• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פאת'פיינדר 2 התחלתי לקרוא מכריכה לכריכה את פאת'פיינדר 2

יאפ, זה עמוס חוקים. מצד שני גם את פאת׳פיינדר 1 אנחנו משחקים בפועל עם לא כל החוקים. פשוט רק מה שצריך - זה לא חוקי בית או משהו בסגנון, פשוט מתעלמים וזורמים. חבל שהם פספסו את ההזדמנות לפשט רשמית, בטוח שהרוב המוחלט של הקבוצות לא באמת מקפידים על כל חוק ופסיק.

משעשע שאתה מזכיר את הנשגבים ואת המכאניקה של הפעלולים כחוק מתועב. בדיוק דיברתי בשבת עם מנחה אחר שמריץ את ג׳נסיס וגם שם יש את הפעולות המיוחדות של FFG שגם רוצים שהשחקנים יתארו.
לדעתי זה תורם למשחק אם עושים את זה במינון.
הבעיה שלי עם ההצגה של זה בפאת׳פיינדר שזה די מנוון. וגם מוסתר עמוק יחסית בחוקים.

ולא אמרו לך תמיד להגיד כן לשחקנים 😉?
 
הבעיה של החוקים האלה זה שהם מאלצים את השחקנים לעשות דברים בצורה מלאכותית. אני חושב ששיטה כמו מו"ד אף פעם לא צריכה לייצר אינטרס לדמות לעשות פעולה סיפורית/תיאורית כדי לקבל יתרון מכני. זה מרדד את הרולפליי והופך אותו למאולץ.
 
אוי, נו. נקודות גיבור לא הורסות שום דבר, זה המנצ'קינים הרעילים שגילו עוד דרך לגרד בונוס לקוביה, רק עכשיו הם עושים את זה בדרך סיפורית שמציקה לכולם סביב השולחן במקום לטפל בזה בזמנם הפנוי בבית.
מעולם לא היו לי בעיות עם נקודות גיבור וכיו"ב. לא הייתי נדיב איתן והשחקנים לא ביקשו. כשהגיע להם הם קיבלו.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
הבעיה עם השראה, פעלול וכו' זה כשלוקחים משהו שאמור להיות מיוחד ולא שגרתי, ומנסים לעשות מזה מצב קבוע.
מסכים.

אביעד אמר/ה:
אוי, נו. נקודות גיבור לא הורסות שום דבר, זה המנצ'קינים הרעילים שגילו עוד דרך לגרד בונוס לקוביה, רק עכשיו הם עושים את זה בדרך סיפורית שמציקה לכולם סביב השולחן במקום לטפל בזה בזמנם הפנוי בבית.
מעולם לא היו לי בעיות עם נקודות גיבור וכיו"ב. לא הייתי נדיב איתן והשחקנים לא ביקשו. כשהגיע להם הם קיבלו.
הבעיה היא שהשיטה נותנת פתח להתעללות. ברור שיש שחקנים טובים שלא ינצלו לרעה חוקים שלא תוכננו טוב, אבל זה לא אומר שצריך לשחק בשיטות שבורות עם חוקים גרועים. ככל שהמנחה צריך להוסיף חוקי בית כדי לאזן את השיטה וככל שהשחקנים צריכים להפגין איפוק עצמי כדי לא לשבור אותה, זה אומר שהשיטה עוצבה פחות טוב.
חוץ מזה, שיטות שבורות הופכות שחקנים טובים למנצ'קינים כי הם נותנות להם תמריצים רעים. בנייה של תמריצים טובים ומאוזנים לשחקנים זה סוד החוכמה בעיצוב שיטות שאשכרה עובדות. יצירה של תמריץ בסגנון "אם תתאר כל פעולה שאתה עושה בעשרה משפטים אז תקבל בונוס" רק פוגע במשחק שבו יש חשיבות לקצב וזרימה.
 
הפרק הבא, העשירי במספר הוא על הנחיה. ההתחלה "רגילה" מדברת על סוג הקמפיין, האורך שלו, הת'מה וכך הלאה. משם זה ממשיך לתפקיד המנחה כ"מארח" המשחק ולדאוג לאווירה נעימה במשחק. למרות שזה אכן מעבר לתפקיד המכאני, בפועל הרבה פעמים המנחה גם נותן את האווירה.
יש כאן קטע של "האח הגדול" כולל הנחיות לגבי מה מקובל חברתית במשחקי פאת'פיינדר, למשל לא להגזים בתיאור אלימות או להימנע מהגזמות בנושא מין. יש גם אזכור של פתק ה-X שהתחיל להיות נפוץ בכנסים בחו"ל (שמים פתק עם X ליד כל שחקן ואם שחקן נוגע בו אז זה אומר שהתוכן לא לטעמו/פוגע בו).
אפשר להסתכל על זה באופן חיוב, שהוא בעיקר כשמשחקים עם ילדים למשל זה בהחלט עצות מועילות ונכונות. אפשר להסתכל על זה בשליליות של "למה אומרים לי מה לעשות" בעיניי זה בטח לא מזיק ואולי מועיל לחלק מהמנחים הפחות מנוסים.

אחרי זה מתחילים להגיע לבשר - בניית היתקלויות. מכיוון שנק"ן בשיטה הוא שטוח, ההיתקלויות מחולקות למספר דרגות קושי שכל אחת מקבלת תקציב נק"ן. הנק"ן של המפלצות הוא "גמיש" ובהתאם נקבע לפי ההפרש בין דרגת הדמויות לדרגת המפלצת. בגדול שתי מפלצות באותה דרגה כמו של הדמויות זו היתקלות רגילה, וארבע מפלצות זו היתקלות קיצונית, מקביל לבוס סולו (שהוא ארבע דרגות מעל דרגת החבורה).
אישית, זה ששברו את הפרדיגמה של הנק"ן, זה מעולה. אפילו שיש לי נוסטלגיה לכל הנק"ן המוזר בימי תחילת המשחק, כשלכל מקצוע היה טבלת נק"ן משלו :) זה גם מדהים כמה זה פשוט, לעומת הסיבוכיות של הפרק הקודם.
יש עוד עצות והנחיות למנחה איך להריץ משחק, נחמד וחביב.

אחרי זה מגיעים למצבי המשחק השונים. מצב היתקלות הוא לפי החוקים מפרק תשע, וזה לרוב העניין בהרפתקה. מציגים גם היתקלויות קרביות וגם היתקלויות חברתיות, שזה טוב. הם מציגים הנחיות כלליות לקביעת דרגה הקושי (למשל לפי הד"ק רצון של המטרה) ומכאניקה לקביעת הצלחות (למשל לדרוש סדרת הצלחות, בסגנון אתגרי היתקלויות מ-4).
לאחר מכן צוללים למוד "חקירה" שאהבתי שהם נותנים תפקידים שונים שהם יכולים לעשות, משמרות בלילה וכך הלאה. בסך הכל זה בעיקר עצות וקצת מכאניקה, אבל הם השקיעו בלהפוך את המוד הזה למעניין.
יש גם תיאור של דאונטיים ואיך לנהל אותו וכמה עולה לחיות - אבל אין פעילויות ספציפיות או מכאניקה מפורטת.

משם ממשיכים לקביעת אתגרי קושי, שזה אחת המטלות ששליט המבוך צריך לקבוע. הם נותנים מספר טבלאות : טבלה כללית, טבלה לפי דרגה, טבלה להתאמת אתגר הקושי. בסך הכל נהיר וקל ליישום. לבסוף הם מפרטים מספר פעולות עם מיומנויות ספציפיות, כמו מעקב, איך להרוויח כסף, יצירת חפצים וכך הלאה.
לאחר מכן ממשיכים אל קביעת נק"ן, אוצרות שמוצאים בהרפתקאות ותגמולים נוספים להרפתקנים.

הפרק ממשיך בסקירה של הסביבה ואיך היא משחקת תפקיד בהרפתקה. תיאור של סביבות משחק שונות (יערות, הרים, מדבריות) מה הקשיים שיש בהם ואיך לאתגר את השחקנים. זה פרק שצריך להשתמש בו תוך כדי משחק כדי להבין כמה זה מועיל, אבל זה נחמד שיש כזה. כמובן שיש טבלה של הקשיים השונים.
לבסוף הפרק מסתיים בסכנות - בעצם שם כללי יותר למלכודות ואיומים אחרים. החל ממלכודת בור, וחנית תוקפת עד לקרע מימדי ומלכודת מתמירת צורה. יש חלוקה בין סכנות רגילות לסכנות מורכבות. סכנות מורכבות הן בעלות יוזמה ו"פעולות" ולמעשה מקבילות למפלצת. דוגמא לכך זה עמוד של להבים מסתחררים, שממשיך לתקוף את הדמויות.

בסך הכל פרק טוב, העצות למנחה טובות (אם כי מי שרגיש יכול להיעלב מזה שהם מנסים לקבוע סטנדרטים למשחק) ולא מצאתי שחסר לי משהו. מה שכן, החלק של הסכנות הוא קצר. זה מרגיש יותר כמו דוגמאות לדברים, מאשר קטלוג מקיף. אם אין לכם בעיה לאלתר, זה מספיק בהחלט.
 
חזרה
Top