• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מה שיטת השיהום שלכם?

לאחרונה נראה ל שמצאתי שיטת שיהום שעובדת נהדר עבורי ועבור השחקן שלי.
אני קורא לשיטה הזו "שיטת הפתקים".
אחרי כמה מפגשים שישבתי שעות מול דף ותכננתי הרפתקה לפרטי פרטים (משהו שפחות או יותר הרס את רוב ההנאה עבורי) והשחקן שלי תקף את זה מנקודה שפשוט לא ציפיתי (והפך את רוב החומר שכתבתי למיותר) החלטתי פשוט לעבוד עם 3-7 פתקים המכילים מידע מאוד מתומצת (אויבים והנתונים שלהם והמטרות הכלליות שלהם, כמה אנשים חשובים בעלי סבירות גבוהה להיות רלוונטים ותיאור האיזור בצורה מאוד תמציתית).
בנוסף אני נותן רעיון כללי מאוד להרפתקה, למשל "אסיר נמלט" אני כותב נתונים לאסיר ואולי כמה כיוונים כללים שאני יכול לפתח את זה (באותה מידה שהוא יכול להיות רוצח סידרתי הוא יכול להיות חף מפשע, לפעמים אני מחליט על איזה כיוון ללכת רק ברגע האחרון) משם אני נותן לשחק שלי לעשות פחות או יותר מה שהוא רוצה בעודי מנסה להוביל אותו לעבר קוו העלילה הכללי,משם אני פשוט מתחיל לשבץ פתקים שנראים הגיוניים ומתאימים למצב.
עקרונית השיטה הזו היא 60-80 אחוז אילתור כאשר השאר מתוכנן פחות או יותר מראש, השיטה נהדרת עבור שחקנים יצרתיים ובלתי צפויים, אם כי היא פחות עובדת בפורמט של משחק מכוון ומתאימה יותר למשחק ישיר.

מה השיטה שאתם משתמשים בא בדרך כלל? כמה מההרפתקה אתם מאלתרים על הדרך?
 
אני לרוב בונה קו עלילה מאד כללי מראש והוא לוקח המון פניות והסתעפויות לפי פעולות השחקנים, החיבורים שאני עושה לרקע של הדמויות שלהם, דב"שים, שינויים בעולם וכו'.
זה אומר בדומה למה שכתבת שאני גם צריך לאלתר, אבל בעיקר אני מתכנן ומשנהכל סשן לפי ההתפתחות של הקודם לו.
זה נכון שלא כדאי לכתוב עלילה שלמה לפרטי פרטים כי השחקנים תמיד יהיו בלתי צפויים :)
האלתור נעשה מורכב יותר בתקופת הקורונה כי הוא לא נעשה פרונטלית אלא במקרה שלנו ברול20 וזה אומר שאני צריך מראש מפות קרב מוכנות, טוקנים וכו' וכו' לכן אני משתדל לצפות את תוכניות השחקנים ולפעמים גם לשאול אותם מה הם מתכננים לעשות בסשן הבא - ולחשב מסלול מחדש בהתאם.
 
אחת מהסיבות שאני מאוד מאוד אוהב להריץ עולמות מוכנים זה בגלל שאני אוהב לחקור על אזור מסוים, וזה מבחינתי הידע שאני צריך. אני בונה את הקמפיין בהתבסס על הידע הזה, ומפתח את העולם מסביב בהתבסס על כך. אני נוטה פחות לתכנן קו עלילה ספציפי אלא יותר מפת עולם שמגיבה לשחקנים לפי מעשיהם. זו לא שיטה שתתאים לכול אחד, אני בטוח, היא מאוד קשורה בקצב ההשראתי האישי שלי, אבל היא עובדת בעבורי.

אבל את כמה מהמסקנות היותר טובות שעשיתי לגבי איך להתכונן לקמפיין השגתי בזכות קריאה של ספר שנועד בדיוק לזה: Never Unprepered. לאחר המלצה מעל כתפי גמדים (עוד בתקופה שהם היו בעברית אאז"נ), התחלתי בקריאה של הספר ולמען האמת, הוא באמת עזר לי עם הרבה מאוד מהבעיות שהיו לי בהכנת סשנים ולמצוא דרכים יעילות יותר לנצל את הזמן שלי. בסופו של דבר, הזמן שלנו כמנחים הוא מוגבל, ולנצל אותו בצורה הנכונה זה נושא חשוב, וגם להבין במה כול אחד מאיתנו חזק יותר כמנחה ופחות חזק. הספר הזה ממש עזר לי עם זה ואני מאוד מאוד ממליץ עליו.

 
אישית, אני עובד עם נקודות חשובות.
יש לי כמה נקודות חשובות בהרפתקה או בקמפיין שאני יודע שיגיעו, אבל אני לא יודע מה יקרה ביניהן- מה שנותן לשחקנים שלי הרבה חופש. זה עובד טוב בגלל שאני יודע לאלתר לא רע בכלל (גם אם לא ברמה מקצועית).

כמו כן, אני גם מכיר טוב את האנטגוניסטים של המערכה, ויודע מה התוכנית שלהם, מה שמאפשר לי לשחק את התגובות שלהם לפעולות הדמויות.
 
בתור התחלה, אני משתדל לא לתכנן עלילות בכלל. יש לי דב"ש ואני משתדל שיהיו להן מטרות. אני מנסה להימנע מהנחה שהשחקניותים והדמויות יפעלו בדרך כזאת או אחרת.

רוב ספרי העצות למנחות שנתקלתי בהם לבסוף נותנים למנחה יותר עבודה ולא פחות. כולל אלה שמתנאים בכך שהם נועדו "למנחה העצלן". אני כנראה אפילו יותר עצלן.

והנה דיברתי קצת על צורת ההנחיה שלי בפרק השני של הפודקסט לא קריטי... (אני מדבר על כך בסביבות דקה 15:55)
 
כשאתה מזכיר לא לתכנן עלילות, זה ישר מזכיר לי את הכתבה המצוינת הזו ש PeskyTiger PeskyTiger תרגם לעברית
דווקא המדריך למנחה העצלן כן חוסך עבודה, נכון שהוא דורש מהמנחה להכין מראש דברים כתובים, אבל הוא בטח חסכוני יותר מאשר להכין הרפתקה שלמה באופן מסודר.

אבל זה מאוד תלוי שיטה מהניסיון שלי, בשיטות כמו מבוכים ודרקונים באופן פרטי, או שיטות גיימסטיות בכלל (למשל הנשגבים) בהם נדרש להכין אויבים ואתגרים מכאניים, קשה לא להתכונן מראש להרפתקה באופן יסודי לדעתי.
יצא לכם להשתמש בזה גם בשיטות כאלו?
 
צא לכם להשתמש בזה גם בשיטות כאלו?
האמת שעד עכשיו כמעט ולא, אבל בעקבות הקורונה ממש הרבה. יש לי חבר טוב, שהיה חלק מקמפיין שהרצתי לפני הקורונה - והתפרק בקורונה. אנחנו ממשיכים לשחק כמעט כל יומיים בקורונה. בגלל התדירות של המפגשים, לפעמים אני רק חושב על עלילה, סצנות ורעיונות מעניינים, ואת הפרטים המכניים ממציא על המקום - בד"כ בעזרת המגדיר מפלצות והוספה של תבניות (כלי שאני ממש מעריך ומנצל).
אבל אחרי הכל - אין כמו הרפתקאה שהשקעת, והכנת כל מה שצריך לפני.
 
דווקא המדריך למנחה העצלן כן חוסך עבודה, נכון שהוא דורש מהמנחה להכין מראש דברים כתובים, אבל הוא בטח חסכוני יותר מאשר להכין הרפתקה שלמה באופן מסודר.
נקודת המוצא של המנחה העצלן היא להקל על מי שמתכננת להכין הרפתקה שלמה בסגנון הרפתקאות קנויות, אבל אין שום סכנה שזה משהו שהייתי עושה. דברים שחוסכים לי עבודה זה טבלאות אקראיות וכלים נוספים שנותנים כל מיני גירויים לאלתור (כי לפעמים זה הדבר הכי טוב להלהיב אותי ולתת לי רעיונות מופרעים). חוץ מזה, הכלי המרכזי שאני משתמש בו הוא לתעד דברים שעולים במשחק. לאט לאט נבנה כך עולם עשיר ומלא התרחשויות.
 
חזרה
Top