• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 לחשי קיר נמצאים במסורת הלא נכונה


אחרי שיצרתי את הנושא הזה, הלכתי להעיף עוד מבט בספר הלחשים שלי, לראות כמה פרקטית השיטה הזו. ומצאתי כמה דברים ממש מוזרים, שאני פשוט לא מצליח להבין, בנוגע לחלוקה למסורות.

כל לחשי הקיר הם לחשי עוצמה (Evocation). ניסיתי למצוא הסבר טוב למה, ופשוט לא הצלחתי.
ההגדרה של לחשי עוצמה (תרגום מתוך הסל"ש) היא כזו: "לחשים שמתמרנים אנרגיה קסומה כדי לייצר אפקט רצוי. יש היוצרים פיצוצים של אש או ברקים. אחרים מתעלים אנרגיה חיובית לריפוי פצעים."
מההגדרה הזו, אני מסיק שהקטגוריה הזו מטפל בהשפעות אנרגיה. דברים כמו Firebolt, Magic Missiles, וגם דברים כמו Healing Word ו-Leomond's Tiny Hut. מהבחינה הזו, הגיוני לגמרי שדברים כמו Wall of Force או Wall of Wind יהיו תחת מסורת עוצמה. אלה השפעות של אנרגיה ישירה, אחרי הכל.
אבל למה לכל הרוחות הלחש Wall of Stone הוא לחש עוצמה? זה לחש שיוצר קיר. זהו. זה לחש מתאים באופן מושלם למסורת יצירה (Conjuration). מסורת יצירה מתעסקת בליצור דברים או לזמן אותם ממקום אחד למקום אחר. לחשי טלפורטציה נכללין תחת יצירה, אבל גם דברים כמו לחשי זימון, ולחשים שיוצרים השפעות דוממות כמו Grease או Fog Cloud. מהבחינה הזו, Wall of Stone מתאים בצורה מושלמת למסורת יצירה. אתה יוצר חפץ דומם. תיאור הלחש אומר במפורש שהקיר מופיע משום מקום. A nonmagical wall made of solid stone springs into existance at a point you choose. אני לא יודע איך זה עוצמה.
הלחש Wall of Water מוזר אפילו יותר, כי יש לחש עם אפקט מאוד דומה שכן נכלל תחת יצירה. Watery Sphere. שני הלחשים עובדים בצורה זהה: אתה יוצר מלא מים, מעצב אותם לצורה מסויימת, והם נשארים עד שהם נעלמים. אם הייתי חייב לבחור אחד מהם שצריך להיות עוצמה, זה היה Watery Sphere, כי אותו אתה יכול להזיז עם הלחש, כלומר להפעיל עליו אנרגיה מתמשכת. Wall of water פשוט עומד שם.
והדבר הכי גרוע הוא שכן יש לחש קיר אחד ביצירה. Wall of Thorns. כי מסתבר שליצור קוצים זה יצירה, אבל ליצור חול או קרח זה עוצמה. ואז יש את Prismatic Wall, שהוא בכלל לחש מגננה. אני וויתרתי.

למישהו יש הסבר?
 
זה באמת לא נשמע מאוד הגיוני, אבל החלוקה למסורות תמיד הרגישה לי שרירותית למדי. אין לי הסבר רשמי, אבל הייתי מנחש שהסיווגים המוזרים נובעים מאחד או יותר מהבאים:
1 - ירושה ממהדורות קודמות שחילקו ככה.
2 - שיקולי איזון בין המסורות השונות.
 
1 - ירושה ממהדורות קודמות שחילקו ככה.
האמת שזה לא נראה לי העניין. ב-3.5 הלחשים קיר אבן, קיר קוצים (שהופיעו בספר הבסיס) וקיר מים (שהופיע ב-Sandstorm) היו לחשי יצירה, כאשר רק קיר כוח היה לחש עוצמה. במהדורה 4 קיר אבן וקיר קוצים לא מופיעים ככוחות של אשף אלא של דרואיד (שלא מחולקים למסורות), כאשר כול לחשי Wall of של האשף- כולל Wall of Fire ו-Wall of Force- כולם משויכים למסורת היצירה גם כן (למעט Wall of Gloom, המשתייך למסורת ה-Netheromancy, שזה קסם צללים בגדול). קיר מים, אגב, לא הופיע במהדורה הרביעית.

אז הבחירה הזו קצת תמוהה גם לי, למרות שאני בהחלט לא מספיק מבין ב-5 בשביל להבין את הסיבה לבחירה. סיכוי די טוב שזה איזון.
 
העניין הוא שלמסורות קסם כמעט אין השפעה מכנית רגילה. ההשפעה היחידה שלהן היא על אשפים, וגם זה די בקטנה.
והקטע היותר מוזר הוא שעוצמה היא כבר המסורת הכי חזקה. יש לה לחשי ריפוי, לחשי נזק חזקים כמו כדור אש המפורסם, ולא חסר לה לחשים שימושיים כמו Faerir Fire או Darkness. למעשה, זו המסורת עם הכי הרבה לחשים, והפער לא קטן.
 
כהסבר, אפשר להניח שיותר פשוט ליצור חומת מים/אדמה מאנרגיה (מישורי ארבעת היסודות) מאשר להזיז אותם ואפשר לומר שבגלל זה הרמה של לחש הגורם לכמות כמעט זהה של מים לזוז גבוהה יותר. Grease ו- Thorns הם בכלל לא אנרגיות אז די ברור למה הם לא ביצירה.
אני מסכים עם זה שההסבר הזה לא הכי טבעי, אבל אם צריך להכריח דברים לעבוד עם מצב קיים מוצאים דרך לגרום לזה להישמע כאילו הגיוני.

מסקרנות בדקתי את ההגדרות ממהדורה שנייה (שם דרך אגב לחש יכל להיות ממסורות שונות) וזה כנראה המקור של זה...
קוד:
Invocation/Evocation spells channel magical energy to create specific effects and materials.
Invocation normally relies on the intervention of some higher agency (to whom the spell is addressed),
while evocation enables the caster to directly shape the energy
קוד:
Conjuration/summoning spells bring something to the caster from elsewhere.
Conjuration normally produces matter or items from some other place.
Summoning enables the caster to compel living creatures and powers to appear in his presence or to channel extraplanar energies through himself.
 
א. אני לא אוהב את התרגום "יצירה". זימון פשוט יותר מתאים.

ב. במהדורות ישנות יותר, לחשי ריפוי והחייאה היו משוייכים טכנית לאסכולת התאובה. אני אומר טכנית, כי כוהנים עבדו עם חלוקה אחרת של תחומי לחש, אבל כל לחש בכל זאת נפל תחת אסכולה מאגית לצורך הגדרת עמידויות, בונוסים לגלגולי הצלה וכיו"ב.
 
אני מסכים בנוגע לזה שזימון מילה מתאימה יותר, אבל אני מעדיף לסיים את המסורות באותה תנועה. עוצמה, תהפוכה, מגננה, תאובה. זה נותן להם תחושה יותר קוהורנטית.

לחשי החייאה עדיין שייכים לתאובה. אבל לחשי ריפוי שייכים לעוצמה. ולחשים כמו Lesser Restoration שייכים לתהפוכה בכלל.
 
חזרה
Top