• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 הקדרה של טאשה להכל- נחשף תוכן העניינים

בשיחה אקסקלוסיבית עם IGN, ג'רמי קרופורד חשף כמה וכמה עמודים מהספר המתקרב של טאשה- אחד מהם הוא תוכן העניינים- שכולל את שמות כל הארכיטיפים החדשים שמופיעים בספר, כמו גם שמות הלחשים ושאר הדברים. אז בואו נראה.

1604102296164.png

פרק ראשון- אפשרויות דמות
הפרק הראשון של טאשה עומד להתחיל בהסבר על חוקי הקסטומיזציה החדשים. שינוי המאפיינים של גזעים (בקצרה, אפשר לבחור לאיזה תכונות לתת את התוספים, ולהחליף הכשרות בהכשרות אחרות), כמו גם חוקים להחלפת הכשרה במיומנויות או ארכיטיפים במהלך המשחק. בהחלט דבר מבורך- החלפת ארכיטיפים היא דבר נהדר שיכול להדגיש מאוד שינוי שדמות עברה, ואני שמח שניתנים לזה חוקים רשמיים.
אחרי ההסבר על החוקים החדשים, עוברים למקצועות-

הארטיפיסר- הארטיפיסר מודפס מחדש כאן אחרי שהוא הופיע לראשונה בספר של אברון. הפעם, ארכיטיפ השריונר (armorer) מצטרף לרשימת הארכיטיפים- מדובר בארכיטיפ שמבוסס על שריון כוח, או שריון קסום, שהארטיפיסר יכול להלחם איתו- לדוגמה, אפשרות לירות קליעי ברק מהכפפות. כמו כן, הפלאף של הארטיפיסר אמור לקבל מתיחת פנים כדי שיתאים לא רק לאברון- שזה יהיה מעניין. אני סקרן לראות אם יציגו דוגמה של ארטיפיסר שמשתמש בעצמות (וכתבתי בעצמי כבר ארכיטיפ כזה לדו"נ)

ברברי- הברברי (וכל מקצוע אחר חוץ מהארטיפיסר) מקבל מאפייני מקצוע אופציונליים, דבר חדש שיופיע בטאשה ואני מאוד מצפה לו. בעצם, מדובר במאפייני מקצוע חלופיים שיכולים להחליף את מאפייני המקצוע הרגילים של הברברי.
בנוסף, הוא מקבל 2 ארכיטיפים חדשים בספר הזה. דרך החיה היא ברברי שמשנה צורה חלקית במהלך הזעם שלו, ונלחם עם נשקים טבעיים. דרך הקסם הפראי הוא ברברי שמשתמש בקסם פיות שהוא לא לחלוטין שולט בו. השני נחשף כבר לפני חודש בpreview.
אישית, ברברי החיה נשמע ממש מגניב לדעתי, למרות שהוא עדיין ברברי אז אצטרך למצוא דרך להפוך אותו למעניין טקטית אם ארצה לשחק אותו.

טרובדור- הטרובדור, או הפייטן, או הבארד, או הזמר הנודד. בכל מקרה, הוא מקבל בנוסף למאפיינים החלופיים הדפסה מחודשת של מכללת הרהיטות שהודפסה בעבר בספר האודיסאה המית'ית של ת'רוס, כמו גם מכללה חדשה לחלוטין- פייטן ממכללת היצירה יכול לרתום את הקסם הבראשיתי של בריאת העולם לשימושו.
אישית, פייטן יצירה לדעתי יכול להיות מאוד מעניין, אני רק מקווה שהוא לא מרגיש כבר כל כך כמו נסיכת דיסני, למרות שזה לאו דווקא דבר רע.

כוהן- המקצוע האהוב עלי, הכוהן מקבל 3 ארכיטיפים, אחד מהם- דומיין סדר- פורסם כבר בספר של ראבניקה והוא נהדר. האחרים הם כוהן דמדומים- סוג של כוהן מאגי של חשיכה, וכוהן שלום- שהיה מבוסס על הקסמה קצת יותר מדי כשהוא הופיע בunearthed arcana בפלייטסט.
כמו שאמרתי, דומיין הסדר הוא דומיין מצוין, ודומיין הדמדומים אמור להיות נהדר. אישית, אני לא מתחבר לכוהן השלום- שיחקתי והנחתי יותר מדי לדמויות פציפיסטיות ואני ממש לא אוהב אותן, יהיה מעניין לראות איך יהפכו את זה לרלוונטי במשחק מבוסס קרבות כמו מו"ד.

דרואיד- הדרואיד מקבל הדפסה מחדש של מעגל הנבגים, שהודפס בעבר בספר של ראבניקה. מדובר בדרואיד קפאפיסט נקרומנסר, והוא די נחמד- למרות ששמעתי כמה תלונות עליו. בנוסף, עומדים לצאת לו גם שני מעגלים חדשים: מעגל האש הפראית, של דרואיד שנלחם באש עם אש, ומעגל הכוכבים- של דרואיד מבוסס אסטרולוגיה.
אני כרגע משחק במשחק של מירטוקן מירטוקן ג'נאסי אוויר דרואיד, ומתכוון להחליף ארכיטיפ בקרוב למעגל הכוכבים כדי לבטא קשר חזק יותר לשורשים שלו כיסודן אוויר, אז אני מאוד מצפה להדפסה הרשמית של המעגל- כי גרסת הפלייטסט שהוצגה בunearthed arcana מעט חזקה מדי.

לוחם- הלוחם מקבל 2 ארכיטיפים חדשים דנדשים- הלוחם הפסיוני הוא לוחם שנלחם עם טלקינזיס לצידו. אביר הרונות משתמש ברונות של ענקים כדי להקסים את עצמו ואת הנשק שלו. לבסוף, הספר מציג גם מספר בניות לדוגמה ללוחם אלוף קרבות, מה שמזכיר לי את הבניות המוצעות שבמהדורה 4- עם בחירת כוחות (או תמרונים, במקרה הזו) מומלצת.
תמיד אהבתי את הפות'ארק- הרונות הנורדיות- אז מאוד רציתי לשחק אביר רונות כשהוא יצא לפלייטסט, אבל הרגשתי שהוא חזק מדי, אז אני בהחלט מצפה לגרסה מאוזנת יותר ורשמית.

נזיר- הנזיר מקבל 2 ארכיטיפים חדשים, נזיר מדרך הרחמים הוא נזיר מרפא, ודרך הזהות אסטרלית- שיכול לזמן זרועות ערטילאיות שיעזרו לו להרביץ לאויבים יותר טוב.
אישית, אף אחד מהם לא מעניין אותי במיוחד, אבל דרך הזהות האסטרלית היא בהחלט מעניינת.

פאלאדין- אני יודע שאמרתי שכוהן הוא המקצוע האהוב עלי, אבל האמת היא שזה הפאלאדין. אני אוהב כל דבר כמעט במקצוע הזה. בספר הזה, הוא מקבל הדפסה מחודשת לשבועת הגבורה מהספר של ת'רוס, שהיא חלשה למדי לדעתי, וגם שבועה חדשה לגמרי- שבועת השומרים. טוב, הצופים (watchers) אבל זה מוביל לקונוטציה אחרת.
שבועת השומרים נראית מעניינת, אני בהחלט יכול לדמיין פאלאדין שהוא איש משמר עם השבועה הזו.

סייר- הו, עכשיו הגענו לחלק המעניין באמת. כמו שכולם יודעים, הסייר מהסל"ש גרוע, בלשון המעטה. כאילו וויזארדס הרגישו שזה היה חלק ממה שאנשים אהבו במה' 3. וגרוע במיוחד הוא סייר החיות- ולכן, בספר הזה מוצגות חיות שאשכרה הופכות את סייר החיות למשהו שווה ערך למקצועות אחרים. בנוסף לזה, כל הסיירים יוכלו להחליף יכולות כמו אויב מועדף או שטח מועדף, שהן מאוד מבוססות סיטואציה, ביכולות דומות אבל רחבות יותר.
מעבר לזה, הסייר קיבל 2 ארכיטיפים חדשים-נווד הפיות, שהוא סייר שמשתמש בקסם ממלכות הפרא (הfeywild) וסייר נחיל, שמוקף בנחיל חרקים שמציית לו.
סייר הנחיל נשמע מאוד מעניין, אישית- אני לא בטוח מה הנישה שנווד הפיות ממלא שלא ממולאת כבר על ידי מהלך האופק (horizon walker) שהופיע בזאנאת'אר, אבל אני מניח שנראה. כרגע נראה שמדובר פשוט בסייר עם הקסמה ומיומנויות חברתיות, לא משהו שאני חושב שצריך ארכיטיפ משלו.

נוכל- לא המקצוע האהוב עלי, והארכיטיפים שהוא מקבל גם כן לא באמת עושים לי את זה. הנוכל של טאשה מקבל 2 ארכיטיפים חדשים- נוכל הפאנטום, שמדבר עם הרוחות של האנשים שהוא הרג, ונוכל הסכינשמה, סוג של נוכל פסיוני.

כושף- הכושף, מקבל שני ארכיטיפים- הנשמה המכאנית היא כושף שמקבל את הכוח שלו ממכאנוס- מישור הסדר. מוח התפלץ הוא כושף פסיוני.
אישית, אני לא רואה סיבה אמיתית לנשמה המכאנית, כושף עם כוח מבוסס נטייה קיים כבר ככושף שמיימי, והפלאף של הכושף המכאני מרגיש לי קצת יותר מדי קשור לממלכות נשכחות ולמישור מכאנוס, שזה מאוד מבאס. יהיה מאוד קשה למצוא דרך להכניס אותו למשחקים אחרים (גם אם הוא כנראה מתאים לעולם המערכה הביתי שלי).

מכשף- המכשף מקבל השבעות חדשות, וזוג פטרונים חדשים. הג'יני כבר נחשף לפני חודש כחלק מחגיגות הDnDcelebration, ומאפשר למכשף לכרות ברית עם ג'יני, אחד מארבעה סוגים, ולסחוב איתו מנורה שהוא יכול להכנס אליה.
הפטרון השני הוא התהום, the fathomless. מדובר בעצם ביצור ממעמקי הים, כמו קראקן לדוגמה.
יש לי המון בעיות עם פטרון הג'יני, אני חושב שהמכאניקה שלו נוגדת לחלוטין את הפלאף. מנורת ג'יני היא מקום כליאה, היא לא דבר שאמורים להשתמש בו במקום להטיל את הבקתה הזעירה של לאומונד, וזה מאוד חבל.

אשף- הטוב ביותר לסוף, אני מניח. ואי אפשר להכחיש את זה שהאשף הוא המקצוע החזק ביותר, אני באמת חושב שמדובר באגו של וויזארדס שמכריח אותם לוודא שהמקצוע על שמו הם קרויים הוא החזק ביותר בכל מהדורה.
בכל מקרה, האשף שלנו מקבל רק שני ארכיטיפים חדשים, כשאחד מהם הוא גרסה מחודשת לארכיטיפ שהוצג במדריך לחוף החרב-זמר הלהב. הפעם, הזמרלהב כבר לא מוגבל רק לאלפים, ומקבל עוד כמה דברים מגניבים שהופכים אותו לקצת יותר טוב.
הארכיטיפ השני הוא הלבלר (scribe), שמקבל עט-נוצה קסום וספר לחשים תבוני.
אבל, הדבר המשמעותי באמת הוא שהאשף עכשיו יודע בעצם את כל הלחשונים שברשימה שלו, ומסוגל להחליף לחשון אחד באחר אחרי מנוחה ארוכה. משהו... די עוצמתי, בהתחשב בכך שרוב המקצועות האחרים מקבלים יכולת כזו, אבל הם יכולים להחליף לחשים רק כל 4 דרגות...

פרק שני- פטרונים לקבוצה
כן, שמעתם נכון, לא רק למכשף יש פטרונים עכשיו!
פטרונים קבוצתיים הוצגו בעבר באברון, והספר הזה מציג 8 פטרונים: האקדמיה, ישות עתיקה, אריסטוקרט, ארגון פשע, גילדה, כוח צבאי, מסדר דתי, ושליט.
בנוסף, הוא מציג הסבר על החוקים, ומדריך ליצירת פטרון קבוצתי משלכם.

פרק שלישי- שונות קסומות
המון לחשים, בעיקר לחשי זימון. חוקים לשינוי לחשים, אני מאמין שמדובר בעיקר בשינוי סוג נזק ודברים כאלה.
וכמובן, המון חפצי קסם- כולל קעקועים קסומים, שזה דבר שאני מחכה לו מאוד.

פרק רביעי- ארגז הכלים של המנחה
הפרק הזה מאוד מעניין למען האמת- הוא מתחיל בדבר חשוב מאוד, הסבר על סשן 0- למה הוא מיועד ועצות לאיך להריץ אותו, וזה פשוט מצוין. כולל אפילו כמה טבלאות קטנות, כמו שאוהבים להכניס ב5.
הפרק ממשיך עם מלווים, החוקים השלמים למלווים- שגרסה חלקית שלהם הוצגה בערכת הבסיס, כמו גם בכמה נתיבי הרפתקאות. מלווים מחולקים ל3 סוגים- מומחה, מטיל לחשים וחייל. אלו בעצם סוג של מקצועות לדב"שים. ממה שקראתי בערכת ההתחלה, מדובר בחוקים נחמדים מאוד- ונהדר שסוף סוף אפשר ליצור מלווים בדרגה 20 ולא עד 6.
הפרק כולל גם סכנות טבעיות וקסומות, מה שמזכיר לי מאוד את תוואי השטח הקסום שהופיע במהדורה 4 והוסיף כל כך הרבה עניין בקרבות שם.
לבסוף, חידות- לא הדבר האהוב עלי, אבל יש מנחים שמשתמשים בזה ושחקנים שאוהבים לשבור על זה את הראש, אז למה לא.

וזהו. אני די מצפה לספר של טאשה, ואולי אפילו אקנה אותו פיזית ביום מן הימים. כנראה בכנס הבא אחרי הקורונה :)
 
תודה על הפירוט הנהדר לספר - זה כבר מרגיש כמעט כמו סקירה, רק צריך להוסיף חוות דעת אחרי שתקרא אותו 🍺

ההחלפה של הארכיטיפים (בילדים, לא?) נשמע כמו הדבר הכי משמעותי בספר לדעתי. אחד החסרונות העיקריים של חמש בעיניי הוא שאחרי שבנית את הדמות אין לך כמעט בחירות מעניינות, אלא אם אתה עושה ריבוי מקצועות (בעיה אחרת של חמש בפני עצמה)
החלפת בילדים נשמע כמו פתרון מצוין לזה, בייחוד אם אתה יכול לערבב בין יכולות - למרות שאני מאמין שמבחינת פשטות זה לבחור בילד ולבנות מחדש את הדמות לפי הבילד שנבחר

מעניין גם לראות שאין גזעים, שלדעתי זה אחלה - גזעים זה משהו ששייך בעיקר לעולם ולכן רצוי שיופיעו בספרי עולם מערכה.

הפרק של המנחה גם נשמע נהדר.

בכל אופן, בעיניי זה נראה כמו ספר הקראנץ׳ המוצלח ביותר מהתיאור וסביר שאקנה אותו שיגיע למדפים.
 
למושג "בילד" יש משמעות אחרת, אז אני מעדיף שלא להשתמש בו. אפשר ליצור בילדים שונים עם אותו הארכיטיפ.
כשאני אומר ארכיטיפ הכוונה שלי היא לתת-המקצועות, אם למישהו יש שם עברי אחר לזה שהוא פחות מסורבל, אשמח לשמוע.

החלפת סאבקלאס לא תאפשר לערבב בין יכוחות, פשוט מדובר בלהחליף את הסאבקלאס שלך מאחד לאחר. לדוגמה, בסדרה dimension 20 המצוינת, קריסטן הכוהנת הצליחה להחיות אלה מתה והחלה לסגוד לה, מה שגרם לה להפוך מכוהנת חיים לכוהנת דמדומים.
או, בקמפיין אחר שלהם, סייר חיות הפך לסייר gloomstalker אחרי שהחיה שלו מתה בעולם ללא החייאות.
החלפת ארכיטיפ מאוד מדגישה שינוי שעובר על הדמות, ומגבה אותו עם מכאניקה.
 
לא מרגיש מוזר. בהרבה מקרים ניתן להצדיק את זה פלאפית בקלות, כמו הדוגמה של לעבור מסייר חיות לסייר אחר (איבדתי את בן הברית שלי לטבע ועכשיו אני הפכתי לצייד שהוא היה) או להחליף דת (אחרי 5 דרגות שאלת החיים מתעלמת ממני והאבן המזורה שמצאנו לוחשת לי דברים במהלך השינה, הגיעה הזמן לסגוד למוות)... חוץ מסורסרר שעכשיו צריך להסביר מה קרה לקשקשים שגדלו לו ועכשיו נעלמו אפשר לתרץ הכל. ואין פה יכולת שזה יהיה מוזר מידי לאבד.
 
אצל כוהן זה קל יחסית. אבל לוחם שלמד את כל הטכניקות המיוחדות של נתיב אמן הקרב פתאום שוכח אותן? וזה כשאם הוא היה לוקח מקצוע חדש לגמרי בריבוי מקצועות, הוא לא היה מאבד כלום מהמקצוע הקודם.
 
"פעם חשבתי שלהילחם חכם יוביל אותנו לניצחון, אבל טעיתי, לכל הטקטיקות האלה אין שום יעילות נגד כוח קסם טהור, הגיע הזמן להשקיע את הזמן ואת היכולת שלי בקסם במקום בלנסות להניף את החרב בצורה שאולי הייתה מחסלת לוחמים, אבל מול השד שנלחמתי בו אתמול היא הייתה חסרת תועלת" - דוגמה ללוחם שמפסיק להיות אומן קרב ומתחיל להיות אביר מאגי.

וזה כשאם הוא היה לוקח מקצוע חדש לגמרי בריבוי מקצועות, הוא לא היה מאבד כלום מהמקצוע הקודם.
לא הבנתי את הבעייה. יש פה לוחם שהחליט שהוא רוצה להיאשר לוחם אבל לעשות לחשים, אז הוא אביר מאגי. ברור שהוא יכול היה לקחת דרגה כאשף, אבל נגיד והוא דרגה 12 כרגע. להתחיל לקחת דרגות כאשף יכול להיות חמוד אבל כנראה פחות יעיל. יש הבדל בין מולטי לבין "אימון מחדש". מולטי אומר להרחיב אופקים, ללמוד טריקים חדשים מ0. אימון מחדש אומר שאתה אותו דבר אבל מנסה גישה אחרת לדברים.

שוב, באמת שחוץ מסוסרר לאף אחד לא אמורה להיות בעייה להחליף נתיב. מניח שגם לסורסרר יהיה תירוץ פלאפי. אבל הוא קצת מרגיש תלוש.
 
דוגמה ללוחם שמפסיק להיות אומן קרב ומתחיל להיות אביר מאגי.

סתם ככה פתאום פוף לשכוח הכל?
לא'דע. אמנם החלפתי מאז מקצוע בערך שלוש פעמים וכבר שנים שאני יושב במשרד, אבל אני עדיין יודע לפרק ולהרכיב מא"ג בעיניים עצומות כמו בגיל 19.
 
מזל שמבוכים ודרקונים לא מנסה להיות מציאותי. החלפת נתיב (תודה נרוביאן!) יכולה ממש להדגיש שינוי פלאפי. כן, ה"הגיון" אומר שהלוחם לא ישכח הכל פתאום, אבל למי אכפת? זה הרבה יותר מגניב כשסגנון הלחימה של הלוחם משתנה לחלוטין כדי להתאים לתפיסת העולם החדשה שלו.
 
אני חושד שזה לא כל כך נועד להיות "מגניב" כמו לתת כלי רשמי לשה"מ לעשות שינויים בדמות עבור שחקנים בכיינים שמתחרטים על הבחירה שלהם. מה בעצם מונע מהשחקן להחליף נתיב כל הרפתקה בערך? קצת כמו שאלף בקופסא הלבנה היה צריך לבחור בכל הרפתקה אם הפעם הוא משחק בתור לוחם או בתור קוסם.

מעבר הדרגתי, או שילוב בין נתיבים שונים, היה יכול להיות גם מגניב ומציאותי וגם מעניין למדי, אבל כנראה שמכנית זה יהיה מסובך מידי.

השאלה היא - האם בספר פשוט אומרים לך "מעכשיו אתה יכול להחליף את נתיב המקצוע שלך כשבא לך" שזה לא באמת כללים חדשים אלא פשוט שורה של טקסט עם חוק חדש, או שיש מערכת כללים קצת יותר מורכבת שאמורה לארגן את זה.
 
"שחקן בכייני שמתחרט על הבחירה שלו"? נו באמת, מה הבעיה בלבנות מחדש את הדמות שלך אם אתה מתחרט על הבחירות הקודמות שלך? המטרה של המשחק היא להינות, ואם אתה לא נהנה מהבנייה העכשווית של הדמות שלך- למה שלא תשנה אותה? אני לא מכיר מנחה אחד שאוסר על זה. למעשה, אני מכיר המון מנחים שמעודדים את זה.

בכל מקרה, נתתי כמה וכמה דוגמאות קיימות למקרים בהם דמות החליפה נתיב מבלי שהיו לזה חוקים רשמיים, בכל המקרים היה מדובר במכאניקה שמבטאת את השינוי הסיפורי, ככה שאני חושב שאפשר להגיד בבטחון שזה כן נועד לסיפור, או לכל הפחות- ישמש כמעט אך ורק למקרים הללו. קשה לי לראות שחקן שמשנה את הנתיב שלו בכל הרפתקה, אבל בכנות? אם זה מה שעושה לו את זה, שיהנה. זה לא פוגע בהנאה של אף אחד חוץ ממנו- שצריך ללמוד לעבוד עם היכולות החדשות של הדמות שלו בכל פעם.
 
אם אתה יכול לשנות את הבחירות שלך כל פעם שפתאום ראית משהו חדש ונוצץ יותר או אם סתם קצת לא נוח לך, איזו משמעות יש בכלל לצורך לבחור ולקבל החלטה?

זה לא פוגע בהנאה של אף אחד חוץ ממנו

מה טוב כל כך בסיפור בלי עקביות או הגיון פנימי?
 
משחקי תפקידים לא נועדו ליצירת סיפור עם עקביות או הגיון פנימי, משחקי תפקידים הם בבסיסם משחקים- והמטרה של משחקים היא הנאה. אם אתה לא נהנה מסיפור מהסוג הזה, זה בסדר גמור ואתה לא צריך לאשר את החוק להחלפת הנתיב, אבל רוב האנשים נהנים גם בלי עקביות והגיון פנימי, ויכולים לנפנף אותם הצידה בשביל להגביר את ההנאה.

לבחירות מכאניות כמו בניית הדמות אין השפעה ממשית על הסיפור, ואתה יכול לשנות אותן מבלי שזה ישפיע על הסיפור. במיוחד כשמדברים על החלפה של דברים, פשוט אפשר להתייחס אליהם כאילו הם תמיד היו ככה.
 
כל עוד זה לא קורה בין-לילה, אני לא רואה בזה בעייה.
ברמת out of character, מו"ד 5 תוקעת אותך עם אותה בחירה שעשית מבלי יכולת כמעט לגוון תוך כדי משחק. אם אחרי חצי שנה אתה מחליט שהסייר שלך משעמם (או סתם חלש) ואתה רוצה לעבור נתיב, מגניב. אותו דבר לגבי כל דבר אחר. לא צריך "להעניש" שחקנים.
ברמת In game אז יש הרבה אפשרויות להסביר את זה כמו liorgonen3 liorgonen3 כתב לפני.

הרבה יותר מפריע לי ששחקן לא זוכר את הפלאף של הדמות שלו, מאשר שחקן שמחליט להיות כוהן מלחמה אחרי שנמאס לו להיות כוהן חיים. אם זה משתלב עם העלילה, ומחדש לו את העניין בדמות וגם מוסיף פלפל לקרבות - כי עכשיו מבנה החבורה השתנה - מעולה.

ובשאלה קשורה אך אחרת, זה רק אני או שהכריכה החילופית ממש מגניבה? הרגילה מזכירה "סתם" קוסמת עם קלחת, אבל החילופית מקנה לה אווירה מסתורית ומגניבה.
Uq3hS7w0xJwb.jpg
 
ובשאלה קשורה אך אחרת, זה רק אני או שהכריכה החילופית ממש מגניבה? הרגילה מזכירה "סתם" קוסמת עם קלחת, אבל החילופית מקנה לה אווירה מסתורית ומגניבה.
צפייה בקובץ מצורף 3694
כן, ויש כאן גם הופעת אורח של נסיך השדים גרזאט, המאהב של טאשה\איגווילב.

הם הופיעו כזוג גם באיורים שונים במהדורה 3.5 (למשל כאן: https://sites.google.com/site/class...1693/home/greyhawk-lore/iggwilv/GW397H555.jpg ) ו"הדמונומיקון של איגווילב" הוא אחד מחפצי הפלא החדשים בספר.
 
הרבה יותר מפריע לי ששחקן לא זוכר את הפלאף של הדמות שלו, מאשר שחקן שמחליט להיות כוהן מלחמה אחרי שנמאס לו להיות כוהן חיים. אם זה משתלב עם העלילה, ומחדש לו את העניין בדמות וגם מוסיף פלפל לקרבות - כי עכשיו מבנה החבורה השתנה - מעולה.
בדיוק, יותר מעצבן ששחקן לא החליט עדיין מה האמונה של הכוהן שלו, או שאנחנו כבר במפגש 8 ועדיין לא יודע מה המכניקה של הדמות שלו מאשר שחקן שרוצה לשנות את הבחירות המכניות שהוא ביצע בעבר.
 
רוב האנשים נהנים גם בלי עקביות והגיון פנימי, ויכולים לנפנף אותם הצידה בשביל להגביר את ההנאה.

רוב האנשים גם לא אוהבים להפסיד. אז בואו לא ניתן להם להפסיד אף פעם.

לבחירות מכאניות כמו בניית הדמות אין השפעה ממשית על הסיפור

אה?
אנחנו מדברים על מו"ד, כן? שיטה שבבסיס שלה נמצאים מקצועות. ההרפתקן שלך הוא מי שהוא בין היתר בגלל הבחירה שלך במקצוע שלו. שינויים במקצוע הם חלק די דרמטי בעלילה, או לפחות יכולים להיות. מצד שני, תמיד אפשר לשחק מו"ד בתור משחק לוח, במיוחד אם העלילה כל כך לא חשובה.

במיוחד כשמדברים על החלפה של דברים, פשוט אפשר להתייחס אליהם כאילו הם תמיד היו ככה.

אם העלילה שלך כל כך לא עקבית ואפשר כל פעם לשנות אותה רטרואקטיבית, בשביל מה אתה צריך אותה? לך ללמוד ראיית חשבון או סטטיסטיקה, גם עיסוק במספרים וגם יותר שימושי לחיים ובלי עלילה בכלל.
 
חזרה
Top