• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

חוקים מיוחדים לדבשי"ם - ולדמויות שחקן?

משהו ששמתי לב אליו ושגם אני עושה אותו לפעמים כשאני כותב מפלצות או דב"שים - לפעמים יהיו להם חוקים מיוחדים, שלא בהכרח זמינים לדמויות שחקן.
לפעמים זה נועד לשרת צורך עלילתי, למנוע מהדב"ש למות מהר מידי או פשוט ליצור מולו קרב מאתגר ומיוחד, אבל בשורה התחתונה, הדב"שים האלה יוכלו לעשות כל מיני דברים שלא בדיוק מופיעים למקצוע/גזע/מה שלא יהיה שלהם בספר השחקן.

זה יכול להיות משהו די מינורי - למשל, זה שטיקה (מרומח הדרקון) יכולה לגרום לנזק של 1ק8 עם כל חפץ כבד שהיא חובטת באמצעותו ביריבים שלה (מחבת ברזל יצוק למשל). זה לא באמת "משנה מצב" במשחק וזה מתאים לתיאור של הדמות.

זה יכול להיות שינוי משמעותי יותר. אם נישאר בדוגמא של טיקה, אז במוד"מ1 ו-2 היא עברה על כמה מהכללים של ריבוי והחלפת מקצועות של מהדורות אלו ופשוט המירה את 2-3 דרגות הגנב שלה בדרגות של לוחמת אבל שמרה על חלק מיכולות הגנב. זה לא משהו שדמויות עושות לפי הכללים, אבל זה התאים לסיפור. לא היו מאשרים את זה לכולם. שינוי קצת משמעותי יותר, הוא למשל כל החוקים המיוחדים של פגיעות קריטיות שהיו רק לדריזט ונועדו לשקף את כישורי הלחימה העילאיים שלו. הדמות שלך לא יכולה ללמוד את זה בחיים, אבל לדריזט יש סיכוי באחוזים להרוג יריב באבחת חרב אחת.

השינוי יכול להיות לגמרי שבירה של החוקים והדמות. הדוגמא הכי ידועה לשמצה שאני מצליח להיזכר בה היא סאדירה הקוסמת. היא בעיקרון קוסמת בדרגה 10, אבל היא עוברת תהליך חד פעמי ובלתי ניתן לחיקוי, בו כל עוד היא תחת אור השמש לא רק שהעור שלה נהיה שחור כמו צל, היא גם שואבת אנרגיה מהשמש ללחשים שלה, יכולת הטלת הלחשים שלה עולה לדרגה 18 והיא יכולה להטיל את כל הלחשים שהיא שיננה בלי לשכוח אותם.

"הברברי של השה"מ תמיד יותר חזק" - אז תכלס זה בסדר לתת לדב"שים כוחות ויכולות שלדמויות פשוט אין כדי להוסיף עניין לעלילות ולקרבות, אבל אם נחשוב שנייה - למה לא לדמויות שחקן?

התשובה היא כמובן איזון. אף אחד לא רוצה שהלוחם שלו יזיע כדי לשלוף חרב בזמן שלסייר של חבר שלו יש את הפגיעות הקריטיות של דריזט. אם נתת משהו מיוחד למישהו אחד, אתה מוצא את עצמך נאלץ לתת משהו כזה לכולם, נוצר מירוץ חימוש והפעוור געיימינג מרים את ראשו המחוצ'קן.

א-ב-ל, אם דמויות כבר מקבלות כשרונות ויכולות מקצוע ואם אתה משחק עם אנשים נורמליים, אולי בהקשרים מסויימים העיקום של הכללים והוספת תכונות מיוחדות גם לדמויות שחקן יכולה להביא לתוצאות מעניינות. ככלל אצבע - אפשר אולי להחליף מאפייני מקצוע מסויימים בדרגות מסוימות ביכולות וכללים מיוחדים שמשקפים את הייחודיות של הדמות הזאת בהשוואה לכל שאר הדמויות מאותו תחום עיסוק. להגיד "אתה משחק לוחם עם כוח על-אנושי" כשבמונחי משחק זה בסך הכל מתבטא בלתת לו בדרגה 10 עוד 1+ לפגיעה ולנזק במקום סגנון לחימה חדש, יכול להיות מאוזן מספיק. ההבדל המכני בין כוח 20 לכוח 22 (6+ במקום 5+) הוא משהו שאפשר לקבל גם מעשרות חפצי קסם, כשרונות וכו' (ואפילו קצת פחות מוצלח אולי מחלק מסגנונות הלחימה שאפשר ללמוד במקומו) אבל זה מרגיש יותר מיוחד רק מעצם המחשבה על המספר הקסום 22.

דעתכם?
 
נשמע מגניב, אישית לא מתחבר לעובדה שדב"שים משתמשים בחוקים שונים מדמויות.
התירוץ שלי למקרים כאלו, בהם אני מוסיף להם יכולות לא - קיימות, הוא בעיקר "הוא למד אצל ההוא וההוא, וככה יש לו יותר יכולות". כי בעצם, מה זה יכולת מקצוע?
זה אימון שהשחקן / הדב"ש עבר כדי שיוכל לבצע מהלך ספיציפי. אם זה ככה, אני יכול להגיד שהוא התאמן בכל מיני דברים שלא בהכרח השחקנים יכולים להתאמן בהם, כי לו היה מורה מיוחד / לו היה מקום קסום / חרב קסומה / תירוץ אחר מהסוג הזה.
כמובן שהתירוץ הזה יכול להגיע רק לדב"שים משמעותיים ולא לשומר שבפתח הקניון.
 
למהדורה 4 הייתה הנחה מאוד פשוטה- הדמויות הן מיוחדות. הלוחם? הוא היחיד שיכול להלחם ככה. האשף? קוסמים אחרים לא מקבלים את היכולות שלו. אלו לא היו הדב"שים שיש להם יכולות שהדמויות לא יכולות לקבל, אלא הדמויות עם היכולות המיוחדות.
 
דווקא לי מהדורה 4 נתנה את הרושם הראשוני שהמפלצות הרבה יותר מיוחדות
רק לאחר זמן הבנתי שפשוט יש ב4 מערכות חוקים שונות לדמויות ולמפלצות (כולל חוקי דב"שים מסורבלים שהופכים אותם לסיוט וכבר עדיף ליצור אותם כמפלצות רגילות ודי.)
ובסופו של דבר זה עשוי להפוך את יצירת הדבשים לנוחה יותר אז אני בעד. :)
 
בעקבות פוסט שקראתי במדיה חברתית אחרת, התחלתי לטפח קובץ משלי של תוספים/עריכות למפלצות במו"ד 5, כלומר להוסיף להן עמידויות/יכולות מיוחדות שאני חושב שמתאימות להן (וגם שינויים אם צריך) זה טוב מכמה סיבות:
1. כדי "להפתיע" שחקנים שחושבים שהם מכירים הכל (אני אומר מראש לשחקנים שהמפלצות שלי עשויות להיות שונות מה"סטנדרט").
2. הCR במו"ד לא מאוזן מדרגות הביניים עד לדרגות הגבוהות כך שחיזוק מפלצות (במידה) לא יזיק (אתם כבר מכירים את דעתי על כך ש5E יותר מדי מוכוונת לנצחון שחקנים וזו בעצם לא רק דעתי).
3. זה מוסיף עניין וייחודיות.
 
למהדורה 4 הייתה הנחה מאוד פשוטה- הדמויות הן מיוחדות. הלוחם? הוא היחיד שיכול להלחם ככה. האשף? קוסמים אחרים לא מקבלים את היכולות שלו. אלו לא היו הדב"שים שיש להם יכולות שהדמויות לא יכולות לקבל, אלא הדמויות עם היכולות המיוחדות.
זה גם די נכון במהדורה 5. יש במגדיר המפלצות Mage ו-Archmage שמקבלים לחשי אשף, אבל הם לא מקבלים את יתר מאפייני המקצוע של אשף והם לא בוחרים כשרונות.
 
דיברנו על זה קצת בנושא הזה: דיון- כמה המנחה צריך להיות מחוייב לחוקים.
אישית אני חושב שזה עובד יותר טוב עם יכולות שהן יותר קשורות לאפקטים סיפוריים כמו שבאמת ראיתי שאתה עושה בדב"שים שאתה כותב. זה נותן יחודיות לדמויות ואני בכלל בעד לתת מכאניקה ליכולות סיפוריות.
לעומת זאת דמויות שסתם מתנהגות שונה מהשחקנים אני פחות אוהב חוץ מאם יש לזה סיבה מאוד טובה. כמובן שרצוי לפשט מעט את המכאניקה ולא להשתמש במכאניקה המלאה של דמויות שחקן אבל אם יש לך דב"ש של אשף אז לדעתי רצוי שהוא יתנהג גם מכאנית כמו אשף עד כמה שאפשר.
 
אני מאוד אוהב לתת לשחקנים שלי צ'ופרים קטנים. לרוב אלה יהיו יכולות לא יעילות קרבית - אלא סיפורית, בין אתגרים - או כאלה לא משמעותיות במיוחד שנותנות גיוון ולא עוצמה. דברים קטנים שנכונים לדמות, לעזור לשחקנים להגשים במשחק את מי שהדמות היא.

אני לא חושב שנכון לתת ככה מערכת חוקים חדשה, או משהו שאוטומטית יעשה את הדמות חזקה יותר. אבל אני בהחלט משחק עם החוקים כשצריך וזה נכון.
 
מסכים עם לארקין. חשוב שיהיה היגיון עולמי, אם כל אויב הוא מיוחד השחקנים לא ידעו למה לצפות וכן ראוי שיהיה סדר מסוים. עם זאת, כשיש לכך סיבה סיפורית - שהמנחה יתפרע.
לא ממש הבנתי למה התכוונת - במהדורה 4 למשל יש למפלצות יכולות שאין לאף דמות וכל מפלצת בנויה בפני עצמה. בכל זאת אתה אוהב את המהדורה. זה בגלל זה, או למרות זה, או שיש כאן היגיון עולמי שלא הבנתי אותו?
 
במו"ד 5 להרבה מפלצות יש יכולות שאין לדמויות מקבילות. "כוהן הקראקן" למשל לא מקביל לכוהנים מספר השחקן כמעט בשום דרך מלבד התואר.

כשאני חושב על זה, מנגנון הארכיטיפים מאפשר להוסיף חוקים יחודיים לדמויות שחקן. זה בעצם כמו לכתוב ארכיטיפ חדש או לשכתב אחד קיים.
 
כשרונות יכולים להוסיף מאפיין או שניים, אבל התעסקות בארכיטיפ יכולה לתת לך משהו הרבה יותר רחב.
זה כמו ההבדל בין לקחת "הכרת קסם" ככישרון שנותן לך שני ליחשונים ולחש מעוצמה 1, ובין ארכיטיפים כמו תעלולן מאגי או אביר מאגי שמוסיפים ממש יכולות הטלת לחש לדמויות שהעיצוב שלהן בעיקרו קרבי.
 
חזרה
Top