• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מחשבות על מקצוע הפלדין

העליתי נושא דומה בפורום אחר (Giant in The Playground, בעבר הייתי פעיל יותר שם), אך לאחרונה חזרו מחשבות בנושא. אשמח לחלוק אותן, לשמוע דעות, ולפתוח דיון.

אדגיש ואומר כי אלו רק מחשבותיי ודעותיי, ואינן "נכון/ לא נכון".

ראשית כל, קצת הסטורייה (שתהיה רלוונטית לאחר מכן):
---------------
מקצוע הפלדין עבר גלגולים מרובים במהדורות. במהדורה הראשונה (הקופסאות), הוא היה למיטב זכרוני אפשרות התפתחות של הלוחם, מדרגה 15 ומעלה (אז היו 36 דרגות, ולאחר מכן מעבר לאלמוות). לוחם סדר הפך לפלדין, לוחם ניטרלי לאביר, ולוחם תוהו לנוקם (אנטי-פלדין).

ב AD&D, הפלדין כבר היה מקצוע בסיס. ושם היה בוודאות "לוחם הקודש, סדר-טוב" העומד כדמות האייקונית של פלדין במהדורות היותר ישנות. אך למקצועות אז היו דרישות בסיס, ולפלדין היו הקשות מכולן, ביניהן דרישה לכריזמה 17. בשיטה שבה גלגלת לרב 3ק6 ל 6 תכונות, ואז הצבת בתכונות שרציתב בשילוב שהמשחק היה בעיקר Old School, עם מיעוט יחסי של אינטראקציה חברתית, והמון לחימה והשרדות, זה היה מס משמעותי, ומנע פעמים רבות יצירת פלדין. זה היה מקצוע חזק, אך מטבע הדרישות אליו, נדיר ביותר... אני זוכר שכבר אז תהיתי- "למה דווקא כריזמה?", אך אגיע לדילמה זו בהמשך.

במהדורה 3.5, בתחילה עדיין היה הפלדין אביר הקודש סדר-טוב. יותר מאוחר יצאו פלדינים ל3 הנטיות הקיצוניות האחרות ("פלדין חופש" תוהו טוב, "פלדין רודן" לסדר רע, ו"פלדין טבח" לתוהו רע). במהדורה זו גם הופיע כחלק מהבסיס מקצוע
ה Sorcerer- מטיל הלחשים הספונטני.

כדי להבדילו מה Wizard, רצו לתת לו תכונה ראשית אחרת להטלת קסם, אך חוכמה הייתה תפוסה אצל הכהן, אז... כריזמה! עד אז כריזמה הייתה בעיקר יכולת השפעה חברתית, אך בשל הפיכתה ליכולת הטלת לחשים כעת, החלו לשלב בה הסברים של "עוצמת נפש/ נוכחות/ עוצמת נשמה/ כח פנימי" שהיו עד עתה מנת חלקה של... תכונת החוכמה בעיקר.

והפלדין, במהדורה זו, צריך גם כריזמה וגם חוכמה בשביל הטלת הלחשים שלו. בכלל, הפלדין במהדורה זו נדרש להרבב מאוד תכונות, אך בשל שימוש נרחב בשיטת "קניית נקודות/ Point buy", היה מאוד קשה לייצר פלדין אפקטיבי, והוא נחשב לאחד המקצועות החלשים ביותר, והכושלים ביותר.

בפתפיינדר (מבחינתי המשך/ שדרוג של 3.5) הוא עדיין "אביר הקודש/ סדר-טוב", אך מבוסס כריזמה וכח בלבד באופן מובהק, ועם מכניקה מאוד משופרת של smite evil, דבר שהפך אותו למקצוע חזק, כיפי, ומאוד תואם את הקונספט.

אינני זוכר מספיק את מהדורה 4 (שיחקתי בה רק מעט). במהדורה 5 הפלדין משנה לא מעט את הקונספט- לא עוד בהכרח "אביר הקודש סדר-טוב" אלא אביר של שבועה ואמונה, כשיש שונות ומרובות (וזה ממש מגניב לדעתי! הוקסמתי מ Oath if the ancients!) ושוב, מבוסס בעיקר יכולת קרבית ו... כריזמה. עדיין קישור חזק לאמונה ולעתים דת.

עד כאן הפתיחה. כעת למחשבותיי בנושא, שחלקן מתבססות על תפיסתי את הפלדין, הבנתי את התהליכים והגלגולים שלו:
------‐--‐---------------------------
1- למה כריזמה? למה לא חוכמה?
הפלדין, במהות הכי בסיסית ועמוקה שלו, נתפס מבחינתי כאיש הלוחם נגד כוחות ויצורי קיצון בעולם (בין אם אלו כוחות רשע, דרקונים, שדים, זוועות מעולמות חיצוניים, אלים ושליחיהם, וכו'), ובנוסף איש עם מערכת אמונה וערכים יחסית קיצוניים ו"מתעלים" על מרבית שאר האוכלוסייה. (גם במהדורה 5, תלוי השבועה). ב"מתעלים" אני מתכוון שהם בדרך כלל יותר מוקצנים מערכי אמונות מקבילות באותה נטייה/ מערכת אמונה/ דת.

הפלדין הוא דמות שבבסיסה היא קיצונית- מניעים, אמונה, ותפיסה קיצונית, המובילים לחיים מסוכנים, קיצוניים, מול התנגדות קשה. אין זה ה"הרפתקן המקרי" שבמקרה נקלע לכך, או מחפש התהילה/ אוצר. גם אם אין בכך כל רווח, הפלדין היה מטבעו הופך לסוג של הרפתקן, ומחפש את ה Extreme ככה"נ. למרות השימוש המקובל במילה "קיצוני" עם קונוטצייה שלילית ("פנאטי" וכדומה), אין בכוונתי לרמוז כי זה מרכיב שלילי. כמו המדען שמאוד מתמקד בתחום ספציפי ומקריב הרבה בשביל כך, כמו אסטרונאוטים שמקדישים המון מחייהם כדי לצאת להרפתקאה מטורפת וסופר מסוכנת, הקיצוניות אינה בהכרח שלילית, אך היא קיצונית- נמצאת בקצוות החווייה האנושחץית, בהשוואה לשאר האוכלוסייה. הפלאדין חי בקצוות, לא בנורמה או במרכז, מעצם אמונתו ופועלו.

האם אדם כזה, שתפיסת החיים שלו עומדת תמיד במבחנים קשים, גם מול אוייביו, אך גם מול תפיסות בני בריתו, האוכלוסייה בה הוא חי, ושהוא לרב נתפס כיוצא דופן, קיצוני, ולעתים אף מעט לא- אנושי/ על-אנושי, נדרש יותר לכריזמה? או לחוכמה?

אני רואה את הפלדין כאדם שעבר התלבטויות מוסריות (לטוב ולרע), דילמות מוסר ואמונה, והעמקה מאוד משמעותית ערכית, ודרך חיים, מול המון גורמים, ושיצא מכך מחוזק ומלא אמונה דרך שמאוד זרה, ולעתים מפחידה, למרבית האוכלוסייה, כולל חבריו ובני בריתו. (הי, זה מעורר רתיעה גם בלא מעט שחקנים לשחק עם פלדין! ויש על כך לא מעט סיפורים רעים לצערי...). הפלדין נתפס בעיניי כלוחם החכם, ולאו דווקא הלוחם הנחמד, החברתי, המקובל והמשפיע.

Good Doesn't have to be nice... ככלות הכל.

בנוסף- במרבית המקרים, לפלדין יש קשר הדוק לדת, אמונה, לעתים אלים ומקדשים. אפילו הפלדינים שאינם שייכם לדת מוסדרת או מאמינים באלים ספציפיים, לרב בעלי מערכת אמונה וקוד בעלי מאפיינים ונופח דתי. ודת, במבוכים ודרקונים, מקושרת יותר לחוכמה, בעוד כריזמה בעיקר (למרות הפרשנות הנוספת שניתנה במהדורה 3.5 בשביל הצדקת ה Sorcerer), עדיין בעיקר לשכנוע, השפעה חברתית, מניפולציה.

אז מדוע הקישור לכריזמה נטמע? לדעתי ממספר טעמים:
- חלק מהתדמית של "אביר קודש" מקושרת לסיפורי אגדות מהמיתוס הארתוריאני, מסעות הצלב, וכדומה, ששם לגיבור ניתנו גם תכונות של יופי, השפעה, משיכה ועוד.

- ב AD&D, הדרישה לכריזמה גבוהה נוצרה כחסם ומס, על מנת להצדיק את נדירות המקצוע בעולם, ובקבוצות השחקן. לגרום לו להיות "מיוחד ונדיר".
- במהדורה 3.5 ההצדקה ל Sorcerer גרמה למעבר של יותר ויותר מקצועות להיות מבוססי כריזמה.
הדבר נבע בשל המעבר של מבוכים ודרקונים ממשחק חקירה, השרדות והרפתקאה, להפוך למשחק תפקידין יותר מבוסס משחק דמות, אינטראקציה לא אלימה ויצירת סיפורים ועלילות.
כריזמה נהפכה להיות חשובה, והיה צורך לאפשר יותר מקצועות שבהם כריזמה משמעותית. משם והלאה יש יותר ויותר מקצועות מבוססי כריזמה.

- במקביל, התשרש בצורה כלשהיא שהפלדין הוא מעין "מנהיג טבעי". בשילוב עם התפיסה הבסיסית שהמסירות שלו ל"סדר טוב" (לפחות במהדורות מוקדמות מ5), היא יותר מאשר של השאר, שהפלדין הוא מעין "סופר טוב/ טוב אקסטרא/ Holier than though", נוצרה מעין "גושפנקא" לכך שהפלדיו הוא סופר טוב, ושכולם אוהבים אותו (כי הוא כריזמתי!) ולכן הוא אמור להיות מנהיג.

אך בפועל, בקבוצות משחק מרובות? זה גרם לאנטגוניזם קשב למקצוע הפלדין. מדוע? כי הפלדין מגיע עם שתי "הצדקות" ישר מהקופסה, לכך שהוא "צריך להנהיג"- הוא טוב יותר מכם, וכריזמתי יותר מכם. מזכיר משהוא? זכות אצילים.... ורובם לא אהובים. במקום שהפלדין יוערך על אומץ לב, לחימה מול אוייבים נוראיים, ובשל חוכמת חיים גם בתנאים איומים, נוצר המצב ששחקנים רבים מצפים להערכה בשל היותם פלדין, ולא בשל מה שביצעו. הדבר גרם לכך ששחקנים רבים בשל כך שנאו פלדינים....

לדעתי? אם היינו משנים את הפלדין, שיהיה יותר מבוסס חוכמה, ולאו דווקא כריזמה, היינו מקבלים את הלוחם החכם, שאינו בהכרח אהוב, מקובל, ולעתים די זר לחברה, אך שמוכן (ומחפש!) להלחם מול איומים בלתי נתפסים, באומץ מעורר השראה, ועם חוכמת חיים ואצילות דרך מעשה, במקום הלוחם הפופולרי ובעל הנוכחות, אך בלי חוכמת חיים מתאימה

היינו מקבלים את הלוחם הפילוסוף, ולא הלוחם "המגניב". את זה, אפשר להשאיר ל Swashbuckler ודומיו.

2- ההפיכה לפלדין:
האמת, נזכרתי בכך בזמן כתיבת המענה להצעת מקצוע הליץ' של האיש הצעיר, כשחשבתי שמי שרוצה לשחק ליץ', מחפש לרב את הסיפור והתהליך מאחורי כך- החיפוש אחר הסוד, אבדן הרסן והאנושיות בחיפוש אחר חיי אלמוות ועוצמה, והתדרדרות לכדי זוועות בשאיפה חסרת המעצורים לכח, עד כדי ביצוע הטקס הנורא וההפיכה לליץ'.

פלדין, במידה רבה, (לפחות לדעתי), אמור להיות תהליך דומה. אני מאוד נמשך לאופי המשחק של הפלדין, וכמעט כל הדמויות ששיחקתי (לא שהיו הרבה) מקבלות מאפייני אישיות של פלדין בשלב מסויים (אפילו כשניסיתי לשחק מכשף טריקסטר המומחה באשליות והטעייה). אינני יודע למה... אולי בשל שאיפתי לשחק מישהוא יותר אמיץ וטוב ממני?

אך סטיתי מהנושא. תמיד היה לי מוזר לראות פלדין כדמות בדרגה ראשונה. פלדין מבחינתי, בהיותו דמות קיצון, היה צריך לעבור תהליך משמעותי כדי להגיע לשם. אני בהחלט מתחבר לתפיסה של המהדורה הראשונה, ששם פלדין היה גלגול של לוחם מנוסה, לאחר נסיון רב, והתמדה בעקרונות מוסר. תמיד כשדמיינתי לשחק פלדין, לא הצלחתי לקבל אותו כמתחיל מדרגה ראשונה. תמיד הוא היה מתחיל כלוחם, גנב, איש דת או מקצוע אחר, בטרם מעבר תהליך התפתחות, ואז הפיכה לפלדין.
אך מאז מהדורה 3.5 ומעלה, התהליך דורש Multiclassing, ולרב הינו פחות אטרקטיבי בשל כך.

3- משחק ותפקיד הפלדין בחבורה:
ייתכן חלקית כהמשך של סיום הנקודה הראשונה, אך לדעתי פלדין אינו צריך לצפות לתפקיד מנהיג, או אף לתפקיד של מצפן מוסרי/ כופה מוסר. משחקי הדמות הטובים ביותר של פלדינים אליהם נחשפתי, עשו די ההפך- הפלדין היה שותף אמיתי לחבורה, לא עליון עליה בשום צורה, אלא כאחד מהם, עם דעה מוצקה (או מתלבטת, דילמות מוסריות עדיין יכולות לקרות!) משלו. הפלדין ניכר במסירות לערכיו, אומץ ליבו, ודוגמא אישית, לא בהטפת מוסר.

.Don't preach your values, act by them.

רק כעצה כללית.

לסיכום:
--------------
הפלדין מבחינתי, הוא אחד הקונספטים האייקוניים של פנטזיה. במידה רבה, אחד מהקונספטים האייקוניים של גבורה.

אני חושב שניתן לתפוס (ולשחק!) אותו בצורה מאוד פשטנית, שטחית, ולעתים אך מרגיזה ומקשה, אך ניתן גם לתפוס (ולשחק!) אותו עם עומק, אנושיות, ואם זאת ערכיות שלא באה כמובנית מעליה, אלא כתוצאה של חוכמה שנרכשה ע"י עמידה בדילמות ומבחני נפש ואמונה, והשתפרות דרכם. ואני חושב שהפלדין המהסס, המתחבט, שעדיין עובר מסע, ושעדיין גדל, לומד מחבריו, מחכים וממשיך ללחום באומץ רב מול הבלתי ייאמן, יכול להוות כיף לשחקן, לחבורה ולמשחק.

אך אלו רק דעותיי... מהן דעותיכם?
 
עריכה אחרונה:
אך אלו רק דעותיי... מהן דעותיכם?
אני לא כזה זקן כמוך, וכשיצאה 3.5 עוד לא נולדתי בכלל... שיחקתי רק ב5 (אם כי קורא עכשיו את 4 ומנסה להבין איך למען השם אנשים הצליחו לשחק עם מכניקה כזו מעצבנת ומסובכת). לכן על כל הפן ההיסטורי אני פחות יודע לענות, ורק אומר מה אני מרגיש:
המקצועות במו"ד, הם מכניקה. התרגום לעברית של זה זה שמקצוע הוא אוסף של נתונים. מקצוע לא צריך לקבוע פלאף. אני בכללי נגד זה שכוהן אמור להיות שייך לאל, למה לא יהיו כוהנים שהכוח שלהם בא משינון נוסחאות או מה שלא יהיה התירוץ של מהדורה 5 לאשף?
לדעתי כל זה שייך לרקע, ולא למקצוע (אם כי ברור שלוחם לא יכול להיות עם רקע שבו הוא למד קסמים ואשפות...). מה שאני רוצה להגיד הוא, שהגבול בין מטילי הלחשים הוא לרוב דק, ונע על גבול רשימת הלחשים, תכונת ההטלה, והשאלה אם משתמשים במשוננים או בלחשים ידועים.
לגבי כל הקטע הזה של מוסר - אני מאז ומתמיד אהבתי לשחק דמויות בעלות לב של קרח שלא אכפת להם להרוג את כל העולם אם זה יקדם אותם, אז אני לא הבן אדם הנכון בעניין הזה. אגב, זה גם מה שהביא אותי לכתוב מכניקה לליץ', ובכללי מי שעוקב אחרי הפעילות שלי באתר יכול לדעת שאני מפרסם בעיקר תוכן שנוגע לדעות הקדומות שיש בעניין האופל, אותם אני מנסה לשבור (אני מניח שמי שמייצג אותם באתר עייף מלנזוף בי ולכן לא קיבלתי תגובות נזעמות בעץ על הליץ').
 
בתור מישהו ששיחק במשך קמפיין מאוד ארוך אביר קדוש במהדורה הרביעית, ממש כאן בפורום! אני חושב שזה מעניין לראות את אביר הקודש של המהדורה הרביעית (שדיסקליימר- היא המהדורה האהובה עליי בכלליות).

אביר הקודש של המהדורה הרביעית היה לא מוגבל בנטייה, אבל לפחות ברוב הכוחות שהוא קיבל היו מאוד "יפים ונוצצים". היה מאוד קשה ליצור אביר קודש רודן או אנטי-פלאדין קלאסי בתחילת המהדורה, בעיקר בגלל שרוב הכוחות שהוצגו למקצוע היו כוחות שגרמו לנזק קורן. בהמשך, הוצג התת מקצוע של "אביר-אופל" (Blackguard) לאבירים אפלים יותר ומרושעים יותר.

אביר הקודש של מהדורה 4 היה מתפקיד המגונן, מה שאומר שהוא היה משוריין, עם הרבה נק"פ, והיכולת למשוך את האויבים להתמקד בו ולא בבני בריתו. הוא נתמך בהרבה כוחות 'מנהיגיים', עם יכולת הנחת ידיים שיכולה לרפא אותו או בני ברית והרבה כוחות עם יכולות שמסייעות לבני ברית. בניגוד ללוחם, שהיה המגונן השני שהוצג, מכאניקת הסימון של אביר הקודש כללה להתמקד בפחות אויבים עם הסימון שלו לעומת הלוחם- ולהיות בעל פחות יכולות שמשפיעות על התזוזה שלהם, אבל בניגוד ללוחם אביר הקודש לא היה צריך לדאוג בנוגע למיקום של האויבים שזעמו המקודש התמקד בהם- והנזק שהסימון שלו גורם אוטומטי ולא תלוי בהתקפה מוצלחת.

מבחינת תכונות, מהדורה 4 פתרה את עניין התכונות בצורה מעניינת. חכמה הייתה תכונה שכול אבירי הקודש רצו, היא חיזקה את ההשפעות של חלק מהכוחות שלהם ומאפייני המקצוע שלהם, אבל אבירי קודש בחרו בין השקעה בכוח או בכריזמה. בעוד שחלק מהם התמקדו בכול שלושת התכונות, המהדורה עודדה במידת מה להתמקד רק באחת מהתכונות הללו. אני כן מאמין שזה הגיוני יותר לא לנטוש כך את חכמה, שכן זוהי תכונה שאנחנו מקשרים לאמונה במבוכים ודרקונים, וזה מאוד מוזר אביר קודש שחסר אותה.
 
הצגת בצורה יפה את גלגולי הפלאדין לאורך המהדורות, אני אוסיף קצת מהמחשבות שלי למרות שלא בטוח שהן יחדשו הרבה:
אני מוכרח להודות שגם אני הכי אהבתי את איך שהמהדורה הראשונה התייחסה לעניין, כלומר הלוחם מתפתח להיות אביר צדק/קודש, לוקח עליו מחויבויות ממקום של כוח, ניסיון ואחרי שצבר חוויות בחיים.
אבל אני זוכר גם שאני קצת משוחד כי כללית אני נוסטלגי לגבי מו"ד הישנה מרובת החקירות והסכנות.
הפיכת הכריזמה לדרישה ראשית עבור הפלאדין נובעת לדעתי מפני שהפלאדין נתפס כסוג של לוחם שסוחף אחריו אחרים, מנהיג טבעי ומעורר סביבו השראה בכוח אמונותו ואדיקותו כלפי השבועות ו/או הערכים אותם הוא מייצג.
שינוי התפיסה ב5E (שבה פלאדין הוא לאו דווקא לוחם הקודש הטוב והקלאסי אלא לוחם עם קוד מסויים לאו דווקא טוב) היה לי משהו שלא פשוט לעשות, אבל הוא פותח המון אפשרויות, סגנונות משחק ודילמות עבורו.
 
מודה שאני לא ידוע איך זה היה לפני 3, אבל כריזמה תמיד הייתה הכוח האישי של הדמות, הכוונה היא כמה האופי שלה חזק, כמה היא שלמה עם עצמה וכל הדברים האלה, באופן כלשהו כרימזה היא האישיות של הדמות עם היה צריך להתאים לה מספר (ועל הדרך היא גם תכונת הקולבוניק שאליה דחפו כל מה שלא הצליחו לדחוף בתכונות האחרות)
אני חושב שכאשר מדובר בפאלדין, שהכוח שלו נובע מחד מהאמונה שלו אבל גם מצד שני מהאידאלים של האמונה שלו, כריזמה תוספת מקום יותר רחב מחוכמה. אם חוכמה עוזרת לך להבין את העולם מסביבך ולחוש בו כדי להיות מחובר יותר לטבע/אלוהות (נניח שמדברים על דרואידים וכוהנים שהם מטילי לחשי הקודש העיקרים כרגע) כריזמה עוזרת לך להבין את עצמך יותר, ובגלל זה הפאלדין היה צריך אותה, כי הכוח שלו הגיע גם מתוך הקודים שלו (ומאוחר יותר רק מתוך הקודים שלו), ולכן כדי באמת להשתמש בכוח שלו, הוא קודם היה צריך להיות עם אישיות חזקה מספיק כדי לתעל את השבועות האלה.
אני מניח שבזמנו 3.5 דרשה מהפאלדין חוכמה כי היא נשענה על זה שהוא מקבל כוחות מהאלוהות שלו בדומה לכוהן, באותה צורה שסייר היה מקבל לחשים מהטבע בדומה לדרואיד. התירוץ הפלאפי של זה היה שאתה צריך "לדעת" את בסיסי האמונה שלך בשביל להיות מסוגל להשתמש בהם בכוח, באותה צורה שאתה צריך ללמוד את בסיסי הלחשים בשביל להטיל לחשי מאגיה. (ואני נשאר כרגע בvanila ולא נכנס לכל ההרחבות עם הארקוויסטים, השוג'גנות והנבחרים שפתאום הטילו לחשי קודש דרך תכונות אחרות כי למה לא)
מה שאני חושב שקרה מאז 3.5 זה שהפאלדין התחלן במקצת, הוא יכול לסגוד לאלים, אבל הוא נאמן לאידאלים ששהם מייצגים ופחות לאל עצמם, במהדורה 4 זה התחיל עם פאלדינים שלא חייבים להיות סדר טוב ולסגוד לאל טוב (וככה נגמר המונפול של הרניוס ופיילור כפטרונים של רוב הדמוית ששיחקו פאלדינים) ובמהדורה 5 פאלדין מקבל את הכוח שלו מהשבועות שלו ולא בכלל משום אלוהות. אני חושב שזה מסביר איך כריזמה הפכה ליותר ויותר חשובה בשביל הפאלדינים, בכך שהם מפסיקים להסתמך על אלים ומתחילים להסתמך על עצמם ועל האישיות שלהם.
 
אמנם לא כנס לדיון בהרחבה, ועל כך אני מצר לעצמי ומתנצל בפניכם, אך אעיר רק כי אם אני זוכר נכון אחת הדמויות ברומח הדרקון משחקת פלדין - ממש כמו שתאר Kol Korran Kol Korran. כלומר הוא איננו מנהיג טבעי בזכות, אלא דמות שותפה בקבוצה בעלת ערכים גבוהים יותר, לא בהכרח דמות מובילה אלא דמות חשובה, שמוסיפה מאפיינים ואופי משלה לקבוצה. אם זכורני נכון...
 
למוד״מ היה קטע משלו לאזן מקצועות בדרכים שהיום לא נחשבות למקובלות במכאניקה ״קוהרנטית״, ובפלאדין רואים את זה בבירור: דרישת נטיה ספציפית, דרישת גזע ספציפית, דרישות תכונה מופרעות וכו׳.

מזכרוני אם מסתכלים על הדוגמאות של מקצוע הפלאדין במוד״מ רואים בבירור שמדובר בדמות חריגה - זה לא שהיא ״יכולה״ להיות כריזמתית מאוד, אלא היא במובהק כזאת.
זו לדעתי הסיבה לדרישת הכריזמה הגבוהה.
אומנם לא כל כריזמה גבוהה משמעה ״מנהיג דגול״ בהכרח, אך המשחק מכוון לכך - חסידים מיוחדים לפלאדין, דוגמאות כמו אבירי השולחן העגול שהם פלאדינים וכו׳.אלא אנשים מרוממים מעם, שבקלות יכלו להיכנס למשבצת של ״מקצוע יוקרה״, אם היה כזה. זה כבר לא הלוחם של מו״ד קופסאות *שבוחר* את מסלול חייו המקצועיים בדרגה 9 - אביר, פלאדין או נוקם. זה יותר מזה - זה ייעוד.

החל ממהדורה 3 כריזמה קיבלה גם את המאפיין של ״עוצמת האישיות״, ודווקא בדוגמה של הפלאדין זה מתיישב בול לדעתי, אבל הסיבה האמיתית לכך שהחל מאותה מהדורה צצו דמויות מבוססות כריזמה היא קודם כל מכאנית - כל מי ששיחק במהדורות ישנות יודע עד כמה התכונה הזו לא השפיעה כמעט. במקום להעיף אותה, מהדורות חדשות נתנו לה השפעה מכאנית.
כך שלא הייתי מנסה ליצוק משמעות עמוקה יותר מדי להתבססות הפלאדין על כריזמה במקום חוכמה - זה כן משתלב יפה במקרה הזה, לדעתי, אבל הסיבה מערבת גם קראנצ׳ ולא רק חשיבה פלאפית.
 
אני חושב שזאת סקירה טובה, אבל איך שאנירואה פלדינים, הם אמורים להיות דמויות נדירות. דמויות מופת. אבירי שולחן העגול, כפי מקור המילה, אביריו האגדיים של שארלמיין קיסר האימפריה)!( הרומית)!( הקדושה)!(
כריזמה זה מעין מתנה נשגבת מלמעלה.
הממ. אני חושב שזה עניין של רולפליי ספציפי.
זה גם יכול להיות פיתוח דמןת.
פלאדין אולי גדל בחברה דתית מובדלת והוא מתנשא, אבל לומד ענווה ושאפשר ללמוד גם מאחרים,זה יותר בעיה אינדובדאלית של שחקנים מאשר של הדמות.
כמו שזה שיש שחקנים שמשחקים נוכלים שמכייסים את חברי החבורה לא בהכרח מעידים על בעיה מהותית במקצוע נוכל
 
הוזכרה כאן כמה פעמים מו"ד בקופסאות כ"מהדורה ראשונה".
אבל צריך לדייק - היא לא המהדורה הראשונה ומעולם לא הייתה. היא מהדורת-צד של מו"ד שהתפתחה לצד מוד"מ1, שהוא המשך ישיר של מו"ד המקורית מ1974.

במוד"מ1, הפלדין היה מקצוע בפני עצמו, שהיה די דומה לגרסא שלו במוד"מ 2. לחשים היו אפיון מאוד צדדי של הפלדין (כמה לחשי כוהן מסכנים מעוצמות 1-2 רק כשהוא מגיע לדרגה 9) שבעיקר התהדר בשטיקים כמו גילוי רוע קבוע, חסינות למחלות, ריפוי במגע יד ויכולת לעשות דברים מגניבים עם חרב קדושה. עוד מאפיין מעניין שהיה לפלדין בהשראת הקאובוי ששמו פלדין מהסדרה "הסייר הבודד" היה היכולת לשרוק ולקרוא לסוס שלו לבוא לעזרתו (הוכחה מספר 47784 שמו"ד היא מערבון).

כריזמה גבוהה היא לא בהכרח כושר מנהיגות. במובנה המקורי כריזמה היא "מתת האלים", לא רק עד כמה אנשים אוהבים אותך אלא גם עד כמה האלים מפרגנים לך. גייגקס, שיצר את הפלדין עוד ב-1975 בחוברת ההרחבה "גרייהוק", נהג לקבל הרבה השראה מספרות קלאסית וכנראה זה מה שעבר לו בראש כשהוא קבע לפלדין את הכריזמה הקשה להשגה 17. בספר ההרחבה המושמץ "אנארטד ארקאנה" הפלדין זכה לתת-מקצוע משלו, הפרש האביר, שהיה מאוד לא מאוזן, כמו רוב מה שהיה בספר הזה.

פלדין הוא לא בהכרח מנהיג. הוא גם לא לוחם-כוהן. הוא פשוט אדם שמגלם את ערכי האבירות והמוסר הנוצרי בצורתם האידאלית והנעלה ביותר.
סער בהיר להב, אגב, לא היה פלדין. קודם כל כי בקרין אין בכלל פלדינים (חוץ מהאל פלדין שבעולמות אחרים מוכר כבהאמות' דרקון הפלטינה) אלא רק אבירי סולמאניה (עם חוקים משלהם בנוגע למסדרים ואיך עוברים ממסדר למסדר בדרגות גבוהות) ושנית, סער מעולם לא הוסמך כאביר. הוא אמנם חי לפי הערכים האביריים בנאמנות רבה יותר מאשר רוב חברי המסדרים, אבל עלילתית הוא לא היה חלק מהממסד האבירי ומבחינת חוקי המשחק הוא היה לוחם רגיל לכל דבר ועניין.
 
אני חושב שבסך הכל קונצנזוס לגבי זה שהפלאדין של מוד״מ היה נדיר. כשאני חושב על זה, אני גם לא זוכר שאי פעם פגשתי מישהו ששיחק פלאדין במוד״מ...

הפעם היחידה שהייתה קרובה לזה הייתה לאחר שקראתי כתבה ב- wiz של ערן בן סער שניסה להכניס בנייה באמצעות נקודות למוד״מ, כך שיכולת לקחת כל מיני יכולות מכל מיני מקצועות ולערבב (מה שיצא לא מאוזן בעליל). אני זוכר שניסינו פעם לעשות את זה עם גרסה טיפה משודרגת שלנו (שהייתה ללא נטיות), מה שהוביל לסיטואציות הזויות של קוסם שמגלה רוע... זה לפחות מהזיכרון שלי, ובכל מקרה זה היה להרפתקה או שתיים ולא יותר מזה.
 
אני חושב שהסיבה שזה כריזמה זה בהחלט סוג של מס, ואולי גם ניסיון לגרום לשחקנים לקחת את התכונה הזו - כריזמה הייתה Dump Stat לגמרי, עד שהיא הפכה לתכונה של מטילי לחשים.
בנוגע לדמות עצמה, אישית תמיד מצאתי את הפלאדין של מבוכים ודרקונים כמוגבל מדי, גם בקונספט הפלאפי - תיארו אותו כ Do Gooder מוזר כזה, במקום כאיש דת.
לכן כבר מלכתחילה כשכתבתי את איי הסערה, שיניתי את הפלאדינים לאלופים של אל מסויים. במקום לייצג את הקוד המוסרי של המערב הנוצרי, הוא מייצג את הערכים של האל אותו הוא משרת. אחרי זה הגישה הזו גם הפכה למעשה לגישה הרשימת שקיימת היום במהדורה חמש.
אישית אני מוצא את זה נכון יותר, כי לכל עולם ולכל מערכה מתאים הפלאף המוגבל של הפלאדין שהופיע במקור.

נקודה נוספת שהעלית זה מקצועות "חזקים" יותר והחסם של תכונות. אני זוכר מימיי במהדורות הללו שלפעמים זה היה מעיק ולא הוגן. בדיוק מה שקרה לי במשחק של Traveller לאחרונה - לא סתם עברו ל Point-buy או לגלגל 4ק6 ולהוריד 1, זה מוריד את השוני בעוצמה בין דמויות...
 
קודם כל, תודה רבה לכולם על התגובות הענייניות, המעניינות, והמלמדות! ארצה להתייחס למספר דברים:
1. העוג הברברי:
תודה על ההסבר של הפלדין במהדורה 4. אני שיחקתי בכך מעט מאוד. באותו זמן לא הצלחנו למצוא קבוצה יציבה לכך. המהדורה סיקרנה אותי מאוד.
מעניינת הדרך שאתה מתאר את ההתייחסות לתכונות. מעלה בי כמה רעיונות אחרים...

2. המפקד האלמוני:
תודה על התיקונים! אני תמיד לומד מהידע שלך על המהדורות וההסטורייה של התחביב! (ובכלל הידע ההסטורי שלך. פשוט תענוג לקרוא!).

3. ההסברים והמחשבות לגבי כריזמה לפלדין:
אם אנסה לרכז גם את מחשבותיי שלי וגם את ההערות, נראה כי יש מספר הסברים/ נימוקים מרכזיים, אם כי אני לא מסכים עם חלקם.

# כריזמה כ"עוצמת אישיות/ חוזק אופי/ שלמות עצמית":
מדוע תיאורים אלו הם חלק מכריזמה? כריזמה במהדורה 3.5 חשובה למעט לפלדין ל Bard, Sorcerer ול Warlock. (ייתכן מקצועות נוספים, אך אלו המרכזיים לדעתי). האם המקצועות האלו מאוד שלמים עם עצמם? בעלי חוזק אופי יוצא דופן? לרב הם נתפסים כממזריים/ מניפולטיבים/ והכריזמה בעיקר משמשת אותם לאינטראקציה חברתית וכהסבר למקור הכח שלהם. אני חוזר להסבר שלי (ושל The Old Man) כי התיאורים האלו הוספו מלאכותית לכריזמה, כדי להסביר את הצורך של פלדין בכריזמה, ולא להפך!

חוזק אופי, שלמות עצמית, עוצמת אישיות, כולם קשורים באופן מובהק לדעתי לחוכמה! כולם נובעים מהבנה עמוקה יותר של העולם ושל העצמי. מהתמודדות עם שאלות מוסר, ערך, בחירה, ועוד שאלות פילוסופיות של משמעות והגדרה. הרבה מהאנשים היותר שלמים, חזקי אופי, בעלי עוצמת אישיות אינם כריזמתיים במיוחד, אך כמעט תמיד הם בעלי חוכמת חיים...

ההסבר הזה, בא להסביר את הפלדין, והפלדין בלבד! ה Skills הקשורים לכריזמה הם של אינטראקציה חברתית בעיקר, ואך כי ניתן להסביר אותם דרך הסבר זה, הם בכלל לא מחייבים זאת. המקצוכות האחרים שלהם כריזמה חשובה אינם נתפסים כבעלי שלמות עצמית/ תובנה עצמית חזקה, אלא יותר כבעלי כח קסם וצ'ארם אישי...

במרבית המהדורות, אולי למעט 5, גלגולי הצלה של כח רצון, עמידה בפני פיתוי, הקסמה, השחתת אישיות, (וכל שאר התיאורים ש"הודבקו" לטעמי לכריזמה), עדיין מבוססי חוכמה/ will...רק במהדורה 5 יש גלגולי הצלה שגם מחוברים לכריזמה, אך הבנתי שהם מעטים יחסית. (שוב, בקושי יש לי נסיון במהדורה זו).

# כריזמה לפלדין בשל השראה ממיתוסים אתוריאנים/ אבירי שרלמיין, וכדומה:
אני בהחלט חושב שזו השפעה מהותית על חיבור התכונה למקצוע. אך גם כאן זו בעיקר היכולת החברתית וההנהגה הטבעית. אך זה מתחבר לי לתפיסה ספרותית מעט... ילדותית ואגדית של הפלדין (שהיא אחלה ובסדר! רק לא מה שמדבר אלי) ולא גרסה יותר בוגרת, מורכבת, מלאה.
The knight in shining armor הוא אכן השראה מרכזית לפלדין, אך תיאור זה מופיע בעיקר בהרבה ספרות ילדות.
לגיטימי, (כמו השראות להרבה מקצועות אחרים. רובין הוד לסייר לדוגמא?), אך מרגיש לי... חסר...

# כריזמה כמתת אלים/ Favor of the gods:
לאו דווקא אלים, אך כל כח גדול ומשמעותי (נגיד הקוסמוס/ עולם/ כח הטוב בעולם וכו' לצורך הדיון). האמת, על כך פחות חשבתי. מעין "אביר נבחר/ מיועד של כח גדול יותר?" מעניין... זה כן דווקא יכול להתאים ל Sorcerer/ warlock (ובפת'פיינדר- Oracle), אם כי כמובן כוחות אחרים לרב. זה דווקא הסבר לא רע, אך משאיר את הפלדין לרב... לא חכם במיוחד. עדיין- האביר שבו מוטמע כח גדול יותר, כל עוד שהוא דבק באמונה/ קוד מסויים?
זה דווקא הסבר לא רע!

אם כי... זה טוב לסיפור של שחקן יחיד. במשחק קבוצתי, ה"הכשר/ גושפנקא" כי הדמות הספציפית הזאת היא "נבחרת/ קיבלה מתת אלים/ Chosen one", כביכול "עליונה יותר עם הכשר מלמעלה", שוב מעלה את אותן בעיות ואותן תגובות עויינות של שאר השחקנים, מאשר פלדין המראה ומוכיח את ערכו, כפי שציינתי בפוסט הראשון.

# הקשר לדת/ אל:
זה היה נכון במוד"מ, אבל כבר במהדורה 3 פלדין יכול היה להיות "פלדין של אידאל/ של טוב". אני מסכים שזה חלק מתהליך הפיכת הפלדין לחילוני, נראה לי בשל מגמה גוברת של חילונים במשחק, שרצו לנתק את הצורך באמונה ודת מהדמות שלהם. (לגיטימי!).

לפחות בחלקו, זה נובע לדעתי מהדיון והסערה של "קיר המתים" בממלכות נשכחות- עובדה תוך יקומית שחייבה למעשה כל דמות להאמין ולסגוד לאל, כדי שלא תהפוך לחלק מהקיר במותה. אני זוכר דיונים סוערים על כך, ואני זוכר שאחד מנקודות המכירה של אברון לקראת יציאתו היא מערכת האמונה/ דת/ נוכחות האלים שם- אין כל הוכחה שהם קיימים, אמונה ודת הם ללא הוכחה, וניתן להיות פלדין (ואיש דת!) של ערכים ואמונה, ללא אל. הכוחות מגיעים מהאמונה עצמה, לאו דווקא מהאל.

אבל.... זה נושא אחר לגמרי. אך בהחלט הפלדין ניתק יותר ויותר ממקורות הדת, ובמהדורות 4 ו 5 גם מהנטייה הבסיסית במקור. לדעתי זה ממש מוצלח!

# כריזמה כ"מס", ושינוי אופי המשחק ממשחק חקירה ו emergent adventure למשחק תפקידים כשסיפור ועלילה במרכזו. זה חלק מהתפתחות המשחק, וזה בסדר... אם כי משחק דמות של חוכמה גבוהה יכול להיות מספק באותה מידה.

עד כאן תגובותי לתגובותיכם. מקווה שלא פספסתי משהוא קריטי. ושוב תודה רבה! וכעת להרחבה/ שאלה נוספת:
------------------------
חשבתי בעבר כי בחוקי הבית שלי, (לא שאנחה משחק בעתיד הקרוב, אבל תיאורטית), אציע לקבוצה כי הפלאדין יהיה מבוסס חוכמה במקום כריזמה (גם ה Oracle מ PF1. מסתורין ותגליות? נשמע לי חוכמה! אך שוב, אני סוטה מהנושא).

מה הייתה תגובתכם כשחקנים?
1. האם זה היה משנה את תפיסת המקצוע מבחינתכם? (גם כדמות משחקס וגם כ NPCs?) אם כן- כיצד?

2. האם זה מעניין אותכם? לא מעניין? האם תתנגדו לכך? מדוע?

3- במידה ושיחקתם בעבר/ אתם מעוניינים לשחק פלאדין- כיצד שינוי זה ישנה את משחקכם, אם בכלל?

4- במידה ושיחקתם בקבוצה שבה מישהוא אחר שיחק פלאדין, או תיאורטית אם מישהוא ישחק פלאדין במשחק עתידי, כיצד לדעתכם זה ישנה את דינמיקת המשחק עימו?

5- כיצד שינוי כזה יכול להשפיע על המשחק? מכנית, משחקית וכ Flavor?

באופ מכוון אינני כולל אף אלמנט אחר בהרפתקאה, עולם המערכה, קבוצת המשחק או ההנחייה. ברור לי ששינוי לא עומד לבדו, אך אודה להתייחסות ספציפית לכך, במידת האפשר.

תודה רבה, ומצפה לתשובותיכם!
 
1. לא חושב שזה היה משנה בעיניי, אני בעיקר מסתכל על הפלאף של הדמות מבחינת תפיסת המקצוע.
2. פעם זה היה מעניין ואולי לא מאוזן - היום שכריזמה היא כבר לא Dump stat אז זה היה פחות מעניין, רק משנה את האופי המכאני של המקצוע במעט. לא בטוח שזה היה שווה את המאמץ.
3. לא ישנה.
4. גם לא רואה איך זה ישנה.
5. מכאנית, זה יכול להשפיע, קשה לי לחזות. פלאפית - אני מודה שאני באסכולה שאני מתקשה לחבר בין תכונות הדמות לבין אופי המשחק שלה, אלא במקרים חריגים. בכל אופן אני מסכים שחוכמה גבוהה יותר הגיונית מאשר כריזמה, אבל לשחק פלאדין זה פחות מושפע אם יש לי חוכמה 12 וכריזמה 15 או הפוך.

מצטער שהתשובה שלי חלבית, אבל אני לא באמת קושר לרוב בין התכונות לבין אופי הדמות.

נ.ב. באופן משעשע, מסתבר שיש פלאדין בסרט החדש של מבוכים ודרקונים, והוא לא אחר מאשר Regé-Jean Page שהוא שחקן מאוד כריזמטי :giggle:
 
תכונות במו"ד הן די מופשטות ולא על סקאלה קשיחה.
אישית, אני חושב שמן הראוי להסתכל על התכונות כמכלול כשמדמיינים את הדמות, אבל אותו דף דמות עם אותן תכונות יכול לייצר דמויות שונות לחלוטין.

דרישת הכריזמה של הפלדין, בכל אופן, נועדה להגביל את הנגישות למקצוע הזה. כמו כן, היו עליו הרבה מגבלות התנהגות - לא רק להיות סדר טוב ולהתנהג כך כדי לא לאבד את הכוחות שלו, אלא גם לא לצבור יותר מעשרה חפצי קסם, לתרום כסף, לא להשתמש ברעל וכו'.

זה היה חלק מגישת האיזון של מו"ד ומוד"מ בעבר - חלק מהדמיות היו יותר חזקות מהאחרות ולכן ננקטו כמה צעדים כדי להגביל אותן.
חלק מהמגבלות היו מכניות - נק"נ גבוה יותר מדרגה לדרגה (פלדין דרש יותר נק"נ כדי לעלות דרגה מלוחם ואפילו מקוסם, אבל השיאן היה הברברי דווקא), תכונות-סף גבוהות יותר (פלדין דרש גם כוח וחוכמה גבוהים מלבד הכריזמה האסטרונומית) או איזון בצורת ההתעצמות לאורך זמן - הקוסם למשל התחיל הכי חלש והפך להכי חזק (זה הוגדר כך בחוקים) בעוד שהלוחם היה הדמות הכי חזקה בדרגה 1 ודי חלש בדרגות הגבוהות.

אבל היו גם מגבלות על ההתנהגות של הדמות. המגבלות של הפלדין כנראה היו הרחבות והנוקשות ביותר, אם כי אלה של הברברי היו הכי מכעיסות ("שונא קסם" בעולם מלא קסם, כן?)

במהדורות החדשות הדמויות הרבה יותר מאוזנות זו ביחס לזו כך שאין בהכרח צורך במרבית המגבלות הישנות. אבל כמעט אף אחד מהמקצועות של המהדורות החדשות הוא לא באמת חדש (חוץ מהכושף והמכשף) - יש להם מטען היסטורי ומשחקי מאוד כבד עוד משנות השבעים שמעצבי המשחקים נאלצים להתחשב בו.
 
לגבי השאלות האם זה ישנה משהו במשחק -
אני אחלק את התשובה לשתיים:

ראשית, עם מנחה טוב (וגם שחקנים טובים לא יזיקו) כל שינוי בתכונות לא ישנה, ואפילו התכונות עצמן לא ישנו הרבה. למעשה, כל דבר ״שפוגע״ באיזון במשחקי ונעשה מהטעם הפלאפי יכול לעבוד מצוין עם שה״מ טוב - אתה יכול לשחק חבורה של 3 אשפים עם תבונה 9 ועדיין עם מנחה טוב הכל יילך טוב, אתה יכול לשחק עם דרואיד שאין לו גישה ללחשי אש והכל יילך סבבה (מניסיון), ואתה יכול לשחק עם קוסם שמטיל לחשים שנשענים על הרגש ולא על תבונה (גם מניסיון), והכל עדיין יזרום חלק.
תכלית המנחה היא להתאים אתגרים (בשביל זה הוא שם, לא..?) ומכאן ששינוי נקודתי של חוכמה/ כריזמה הוא כסף קטן בעיניי.
בטוח שיש השלכות במובן המכאני - השאלה אם זה ישנה משהו באופן דרמטי.

שנית, התכונות המנטליות במו״ד הו בהחלט הפשטה, בזה אני מסכים עם המפקד. אני דווקא חושב שלפעמים יש התאמות יפות - בארד בהחלט נתפס אצלי כמקושר לכריזמה (צ׳ארם קראת לזה? בפנים מבחינתי), וכמוהו גם פלאדין מהכיוון האחר של ״עוצמת אישיות״ וגם המצביא של מהדורה 4 מהפן של המנהיגות נטו, גם אם המכאניקה שם חסרה במעט את הפלאפ הזה ספציפית.
כולם מאפיינים של כריזמה בעיניי.
האם זו הפשטה גסה של התכונה? כן.
אבל דווקא בגלל זה אז יש דרייב למקד את הדמות עוד יותר עם קווי אופי, התנהגות, אישיות וכו׳.
ככה לא תקבל בארד, פלאדין ווורלוק שחולקים את אותו אופי בדיוק רק בגלל שלכולם יש כריזמה 14.
 
ראשית, עם מנחה טוב (וגם שחקנים טובים לא יזיקו) כל שינוי בתכונות לא ישנה, ואפילו התכונות עצמן לא ישנו הרבה. למעשה, כל דבר ״שפוגע״ באיזון במשחקי ונעשה מהטעם הפלאפי יכול לעבוד מצוין עם שה״מ טוב - אתה יכול לשחק חבורה של 3 אשפים עם תבונה 9 ועדיין עם מנחה טוב הכל יילך טוב
תכלית המנחה היא להתאים אתגרים (בשביל זה הוא שם, לא..?)
סטייה מהנושא, אבל אני מאוד לא אוהב את הגישה של "תשים את כול האחריות על המנחה והכול יהיה סבבה". השיטה כתבה חוקים, איזנה, יצרה מערכת קושי ואתגר עם הרבה פלייטסטינג מאחורי זה. ברור ש'מנחה טוב' יכול לעבוד במשך שעות בשביל להתאים מחדש את כול זה על מנת להתאים את השיטה לקבוצה שמחליטה לשחק נגד השיטה 3 אשפים עם תבונה 9, אבל בפועל פשוט הפלת מלא עבודה על המנחה ולחינם- זו אנרגיה שהמנחה היה יכול להשקיע בדברים אחרים ולאו דווקא שזה מה שהוא רוצה להשקיע בו את האנרגיה (כי יש לי הרגשה שאם כן, הוא לא היה בוחר לשחק בשיטה הזו). בנוסף, אם אתה חושב שהמשחק האידיאלי בעיניך הוא משחק של שלושה אשפים עם תבונה 9, ייתכן שזה משחק שעדיף יהיה להריץ בשיטה טיפה שונה ממבוכים ודרקונים שכול המערכות בה מבוססות על אתגר.

ולאו דווקא שתפקידו של המנחה להתאים אתגרים. מנחה עושה הרבה דברים, מבניית עולם, ללשחק דב"שים, ללבנות עלילה, להגיב לשחקנים... ועוד המון דברים קטנים נוספים. להיפך, השיטה מבוכים ודרקונים חוסכת למנחה הרבה פעמים עבודה של התאמת אתגרים כדי שהוא יוכל להשקיע את האנרגיה שלו בדברים אחרים- שהוא נהנה מהם יותר.

(ובמכוון ציטטתי את הדוגמה הראשונה בלבד כי האחרות לא נשמעות כאלו חריגות)

וברור לי שהדוגמה מוקצנת אבל עדיין חשוב לי להגיב על האמירה.
 
תודה על התגובה.
אכן דוגמה מוקצנת משהו, אבל הנקודה שהיא מעבירה קולעת למטרה.
תראה, אפשר לדסקס המון על שיטות, יוצרים, שחקנים ומה שביניהם. אפשר גם לדבר הרבה על האם ״משחק עם 5 ברברים הוא מו״ד או לא״, לצורך הדוגמה, ואפשר גם לנהל דיון ארוך על האם כיף עומד מעל לכל חוק אחר.

מה שאותי מעניין זה למה לדעתך יש כאן עול חריג יותר על המנחה? משחק של 3 אשפים, אם נמשיך עם הדוגמה הזו, דורש תיאום מוקדם עם המנחה ולא ״surprise! בנינו רק אשפים - עכשיו בוא תשעשע אותנו״. האתגרים יהיו שונים, העלילה שונה, מורדי העניין שונים. אם כל הקבוצה נכנסת למשחק כזה עם עיניים פקוחות - איפה הבעיה בעצם?
 
שלושה אשפים? מסכים איתך, התאמה אבל אפשר למצוא דרך- אלו שלוש דמויות יעילות שפשוט מגוון הכלים שלם מעט יותר מוגבל כי הם לא מתפרסים על מספר מקצועות. אשפים עם תבונה 9? הם לא מסוגלים להתמודד מכאנית עם האתגרים של השיטה. ויתקנו אותי אם אני תוהה וחוסר הניסיון שלי במו"ד 5 מטעה אותי, אבל עם תבונה 9 כול אספקט שדרכו האשף פותר בעיות ומתמודד עם אתגר נפגע והאשף הוא פשוט חלש מידי כדי להתמודד עם אתגרים ברמת הקושי שלו, גם בלי קשר למלאי הכלים המוגבל יותר של הקבוצה- זה כאילו הם בכוונה משתמשים בכלים שבורים.
 
כי הדרך פיתרון אתגרים של האשפים עדיין נהרסה. השיטה מתוכננת בצורה מסוימת, שלא עובדת כלל עם שלושה אשפים עם תבונה 9.

תבונה קובעת כמה לחשים ליום האשף יכול להכין, כאשר הוא מכין דרגת אשף+מתאם תבונה לחשים ליום. עם תבונה 9, עד דרגה שלוש כול אחד מהאשפים מכין לחש אחד ליום ולא יותר, ובהצלחה למנחה לאזן את זה. לאשף אין יכולות מרשימות חוץ מהלחשים שלו, ולכן זה אומר שעל מנת להכניע מפלצת, אשף מצופה להשתמש בלחשים שלו- אבל עם תבונה של 9, תוסף ההתקפה שלו ללחשים שווה ל-1+ בלבד והד"ק להצלה מהלחשים שלו הוא 9 בלבד, כך שכמו שאמרתי- הכלים שבורים. גם אם המנחה ישתמש באויבים דרגה אחת או שתי דרגות מתחתיהם, אין לאשפים כלים להתמודדות עם אתגרים. כמובן, הם יכולים להשיג נשקים ולהשתמש בהם, כנראה יתר התכונות שלהם טובות מהאשף הממוצע- אבל הם לא יעילים בנשקים כמו לוחם כך שגם כאן הכלי שלהם לפיתרון בעיות לוקה.
 
חזרה
Top