עונת החורף הזאת הביאה איתה גשם של תכנים גיקיים משובחים, את חלקם כבר הספקתי לראות. ספוילרים לפרק 9 מנקודה זו והלאה!
ראיתי את פרק 9 ביום הבכורה. באופן ממש לא צפוי, נראה שתכלית קיומו זה לתקן את כל הצרות שפרק 8 גרם לדיסני ולעשות סולחה עם המעריצים. זה כנראה גם למה הזדרזו להחזיר את ג'יי ג'יי אברהמס לכס הבמאי, לאחר שפיטרו את מי שהיה אמור לביים את הסרט הזה.
ומה שקרה, זה שאברהמס נאלץ לאכול את הדייסה שהוא בישל בפרק 7. מי שמכיר אותו יודע שיש לו תפיסה לגבי סיפורים שנקראת בפשטות "קופסאת המסתורין". זה אומר שבסיפורים שלו (סרטים, סדרות, וואטאבר) הוא מציג לצופה קופסאת מסתורין שאמורה לגרות את הדמיון שלו ולמשוך אותו פנימה לתוך העלילה - אבל לרוב גם אברהמס בעצמו לא יודע מה יש בקופסא הזאת. כלומר, הוא יוצר קודם כל מסתורין ושואל שאלות, ורק אחר כך חושב על הפתרונות אליהם. זה מה שהוא עשה באבודים, וכולנו זוכרים איך זה יצא.
וזה גם מה שהוא עשה בפרק 7 - מי הוא סנוק? מי ההורים של ריי? למה לוק הסתתר? אל תטעו לחשוב שמה שקרה בפרקים שלאחר מכן תוכננו מראש. ג'יי ג'יי אברהמס לא מתכנן דברים מראש, הוא קודם כל מציב שאלות ואז הולך לעשות משהו אחר בזמן שהוא נותן למישהו אחר לנסות לענות עליהן ולסדר את הבלאגן שהוא השאיר מאחוריו. זה מה שקרה בפרק 8, כשריאן ג'ונסון קיבל את ההובלה, וכתב תסריט שניסה לפרש את המסתורין שהושאר בפרק 7. רק שג'ונסון לא חש שום מחויבות לא להמשכיות העלילה או למעריצים, ונתן איזה תשובות שבא לו - חלקן היו מאוד לא מספקות. סנוק מת בלי שידענו מי הוא, ריי היא ביתם של אף אחד, לוק סקייווקר הפך ממאסטר כל-טוב למתבודד ממורמר. נתנו לג'ונסון לעשות מה שהוא רוצה, וזה מה שהוא עשה. ומה שקרה זה שהמעריצים זעמו על מה שנתפס כזלזול בהם ובציפיות שלהם. אבל צריך לזכור - מי שזלזל בהם באמת זה אברהמס ששאל שאלות שאין להן תשובות.
ומה שקורה בפרק 9 זה ניסיון לתקן את הבלאגן הזה. כבר ברבע שעה הראשונה אברהמס מתקן את ההסטוריה ומוחק הרבה החלטות שנעשו לא רק על ידי ג'ונסון, אלא גם על ידי ג'ורג' לוקאס בעצמו - פלפטין לא מת בכלל, הוא רוצה לשלוט בגלקסיה שוב, יש לו צי לא הגיוני של אלפי משחתות שהופיעו לפתע, וכל אחת מצוידת בתותח משמיד עולמות. לאחר מכן גם מתגלה שריי היא בכלל נכדתו של פלפטין, בגילוי מאוד לא משכנע שברור שלא חשבו עליו בכלל כשיצרו את הדמות שלה בפרק 7. זה בסה"כ נועד לתקן את ההחלטה של ג'ונסון שהיא ביתם של אף אחד.
ואברהמס, שאין לו יכולת יצירתית בפני עצמו אלא רק יכולת לקחת אלמנטים שעבדו פעם ולבשל מהם משהו אחר, סומך הרבה על נוסטלגיה ופרטי סיפור שבוססו כבר בטרילוגיות הקודמות. פלפטין, למשל, מת מזמן, אבל בגלל שהיה צריך להמציא סופר-ארכי-נבל שלכולם ברור שהוא מהווה איום גדול מאוד, החזירו אותו לחיים. וגם האן סולו בא לגיחה (שבטח עלתה לאולפן מליונים רבים של שכר על הסצנה הקטנטנה הזאת), ואפילו לנדו קאלריסיאן, ועוד מלא פרטים כאלו שנועדו להתחנף לצופים.
מלבד הגילויים הלא משכנעים, הסרט עצמו גם עשוי כשמיכת טלאים של סיפורים שממש ממש חשוב להגיע לסיומם כדי שיהיה אפשר לסיים את הטרילוגיה הזאת כבר. קורים בסרט הזה יותר דברים מאשר בכל סרט אחר של סטאר וורס. מספיק לספור על פני כמה עולמות מתפרסת העלילה כדי לראות שקורים פה יותר מדי דברים מכדי שזה יהיה קוהרנטי. בתכלס נראה שאברהמס ניסה לדחוף תיקון של פרק 8 יחד עם פרק 9 שלם, כך שמקבלים פה בסה"כ סרט וחצי של סטאר וורס. אם הוא היה כותב ומביים את פרק 8 מלכתחילה, יכול להיות שהסרט הזה היה פחות עמוס ויותר קוהרנטי. מצד שני, לא בטוח שהגילויים שבו היו פחות מצוצים מהאצבע.
לסיכום, אכזבה גדולה, גם מהסרט וגם מכל הטרילוגיה הזאת. כפי שציין חבר שאיתו ראיתי את הסרט, הבעיה כנראה טמונה בכך שאת שתי הטרילוגיות הקודמות הוביל אדם אחד - ג'ורג' לוקאס, שלו היה חזון אחד והיה לו סיפור מסוים שהוא רצה לספר. הפרטים של הסיפור החליפו ידיים בין כמה במאים ותסריטאים, אבל החזון היה שלו. בטרילוגיה הזאת (טרילוגיית הסיקוולס כפי שהיא בוודאי תיקרא), אנחנו רואים את עבודת כפיו של אולפן מבולבל שמוציא סרטים כריאקציה לקהל ולא מתוך חזון אחיד. לוקאס כנראה קיבל הרבה כסף מהעסקה עם דיסני בזמנו, אבל לא בטוח שהדבר הזה הביא לו נחת רוח. אני מדמיין אותו עכשיו יושב בביתו ורואה איך דיסני מרדדת ומחריבה את המיתולוגיה שהוא בנה והופכת אותה לעוד מוצר תאגידי חסר השראה.
למזלינו, יש את המנדלוריאן שמציל את המצב. עוד על זה בעץ על המנדלוריאן.
ראיתי את פרק 9 ביום הבכורה. באופן ממש לא צפוי, נראה שתכלית קיומו זה לתקן את כל הצרות שפרק 8 גרם לדיסני ולעשות סולחה עם המעריצים. זה כנראה גם למה הזדרזו להחזיר את ג'יי ג'יי אברהמס לכס הבמאי, לאחר שפיטרו את מי שהיה אמור לביים את הסרט הזה.
ומה שקרה, זה שאברהמס נאלץ לאכול את הדייסה שהוא בישל בפרק 7. מי שמכיר אותו יודע שיש לו תפיסה לגבי סיפורים שנקראת בפשטות "קופסאת המסתורין". זה אומר שבסיפורים שלו (סרטים, סדרות, וואטאבר) הוא מציג לצופה קופסאת מסתורין שאמורה לגרות את הדמיון שלו ולמשוך אותו פנימה לתוך העלילה - אבל לרוב גם אברהמס בעצמו לא יודע מה יש בקופסא הזאת. כלומר, הוא יוצר קודם כל מסתורין ושואל שאלות, ורק אחר כך חושב על הפתרונות אליהם. זה מה שהוא עשה באבודים, וכולנו זוכרים איך זה יצא.
וזה גם מה שהוא עשה בפרק 7 - מי הוא סנוק? מי ההורים של ריי? למה לוק הסתתר? אל תטעו לחשוב שמה שקרה בפרקים שלאחר מכן תוכננו מראש. ג'יי ג'יי אברהמס לא מתכנן דברים מראש, הוא קודם כל מציב שאלות ואז הולך לעשות משהו אחר בזמן שהוא נותן למישהו אחר לנסות לענות עליהן ולסדר את הבלאגן שהוא השאיר מאחוריו. זה מה שקרה בפרק 8, כשריאן ג'ונסון קיבל את ההובלה, וכתב תסריט שניסה לפרש את המסתורין שהושאר בפרק 7. רק שג'ונסון לא חש שום מחויבות לא להמשכיות העלילה או למעריצים, ונתן איזה תשובות שבא לו - חלקן היו מאוד לא מספקות. סנוק מת בלי שידענו מי הוא, ריי היא ביתם של אף אחד, לוק סקייווקר הפך ממאסטר כל-טוב למתבודד ממורמר. נתנו לג'ונסון לעשות מה שהוא רוצה, וזה מה שהוא עשה. ומה שקרה זה שהמעריצים זעמו על מה שנתפס כזלזול בהם ובציפיות שלהם. אבל צריך לזכור - מי שזלזל בהם באמת זה אברהמס ששאל שאלות שאין להן תשובות.
ומה שקורה בפרק 9 זה ניסיון לתקן את הבלאגן הזה. כבר ברבע שעה הראשונה אברהמס מתקן את ההסטוריה ומוחק הרבה החלטות שנעשו לא רק על ידי ג'ונסון, אלא גם על ידי ג'ורג' לוקאס בעצמו - פלפטין לא מת בכלל, הוא רוצה לשלוט בגלקסיה שוב, יש לו צי לא הגיוני של אלפי משחתות שהופיעו לפתע, וכל אחת מצוידת בתותח משמיד עולמות. לאחר מכן גם מתגלה שריי היא בכלל נכדתו של פלפטין, בגילוי מאוד לא משכנע שברור שלא חשבו עליו בכלל כשיצרו את הדמות שלה בפרק 7. זה בסה"כ נועד לתקן את ההחלטה של ג'ונסון שהיא ביתם של אף אחד.
ואברהמס, שאין לו יכולת יצירתית בפני עצמו אלא רק יכולת לקחת אלמנטים שעבדו פעם ולבשל מהם משהו אחר, סומך הרבה על נוסטלגיה ופרטי סיפור שבוססו כבר בטרילוגיות הקודמות. פלפטין, למשל, מת מזמן, אבל בגלל שהיה צריך להמציא סופר-ארכי-נבל שלכולם ברור שהוא מהווה איום גדול מאוד, החזירו אותו לחיים. וגם האן סולו בא לגיחה (שבטח עלתה לאולפן מליונים רבים של שכר על הסצנה הקטנטנה הזאת), ואפילו לנדו קאלריסיאן, ועוד מלא פרטים כאלו שנועדו להתחנף לצופים.
מלבד הגילויים הלא משכנעים, הסרט עצמו גם עשוי כשמיכת טלאים של סיפורים שממש ממש חשוב להגיע לסיומם כדי שיהיה אפשר לסיים את הטרילוגיה הזאת כבר. קורים בסרט הזה יותר דברים מאשר בכל סרט אחר של סטאר וורס. מספיק לספור על פני כמה עולמות מתפרסת העלילה כדי לראות שקורים פה יותר מדי דברים מכדי שזה יהיה קוהרנטי. בתכלס נראה שאברהמס ניסה לדחוף תיקון של פרק 8 יחד עם פרק 9 שלם, כך שמקבלים פה בסה"כ סרט וחצי של סטאר וורס. אם הוא היה כותב ומביים את פרק 8 מלכתחילה, יכול להיות שהסרט הזה היה פחות עמוס ויותר קוהרנטי. מצד שני, לא בטוח שהגילויים שבו היו פחות מצוצים מהאצבע.
לסיכום, אכזבה גדולה, גם מהסרט וגם מכל הטרילוגיה הזאת. כפי שציין חבר שאיתו ראיתי את הסרט, הבעיה כנראה טמונה בכך שאת שתי הטרילוגיות הקודמות הוביל אדם אחד - ג'ורג' לוקאס, שלו היה חזון אחד והיה לו סיפור מסוים שהוא רצה לספר. הפרטים של הסיפור החליפו ידיים בין כמה במאים ותסריטאים, אבל החזון היה שלו. בטרילוגיה הזאת (טרילוגיית הסיקוולס כפי שהיא בוודאי תיקרא), אנחנו רואים את עבודת כפיו של אולפן מבולבל שמוציא סרטים כריאקציה לקהל ולא מתוך חזון אחיד. לוקאס כנראה קיבל הרבה כסף מהעסקה עם דיסני בזמנו, אבל לא בטוח שהדבר הזה הביא לו נחת רוח. אני מדמיין אותו עכשיו יושב בביתו ורואה איך דיסני מרדדת ומחריבה את המיתולוגיה שהוא בנה והופכת אותה לעוד מוצר תאגידי חסר השראה.
למזלינו, יש את המנדלוריאן שמציל את המצב. עוד על זה בעץ על המנדלוריאן.