חייב לומר שהשאלה הזו רחבה מדי לתשובה נורמלית וחסרות פה כמו הגדרות.
אתחיל בהגדרה הראשונה שחסרה לי, מה זה "פנטזיה"? כדי להסביר למה השאלה הזאת נכונה אני אקח את ההגדרה ל
ספרות ספקולטיבית בעברית מויקיפדיה:
ספרות ספקולטיבית (Speculative Fiction) הוא כינויה של
סוגה ספרותית, בדרך כלל בצורת
סיפורת, סוגת-על הכוללת קבוצת
סוגות (ז'אנרים) שבבסיסן השאלה "מה אם?" והניסיון לענות עליה. סוגות אלה כוללות:
מדע בדיוני,
פנטזיה,
אימה,
ספרות מוזרה (Weird Fiction), ספרות על-טבעית, ספרות גיבורי-על ו
היסטוריה חלופית. לאלה מצטרפות יצירות שאינן מתאימות לסוגות המנויות כאן, אך עונות להגדרה הבסיסית של סוגת העל.
אם נקבל את זה שאימה וספרות מוזרה אינן פנטזיה לאבקראפט הוא לא ממש סופר פנטזיה (אני יכול למצוא הגדרות שיאמרו שכן. השאלה היא מה הן ההגדרות לצורך הדיון).
מה לגבי גיבורי העל? יש מישהו שלא מכיר משהו בתת-הסוגה הזאת?
כדי לסבך את העניינים עוד יותר אני אציין שהדרקונים של פרן של אן מק'קפרי מוכרת דווקא כסדרת מד"ב, אבל זו אחת הפעמים הראשונות שאינה בספר ילדים שדרקונים אינם מפלצות אלא עוזרים לגיבורים (אני מאמין שאני לא צריך לפרט עד כמה זה השפיע).
ההגדרה השנייה שצריך הבהרה לגביה היא מה זה "מודרנית" האם לואיס קרול (עליסה בארץ הפלאות) נחשב ככותב פנטזיה מודרנית? מה לגבי האחים גרים (למרות שכאן אפשר להתווכח אם זה בכלל פנטזיה)? וג'ורג' מקדונלד (הנסיכה וה
גובלין שדונים - מי תרגם את זה!?)?
אני בטוח שהרבה יסכימו איתי שסר תומאס מלורי ("מות ארתור") מספק הרבה השראה גם לפנטזיה שנכתבת בימנו, אבל אני בספק אם מישהו יחשוב שהוא עצמו נחשב כסופר פנטזיה מודרנית (למרות שאני לא יכול להיות בטוח איך הייתה נראית הפנטזיה כיום בלעדיו).
ההגדרה השלישית זה "מי". אתה רוצה את הסופרים שהשפיעו על הז'אנר או שאולי גם מעצבי משחקים, קומיקס, סרטים, עורכים או יוצרים בכלל?
לא מעט אנשים מגדירים את טרי וינדלינג כאחת האימהות של הפנטזיה האורבנית / מיתולוגיה בדיונית (שזה פחות או יותר אותו דבר, רק בלי הכרח לסביבה עירונית. אני מניח שאני יכול להכליל פה גם את הרומנטיקה העל טבעית, אבל אני אהיה נחמד ולא אאשים אותה בזה), אבל מעבר לזה שהיא יצרה את בורדרטאון /בורדרלנד כעולם לכתיבה משותפת ("one of the most important places where Urban Fantasy began" ניל גיימן - סופר שכותב בתת-הסוגה ) עיקר התמיכה שלה בתת-הסוגה היה בגדר תפקידה כעורכת (פרסמה/קידמה/ לפעמים גם ערכה את הספרים הראשונים של צ׳ארלס די לינט ואמה בול למשל).
ההגדרה הרביעית וכנראה הכי חשובה היא "איך מודדים השפעה?" השפעה על יוצרים בז'אנר, השפעה על יוצרים בכלל, הגעה לקהל רחב יותר וכו'?
אם נסתכל על השפעה על יוצרים בסוגה, אז ג'ורג' ר. ר. מרטין, רומח הדרקון, ברנדון סנדרסון ורולינג לא המציאו משהו חדש. מאחר שהשם של מרטין עלה כמה פעמים אני אכתוב שסטיבן ר' דונלדסון (קורותיו של תומס קובננט חסר-האמונה), גלן קוק (בלאק קומפני) וטוד ויליאמס (Memory, Sorrow and Thorn) כן.
חלק ניכר מההגעה לקהל רחב יותר של מרטין ורולינג לא מגיעה מהספרים עצמם אלא מהסרטים/סדרה, כלומר אם ישאלו את השאלה הזאת בעוד כמה שנים אני בטוח אראה פה את השם של אנדז'יי ספקובסקי (הוויצ'ר - ספרים מומלצים - אפילו התחילו לצאת לפני שיר של אש וקרח) - טוב נו, בהנחה שמישהו יחליט לתרגם את הספרים ולהכניס אותם קצת יותר לתודעה.
אם מדברים כבר על הגעה לקהל רחב וסרטים אז אני חייב לציין את הסרטים של ג'ורג' לוקאס (וכן זה פנטזיה), אני בספק אם קיים מישהו בתרבות מערבית שלא שמע עליהם... גם על מארוול (אבל כאן אני כנראה כן הייתי נותן הגבלת גיל), למרות שכאן אני בספק אם אפשר לתת קרדיט לאדם אחד. האם הסרטים האלו תרמו לקידום הסוגה? אני בספק, אבל אם מודדים השפעה לפי מספר האנשים ששמעו על זה..
הייתי ממשיך לחפור ולתת דוגמאות למה הגדרות חשובות, אבל מתחיל להיות קצת מאוחר...