• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

כתיבת שיטה לגנזך אורות הסער

אני מתכנן לכתוב שיטה לגנזך אורות הסער, שנועה לכסות את האופציה לשחק הרפתקנים (כמו במו"ד לדוגמה) וגם את האופציה לשחק במשחק ניהולי (לשחק לורד של עיירה עם תככים מקומיים, או אפילו נסיך נעלה). היא אמורה לכסות את אתגר הקרב (כולל נושאי רסיס), אתגר סערת האימים, קרב המוני, ואתגר שיחה חברתית (למשל: להתמקח על המחיר בפונדק, או נשף שאלהוקאר ארגן לנסיכים הנעלים). בנוסף השיטה תספק (כמה צפוי) המון מידע על רושאר, בהתמקדות בדת הוורינית ובארצותיה.
אשמח לעצות, אבל לא לכל אלו שיגידו "אין למה לכתוב" "בלתי אפשרי לכתוב" וכל שאר הפסימיים לסוגיהם ומיניהם בארצותיהם למשפחותם.

גילוי נאות: כתבתי כבר את הפרק על הדת הוורינית (והמעמד לפיה) והממלכות הווריניות (אלת'קאר, ג'אה קבד, קרבראנת'), וגם את הפרק על הכדורים וערכם (כולל מחירים לציוד, נשק ושריון).
נ.ב. אם מישהו רוצה לעזור לי בכתיבה (ויש לו זמן לזה) אפשר לכתוב לי בהודעה פרטית.
 
עריכה אחרונה:
שווה לראות איך שיטות כמו הנשגבים או עולם האפלה, או השיטה של שיר של אש וקרח- יצרו בעצם שיטות שמאפשרות משחקים מסוגים שונים- משחקים ניהוליים, חברתיים וקרביים במקביל. כול שיטה מצאה את הדרך שלה 'לפצל את הקשב שלה' בין הנושאים, וזו קריאה שווה.
 
שווה לראות איך שיטות כמו הנשגבים או עולם האפלה, או השיטה של שיר של אש וקרח- יצרו בעצם שיטות שמאפשרות משחקים מסוגים שונים- משחקים ניהוליים, חברתיים וקרביים במקביל. כול שיטה מצאה את הדרך שלה 'לפצל את הקשב שלה' בין הנושאים, וזו קריאה שווה.
קישורים?
אין לי אף אחת מהשיטות האלו, מזכיר שאני לא קורא אנגלית ולכן קישורים באנגלית לא עוזרים.
 
חוץ מהנשגבים מהדורה 2, שתורגמה לעברית אבל יש להשיג את הספר שלה, אף אחת מהשיטות האלו לא זמינה בעברית, אבל אולי כדאי שתיעזר במישהו שמכיר אחת מהשיטות הללו בכתיבת השיטה אם תמצא מישהו כזה עם זמן.
 
חוץ מהנשגבים מהדורה 2, שתורגמה לעברית אבל יש להשיג את הספר שלה, אף אחת מהשיטות האלו לא זמינה בעברית, אבל אולי כדאי שתיעזר במישהו שמכיר אחת מהשיטות הללו בכתיבת השיטה אם תמצא מישהו כזה עם זמן.
לכל מי שיש לו זמן ומכיר את השיטות האלו, אשמח להסבר מקוצר עליהן (כאן או בהודעה פרטית).
תודה על העצות.
 
אפשר להוריד התחלה מהירה של שיר של אש וקרח בעברית באתר הפונדק
הורדתי כבר, אבל זה לא עזר לי הרבה (כי זה לא מעביר את הקאץ', כי חוקי הקרב ההמוני לא כתובים שם וגם חוקי הקרב הרגיל די מקוצרים).
ויש סקירה מעמיקה על הנשגבים שדי מסבירה את בסיס השיטה באתר.
אני אסתכל, תודה.
 
ויש סקירה מעמיקה על הנשגבים שדי מסבירה את בסיס השיטה באתר.
אני אסתכל, תודה.
הסתכלתי, ובגדול מה שראיתי שהכותב מתלונן שהשיטה מורכבת מדי, והקרב ההמוני דפוק, ולא מסביר כלום חוץ מזה שיש מלא תוכן בספר ושמגלגלים ק10 כנגד מספר מטרה של 7 וסופרים הצלחות כנגד ד"ק.
 
האמת שלדעתי לשיטה שכבר קיימת לערפילאים אפשר בהחלט לעשות המרה לגנזך אורות הסער וגם היו לי רעיונות בכיוון הזה, אבל היא באנגלית.
בכל אופן לפני שאתה מתחיל לכתוב את השיטה אני חושב שכדאי שתחליט אם היא נועדה לשחק אצילים ונושאי רסיס או אבירי אור כי זה סיפורים שונים וסקאלת כוח גדולה בהרבה, שלא לדבר על מכאניקה לשבועות ולהפרעות נפשיות.
 
בכל אופן לפני שאתה מתחיל לכתוב את השיטה אני חושב שכדאי שתחליט אם היא נועדה לשחק אצילים ונושאי רסיס או אבירי אור כי זה סיפורים שונים וסקאלת כוח גדולה בהרבה, שלא לדבר על מכאניקה לשבועות ולהפרעות נפשיות.
אצילים ונושאי רסיס, וכבר כתוב קודם שהתחלתי כבר לכתוב את השיטה...
 
תשמע, אני אנסה לא להישמע כמו סבא זקן, כי יש לי ילדים משלי ואותך לא באתי לחנך:
לנסות לכתוב ״שיטה חדשה״ בלי להכיר שיטות פרט לכמה בודדות שיש בעברית (ואני מבין שגם אותן לא קראת לעומק) כנראה שלא יגרום לך להגיע לתוצאה מדהימה. אני אומר ״כנראה״ כי תמיד יש הפתעות ויוצאים מן הכלל.

איך שזה נראה אתה נמצא בשלב בחיים של ״יש לי זמן - בוא ניצור!״ שזה השלב הכי קסום בעיני, ואני מאוד מקווה שלא תיקח את התגובה הזאת באופן הלא נכון ודווקא תמנף מפה את היצירה לדברים חדשים.

הייתי ממליץ לך אחד משניים:

1) תקרא עוד שיטות ואז נסה ליצור משהו משלך. כן, זה מצריך אנגלית טובה. גם החיים מצריכים אנגלית טובה. שפר אותה, אין קיצורי דרך כאן.
תזכור שאתה נמצא בתקופה שבה כבר יש *המון* שיטות קיימות, מוכרות יותר או פחות. אתה ממש צריך לפרוץ פה כדי להפתיע. זה לא פשוט.

2) תתמקד בשיטה שאתה כן מכיר טוב (כמו מו״ד) ״ותפרשן״ אותה ככה שבתוך הגבולות שלה תוסיף דברים - לחשים, מקצועות ואפילו חוקים. אל תרבע את המעגל, אלא תזרום עם מה שיש ותוסיף לו. למשל: אל תיצור חוקים בסגנון ״מהיום אין דרגות!״. אבל להגיד לדוגמה ״מעכשיו בכל פעם שמתקבל כישרון במקום זה מתקבלת blessing (עם רשימה שתואמת לסגנון שאתה מכוון אליו) והנה הדרכים העדכניות לעולם שלי להשיג אותן״ - וואלה, שינוי שיכול להיות מרענן.

שיהיה בהצלחה בכל מקרה!
 
1) תקרא עוד שיטות ואז נסה ליצור משהו משלך. כן, זה מצריך אנגלית טובה. גם החיים מצריכים אנגלית טובה. שפר אותה, אין קיצורי דרך כאן.
תזכור שאתה נמצא בתקופה שבה כבר יש *המון* שיטות קיימות, מוכרות יותר או פחות. אתה ממש צריך לפרוץ פה כדי להפתיע. זה לא פשוט.
אני עובד על האנגלית שלי, אבל כמו שכולנו יודעים לוקח שנים ליצור אנגלית טובה.
2) תתמקד בשיטה שאתה כן מכיר טוב (כמו מו״ד) ״ותפרשן״ אותה ככה שבתוך הגבולות שלה תוסיף דברים - לחשים, מקצועות ואפילו חוקים. אל תרבע את המעגל, אלא תזרום עם מה שיש ותוסיף לו. למשל: אל תיצור חוקים בסגנון ״מהיום אין דרגות!״. אבל להגיד לדוגמה ״מעכשיו בכל פעם שמתקבל כישרון במקום זה מתקבלת blessing (עם רשימה שתואמת לסגנון שאתה מכוון אליו) והנה הדרכים העדכניות לעולם שלי להשיג אותן״ - וואלה, שינוי שיכול להיות מרענן.
עשיתי את זה כבר יותר מדי למו"ד 5, נמאס לי.
אם יש אופציה בפורום לראות את העצים שפתחתי, תסתכל כמה תוכן כתבתי למו"ד 5 (4 מקצועות, כמה תתי מקצוע, לחשים, וזה רק חלק מהרשימה).
 
אני מאוד חלוד בדברים הללו, ואין לי שום היכרות עם עולם המערכה שאתה מתכוון לכתוב לו שיטה, אולם אני מקווה שלכמה המחשבות שאכתוב כאן יהיה ערך עבורך. אם לא, תרגיש חופשי לחלוטין להיתעלם. זו כמובן רשימה מאוד חלקית.
1. יש הרבה חומר על כתיבת שיטות בעברית, חלקו על שרתי "הפונדק" (הטור של רני שרים, למשל, עוסק בסוגים של מכאניקות) וחלקו במקומות אחרים. אם אתה מעוניין לכתוב שיטה, אני הייתי מתחיל בלקרוא מעט. אין בי ספק שקראת, ושהתנסית בהצלחה בכתיבת מכאניקות. אבל אני מודה ומתוודה שבעיני יש הרבה חומרים קבורים ברחבי המרשתת הרלוונטית, ואם מעניין אותך, אשמח להמליץ. (גילוי נאות, חלק מהחומרים שאמליץ עליהם שלי).
2. שאלה מאוד-מאוד חשובה ליצירת שיטות היא "מה השחקניות עומדות לעשות במשחק". לא הדמויות, אלא ממש-ממש השחקניות עצמן. שתי סצנות חקירה, כמעט זהות: באחת הדמות מחפשת סימני רצח, השחקנית בינתיים מגלגלת קוביה והמנחה מתארת את התוצאה; השנייה כוללת גם כן דמות שמחפשת סימני רצח, אבל הפעם השחקנית בוחרת אם להשקיע את הסמן שאומר "הפעם הצלחתי" במקום "הפעם נכשלתי". הקאץ': יש מספר סמנים מוגבל לכל שחקנית. אני מקווה שתסכים איתי שהוייב שעולה מהמכאניקה הוא מאוד אחר, ושבאופן טבעי גם המשחק שנוצר מזה מאוד אחר.
3. זה מביא אותנו לשאלה חשובה לא פחות: מה הדינמיקה שבין השחקניות בבסיס השימוש בשיטה? האם זה משחק של תככים בין הדמויות? אם כן, אתה צריך שהשיטה תעודד את השחקניות לנהל תככים (למשל "פרנויה" מעודדת העברת פתקים, כולל כאלה חסרי משמעות כדי שיראה כאילו מתוכנן משהו כנגדך). האם המטרה היא לתאר את הניגוד בין שגרה להרפתקנות בחיי אצילים ואצילות? אם כן, צריך להחליט על האיזון וזמן המסך של כל אחד מהמרכיבים. כדאי גם לוודא שהניגוד בין המכאניקות לא גדול מדי, כדי שזה לא ירגיש כמו שני משחקים שונים.
4. כדאי מאוד, בהמשך לנקודה הקודמת, לוודא שגם המכאניקה עצמה מעניינת, היכן שנמצא הפוקוס, ושהיא מאחורי הקלעים היכן שהפוקוס לא נמצא. מכאניקה מפורטת היכן שאין בה צורך היא מכאניקה שמסיטה את הפוקוס של המשחק.
5. אני הולך לצאת מאוד קטנוני עכשיו ולומר שיש הבדל בין שיטה לבין עולם מערכה, שכל אחד מהם פועל על פי כללים מאוד אחרים, ושכדאי מאוד-מאוד להקפיד על ההפרדה בינם.
 
1. יש הרבה חומר על כתיבת שיטות בעברית, חלקו על שרתי "הפונדק" (הטור של רני שרים, למשל, עוסק בסוגים של מכאניקות) וחלקו במקומות אחרים. אם אתה מעוניין לכתוב שיטה, אני הייתי מתחיל בלקרוא מעט. אין בי ספק שקראת, ושהתנסית בהצלחה בכתיבת מכאניקות. אבל אני מודה ומתוודה שבעיני יש הרבה חומרים קבורים ברחבי המרשתת הרלוונטית, ואם מעניין אותך, אשמח להמליץ. (גילוי נאות, חלק מהחומרים שאמליץ עליהם שלי).
בהחלט ארצה המלצות, תודה!
2. שאלה מאוד-מאוד חשובה ליצירת שיטות היא "מה השחקניות עומדות לעשות במשחק". לא הדמויות, אלא ממש-ממש השחקניות עצמן. שתי סצנות חקירה, כמעט זהות: באחת הדמות מחפשת סימני רצח, השחקנית בינתיים מגלגלת קוביה והמנחה מתארת את התוצאה; השנייה כוללת גם כן דמות שמחפשת סימני רצח, אבל הפעם השחקנית בוחרת אם להשקיע את הסמן שאומר "הפעם הצלחתי" במקום "הפעם נכשלתי". הקאץ': יש מספר סמנים מוגבל לכל שחקנית. אני מקווה שתסכים איתי שהוייב שעולה מהמכאניקה הוא מאוד אחר, ושבאופן טבעי גם המשחק שנוצר מזה מאוד אחר.
מגלגלים קובייה לקביעת דברים אקראיים. למשל, אם ישנו סיכוי מסוים שהדמות תמצא את טביעת הרגל של המתנקש בלבן, אז היא מגלגלת קובייה עם תוסף הקשור למיומנות הדמות במשימה הנתונה, ואם היא מוציאה מספר מסוים היא מצליחה, ופחות מכך היא נכשלת. כן, אני יודע שזה דומה מאו למו"ד וזה אפילו מבוסס ק20 כי זה הקובייה שהכי נוח לי לעבוד איתה (אולי כי שיחקתי יותר מדי מו"ד ;)).
3. זה מביא אותנו לשאלה חשובה לא פחות: מה הדינמיקה שבין השחקניות בבסיס השימוש בשיטה? האם זה משחק של תככים בין הדמויות? אם כן, אתה צריך שהשיטה תעודד את השחקניות לנהל תככים (למשל "פרנויה" מעודדת העברת פתקים, כולל כאלה חסרי משמעות כדי שיראה כאילו מתוכנן משהו כנגדך). האם המטרה היא לתאר את הניגוד בין שגרה להרפתקנות בחיי אצילים ואצילות? אם כן, צריך להחליט על האיזון וזמן המסך של כל אחד מהמרכיבים. כדאי גם לוודא שהניגוד בין המכאניקות לא גדול מדי, כדי שזה לא ירגיש כמו שני משחקים שונים.
קודם כל, חשוב להבין שהשיטה (בניגוד למו"ד למשל) עובדת היטב גם אם שחקן יחיד, למרות שיש מקצועות שמיועדים לנתינת כוח לחברים (רופא במובהק ונושא חרב פחות במובהק). לכן, עניין הדינמיקה לא תמיד קיים. לשאלה עצמה: זה תלוי איזה סוג של קמפיין מריצים. השיטה מציעה אפשרות לשחק עבד כהה עיניים מהנאהן העשירי (סולם מעמדות של עולם המערכה, בהירי העיניים נעלים מכהי העיניים), וגם נסיך נעלה מהדאהן הראשון (סוג של בעל אדמות פיאודולי חצי עצמאי מהמלך שלו), כלומר, הדינמיקה בין השחקנים תלויה בסוג המשחק שמריצים, אבל היא לא מעודדת פרנויה כמו שתיארת...
. כדאי מאוד, בהמשך לנקודה הקודמת, לוודא שגם המכאניקה עצמה מעניינת, היכן שנמצא הפוקוס, ושהיא מאחורי הקלעים היכן שהפוקוס לא נמצא. מכאניקה מפורטת היכן שאין בה צורך היא מכאניקה שמסיטה את הפוקוס של המשחק.
בהחלט, לקח לי הרבה זמן להגיע למסקנה שהמכניקה של שכנוע / רמאות צריכה להיות פשוטה מאוד (בדיקות מיומנות) ולא להיות "כאילו קרב" עם דרג"ש, נק"פ וכו' (כמו במשחקי הכס למשל). זאת מהסיבה שזה פשוט נראה מלאכותי ומיותר.
5. אני הולך לצאת מאוד קטנוני עכשיו ולומר שיש הבדל בין שיטה לבין עולם מערכה, שכל אחד מהם פועל על פי כללים מאוד אחרים, ושכדאי מאוד-מאוד להקפיד על ההפרדה בינם.
אני לא ממש מסכים איתך, ובמקרה הזה השיטה ארוגה לתוך העולם (או שמא להפך...).
 
בפסטיבל אייקון ב-2018 אם אני זוכר נכון, הייתה קבוצת מנחים שהריצו משחקי תפקידים המתרחשים בעולמות השונים מספרי סנדרסון. הם השתמשו בשיטה אחידה לכל המשחקים, ובסוף הכנס היו גם שני משחקים "משולבים" שבהם דמויות מעולמות שונים של המולטי-יקום נפגשו.

שווה לברר מה השיטה שהם עבדו איתה.
 
בפסטיבל אייקון ב-2018 אם אני זוכר נכון, הייתה קבוצת מנחים שהריצו משחקי תפקידים המתרחשים בעולמות השונים מספרי סנדרסון. הם השתמשו בשיטה אחידה לכל המשחקים, ובסוף הכנס היו גם שני משחקים "משולבים" שבהם דמויות מעולמות שונים של המולטי-יקום נפגשו.
2019, כשברנדון הגיע לארץ.

השיטה שהשתמשנו בה היא עולמות פראיים, היא עבדה טוב בשביל להכיל מספר רב של מערכות קסם בעולמות שונים.
 
השיטה שהשתמשנו בה היא עולמות פראיים, היא עבדה טוב בשביל להכיל מספר רב של מערכות קסם בעולמות שונים.
תודה על המידע.
לטעמי עולמות פראיים לא מכילה מספיק מכניקה, ובדיוק בגלל שהיא לא מותאמת לעולם מערכה מסוים היא גם לא מעבירה את האווירה שלו.
 
יש לי הרבה מה להגיד על יצירת שיטות, אבל אני שוב אהיה קטנוני (הי, זו מגמה בפורום!) ואגיד שכאשר מכירים רק שיטה או שתיים, וגם הן כנראה מאותה ״משפחה״, כל דבר שתיצור יזכיר את אותן שיטות, בשינוי מינורי כזה או אחר.

אתה מדבר על גלגול ק20, מיומנויות, בדיקות הצלחה, מקצועות, מכאניקה קרב ״מורכבת״, ולמעשה - אולי בלי להבין - אתה פועל בתוך עולם במו״ד שאתה מכיר.

לא בכל השיטות יש מקצועות. לא בכולן יש גלגול אחד להצלחה. לא בכולן יש דרגות או תכונות וכן הלאה (הבנת את הקטע, לא?).

הדברים שהעלה טאי דיבון מתאימים, בלי לפגוע חלילה, לייצרני שיטות שאצלם החשיבה מתחילה ״מהמטא״ של השיטה, מהתיאוריה שמאחורי הקלעים. עקרונות כאלה, סטייל power 19 וחבריו, מתאימים בעיניי לרמה מתקדמת יותר.

אני עדיין חושב שבתור התחלה כדאי לך להתרכז באחת משתי האפשרויות שהצעתי בתגובה הקודמת.
אבל אם אתה ממש מתעקש, לפחות בתור התחלה נסה לחשוב בצורת ״מה אם לא״ - מה אם אין מקצועות, מה אם אין דרגות וכו׳.
עשית את זה? יש לך תובנות? תמשיך לרעיונות יותר כלליים ופחות נקודתיים - מה אם יש סוג קוביה אחד בלבד? מה אם מגלגלים יותר מפעם אחת? מה אם אין קוביות בכלל? מה אם לשחקנים יש שליטה על תיאור המשחק כמעט כמו למנחה?

כל תשובה שתיתן היא רעיון למשהו שונה במכאניקה. המון שיטות קיימות משתמשות כבר באלמנטים כאלה. לא סתם אמרו לך שצריך משהו ״מעניין״ - כבר יצרו המון שיטות עם המון רעיונות טובים.
אל תתעצבן כשאומרים לך שצריך ללמוד ללכת לפני שרצים - גם השיטות הראשונות שאני יצרתי נראו באופן חשוד משהו כמו מו״ד בתחפושת. תהליכי למידה אורכים זמן. בפעם הראשונה שעשיתי ״שיטת כישרונות ללא דרגות״ (אגב, גם בגיל 14) חשבתי שאני האדם החכם ביותר עלי אדמות... עד שגיליתי שכבר עשו את לפניי, ובצורה טובה יותר.

זה לא אומר לרפות את הידיים ולא ליצור. ממש לא. אבל אם אתה רוצה משהו שהוא יותר מאשר לימוד עצמי - תלמד את המאטריה לפני כן.
 
חזרה
Top