• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 כמה מידע כדאי לספק לשחקנים בתחילת הקמפיין? ואיך לכתוב רקע? [ספויילרים לCoS]

אוקיי הולכים להיות פה ספויילרים לקללתו של סטראהד, אז אם אתם מתכננים לעבור אותה כשחקנים (מה שממש כדאי!) אני ממליץ לכם לא לקרוא :)

יש לי בעיה לגבי שחקנים שאוהבים להשקיע ברקע של הדמות לגבי ההרפתקה הזו מהסיבה הפשוטה היא שההרפתקה מתחילה נניח בממלכות הנשכחות וכבר בסשן הראשון הדמויות עוברות באמצעות הערפילים לרייבנלופט, ספציפית לבארוביה.
אז מה הבעיה? השחקנים יוצרים דמות עם רקע רלוונטי לממלכות הנשכחות (מקומות, קשרים לדמויות בלא שחקן ועוד) אבל מהר מאד חלק גדול מזה הופך למיותר כשאני מעביר אותם למישור/מימד אחר...
מה שימנע ממני להשתמש בחלק מהרקע שכתבו ולהם זה יהיה קצת מבאס אחרי כל ההשקעה.

חשבתי על זה קצת ואני מניח שזה קשור לזה שאני חייב בסשן 0 לומר את הדברים בצורה ברורה, מה שיהיה הוגן למרות שקצת יוציא את העוקץ מתחילת ההרפתקה (כי עכשיו כולם יודעים שהיא לא תתרחש בממלכות), אבל אולי זה מחיר שכדאי לשלם.
ובכל זאת, נניח שהם יודעים מראש, איך הם יכולים לכתוב רקע אחרת לגבי מקום שהדמויות שלהם עדיין לא היו בו בכלל.


בטוח שיש לכם רעיונות :)

אני מנסה בשורה התחתונה שתהיה לי אפשרות להשתמש ברקע שהשחקנים ירשמו, כחלק מהקמפיין.
 
אני מנסה בשורה התחתונה שתהיה לי אפשרות להשתמש ברקע שהשחקנים ירשמו, כחלק מהקמפיין.
לדעתי, כדאי לבקש מהשחקנים להשקיע ברקע של הדמות עצמה ולא בקשרים שלה - באישיות שלה, בעבר שלה, בסיבות לתכונות שלה, וכן הלאה וכן הלאה, וכך יש לך רקע מושקע מצד אחד ומצד שני לא תלוי מקום.
 

יש בת'רד הזה ברדיט כמה הצעות טובות. אבל עצה טובה שבלטה לי במיוחד שם זה הרעיון של אנשים שנעלמו שבמקרה גם כן ברייבנלופט, ובכללי הרעיון של גורל מאחד שמשך את הדמויות לרייבנלופט כי הגורל שלהן נמצא שם.
בכל מקרה, בכל הכנות, כל מי שבא לשחק בCoS ומכיר את הבסיס של הבסיס של ההרפתקה יודע שהיא לא מתרחשת בממלכות הנשכחות. אני לא רואה סיבה להסתיר את המידע הזה מהשחקנים.

הצעה אישית שלי היא לבקש מהשחקנים לחשוב מה מחכה להם בבית. מה הם השאירו מאחור שהם רוצים לחזור בשבילו.
 
לדעתי, כדאי לבקש מהשחקנים להשקיע ברקע של הדמות עצמה ולא בקשרים שלה - באישיות שלה, בעבר שלה, בסיבות לתכונות שלה, וכן הלאה וכן הלאה, וכך יש לך רקע מושקע מצד אחד ומצד שני לא תלוי מקום.
נשמע הגיוני, זה אחד הדברים הראשונים שחשבתי עליו!

הצעה אישית שלי היא לבקש מהשחקנים לחשוב מה מחכה להם בבית. מה הם השאירו מאחור שהם רוצים לחזור בשבילו.
כן, זה טוב, נתקלתי גם ברעיון דומה ברשת, יכול להיות אפילו מצויין!


אם ימותו דמויות במהלך ההרפתקה זה כבר יהיה קל יותר, כי אוכל להכניס למשחק דמויות שכבר היו ברייבנלופט זמן מה, או "natives" למישור.
 
עריכה אחרונה:
זה לא חלק מההגדרה של סשן 0 ? ההגדרה של מה אנחנו הולכים לשחק ובאיזה עולם + הסבר זריז על העולם למי שמכיר אותו ?


ז"א, מה שאתה כותב בסימן הספויילר זה מה שאמור להיות גלוי לשחקנים - אתם מגיעים מעולם א לעולם ב', כך שקחו בחשבון שקשרים קודמים לא יהיו רלוונטיים להרפתקאה, רוצים לכתוב בכל זאת ? תהנו
 
זה לא חלק מההגדרה של סשן 0 ? ההגדרה של מה אנחנו הולכים לשחק ובאיזה עולם + הסבר זריז על העולם למי שמכיר אותו ?
שאלה טובה, כן זו ההגדרה בגדול, אבל במקרה המיוחד הזה זה מאלץ להסגיר לשחקנים מידע/אירוע חשוב לפני שהוא מתרחש
(אני מדבר על הערפילים שלוקחים את הדמויות לבארוביה בתחילת המשחק)
.
אבל כמו שאמרתי זה מחיר שכנראה כדאי לשלם וממילא שחקנים בטוח שמעו משהו על ההרפתקה.
 
אני חושב שכל מי שרוצה לשחק במשחק משער שהערפילים יקחו אותו לבארוביה
כן, סביר מאד (אלא אם זה מישהו חדש לתחביב).
אני תוהה איך זה ישפיע על כתיבת הרקע של השחקנים.
כלומר, אז נניח שהם יודעים שהערפילים הולכים לקחת אותם לשם, איך הם יכתבו את הרקע אחרי הידיעה הזו.
 
זו שאלה טובה מאוד, אתה יכול להעלות את זה באופן פתוח מולם ומול האינטרנט. המטרה של רקע היא להניע את השחקנים וההתרחשויות, בהחלט ייתכן שאם מראש תדברו על התפנית המפתיעה שמתרחשת במפגש הראשון, יועלו רעיונות מעניינים, משכנעים ויעילים עבור רקעים מתאימים.
 
האמת אני לא מבין מהי הבעייה...

אתה מגייס שחקנים ספציפית להרפתקאה הזו. משמע, הם אמורים לדעת את הקונספט הבסיסי, לכמעט כל הרפתקאת רייבנלופט- הערפילים לוקחים אתכם לשם, אתם צריכים להתמודד עם אימה גדולה, כוחות מרושעים מעצם טבעו של העולם, ותצטרכו להתמודד עם רשע משמעותי כדי לחזור הבייתה.

זה לא מערכה שהמצאת, שאתה מנסה לשזור את הרקעים שלהם לתוכה, אלא מערכה מוכנה שהם צריכים להתאים עצמם אליה, ולכן כדאי מאוד שיהיה להם הנתון הבסיסי הזה.

אם זה היה חלק ממערכה גדולה יותר, שבה הם שיחקו מספר הרפתקאות קודמות, ולאחר חזרתם לעולם שלהם עוד צפויות להם הרפתקאות, אז ניחא. אז ההפתעה גם משמעותית, אך פה היא מאוד, מאוד צפוייה. (דרך אגב אע"פ שאני לא מכיר מספיק את ההרפתקאה, אני כן מכיא את רייבנלופט, והוא ממש לא מתאים לשחקנים חדשים לדעתי).

רקע יכול לשמש למספר דברים. אמנה חלק לפחות, וכיצד ניתן להשתמש ברקע:
# לבניית אופי הדמות- כיצד היא התפתחה למי שהיא. זה בעיקר עוזר לשחקנים שאוהבים משחק דמות, ושזה מהווה חלק מתהליך היצירה שלהם. זה סבבה במקרה זה, וממילא לא מצריך הרבה ממך, ולא אמור להשפיע על מהלך ההרפתקאה.

# עיגון הדמות בעולם, בעיקר מעורבות וקשרים- קשרים למיקומים, אנשים, ארגונים ומאורעות בעולם המערכה. זה החלק שיכול לשמש למנחה לעירוב בהמשך. כאן- חסר רלוונטיות, וכדאי להגיד זאת לשחקנים. למעט כפי שצויין- סיבה לחזור הבייתה.

# לא פחות חשוב, וייתכן שיכול להיות מרכזי לקבוצה בהרפתקאה ספציפית זאת- רקע לקשרים בין דמויות השחקן עצמן והחבורה ככלל. זה חשוב בהרפתקאה זו, כי הדמויות הן למעשה מבקרות בעולם זר להן, ושאר הקבוצה (על דמויותיה) הן הקשר היחיד לעולם ממנו באו, ולכן הקשרים עימן, וההסטורייה המשותפת מהוות את הנוכחות המשמעותית היחידה לעבר שלהן. אני מאוד ממליץ להדגיש זאת לשחקנים, ושיבנו זאת ביחד (גם איתך!)

# מטרות דמות אישיות:
רקע יכול לפתח מטרות אישיות, אך קריטי במקרה זה שמטרות אלו יהיו ניתנות להשגה גם ברייבנלופט. מטרות אלו לא יכולות להיות קשורות מאוד ספציפית לעולם ממנו באו, וחשוב לתקשר זאת לשחקנים. מהמעט שאני מכיר את ההרפתקאה, חשוב גם להכיר את שאיפות הדמויות, כגורמי השפעה עליהן...

אבל המסר המרכזי?
הערפילים לא באמת יפתיעו אף אחד, ומהווים מעין "פתיח" להרפתקאה עצמה. חשוב להתרכז בשאר ההרפתקאה, ובמגבלות שלה. לכן חשוב לתקשר לשחקנים את זה באופן פשוט וישיר. זה באמת לא העיקר.
 
# עיגון הדמות בעולם, בעיקר מעורבות וקשרים- קשרים למיקומים, אנשים, ארגונים ומאורעות בעולם המערכה. זה החלק שיכול לשמש למנחה לעירוב בהמשך. כאן- חסר רלוונטיות, וכדאי להגיד זאת לשחקנים. למעט כפי שצויין- סיבה לחזור הבייתה.
זו הבעיה העיקרית שלי ואולי באמת סיבה לחזור הביתה זה רעיון טוב.

# לא פחות חשוב, וייתכן שיכול להיות מרכזי לקבוצה בהרפתקאה ספציפית זאת- רקע לקשרים בין דמויות השחקן עצמן והחבורה ככלל. זה חשוב בהרפתקאה זו, כי הדמויות הן למעשה מבקרות בעולם זר להן, ושאר הקבוצה (על דמויותיה) הן הקשר היחיד לעולם ממנו באו, ולכן הקשרים עימן, וההסטורייה המשותפת מהוות את הנוכחות המשמעותית היחידה לעבר שלהן. אני מאוד ממליץ להדגיש זאת לשחקנים, ושיבנו זאת ביחד (גם איתך!)
זה כיוון טוב שלא חשבתי עליו, תודה!

קודם כל יש בעיה, ואחרי בדיקה קצרה מסתבר שעוד מנחים נתקלו בה.
כן, אין ספק שאני צריך לשים הכל על השולחן עוד לפני יצירת הדמויות, רקע זה חשוב (למרות שאני פחות אוהב רקעים שמתפרשים על עמודים שלמים) ובהרפתקה הזו צריך להיות מאד ברורים כבר בהתחלה, כי היא לא הרפתקת 5E טיפוסית.
אני מסכים שהיא לא מתאימה לשחקנים מתחילים (וגם למנחים מתחילים אגב) אבל מאמין שאם אגייס קבוצה הטרוגנית מבחינת ניסיון, לא תהיה בעיה גם לצרף שחקנים חדשים לתחביב.

אני צריך לבדוק איך מנחים אחרים שכבר הריצו את ההרפתקה הזו התמודדו עם הנושא הזה וכמה מוצלח או לא זה היה.
 
עריכה אחרונה:
אציין אגב שאני ממש לא חושב שרקעים זה דבר עד כדי כך חשוב. 3 משפטים בדרך כלל יספיקו כדי לבסס מספיק עבר לדמות כדי שהוא יהיה קיים. מה שחשוב אחרי הכל זה התהליך שהדמות עוברת במהלך המשחק, לא באיזו שנה היא נגמלה מחיתולים.
 
אציין אגב שאני ממש לא חושב שרקעים זה דבר עד כדי כך חשוב. 3 משפטים בדרך כלל יספיקו כדי לבסס מספיק עבר לדמות כדי שהוא יהיה קיים. מה שחשוב אחרי הכל זה התהליך שהדמות עוברת במהלך המשחק, לא באיזו שנה היא נגמלה מחיתולים.
אני לגמרי מסכים וכך אני משחק גם בOSR, אבל במשך השנים גיליתי שיש לא מעט שחקני 5E שממש נהנים מלכתוב את הרקע ואם זה הכיף שלהם במשחק, אני לא אקח את זה מהם :)
 
אתה שם על השולחן הרפתקה שנקראת "קללתו של סטראד" עם ציור של ערפד מבולבל על הכריכה. השנה היא 2023 ולמרבית האנשים יש את אוריינות המחשב הבסיסית כדי לכתוב "סטראד" בגוגל שזמין לכל אחד בלפטופ או בטלפון הנייד והתוצאה הראשונה היא זו:

מעניין מה הם יחשבו? שהם באמת הולכים להגיע לווטרדיפ ולשחק "סוס ארוך" עם אלמיניסטר ודריזט?

כשמשתמשים בהרפתקה מוכנה, אי אפשר באמת להסתיר את העלילה הכללית מהשחקנים או להפתיע אותם. כשמדובר בהרפתקה עם מאפייני עלילה בסגנון מאוד מסויים (אימה וקרינג') זה גם די לא הוגן לנסות להפתיע אותם.

אבל, זה שהעלילה הכללית ניתנת לזיהוי, עדיין לא הופך את הכרתה לספויילר. הרפתקה היא לא ספר או סרט, כל פעם שתריץ אותה היא תצא קצת אחרת וכל פעם שמישהו אחר יריץ אותה היא תהיה שונה מההרצה של חברו. וזה עוד לפני שאנחנו מכניסים טוויסטים אישיים ופרשנויות - זה שכולם יודעים שמיץ פטל הוא ארנב, לא אומר שאי אפשר למצוא פרשנות חדשה ומסתורית לסצנת הסיום של הספר.

וכשכתבתי את זה, עלה לי רעיון מקורי:
מזמינים אנשים לשחק ורומזים שזה יהיה ב"קללתו של סטראד". בינתיים, מעבירים כמה הרפתקאות בממלכות נשכחות או משהו ורק כשהם כבר שוכחים מכל העסק מעבירים אותם לרייבנלופט. כשהם מגיעים לשם, הם עוברים שורה של הרפתקאות מסמרות שיער רק כדי לגלות בסוף שחבורה אחרת חיסלה את הערפד הגנדרן וגמזה אותו סופית לפניהם.
 
מעניין מה הם יחשבו? שהם באמת הולכים להגיע לווטרדיפ ולשחק "סוס ארוך" עם אלמיניסטר ודריזט?
שנייה רגע עם הציניות :) אחלה, אני לא תמים וסביר להניח שזה יקרה, מובן שמדובר בערפד וכו', אבל לא כולם יודעים שזה מתרחש במימד/מישור אחר וכמובן תמיד יש סיכוי שיהיו בקבוצה 1 או 2 חדשים לגמרי לתחביב.
קראתי את המשך מה שכתבת ואני מבין וגם מסכים עם זה שכל הרצה היא אחרת וכמובן שזה לא תסריט כתוב מראש, אבל לא התייחסת לשאלה המרכזית של איך לכתוב את הרקע במצב כזה (גם אם נניח כולם יודעים שמועברים לרייבנלופט וכו'), כאן נמצא האתגר האמיתי.
אבל קיבלתי כבר כמה רעיונות מעניינים כאן שאני צריך לבדוק כדי לפתח את זה.
 
אפשר גם ממש לשאול את השחקנים. כלומר, אם נקודת המוצא היא "מלכתחילה השחקנים כותבים רקע כי הם אוהבים לכתוב רקע ולא כי המשחק דורש את זה", אולי לא יהיה להם אכפת שהרקע לא יבוא לידי ביטוי?
לפחות בפעמים שאני כתבתי רקע של יותר משורה וחצי על הדמות, עיקר הכיף שלי היה בלחשוב מול עצמי איך הייתי מצפה מהדמות להתנהג במקרים מסוימים (למשל מפקד משמר עיר עם יכולת הנהגה אפסית שמנסה תמיד להציג דוגמה אישית לשאר החבורה גם כשהם מתנהגים בצורה מזעזעת בעיניו, כי זו ממש לא הפעם הראשונה שהוא נמצא בסיטואציה כזו), ולא שציפיתי או רציתי שחלקים מהרקע יבואו לידי ביטוי במהלך המשחק, מצד המנחה לפחות.

מאוד יכול להיות ששחקנים אחרים יחשבו אחרת, אבל יכול להיות שאתה מחפש בעיה במקום שהיא לא נמצאת, ואף שחקן לא יתאכזב. אם אתה רוצה לשמור על ההפתעה, תמיד אפשר לשאול כשאלה פתוחה האם לשחקנים חשוב שהרקע שלהם יבוא לידי ביטוי במשחק או שהם כותבים עבור עצמם. זו גם שאלה מאוד לגיטימית עבור כל הרפתקה מוכנה, שמן הסתם לא מותאמת לרקע שהשחקן כתב עבור עצמו גם היא כן הייתה מתרחשת בממלכות נשכחות
 
אני חושב שבאיזשהו מקום זה גם הופך את זה למורכב גם עבורי כמנחה מפני שלרוב רקע זה משהו שאני עובד איתו כדי לקשור את הדמויות בצורה אימרסיבית לסביבה שלהן ולהרפתקה.
ברגע שרקע כתוב, אבל הדמויות מיד נעקרות מהקונטקסט של אותו רקע, זה יקשה עליי להשתמש בו.
כלומר אני עדין אוכל, אבל זה לא יהיה אותו דבר.
כמו שכתבתי, כמובן שאם דמויות חדשות תצטרפנה במהלך הרפתקה זה יהיה קל יותר לקשור אותן למקום ולהרפתקה.
 
אני חושב שבאיזשהו מקום זה גם הופך את זה למורכב גם עבורי כמנחה מפני שלרוב רקע זה משהו שאני עובד איתו כדי לקשור את הדמויות בצורה אימרסיבית לסביבה שלהן ולהרפתקה.
ברגע שרקע כתוב, אבל הדמויות מיד נעקרות מהקונטקסט של אותו רקע, זה יקשה עליי להשתמש בו.
כלומר אני עדין אוכל, אבל זה לא יהיה אותו דבר.
כמו שכתבתי, כמובן שאם דמויות חדשות תצטרפנה במהלך הרפתקה זה יהיה קל יותר לקשור אותן למקום ולהרפתקה.

אם זה הופך את זה מורכב בשבילך, ואם הפוקוס של ההרפתקאה הוא גם ככה אחר, אז עצתי? שחרר את זה. אין שום חובה לערב את הרקע של הדמויות בהרפתקאה או במערכה.

בין עם ב"פגישת 0" או בתדריך לשחקנים, אני הייתי אומר/ רושם משהוא בסגנון הזה (וכמובן מדגיש זאת לשחקנים ומוודא שהם הבינו):

"אנו הולכים לשחק בהרפתקאה יוצאת דופן ומיוחדת. חלק מרכזי בה הוא שאתם נעקרים מאיזור הנוחות שלכם וכל מה שמוכר לכם, ונאלצים להתמודד מול סביבה ומציאות מאוד זרה, עויינת ומפחידה, ולא תראו את העולם המוכר לכם במשך כמעט כל (או ממש כל? אני לא ממש מכיר לפרטים) ההרפתקאה.

אם אתם מעוניינים בכתיבת רקע- בבקשה! אך חשוב לציין שאופי ההרפתקאה, בגלל מה שהסברתי, לא יאפשר לשלב שום אלמנט/ גורם מסביבת החיים והעולם ממנו הדמויות באות. אני רציני לגבי זה, ומספר לכם כדי שהציפיות שלנו יהיו מתואמות, ושלא תתאכזבו. בהרפתקאה יש המון תוכן ועניין, אך הוא ייחודי ולא מאפשר שילוב אלמנטים מהעבר.

כיצד הרקע כן יכול לתרום להרפתקאה? אני ממליץ להתמקד בנקודות הבאות:
# ראשית כל, הרקע ממש לא חייב להיות ארוך. רקע בסיסי בהחלט יוכל להתאים להרפתקאה זו. ההתרחשות בה לא תלוייה במאורעות העבר.
# בהרפתקאה הזו יש דגש חשוב על אופי ואישיות הדמויות. הרקע יכול לשמש לכם ככלי להתפתחות שלהן עד כה. חשוב לציין שאם יש לדמות שאיפות ומטרות, שלא יהיו תלויות במיקומים/ ארגונים או אנשים מעולמה.
# אני מאוד ממליץ להתמקד בקשרים עם שאר דמויות השחקן. בעולם זר ועויין, הן הקשר היחיד שלכם לעולם ולמציאות ממנה באתם, וכנראה החברים היחידים שלכם לזמן רב מאוד....

אני יודע שזה מעט שונה ממשחק רגיל, אבל זו הרפתקאה מרתקת, ששווה את זה!"


משהוא בסגנון הזה...
 
שאלה טובה, כן זו ההגדרה בגדול, אבל במקרה המיוחד הזה זה מאלץ להסגיר לשחקנים מידע/אירוע חשוב לפני שהוא מתרחש
(אני מדבר על הערפילים שלוקחים את הדמויות לבארוביה בתחילת המשחק)
.
אבל כמו שאמרתי זה מחיר שכנראה כדאי לשלם וממילא שחקנים בטוח שמעו משהו על ההרפתקה.
אני חושבת שאנחנו צריכים לדבר על ההגדרה של "ספויילר".

ספויילר הוא משהו שמתגלה בהמשך העלילה וקריטי עבורה - אם אני אקח את הארי פוטר בתור דוגמא, זה שהדארסלים גרים בפרוויט דריב מספר 4 זה לא ספויילר, גם לא זה שההורים של הארי מתים, גם לא זה שהוא קוסם - זה חלק מבניית העולם של הסיפור וכל הדברים האלו נאמרים במפורש עד הפרק השלישי בערך ( אם לא קלטתם את הרמזים בעובי פיל שנשתלו בפרק הראשון).


להבדיל - זה שאבן החכמים קיימת, או שקווירל היה בדיאגון אלי ביום שבו הארי היה שם יכולים להחשב כספויילרים, כי הם נתונים קריטיים להמשך העלילה

הנחת העבודה שלי לגבי ספויילרים להרפתקאות היא שמה שיקרה בהכרח בשליש הראשון של ההרפתקאה ( הערפילים יקחו אותכם לרייבנלופט, אתם תכנסו לטירת אמבר, דרואידים יבואו ותצטרכו לברוח איתם לחלל) זה משהו שצריך להאמר בסשן 0.
 
אני מבין, אבל משחק תפקידים הוא לא סיפור (במיוחד כשצריך לשחק קצת כדי לבלוע את ה-Hook ורק אז לעבור לרייבנלופט) ואחד הדברים שאני הכי לא אוהב זה לצעוד על גבול "ההסללה", אני מאד מקפיד לתת לשחקנים תחושה של חופש בבחירות שלהם עד כמה שאפשר.
Having said that...
אני מבין שזה רגע בלתי נמנע וחלק מההרפתקה בסופו של דבר, ולכן אני כבר אחרי זה, החלטתי כן לספר את זה מראש למי מהשחקנים שעדיין לא הסיק זאת ממילא.

אז עכשיו אני בשלב של - אוקיי, הם יודעים שהם מועברים לרייבנלופט, איך זה משפיע על הכתיבה שלהם את הרקע, איך זה משפיע על השזירה שלי של הרקע שלהם במשך הקמפיין (כי כאן אני אצטרך להתבסס על דברים אחרים מבקמפיין סטנדרטי).
קיבלתי כמה כיוונים, תודה לכל מי שהציע, אם יש עוד - אשמח לשמוע :)
 
חזרה
Top