• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 4 מה הבעיה במהדורה ארבע?

או שצריך לקרוא רק פלאפ (כי את זה אפשר בכל מהדורה - אז אין הבדל בין שום מהדורה?).
אף אחד לא אמר שצריך לקרוא רק פלאף.
במהדורה 3.5, כדי להחליט מה לשחק היית צריך דה-פקטו לבנות דמות בדרגה 20 כבר בדרגה ראשונה, לתכנן את המסלול ולהבין מה אתה צריך לעשות בכל דרגה. אחרת אתה מגלה שאתה לא יכול לעשות שום דבר שרצית כי לא ידעת שאתה צריך לקחת חמישים וחצי כשרונות לפני.

במהדורה 5, אתה צריך לקרוא את כל יכולות המקצוע ונתיב המקצוע, זה הרבה יותר קצר- אבל זה עדיין הרבה להסתכל עליו. במידה ויש יותר מנתיב אחד, אתה כנראה צריך לקרוא בקצרה את כולם- לפחות את המאפיין הראשוני שלהם.

במהדורה 4, אתה צריך לקרוא רק את מה שהמקצוע נותן בדרגה הראשונה: מאפייני מקצוע (שזה אולי 5 מאפיינים), לקרוא את התפקיד, ואולי גם להסתכל על הבניות המוצעות כדי לראות מה הבנייה עושה ובאילו תכונות כדאי לך להשקיע.

להגיד שאתה צריך לקרוא את כל הכוחות של המקצוע לפני שאתה בוחר בו, זה כמו להגיד שאשף במה' 3.5 צריך לקרוא את כל לחשי המקצוע שלו לפני שהוא מחליט לשחק אשף.

מו"ד 4 שונה ממהדורות קודמות, בהחלט. היא עדיין מו"ד, אבל היא מציגה את הדברים שלה בצורה אחרת- צורה שקשה להתרגל אליה למי שכבר משחק מו"ד שנים (אם כי הרבה יותר קלה להבנה בשביל מי שלא שיחק מו"ד לפני, לעניות דעתי), עם זה אני מסכים איתך. זה פשוט, לדעתי, לא חסרון של השיטה עצמה.
 
ההערה לגבי הפלאפ עלתה מצד אחד המגיבים.
לעניין: אני לא מסכים עם החלק הראשון של דבריך, הם מופשטים מדי בדרך הצגתם, כאילו ״לא צריך לקרוא את כל המקצוע מראש״. בוודאי שזה לא כך. ובמהדורה 4 יש פשוט הרבה יותר לקרוא.
אני גם חושב שיש הבדל בין סגנונות המשחק שלנו ואולי זה אחד הגורמים לגישות השונות.

לגבי הסיפא - זה לא ״סתם״ שוני; כל מהדורה שונה מקודמתה, אחרת אין הצדק למהדורה חדשה. השוני הוא עמוק ומהותי יותר מהשאר ולא בהצגת הדברים גרידא. לאנשים יש עיניים ויש הבנה - אפשר לראות דרך פורמט כתיבה אחר את המהות שמאחוריו. לא ההצגה בפני עצמה היא הבעיה.
 
אני לא מסכים עם החלק הראשון של דבריך, הם מופשטים מדי בדרך הצגתם, כאילו ״לא צריך לקרוא את כל המקצוע מראש״. בוודאי שזה לא כך. ובמהדורה 4 יש פשוט הרבה יותר לקרוא.
זאת לא הפעם הראשונה שזה נאמר פה אבל-
שיחקת במהדורה 3!? [אני אישית לא אבל שיחקתי פת'פיינדר ומו"ד 3 זה עוד יותר מסובך]
 
אני דווקא מעודד את השחקנים שלי ליצור דברים בעצמם - לחשים, כישרונות וכד׳, כך גם ״הקשר״ למשחק בפועל תמיד נשמר.
זה מעבר לזה.

דמות שמתנהגת כמו אדם אמיתי (בערך), מתחילה עם סט של כישורים ורקע, אבל יכולה להשתנות לכיוונים בלתי צפויים. אני לא מדבר על להעמיס מקצועות שונים בכל מיני דרגות, אלא על דברים בסיסיים יותר כמו כשרונות וכיווני פיתוח. הלוחם בדרגה 1 שלך יכול להפוך תוך שש דרגות לאביר או פיראט, לזכות בכוחות על-טבעיים כתוצאה משתיית מי מעיין קסום או למידה עם חכם סיני עתיק, להצטרף לשבט אינדיאני ולעבור את מבחן הקבלה שלהם ועוד כהנה וכהנה.

השינויים שיעברו על הדמות מבחינת תכונות, כשרונות או גם אפילו החלפת מקצוע (למשל קונאן הברברי, שבכלל לא היה ברברי אלא התחיל כלוחם והפך גם לגנב ואפילו היתה לו קריירה של פיראט אבל בסוף נהיה מלך) הם לא מתוכננים או צפויים מראש - החיים זה מה שקורה לך כשאתה עושה תוכניות אחרות וככה גם לדמות.

במו"ד 3, השיטה די דחפה אותך לכיוון אחר לגמרי, אמין ומציאותי פחות. היו לך המון שילובי מקצוע, מקצועות יוקרה וכשרונות מתקדמים, שהיית צריך לתכנן את המסלול אליהם מראש בדרך מלאה ב"מלכודות נובים" שנוצרו בכוונה כדי להעניש שחקני תפקידים ולתגמל גיימרים רעילים שעולמם הצר מורכב מ"בילדים ואופטימיזציות". בהקצנה, היית צריך לבנות את הדמות שלך בדרגה 20 ואז להנדס אותה אחורה לדרגה 1. היו אפילו "מדריכי אופטימיזציות" שלמים שנכתבו על ידי ולמען גיימרים מאוסים אלו כדי "לנצח" במירוץ העכברים אחר פלוסים על דף הדמות.
 
במו"ד 3, השיטה די דחפה אותך לכיוון אחר לגמרי, אמין ומציאותי פחות. היו לך המון שילובי מקצוע, מקצועות יוקרה וכשרונות מתקדמים, שהיית צריך לתכנן את המסלול אליהם מראש בדרך מלאה ב"מלכודות נובים" שנוצרו בכוונה כדי להעניש שחקני תפקידים ולתגמל גיימרים רעילים שעולמם הצר מורכב מ"בילדים ואופטימיזציות". בהקצנה, היית צריך לבנות את הדמות שלך בדרגה 20 ואז להנדס אותה אחורה לדרגה 1. היו אפילו "מדריכי אופטימיזציות" שלמים שנכתבו על ידי ולמען גיימרים מאוסים אלו כדי "לנצח" במירוץ העכברים אחר פלוסים על דף הדמות.

אני יכול לעמוד מאחורי זה. זו הבעיה עם דברים כמו עצי כשרונות ומקצועות יוקרה - הם מכריחים אותך לחשוב קדימה על לאן הדמות שלך צריכה להגיע מכנית במקום להתמקד בדמות כפי שהיא עכשיו ולתת לה להתפתח בדרך שמתאימה לה.
מה שכן, הדבר ש3 תפסה נכון היה ריבוי אפשרויות וגמישות, ומהדורה חמש עשתה double down בכיוון הזה, ביטלה את המגבלות והצורך לתכנן מכנית קדימה ונחתה על הג'אקפוט.
 
סתם לשם הפרופורציה, כמה זמן כל מהדורה של מוד"מ התקיימה (אני לא שם פה את מו"ד בקופסאות שהייתה שיטה מקבילה ודומה אבל שונה):

מהדורה ראשונה: 1977-1989. 12 שנה. אבל אולי בעצם יותר, כי מוד"מ1 די תאמה לאחור למו"ד המקורית והייתה הרחבה, עריכה, שיפור ושדרוג שלה, מה שבמקרה הזה מוסיף לנו עוד שלוש שנים לפז"מ. 15 שנה, די הרבה!

מהדורה שנייה: 1989-2000. 11 שנה, אבל כאן אולי צריך לגלח שלוש או ארבע שנים כי TSR פשטה את הרגל ב-1996 ונקנתה על ידי ויזארדס ב-1997. עדיין יכלת להשיג הדפסות של מוצרי מוד"מ2 שהופיעה עליהם הפנייה לאתר של ויזארדס אחרי 1997, אבל זה היה די בדעיכה. בכל מקרה רשמית השיטה עדיין התקיימה בתקופה הזו.

מהדורה 3: 2000-2008. ואני כולל בתוך זה את מהדורה 3.5, כי הן די תאמו זו לזו. 8 שנים. פחות מהמהדורות הקודמות. אם נסתכל על מהדורה 3 ו-3.5 כנפרדות, זה אפילו פחות.

מהדורה 4: 2008-2014. 6 שנים. זה הכל.

מהדורה 5: 2014-כיום. זה כבר נותן לנו 7 שנים. עדיין היא הרבה מאחורי הפז"ם הכבד של מוד"מ 1 ו-2. היא גם שברה את הרצף שכל מהדורה היא קצרת-ימים יותר מזו שקדמה לה. מעניין אם ב-2024 יכריזו על מהדורה שישית? בכל מקרה, הייתה למהדורה הזו בחירה מעניינת להשמיט את מספר המהדורה, מה שמאפשר אולי לחזור על הגישה של ימי מו"ד הישנה-מוד"מ1 של "פיתוח טלסקופי", כשהרחבות ותוספות צומחות זו מתוך זו אבל מתוך ספר המקור.
 
השינויים שיעברו על הדמות מבחינת תכונות, כשרונות או גם אפילו החלפת מקצוע (למשל קונאן הברברי, שבכלל לא היה ברברי אלא התחיל כלוחם והפך גם לגנב ואפילו היתה לו קריירה של פיראט אבל בסוף נהיה מלך) הם לא מתוכננים או צפויים מראש - החיים זה מה שקורה לך כשאתה עושה תוכניות אחרות וככה גם לדמות.
זו נקודה מעניינת. הגישה הזו באה לידי ביטוי יפה ב- warhammer עם שיטת הקריירות שלה. אגב, זו גם אחת השיטות שאפילו במהדורה האחרונה שלה שמרה על העדפה לאקראיות בבניית הדמות אל מול בחירה (למיטב זכרוני אתה מקבל יותר נק״ן לבנייה אם אתה מגלגל אקראי לגמרי).

זה גם מזכיר לי נשכחות: היה לנו קמפיין, אחד מהטובים לדעתי, שהתבסס על שיטת מוד״מ מתקדמת יותר שבנינו (כישרונות במקום דרגות), ובעת תחילת הקמפיין הסטטוס בעולם היה שהקסם רק עכשיו מתחיל לחזור. התוצאה הייתה שכולם התחילו כדמויות ״רגילות״ ותוך כדי הקמפיין נפתחו לשחקנים אופציות להרחבת כישרונות כשהדמויות פגשו בדב״שים מסוימים או חקרו וגילו דברים מסוימים.
זה זכור לי בתור מנחה כדבר מאוד מהנה אבל גם מאוד תובעני שדרש המון תכנון מראש.
 
חזרה
Top