושומרי הראש שלו. כך תוכל לשחק עם היחידות הנדרשות בהתאם לקרב.

אמנם המכניקה של הספר היא של 3.5, אך יש שם הרבה רעיונות ומידע שימושי שניתן להתאים וליישם גם במערכות אחרות.

2- יש דוגמא ממוקדת אך טובה לכך בהרפתקאה Red Hand of Doom, של מהדורה 3.5 נחשבת לאחת המערכות הקצרות (דרגות 5-10 בערך?) הטובות. בלי להכנס לפרטים, הדמויות מנסות לעכב ולצבור בעלי ברית, נכסים ויתרונות מול צבא עצום הצועד לעבר עיירת הבירה המחוזית. בשיא ההרפתקאה העיירה מותקפת ע"י הצבא, והדמויות נקראות במהירות לטפל באיומים משמעותיים (ענקים המשמשים כארטילריה, עצירת כוחות הפולשים דרך קיר שנהרס, השתלטות על שרפות שפרצו בעיר, ועוד).
אם תוכל, חפש מידע על כך- Battle of Brindol. יכול לעזור!

3- ב Pathfinder יש מערכת ניהול קרבות ענק, אך ברמה אסטרטגית בעיקר, ופחות ממוקדת טקטית בשדה הקרב. משמש בעיקר כחלק מתת מערכת של ניהול ממלכות, בניית צבאות, הנעה במרחב גדול ונסיון תמרון אסטרטגי. תחשוב כמו גנרלים המניעים מיניאטורות המייצגות סדרי כוחות גדולים על מפה של ממלכה.
שווה אולי לבדוק:

4- לפני מספר שנים, הרצתי את נתיב המערכה "חרון הצדיקים" של פת'פיינדר. בחלק ממנו הדמויות מקבלות כח צבאי, ומטרתן לכבוש מבצר. בדרך הן צריכות לנצח כוחות צבא נוספים. המערכה הכתובה משתמשת בחוקים האסטרטגיים הרשומים מעלה אך... הן לא מתאימים לסיטואציה, שהיא הרבה יותר ברמה טקטית.

לכן, החלטתח לבנות מערכת ל Tactical Mass Combat לפת'פיינדר. (אז טרם הייתה לי משפחה, והיה לי הרבה יותר זמן). המערכת מתכתבת ומשלימה את החוים האסטרטגיים, ומתאימה בעיקר לניהול קרבות טקטיים בין כוחות המונים מספר עשרות- מספר אלפים בודד. (לדוגמא, זה יכול להתאים לקרבות של Helm's Deep, Minas Tirith, וקרב חמשת הצבאות בסוף ההוביט. לאילו השיטה מאוד מתאימה).

בבסיסה, השיטה אמורה לפשט את היחידות למעין "דמויות", עם מאפיינים דומים, לדמויןת שחקן, ותנועה דומה, על מנת לאפשר תפיסה מהירה של השיטה. בנוסף לאפשר מורכבות של סוגי היחידות, הכשרות מיוחדות, ציוד, קסם, והשפעות מפקדים ומורל, למידת יכולות טקטיות חדשות ועוד. (זה פת'פיינדר אחרי הכל- מורכבות היא חלק מהעניין).

ניסיתי את השיטה במהלך המערכה (כ 5-7 קרבות כמדומני? כולל המבצר) והיא פעלה ממש לא רע! (גם מתוארת ברשומות המערכה שלי ובתיאור השיטה).
שוב, היא למהדורה 3.5, ומעבר לכך לא ניסיתי אותה (אם כי קיבלתי פידבק מאחרים שכן, וזה עובד לא רע!)
יש לה שני תחומים שהיא לא טובה בהן:
- התמקדות על פעילות דמויות יחידנית, בניגוד לניהול יחידה (כמו פתאום קרב יחיד מול אוייב מר, באמצע הקרב הגדול)- זה ממש יכול לתקוע את המשחק.
- החוקים לא מתאימים ליחידות ברמות כח וקסם מאוד גבוהות (פחות או יותר המקסימום דרגה/ HD המתאימים הם סביב 5-10 לכל היותר).
אם אתה מעוניין לבדוק זאת:

(רשומות המערכה, אם תחפש יותר פירוט. גלול להודעה השנייה המכילה את התוכן. מובק בפגישות 7-11, יש שם קישורים. מזהיר- זה ארוך וכולל הרבה יותר מאשר קרבות גדולים, אך דוגמא טובה למערכה צבאית- מגיוס הצבא, מסע בשטח אוייב, ניהול הצבא המורכב, והקרבות כמובן).

ייתכן וכל מה שרשמתי מפורט מדי, אך בחר מה שמתאים לך. רציתי להציע אפשרויות.

בהצלחה רבה!
 

פלדריק

פונדקאי ותיק
אגב, סימולציות של תרגילים אמיתיים עובדות בסופו של דבר על בסיס חופשיטה.
יש אפילו משרות זמניות לסטודנטים בתחום (פעם בחברה בשם "בגירה", כיום בחברה בשם "אמרל"), לחובבי הז'אנר.
א. נשמע מדהים, איך מגיעים למשרה כזו?
(שואל כסטודנט חנון שהיה לוחם)

ב. כשאני משחק בואנור, או בקמפיין יותר מאולתר ועלילתי, אני על פי רוב פשוט מתאר לדמויות את שדה הקרב והמוקדים המרכזיים בו ונותן להם לבחור לאן ללכת, כשברור שבכל מקום כזה יש מה להשיג שהוא דרמטי על הקרב(לאבטח גשר, לחסל גנרל, להציל איש חשוב) וכשברור שאי אפשר להשיג את הכל, ואז בעיקר מאלתר לאן הקרב מתפתח ובמה הדמויות נתקלות ביחס לזה.

כשרוצים משהוא יותר כבד ומוגדר מכאנית, אז עשיתי לדוגמא קרב גדול(אמנם כן בואנור) עשיתי פעם קרב מאוד מושקע של כמה מאות חיילים, שדימינו בעזרת כלי שח.

הרעיון הבסיסי היה הרחבה של רעיון המלווים בואנור- כל יחידה של5-10 חיילים השתמשה בנתונים של הבוס שלה(זה ואנור אז זה די רזה- תוסף התקפה, קובייה נזק, יכולות מיוחדות) כשדמויות וגנרלים של האויב יכולים ו'להתלבש' על יחידה חלשה יותר וגם לתת בונוס אזורי, ומספר החיילים שנותרו ביחידה שלך נותן לך עוד "חיים" ו"נזק".

רוב הקרב היה הזזה של היחידות הקטנות ובדיקה מחזורית של מצבן, כשהדברים המכירעים קרו איפה שהדמויות ובני ברית החזקים שלהן התקיפו את האויב(נניח, מכשף שישב על גבעה שכל כמה תורות שיגר מתקפה ארטילרית שגרמה המון נזק, והדמויות שלחו את הדרואיד בצורת נשר ועליו את הנוכל כדי להתנקש בו מעבר לקווי האויב ויצרו הסחה כדי שזה יצליח, ובשלהי הקרב האויבים הפתיעו את הדמויות עם ספינה שחמקה על הנהר חמושה היטב, שהדמויות נאלצו להקריב את אחד הדבשים האהובים עליהן כדי שיעצור אותה לבדו לכבוש את העיירה עד שהן יביאו כוחות מאזור אחר).

זה היה די ארוך(דרש כמעט שני מפגשים שלמים) ודרש מהם הרבה תכנון וממני הרבה הכנה ואלתור, אבל זה גם היה מאוד מאוד מספק ומגניב לכולם. כן צריך לומר שהרבה מזה היה להסיק תוספים לפי מצב ולא לפי דברים אחרים, וגם שזה שכולנו היינו לוחמים(זה היה בצבא) עשה את זה יותר ריאליסטי לכולנו והקל עלינו להחליט מה סביר ומה לא.
 
עריכה אחרונה:
Top Bottom