• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

כשאדיר מילר עשה מערכון על ישו הנוצרי ואבי ביטר

לאחרונה, עלו טענות רבות נגד תוכניות סאטירה שהציגו בצורה נלעגת תכנים תנ"כיים או סתם קשישים חרדים. בין היתר, עלתה האמירה "אבל למה הם לא צוחקים על משהו שקדוש לדתות אחרות?"

ובכן, התשובה הפשוטה היא שמושגים ותכנים מדתות אחרות לא אומרות כלום לצופה הישראלי הממוצע. "נס ההרינג של תומס הקדוש" הוא אירוע מצחיק, אבל אלמלא שלחו לי לפני כמה שנים לינק לסיפור המעשה באנגלית לא הייתי מכיר אותו בכלל ובעברית אין עליו שום מידע. בדיחות שצריך להסביר אותן, או לקרוא ערך בויקיפדיה כדי להבין את ההקשר שלהן, הן פשוט לא מצחיקות, עם כל הכבוד למעלליה של עאשה בקרב הגמל או לסבסטיאן הקדוש כגיי-אייקון.

את התנ"ך הישראלי הממוצע מכיר לא רע - כולנו צחקנו בשיעור על רחב "מוכרת המזון" וזוכרים שאליהו הנביא הטריל את נביאי הבעל. גם חרדים ורבנים מוכרים לנו לפחות ממהדורת החדשות אם לא מהשכונה. אבל ההיכרות שלנו לא יורדת לרבדים עמוקים יותר בדרך כלל. כמו שהומור על "בפטיסטים דרומיים" שיצחיק אמריקאים יעבור לנו מעל לראש, ככה לא באמת נבין בדיחות שחרדים ליטאים מספרים על חסידים ועם כל הפוטנציאל הקומי של התלמוד (תלמוד ירושלמי מסכת מגילה פרק ד', "הקטע עם הקוף", תגגלו לבד) רובנו לא נאלצנו למזלנו ללמוד גמרא ולא נכיר את ההקשרים.

אז זו הסיבה למה צוחקים על יהדות וחרדים ולא על אסלאם וכמרים.

אבל, לפני עשור בערך תוכנית טלויזיה קומית דווקא השתמשה בתכנים נוצריים ושילבה אותם עם סרטיו סוחטי הדמעות של אבי ביטר. אז פעם הבאה שישאלו אתכם "למה לא צוחקים על נצרות" הפנו אותם אל "הפסיון של אבי" בכיכובו של אדיר מילר:

 
כן, זה מזכיר לי את אותה טענה הזויה כשמישהו בעולם מבקר את מדינת ישראל ואנשים אשכרה מגלגלים עיניים ושואלים למה מפריע לעולם שיש בישראל גזענות/שחיתות/ווטאוור, כשיש מקומות הרבה יותר גרועים בעולם.
פשוט כי אנחנו בורי ועמי הארץ, ולא מבינים שגם ארצות הברית וגם אירופה מציבות ברחבי העולם עשרות ומאות אלפי חיילים מהצבאות שלהם, כדי להלחם כנגד טרור וכך הלאה - אנשים לא מבינים את זה... מבחינת ה New york times /Fox news/מישהו אחר כתב משהו שלילי על ישראל, זה ממש מעליב אותם והם מתעצבנים. עדיין לא ראיתי אף מדינה שהציעה לשלוח חיילים שלה למדינת ישראל כדי לעצור מעשי זוועה, כמו שקורה לעתים קרובות באפריקה, אסיה, המזרח התיכון, דרום אמריקה ועוד.
חוץמזה, ממה שלמדתי בחיים, רק אנשים שעשו דברים לא הוגנים/שיקרו/גנבו וכך הלאה מפחדים מביקורת.

ובאותו הקשר, תמיד עצוב לי שמדינת ישראל והיהודים עם ההיסטוריה של השואה ושל דיכוי, במקום לעזור לעמים נדכאים ברחבי העולם, חזקה בחברות פרטיות שעוזרות למשטרים אפלים בביצוע מעשים נוראיים משל עצמם - בין אם זה באספקת נשק (בלחץ אירופאי ואמריקאי פחת משמעותית, לא כי למישהו בישראל איכפת למכור נשק לדיקטטורים), אספקת אימון צבאי על-ידי יוצאי צבא וכיום גם בריגול וסייבר.
מוזר בעיניי שמדינת ישראל עם הצבא המפואר שלנו מעולם לא שלחה למשל משלחת למדינה אחרי שואה משלה או אסון אחר - אלא אם זה הומינטרי, אבל מעולם לא ל Conflict Zone, כמו שאירופה וארצות הברית עושות תדיר.

נ.ב. אני מעריך שאתה מתכוון לסרטון הנהדר על קנייבסקי?
 
עריכה אחרונה:
מההיכרות שלי עם כוחות שמירת שלום של האו"ם, הרבה יותר טוב שאנחנו לא משתתפים בהם. הם בדרך כלל מורכבים או מצבאות של מדינות פח שמקבלות ככה תקציב (גאנה וכאלה), או ממדינות שהצבא שלהן הוא בגודל של אוגדה מוקטנת וזו עיקר התעסוקה שלו (אירלנד, שלגדוד שלהם ביוניפיל אני מאחל את כל הרע בעולם). גם רקורד ההישגים שלהם בשמירה על השלום לא מרשים במיוחד (יוגוסלביה מישהו?)

1611921572230.png


מצד שני, ישראל בשנות החמישים שקלה ברצינות לשלוח את חטיבת גבעתי להשתתף במלחמת קוריאה במסגרת כוחות האו"ם (סעיף ההגנה הקיבוצית, שמאז לא הופעל עד מלחמת המפרץ), אבל סגרה אותה במקום זה.
 
ארצות הברית שולחת את החיילים שלה באופן ישיר, בין אם זה לסוריה ועיראק, ולמדינות נוספות.
גם אירופה שולחת, בעיקר לאפריקה למדינות שבעבר היו בנות חסות שלה.

אכן הקסדות הלבנות הן במצב מזעזע, אבל בעיקר כי ארצות הברית וגם אירופה מעדיפות לשלוח ישירות ולכן מה שנותר הוא בעיקר צבאות סוג ג'... אם כי לרוב המפקדים הם ממדינות מערביות. אבל האירופאים וארצות הברית צודקים כי... או"ם שמום לצערי
 
הכוחות האירופים והאמריקאים שפועלים מעבר לים זו בסך הכל gunship diplomacy בגרסא מודרנית.

אגב, הידעת שכוח שמירת השלום (הדי מוצלח) בסיני הוא לא כוח או"ם? הרוסים טירפדו את זה במועצת הביטחון, אז האמריקאים הקימו כוח עצמאי.
 
ממש לא רק Gunship diplomacy. הרבה מזה נובע מקשרים היסטוריים למדינות שונות.
בדגש על אירופה שקשורה למדינות שונות באפריקה וגם ארצות הברית (אם כי תחת טראמפ היא נסוגה ונטשה בעלי ברית היסטוריים)

ברור שאף אחד לא פראייר אבל זה גם הרבה עניין של ערכים ומחויבות לעולם החופשי ולדמוקרטיה.
כמובן שבזמן המלחמה הקרה זה גם היה הרבה חלק מ proxy war עם ברית המועצות, אבל היום זה הרבה פחות רלוונטי.
 
והקשרים ההיסטוריים נובעים במידה רבה ממורשת קולוניאלית. בנוגע למדיניות החוץ האמריקאית, זה בכלל סיפור מורכב (גגלו על "היעוד הגלוי" למשל) שיכול להחזיק ספרים שלמים.

ובנושא המקורי של הדיון, אני מנסה לחשוב על עוד מקרים בהם נעשה שימוש סאטירי בדתות אחרות במדיה הישראלית. מישהו זוכר? הדבר היחיד שעולה לי בראש הוא מערכונים מהגרסא המאוד מוקדמת של "קומדי סטור" שכללו כומר וידוי קתולי ונער שמציק לו במשחקי מילים.
 
זוכר איזה מערכון, נראה לי של אדיר מילר שצוחק על כומר "ואם היתה דורסת אותו משאית?". אין לי ציטוט מדויק.

פשוט כי אנחנו בורי ועמי הארץ, ולא מבינים שגם ארצות הברית וגם אירופה מציבות ברחבי העולם עשרות ומאות אלפי חיילים מהצבאות שלהם, כדי להלחם כנגד טרור וכך הלאה - אנשים לא מבינים את זה...
זה באמת משהו שלא יודעים/זוכרים, למרות שבעבר כן יצא לי לראות באורח קבע חיילי או"ם בארץ כמשקיפים.

בכל מקרה נחזור לענייננו - יש לי דעה בנושא, אבל לא אגיד אותה.

החרדים לא יכולים לבקש לרגע שיתייחסו בכבוד לרבנים שלהם לפני שהם עושים את זה לרבנים לא חרדים או לפחות לרבנים חרדים מהמפלגה השנייה.

אביא לכם קישור יפה לכבוד תלמידי החכמים בבית הרב קנייבסקי (כבר אז היה מבוגר אבל אני באמת לא יודע אם זה מבוים. כך או כך שמעו ודעו כיצד (לא) נאה להתייחס לרבנים.

רבי חיים קנייבסקי (הגר"ח) מסביר את דעתו על מפלגתו המתחרה של הרב שמואל אוירבך
שסימנה עץ. תמלול מתוך הקלטה שפורסמה ברבים.
השואל: היום שמעתי ת"ח אחד בבני ברק שדיבר בציבור ואמר שאין שום בעיה להצביע
למפלגת עץ כיון שיש בשמה אדם גדול כיון שיש להם אדם גדול שעומד בראשם וזה
לא נקרא פגיעה בראש ישיבה רב אהרון לייב שאומר להצביע ג' אני רוצה לשאול מה
דעתו של הרב
הגר"ח: מה זה מפלגת עץ?
השואל: המפלגה השניה לא של הרב שטיינמן של ירושלים.
הגר"ח: תגיד להם שהם זקן ממרא.
השואל: זאת אומרת שזה כנגד דעתו של הראש ישיבה אפילו שזה כמו מחלוקת בית
שמאי ובית הלל.
הגר"ח: מגיע לו סקילה.
השואל: ומה זה שונה ממחלוקת בית שמאי ובית הלל?
הגר"ח: זקן ממרא נו!?
השואל: בית שמאי שלא מקבל דעתו של בית הלל זה מוגדר כזקן ממרא?
הגר"ח: בית שמאי היו בן אדם הם לא בני אדם! הם בהמות!


נ.ב. המערכון הזה לא גרם למהומה כל כך גדולה כמו "היהודים באים" ויש לי חשד מסוים שאיזו מפלגת טרולים חדשה יחסית בחשה בקדירה במקרה ההוא עקב הסרטון הזה:
 
חזרנו לדיון ההוא?


אני חייב להגיד שהדיון ההוא אכזב אותי (ברור שאף אחד לא אשם בזה בעצמו, אני לגמרי הייתי חלק מהדיון שם בחלקים שאכזבו אותי, אבל לא חשבתי שאני נכנס לדבר כזה), כי חשבתי שבתור קהילה נוכל לנהל דיון יותר רציונלי, ולהרגשתי הוא הפך להיות ממש לא כזה. יכול להיות שרק אני קלטתי את זה ככה.
אשתדל לא להיכנס לאותו מצב פה. הצגתי את דעתי כבר.
מצטער אם העלבתי או פגעתי במישהו. זאת בכלל לא הייתה הכוונה שלי.
 
עריכה אחרונה:
זה באמת משהו שלא יודעים/זוכרים, למרות שבעבר כן יצא לי לראות באורח קבע חיילי או"ם בארץ כמשקיפים.
כשהייתי בתיכון היו בחורות שיצאו עם חיילי או״ם שבישראל, זה שירות פינוק.
בסוריה, עיראק וכך הלאה ארצות-הברית עדיין מציבה חיילים. למעשה כל שנה נהרגים בעיראק בין 5-30 חיילים אמריקאיים... American soldiers killed in Iraq up to 2019 | Statista
 
סאטירה טובה לועגת לבעלי הכוח, לא מתבריינת על חלשים.

ככה שכשהציבור הכי פריבילגי בארץ (הציונות הדתית) עושה פתאום קולות של פתית שלג עדין שפגעו ברגשות שלו, כנראה שהסאטירה הזו ממש במקום וצריך עוד הרבה ממנה.
כי לעג זה הקריפטונייט של השררה.
 
חזרה
Top