• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

לאן נעלמה כיתת המב"ר?

הכוונה בקורלציה ההפוכה היא לגבי מקצועות שקיימים כמגמות בית ספר. אם מישהו מתכנת, כנראה הרחיב מחשבים. פיזקאי פיזיקה, אדריכל אדריכלות וכו', כמובן דורש את אותן מגמות בבית ספרו של אותו אדם, בזמנו.

המצב של ספרות באמת עגום למדי. אם הדבר היה תלוי בי, הייתי הופך את המקצוע לשיעור "סיפורת" - אחד שעוסק בסיפורים עצמם ולא מוגבל למדיות מסוימות. מעניין מי מחליט במשרד החינוך על התכנים האלו. אני תוהה אם מישהו ממש מתנגד להוסיף חיים לשיעור הזה ולשמור אותו במצבו הנוכחי, או שפשוט הכפפה הזו כבדה מדי להרמה.
 
זו קורלציה מאוד גסה כי בגדול כל מי שפונה לתחומים מדעיים או אהב אותם כבר בתיכון (נתוני הקבלה לפיזיקה באוניברסיטה די נמוכים כי זה פחות מבוקש, אבל מי שלא טוב בזה - לא ישרוד את סמסטר א') או התקבל אליהם בזכות ציונים גבוהים שרק בונוסים על מקצועות ריאלים ב-5 יח"ל יכולים לספק.

שיעורי ספרות בבית הספר הם חלק ממארג שלם של מקצועות שנועדו לפתח אוריינות - הבעה וחיבור, לשון ובמידה מסויימת גם תנ"ך והיסטוריה. אין שום דרך ללמוד להתנסח בכתב, לבנות טיעון או אפילו לחלק טקסט למשפטים ופסקאות בלי לקרוא הרבה ולכתוב הרבה. לא כולם צוברים את הנסיון הזה בבית ובית הספר מנסה ליישר קו. מצד שני, אני מקבל את הבוגרים של מערכת החינוך ואני חייב לומר שהם לא תמיד טובים בכתיבה. ואלה עוד הבוגרים המצטיינים של מערכת החינוך שגם עברו מערכת סינון ומיון די קשוחה. אני גם לא יכול להאשים את האינטרנט והמסכים, כי גם בדור שלי הרוב לא היו טובים במיוחד בכתיבה ואז האשימו את הטלויזיה.
 
טוב, זו שאלה של איפה אתה ממקם את הסף "טובים בכתיבה". היא אכן מיומנות שנרכשת, מתפתחת ומשתבחת עם השימוש בה, כמו כל דבר. אני יכול להעיד על עצמי שהפורום הזה - גם השיחות וגם המשחקים בו - זה מה שפיתח את הכתיבה שלי מעבר לבסיס שסיפק בית הספר. אני נוטה לחשוב שכדאי לשנות את אופי השיעור כדי לעודד תלמידים לכתוב ולקרוא יותר, אבל מה אם הדרך לשם היא הקלה על הכתיבה והקריאה עצמם? מעניין כמה איכות האוריינות של אותם בוגרים טריים תעלה אם היו עושים את התיכון (או את החטיבה, או יסודי,) עם לפטופ במקום עט וספר. אני זוכר את כאב היד שנלווה למבחני היסטוריה והשעמום שבהעתקת החומר מהלוח למחברת, הם לא מקלים על פיתוח מיומנות כתיבה, מן הסתם.
 
טובים בכתיבה - מסוגלים להעביר מסר ברור ב-200 מילים, לחלק לפסקאות ולא לזרוק "קיר טקסט" על הקורא, לכתוב מסודר עם התחלה, אמצע וסיכום ולא ב"זרם התודעה". אני לא אגיד שהם לא יודעים לכתוב בכלל, אבל שהם פשוט לא מיומנים מספיק. ואני מדבר על בוגרי תיכון מצטיינים שנבחרו בפינצטה כן? אז אני מניח שאצל בוגרי התיכון היותר ממוצעים המצב כנראה פחות טוב.

לא חושב שאפשר להאשים את הכתיבה ביד - אף אחד לא מגיש היום עבודות כתובות ביד כמו שאנחנו עשינו לפני שלושים שנה - הכל מוקלד במחשב מלכתחילה.

בית הספר בכל מקרה מנסה לתת לך איזשהו יישור קו בסיסי. כמו שהמצטיינים במחשבים הם לא אלה שרק למדו את מה שיש בכיתה אלא גם כתבו קוד בבית, אז המצטיינים בכתיבה יהיו אלה שגם קוראים מעבר לחומר הלימוד, כותבים סיפורים ומכתבים וכו'. זה לא אומר שבית הספר מיותר, אבל הוא רק הפלטפורמה הבסיסית לפתח עליה דברים בעצמך.
 
אני חושב שאני מכיר את סוג המגויסים שאתה מדבר עליו - אם כי במקרה שלי, אלו החבר'ה שהרחיבו מחשבים.

אפשר לעודד את ההתמקדות במקצוע גם דרך יוקרה ותועלת. כמו שאמרת, ההתקבלות לאותם מקומות נחשקים בצבא/אוניברסיטה/שוק העבודה מושפעת מהתעודה של בית הספר - שככל הנראה מסתמכת יותר מדי על מקצועות ריאליים. אני בטוח שאפשר להרוויח הרבה גם מהאומנויות וממדעי הרוח, רק שהתפיסה היא ש"אין מה לעשות עם זה". ואז אתה מגלה שלרמטכ"ל יש תואר בפילוסופיה ומצייר בזמנו הפנוי.
 
היחס בין תפקידים בצבא למקצועות לימוד לא ממש חופף ובהרבה מקרים יותר מושפע מהמיונים הצבאיים עצמם, כאשר בקורסים יוצאים מנקודת הנחה שמה שלמדת בבית הספר לא שווה הרבה ואו שילמדו אותך הכל מאפס או שיש לך בזה תואר אקדמי כי עשית אקדמיזציה/עתודה.

מבנה הבגרויות מביא גם לכל מיני תוצאות משעשעות. הייתה איתי בקורס קצינים מישהי שגילתה מתישהו באמצע הקורס שאין לה תעודת בגרות כי היא למדה בבית ספר אנתרופוסופי ופשוט שכחו להגיש אותה לחלק מהמקצועות ולא אמרו לה על זה כלום, או מישהי שהכרתי פעם שהגבירה ל-5 יח"ל כל מיני מקצועות כמו פיזיקה והנדסה וחשמל וכד', השתחררה מהצבא, רצתה להירשם לטכניון - רק כדי לגלות שהיא צריכה לשרוף שנה על השלמת בגרויות כי עם כל העומס של הבחינות היא שכחה להיבחן בספרות או הבעה.
 
טובים בכתיבה - מסוגלים להעביר מסר ברור ב-200 מילים, לחלק לפסקאות ולא לזרוק "קיר טקסט" על הקורא, לכתוב מסודר עם התחלה, אמצע וסיכום ולא ב"זרם התודעה".
תזכיר לי לזרוק עליך משהו על זה.

בכל אופן, קח את "קיר הטקסט" שלי, בשתי נקודות :
1. בתי ספר לא מתלהבים למשוך תלמידי מב"ר, מפתיע מישהו ? כל בית ספר שהוא, גם שלך, יעדיף שירשמו אליו התלמידים החזקים וכיתות מב"ר זה רק אילוץ שנכפה מלמעלה.
2. אתה לא מראה את מה שאתה לא רוצה לפרסם : אתה לא מעלה לאתר שלך מוצרים פגומים, אתה לא מפרסם את השירות הכי זול שאתה נותן ללקוחות שמעדיף שיעברו למתחרים וישגעו אותם, ואתה לא מפרסם כיתות מב"ר בתקווה נואשת שכך לא תמשוך אותם.

מבין את הפואנטה ?
 
חזרה
Top