• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

לקחים מכנסים

שלום לחברי הפורום, מנחים ושחקנים,
לקראת דרקוניקון 2022 :dragon: שבא עלינו לטובה, רציתי לפתוח שרשור של לקחים נקודתיים שלנו כמנחים/שחקנים מכנסים.
אשמח אם תרשמו נקודות מהניסיון שלכם כדי שכולנו נוכל להתחדד ולהשתפר כדי לשחק/להנחות ברמה טובה יותר ספציפית במשחקי כנס.
נושאים לדוגמה: תכנון זמנים, אביזרים, ממה נהנים וממה פחות, לקחים...

חומר רקע וטיפים על קצה המזלג למי שמעוניין.
 
עריכה אחרונה:
אני כל הזמן נופל בדפי דמות. דפי דמות צריכים:
  • להתאים למשחק: הדמויות צריכות לשקף לשחקנים פן מסויים של העולם - למשל, איך נראים גיבורים אופייניים, או איך נראים גיבורים לא אופייניים. אם זה משחק מונחה אתגר - הדמויות צריכות להיות מסוגלות להתמודד עם האתגרים שיוצבו מולן.
  • פשוטים: סביר מאוד להניח שהשחקנים שלכם לא ישלטו בכל רזי השיטה בה אתם משחקים ולא יהיה להם זמן להתעמק בדפי הדמות עד הסוף. פשטו את דפי הדמות ונסו לבאר כל חלק כמה שניתן.
  • כמעט אפויים: לכתוב דפי דמות בתחילת סבב מבזבז המון זמן. דפי דמות מוכנים בדר"כ אינם לרצון מלא של השחקנים. דף הדמות צריך להיות מוכן כמעט לחלוטין עם מספר מצומצם של אפשרויות בחירה פשוטות.
  • שוקר: להפעיל על שחקנים שמסרבים לשיים את דמויותיהם. 😸
 
לא ללכת לאייקון, אם אתם לא מודעים לכך שזה כנס מד''ב ופנטזיה, לא מ''ת.
ויותר ברצינות, לאפשר יצירת דמויות עצמאית למי שרוצה...
מסכים, אייקון זה באמת כנס בעייתי מנקודת מבט מ"ת.
אי אפשר לאפשר יצירת דמויות עצמאיות בכנס, זה גוזל מלא זמן. הפתרון הוא כפי שאמרתי (למעשה, פתרון שהציג חגי אלקיים) - לתת דמויות כמעט מוכנות ולאפשר לשחקנים מספר מצומצם של בחירות בעיצוב הדמות.
 
או לתת לכל שחקן להביא דמות משלו, וגם לאפשר דמויות מוכנות
יש לזה גם חיסרון - לך תדע מה השחקן יביא לך ואם הוא קרא את החוקים של השיטה (והיה לי מקרה, לא בכנס אמנם, שבו שחקן הביא דף דמות של שיטה אחרת שגם את החוקים שלה הוא לא קרא), אבל אם אתה מביא דמויות מוכנות לכולם וסומך על השחקנים שלך אמור להיות בסדר
 
ראו נקודה ראשונה - הדמויות צריכות להתאים למשחק.
כן אני נותן הוראות ברורות.
או לתת לכל שחקן להביא דמות משלו, וגם לאפשר דמויות מוכנות
יש לזה גם חיסרון - לך תדע מה השחקן יביא לך ואם הוא קרא את החוקים של השיטה (והיה לי מקרה, לא בכנס אמנם, שבו שחקן הביא דף דמות של שיטה אחרת שגם את החוקים שלה הוא לא קרא), אבל אם אתה מביא דמויות מוכנות לכולם וסומך על השחקנים שלך אמור להיות בסדר
אכתוב בבירור שרק מי שמכיר את השיטה יכול להביא דף דמות, של השיטה.
 
בכנות לא ממש ברורות לי חלק מהטענות כאן. אייקון לא מתאים למשחקים? הוא אולי לא מתאים לכל משחק, אבל אף כנס לא מתאים לכל משחק.

דע מי אתה ולאן אתה הולך
אני חושב שהדרך הטובה ביותר לחדד את הלקח שלי מכנסים (בין אם כנסי משחקים או כנסים עם משחקים...) זה קודם כל לדעת את השטח – מה הפסיליטיז שהכנס יכול לתת לך ומי הקהל שמגיע אליו, מה אורך המשחק האפשרי והאם הוא מיועד לרוץ באוהל, בחדר או באולם. יש משחקים שלא מתאימים לתנאים של הכנסים בארץ, ויש משחקים שצפויים למשוך יותר או פחות מתעניינים.

קהל היעד
נקודת המוצא שלך צריכה להיות שרוב השחקנים שיגיעו אל הכנס הם שחקנים מעט יותר מאשר קז'ואליים, שיש להם היכרות עם מהדורה אחת או שתיים של מבוכים ודרקונים והם מחפשים משחק יחסית מוסלל של משהו שכתוב עליו מבוכים ודרקונים ושיש בו מקצועות ודברים להרביץ להם. לעתים קרובות זו לא תהיה המהדורה של מו"ד שאתה רוצה להריץ... אולי אתה מריץ מו"ד 5 אבל הם בכלל מכירים את מו"ד 4 או את פאת'פיינדר.

משום כך, כדאי מאוד לא לבנות על ההיכרות של שחקנים עם השיטה ובוודאי שלא על היכרות עם העולם. אם זה קריטי, חובה להבהיר זאת בקדימון הפרסומי למשחק, וזה אומר שיהיו פחות מתעניינים. זה גם אומר שכדאי לפשט את דפי הדמות, כפי שהמליץ SandChicken SandChicken .
בנוסף, יש צורך לגזור את זמני ההנחייה כך שיש מספיק זמן להסביר את החוקים ולעבור על דפי הדמות. כדאי גם להתחשב בכך ששחקנים יאחרו, כי לעתים קרובות הם יאחרו.

מגבלות הפורמט
בנוסף, מאחר שלשכור מתחם זה עסק יקר ואנשים בישראל לא מוכנים לשלם 300 ש"ח על משחק כנס, רוב המשחקים ירוצו בחלל משותף עם משחקים אחרים (למשל חדר של שני משחקים או אולם של כמה וכמה), אחרת הכנס פשוט יהיה הפסדי. למשל באייקון הם משלמים כמה מאות שקלים ליום על כל חדר בבניין שהם משתמשים בו בכנס, ומהסיבה הזו משחקי התפקידים באייקון בדרך כלל הפסדיים (אולי למעט לארפי חדר שאליהם נרשמים לפעמים סביב ה-20 איש למשחק וכמובן משחקים שרצים באוהל ממוזג מחוץ לבניין). המשחקים באייקון רק כי זה חשוב למארגנים שיהיו משחקים.

אם ברצונך להריץ משחק תפקידים שולחני, דע את הדברים האלה. אתה רוצה משחק שחשוב לו לרוץ בחדר ריק משלו? יש מצב שתקבל, אבל זה בוודאות יבוא על חשבון משחק אחר שגם רוצה חדר ריק משלו. מישהו חייב יהיה לשחק באוהל בחוץ. אם מראש תכוון למשחק שיכול להיות באוהל בחוץ, יש יותר סיכוי שהמשחק יתקבל ושיעמוד בכל הדרישות שרצית.

הם לא קוראים קדימונים
בדרך כלל יש בכנסים בישראל הגבלה על אורך הקדימון, ובצדק באמת: לחלק ניכר מהשחקנים יש סבלנות קצרה לקריאת קדימון (או גרוע יותר: הם לא קראו את הקדימון אלא מגיעים לכנס ורק אז מבקשים להירשם למשחק פנוי כלשהו, או שמי שרשם אותם היו ההורים שלהם שלא שולטים בחומר) ולהרבה מנחים יש קושי לנסח קדימון ברור מספיק.

אני שמח לבשר שזה כבר נדיר היום מאוד, אבל פעם הייתה תופעה נוראית של פרסום שירי הייקו או משפטים מנותקים במקום קדימון, כך שאם לא שוחחת עם המנחה אין לך דרך להבין על מה המשחק בעצם.
יש גם בעיה הפוכה, של קדימונים לשיטות לא מוכרות שפשוט מתחילים להסביר את השיטה, כמה קוביות מגלגלים וכו' – זה קדימון, לא ספר חוקים. את חוקי המשחק תשאיר למשחק, ולהסביר אותם בעל פה יהיה מפחיד פחות מאשר לקרוא אותם באתר של כנס כשאתה מתלבט לאיזה משחק להירשם.

אם יש בקדימון הזמנה ליצור קשר עם המנחה לצורך כתיבת דמויות או אפילו חלוקה מראש של דמויות – דעו ששחקנים לא תמיד שמים לב לזה, ובדרך כלל המנחה תצטרך לפנות אל הכנס ולנסות לקושש פרטי קשר של שחקנים. זה פרויקט, הוא ישתלם רק אם כבר הכנתם את השטח לשחקנים פוטנציאליים שרוצים לתאם אתכם אישית את בחירת הדמויות ורק מחכים שהמשחק יעלה באתר הכנס, וגם אז תמיד יהיה איזה שחקן שלא מצליחים לתפוס לפני המשחק. שאלו את Envinyatar Envinyatar או את rui rui o_O
 
עריכה אחרונה:
אם יש בקדימון הזמנה ליצור קשר עם המנחה לצורך כתיבת דמויות או אפילו חלוקה מראש של דמויות – דעו ששחקנים לא תמיד שמים לב לזה, ובדרך כלל המנחה תצטרך לפנות אל הכנס ולנסות לקושש פרטי קשר של שחקנים. זה פרויקט, הוא ישתלם רק אם כבר הכנתם את השטח לשחקנים פוטנציאליים שרוצים לתאם אתכם אישית את בחירת הדמויות ורק מחכים שהמשחק יעלה באתר הכנס, וגם אז תמיד יהיה איזה שחקן שלא מצליחים לתפוס לפני המשחק. שאלו את @
Envinyatar
Envinyatar או את @
rui
rui o_O

אכן.
זה נוהל רגיל של לפני כל כנס - לבקש מההנהלה את רשימת האנשים שנרשמו ולפנות אל כל אחד מהם אישית (כאשר בשלב הזה אכן יש לי לפחות פרמיס מגובש מאד של כל הדמויות שאני מציע לבחירה). וכן, תמיד יש את השחקן/ית שלא עונים - אם כי יש 50% סיכוי לפחות שהם גם לא יגיעו למשחק.
מבחינתי, שחקן שמתעלם מהפניות שלי במייל, יגלה ששחקנים אחרים כבר תפסו את הדמויות שהם רצו, ואם הוא יגיע להרצה - הוא יצטרך להסתפק בדמויות שנשארו.
 
מסכים עם סנדצ'יקן, אבל ברור שדרואיד מדבר על משחקים כמו ליגת ההרפתקנים, ואני דווקא מסכים שבמשחקים "גנריים" של מבוכים ודרקונים ושיטות שדומות לה בפופולריות שלהן להיות יכול לשחק את הדמות ששמרת כבר שנים למשחק זו נקודת מכירה מצוינת. אני יודע שיש לי דמות אחת שממש מחכה לחד"פ, אבל אני מודה שאני לא סגור על אם משחק כנס זו ההזדמנות המתאימה לשחק אותה- אחרי הכל, משחקי כנס כוללים יחסית מעט רולפליי.
אישית, יש לי כמה לקחים ממשחקי כנסים:
  • קודם כל, לא להריץ משחקים שדורשים ידע מקדים. גם אם כתוב בתיאור האירוע שהוא דורש ידע מקדים, לאף אחד לא יהיה אכפת. גם מבחינת גילאים, אם זה לא 18 פלוס, כנראה יגיעו ילדים מתחת לגיל הנדרש.
    אני חושב שיש דרך לפתור את הבעיה הזו, אגב, אבל זה עניין של מארגני הכנסים. לדרוש ממשתמשים לסמן קופסה אם הם עומדים בדרישות (במידה והם קונים כרטיס דיגיטלית) או לשאול אותם בקופה (במידה והם קונים כרטיס פיזית). כמובן שיהיו כאלה שישקרו, אבל זה יגרום להם להיות מודעים לדרישה לכל הפחות.
    • בעיה נוספת עם ידע מקדים היא שהוא יוצר ציפיות שלא תמיד עומדים בהן. כבר יצא שבאתי למשחק שמבוסס על פרנצ'ייז שאני אוהב רק כדי לגלות שהוא מבוסס עליו רק רעיונית, ולא מזכיר את הפרנצ'ייז בכלל.
  • דבר שני, לתכנן את המשחק כמו שצריך. כן, זה די ברור מאליו, ועדיין. קרה לי יותר מדי פעמים שדחיתי את זה או נתקלתי במשבר כתיבה וביום הכנס נאלצתי לאלתר יותר משרציתי. לתכנן את המשחק כמו שצריך ולרשום הכל גם מקל על כתיבת משחקים עתידיים, וגם מקל למחזר משחקים.

  • דבר שלישי, לשים לב לזמנים. לדעת כמה זמן בדיוק המשחק שלך אמור לרוץ, ולהתקדם בקצב שמתאים. זה אומר לדחוף את השחקנים קדימה במקרה הצורך, לדלג על חלקים ולפעמים אפילו להכניס סיבוכים חדשים כדי שהמשחק יהיה קצת ארוך יותר, למרות שזה מאוד נדיר. כולנו יודעים שלחד"פים יש נטייה להפוך למיני-קמפיינים של שלושה מפגשים לפחות. אל תאפשרו לזה לקרות בכנס.

  • תכינו את כל הדברים שתצטרכו מראש. קוביות, דפי דמות, קלפים... ותעשו את זה כמה שיותר מוקדם. אל תסתמכו על אנשים אחרים שיביאו קוביות, אל תרוצו לחפש מדפסת ביום הכנס, ועדיף גם לא להסתמך על צוות הכנס בדברים כאלה. הם כנראה יוכלו להביא לכם כלי כתיבה ודפים למקרה הצורך, אבל רק כנראה.
    אביזרים הם דבר מגניב ויכולים להוסיף למשחק, הם לא דרישה, וכדאי גם לא להביא כאלה שייקחו יותר מדי תשומת לב. כל זמן שהשחקנים מתלהבים בו מהפרופסים הוא זמן שהשחקנים לא מתמקדים במשחק.

  • דעו את הגבולות שלכם. מבחינת אורך משחק וכמות שחקנים. אם אתם יודעים שיהיה לכם קשה לחלק את הפוקוס בין שישה שחקנים, אל תקבלו שישה שחקנים למשחק. אם אתם יודעים שקשה לכם להתרכז ליותר משלוש שעות, אל תריצו משחק של ארבע שעות. והכי חשוב- תחשבו ברצינות על הגבלת הגיל של המשחק. כבר בלקח הראשון אמרתי ששחקנים יתעלמו ממנה ותמיד תקבלו שחקנים שלא באמת עומדים בהגבלת הגיל, אבל היופי האמיתי בהגבלות גיל הוא שהוא מזהיר הורים שרושמים את הילדים שלהם, וזה אומר שלמשחק עם הגבלת גיל לא יגיעו ילדים בגיל חד ספרתי. אם אתם יודעים שאתם מתקשים להנחות לילדים קטנים, שימו הגבלת גיל.

  • תכירו את השיטה מספיק כדי לפשט אותה. משחק כנס לא צריך להשתמש במלוא השיטה, אבל אם אתם מריצים משחק של מו"ד 5, אתם עדיין צריכים להכיר את מו"ד 5. בעוד שבמשחק שולחני רגיל המנחה לא חייבת להיות בעלת ההיכרות העמוקה ביותר עם השיטה, אם בכלל, ולגיטימי לגמרי לתת לאחד השחקנים את תפקיד שופט החוקים, זה לא ככה במשחק כנס. במשחק כנס, המנחה חייבת להכיר את השיטה שהיא מריצה מספיק טוב כדי שהמשחק יזרום. ומספיק טוב כדי לדעת מאיזה חוקים אפשר להתעלם ומאילו לא.
אלה כל הלקחים שלי, אבל אנצל את הפורום הזה כדי לפרסם עצה ששמעתי מסאטיין פניקס כשהיא התארחה בוודקאסט Adventuring Academy לפני כמה שנים. בתחילת המשחק, קחו 5 דקות ותשאלו את השחקנים כמה שאלות מנחות בנוגע לאיך הדמויות התחברו. הלינק שהוספתי מוביל ישר לחלק שבו היא מדברת על זה, ממליץ להקשיב.
 
אכתוב בבירור שרק מי שמכיר את השיטה יכול להביא דף דמות, של השיטה.
זה לא יעזור. הוכח אמפירית. אני משער שהסיבה לכך היא שאנשים חושבים שהם יודעים את השיטה בצורה מספיק טובה כדי לחרטט, אבל טועים.
 
אני מודה שהנחתי בכנסים משחקים שולחניים לפני עידן ועידנים, אבל כן יצא לי להריץ כמה וכמה לארפים בכנסים ופה יש לי שלל לקחים למי שמעוניין.

אבל ממה שזכור לי: פשטות פשטות ושוב פשטות. הרעיון של משחקי כנס נתפס אצלי כאופציה לשחק בשיטות בהן מעולם לא התנסית, וכפי שאמרו מעלי - אין היגיון (וגם לא אפשרות) ללמד שיטה מלאה ולשחק בה בשלוש-ארבע שעות.
הרעיון הוא לפשט - תן את האווירה, את הרקע, את הנוף, ואת הנקודות המרכזיות של השיטה. זהו. לא מעבר. אתה צריך להרגיש כמו איש מכירות שיש לו הזדמנות פז למכור לשחקנים רק את החלקים הכי יפים בשיטה ולהתעלם מכל היתר. אתה צריך לגרום לזה להיות רגע זכור אצלם (רצוי לטובה, כן..?).

ונקודה נוספת שנגזרת מכך - לא תמיד צריך להתחיל משחק שולחני מדרגה 1 (או 0 נק״ן או מה שתרצו). דווקא להיפך - זו הזדמנות לתת דמויות מוכנות ברמה גבוהה יותר, שממש מאפשרת לשחקנים להינות מהדברים היותר מגוונים ויפים של כל שיטה.
 
חזרה
Top