• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

הסופר של פרסי ג'קסון על ליהוק לסדרת הטלוויזיה

פרסי ג'קסון הופך לסדרת טלויזיה, ובאופן צפוי במיוחד לאחר הליהוק של שחקנית בעלת עור כהה (אפרו-אמריקאית) לתפקיד של אחת הדמויות, קמה קול זעקת שבר, נהי ובכי ברחבי המרשתת - בטענה שלא כך "הדמות נראית".
באופן שונה מדיונים קודמים על איך זה שיש אלפים כהי-עור בטולקין, נשים ויקנגיות ויתר אמירות גזעניות, הפעם הסופר הגיב, בצורה רהוטה וברורה. הוא מסביר את הליהוק, גם מדוע זה לא מזימה מרושעת של תאגיד, וגם למה זה גזענות נטו לטעון שהיא לא מייצגת את הדמות בגלל שהיא אפרו-אמריקאית
קריאה מומלצת.
 
וואו. מקווה שזה לא יהיה אסון כמו הסרטים.
וגם, אנאבת' צ'ייס? איפה היה כתוב שהיא לא אפרו-אמריקאית ואיפה היה כתוב שכן? איך בכלל אפשר לטעון שלא ככה היא נראית?
 
וגם, אנאבת' צ'ייס? איפה היה כתוב שהיא לא אפרו-אמריקאית ואיפה היה כתוב שכן? איך בכלל אפשר לטעון שלא ככה היא נראית?
אם אתה חושב שלבנים הם יותר אנשים, כל דמות שלא מתוארת כאפרו-אמריקאית תדומיין במוחך בתור לבנה באופן אוטומטי.
 
אם אתה חושב שלבנים הם יותר אנשים, כל דמות שלא מתוארת כאפרו-אמריקאית תדומיין במוחך בתור לבנה באופן אוטומטי.
זו אמירה מאוד מוזרה. אני אישית עשיתי התאמה למוח שלי לדמיין את כולם ירוקים או כחולים - אני לא זוכר באיזה צבע משתמשים בסרטים כדי להדביק עליו צבעים ודברים אחרי הצילום. או שזה Green screen או שזה Blue screen...
 
זו אמירה מאוד מוזרה.
האמירה שלך לא אומרת כלום לגבי החשיבה שלך, כי התואר "מוזר" לא נותן מידע.
אם התכוונת שאסביר את עצמי קצת יותר, אז בן אדם שנמצא בסביבה שהיא לבנה ברובה (כי הוא מתעלם +- מכל האפרו-אמריקאים שהוא רואה ברחובות וכו') ידמיין אנשים שהוא יקרא בתור אנשים לבנים.
גם אני אישית מדמיין את כל הדמויות בספרים שאני קורא כדמויות לבנות, פשוט בגלל שאין לי שום אינטראקציה עם אנשים שצבע העור שלהם שונה משלי.
 
וגם, אנאבת' צ'ייס? איפה היה כתוב שהיא לא אפרו-אמריקאית ואיפה היה כתוב שכן? איך בכלל אפשר לטעון שלא ככה היא נראית?
הזעקה קמה מאנשים שדמיינו את הדמות בספר כבעלת עור לבן, והליהוק של אנבאת' צ'ייס כאפרו-אמריקאית בוגד במקור ונובע ממזימות אפלות של תאגידים (דיסני), פרוגרסיביים או הקבוצה שאתה אוהב לשנוא החביבה עלייך (בטח מישהו גם האשים את היהודים).
אבל הוא מסביר את כל זה בטקסט - בגלל זה נתתי קישור. באופן כללי להגיב לנושא מבלי לטרוח לקרוא את הקישור זה לא ממש תורם לשיח.
 
תוארה כמה פעמים בספרים כלבנה, אבל בכנות- לאף אחד לא צריך להיות אכפת. ובכנות, כשהסתכלתי על התמונה של השחקנית אמרתי "יאפ, זו אנאבת' ". היא פשוט מרגישה מתאימה.

דמויות באדפטציות אף פעם לא נראות כמו המקור. לא שמעתי תלונה אחת על זה שלשחקן של פרסי אין שיער שחור כאן, אבל משום מה ברגע שמדובר במקור אתני שונה כולם צועקים.
מה שכן, כן שמעתי המון תלונות על השחקנית של אנאבת' בסרטים- בגלל שהיא לא בלונדינית. מגעיל לראות כמה יותר ביקורות פדנטיות מגעילות נשים מקבלות בתעשייה הזו.
 
אני פחות או יותר בטוח שראיתי ציור של אנבת' באתר של ריירדן שבו היא מצוירת כילדה לבנה. לגבי השחקנית, היא חמודה אבל אחכה ונראה איך היא תראה כאנבת'. אנבת' של הספרים היא אדם מלא זעם והשאלה היא כמה מזה ייחסו עכשיו לשאלת הגזע שפחות או יותר לא קיימת בספרים המקוריים. בעקרון, אני מסכים עם עמדת הסופר שמה שחשוב הוא האישיות ולא הגזע. אני פשוט חושב שאנבת' לבנה תהיה שונה מאנבת' שחורה בגלל שינוי כזה בפרט הרקע.
 
עריכה אחרונה:
אוי, זה אותה שטות כמו הליהוק של הרמיוני במחזה לפני כמה שנים. לפחות ריירדן, בניגוד לרולינג, יודע להצביע על זה כגזענות במקום להצטדק.
כן, הדמות תוארה כלבנה בספר. לא, האדפטציה לא אמורה להיות חיקוי מושלם של התיאור במקור. אולי אם זו הייתה אדפטציה מצויירת היה מקום לדיון איכשהו, למרות שעדיין אין שום בעיה עם לסטות מהתיאור המקורי קצת. אבל זו אדפטציה מצולמת אז היא מוגבלת לשחקנים קיימים, וכולנו צריכים להעדיף שהליהוק יהיה על פי איכות שחקן והתאמה לתפקיד ולא על פי פרטים חיצוניים חסרי חשיבות.
 
למיטב זכרוני, אנאבת מתוארת בספרים כלבנה, עם שיער בלונדיני ועם עיניים כחולות.

אבל כרגיל, איכשהו הזעם הוא כשהשחקנית שחורה ולא כשהשחקנית עם שיער חום. (היה גם סרט שמבוסס על הספר, אל תטרחו לצפות בו – הסדרה עם הילדה השחורה כנראה תהיה טובה יותר ולא בגלל שום דבר שקשור לליהוק...).
 
למיטב זכרוני, אנאבת מתוארת בספרים כלבנה, עם שיער בלונדיני ועם עיניים כחולות.

אבל כרגיל, איכשהו הזעם הוא כשהשחקנית שחורה ולא כשהשחקנית עם שיער חום. (היה גם סרט שמבוסס על הספר, אל תטרחו לצפות בו – הסדרה עם הילדה השחורה כנראה תהיה טובה יותר ולא בגלל שום דבר שקשור לליהוק...).
היה המון גם על זה, אבל על גרובר שיוצג על ידי שחקן שחור באותו הסרט לא.
אבל זה כבר יותר עניין של הביקורתיות המגוחכת כלפי נשים במדיה.
 
לא כל פעם שמתלוננים על מראה של שחקן זה גזענות.
לפעמים זה נכון- כשלמשל, פשוט המראה/זהות אתנית היא חלק מהדמות. נגיד... לכולם בראש יש תמןנה בראש של איך סופרמן נראה. יכול להיות סופרמן שחור- אבל הוא ירגיש "אלטרנטיבי'.
כמו שיש סופרמן סוביטי או נבל... אבל הם לא *ה*סופרמן.
לא מתוך גזענות- זאת התמונה בראש. כנל הפנתר השחור, כנל לא יודע- מולאן.

במקרה כאן ספציפית.. זה לא נראה לי מהותי הגזע של הדמות. יש התפייטות על "העיניים האפורות" של בני אתנה.
חוץ מזה, שלטוב ולמוטב, ריק ריירדן בדיוק בעמדות האלה מאז ומתמיד, זה בהחלט ב'רוח הסופר" שאני לא בהכריח מסכים עם, אבל מכבד ומאמין בכנות שלו.

אתן הזדמנות בכל מקרה.
 
קיימת גם התופעה ההפוכה והמוכרת יותר - 'הלבנה' - כלומר משנים את הזהות של דמות צבעונית לדמות לבנה במעבר ממדיה אחת למדיה אחרת. האנשים שמתלוננים על מה שקורה עכשיו עם אנבת' חשבו, כנראה, שאם מותר לצבעוניים להתלונן על 'הלבנה', להם מותר להתלונן על התופעה ההפוכה. מעניין מה היה קורה אם ריק ריירדן היה הופך דמות צבעונית מהספרים שלו לדמות לבנה לאחר שהיה מוצא ששחקן לבן ישחק אותה יותר טוב. אני מניח שהוא היה מפרסם התנצלות בפני המעריצים הצבעוניים שלו ומסביר שהוא מצא שהשחקן/ית הלבנה יותר מתאימים לגלם את הדמות מהאופן שהוא דמיין אותה במקור.
 
עריכה אחרונה:
לא כל פעם שמתלוננים על מראה של שחקן זה גזענות.
לגמרי במקרה, זה כמעט תמיד כשהשחקן הוא שחור ו/או שחקנית. מה פתאום גזענות. דגל הקונפדרציה? הוא בכלל קשור ל"זכויות המדינות".

למזלנו, בשנות התשעים שימוש באינטרנט היה פחות נפוץ וככה יכולנו בשקט ובלי יללות-רקע לקבל סרט מעולה כמו "חומות של תקווה" ("גאולת שושנק" בשמו המקורי, היהודונים שינו אותו) שבו דמות של אירי שאפילו מכונה "רד" על שם שערה האדום משוחקת על ידי שחור, ודמות שאמורה להיות בחור קטן-ממדים מגולמת על ידי שחקן בגובה שני מטרים.
 
קיימת גם התופעה ההפוכה והמוכרת יותר - 'הלבנה' - כלומר משנים את הזהות של דמות צבעוניים לדמות לבנה במעבר ממדיה אחת למדיה אחרת

אני מכיר את זה רק במקרה של סמית'רז בסימפסונס, שבהופעתו הראשונה היה שחור ולאחר מכן הולבן על ידי היוצרים כי כמעט שאין דמויות שחורות בסדרה אז הם לא רצו שאחרי הרופא השחצן והאנטיפת ד"ר היברט, גם הבחור השחור השני יהיה דמות שלילית.
 
כאן יש גם את הטיעון שמילא שלא נותנים לשחקנים ממוצא אתני לא-מערבי מספיק הזדמנויות לשחק בתפקידים ראשיים, גם כשיש סוף סוף תפקיד ראשי שתפור להם, מקבל אותו שחקן לבן שכבר עשה מספיק תפקידים ראשיים בחייו.
 
אני לא נמצא בתוך המוח של כל אחד בעולם. (תודה לאל)
אבל בין השאר אני מאזין לאנשים ממגוון דיעות וקבוצות, ומה שאמרתי על סופרמן זה בערך תרגום אחד לאחד רק פחות בוטה, של יוטובר אפרו אמירקאי שעוסק בעיקר בקומיקס וטולקין.
האם גם הוא מניף דגל קונפדרציה?


לי לפעמים נוצרות מעין ששלות בניית עולם.
קראתי שני ספרים וחצי של צל ועצם, בעקבות הסדרה בנטפליקס,
)ובגדול זה רוסיה הצארית עם קסם של אוואטאר פלוס מינוס(
ויש שם הרבה דמויות שחורות וזה פשוט שם, ולא מיחסים לזה תשומת לב. וסבבה. זה פנטזיה יכול להיות שם איזה מגוון אתני שרוצים. אבל החליטו שגזענות תהיה קו עלילה והחליטו שהדמןת הראשית היא בת שאן (אסיה הפנטסטית( וכולם נורא גזעניים אליה,שזה שינוי משמעותי מהספר, אבל אם כבר-
הם גזעניים לאסייתים אבל לא לשחורים?
 
יוטובר אפרו אמירקאי שעוסק בעיקר בקומיקס וטולקין.
אני לא עוקב אחרי יוטיוברים בכלל (מי שיש לו מסר, שיכתוב אותו) אבל יוטיובר שחור אחד יותר או פחות, בסופו של דבר זה כמעט תמיד בעיה בליהוק של שחקנים שחורים.
תלונות על שינויים מ"ככה אנחנו רגילים שהדמות נראית" יש בערך בכל זיכיון ממוסד שאני מצליח לחשוב עליו - ג'יימס בונד למשל, שכל מי שמשחק אותו צריך להצטדק שלא קוראים לו שון קונרי. אבל דמויות שעוברות "השחרה" זה כבר הופך לטנטרום חוצה-אינטרנט.

אז למה עושים את זה? כי אולפנים גילו שזה מכניס כסף. טנטרום של אנשים שמרבית הציביליזציה לועגת להם הוא אחלה קידום מכירות, אבל באופן כללי אנשים הולכים לראות סרטים (ולשחק במשחקי מחשב וכו' וכו') בשביל פנטזיה ואסקפיזם. הם רוצים לראות מישהו שהם יכולים להזדהות איתו עושה כל מיני דברים ממש מגניבים. ככל שאתה מגוון את המוצאים והמגדרים של השחקנים, אתה פונה ליותר אנשים. ככל שאתה מעצבן פחות את קהל היעד שלך (חוץ מאנשים מביכים, לעצבן אותם זה יח"צ טוב) אז אתה גם מגדיל את הסיכויים שלך להוציא מהם כסף.

זה הופך סרטים למוצר מסחרי שמתפשר על "אמיתות" כדי להתחנף לקהל? נו שיט שרלוק. כל תעשיית הקולנוע מאז שהמציאו אותה זה בידור פופולארי שמנסה לפנות לכמה שיותר אנשים בעזרת כמה שיותר מסרים אופנתיים כדי להוציא מהם כסף. זה לא שאין קולנוע אומנותי וחדשני ולפעמים "בועט" במוסכמות ובאופנות, אבל זה בסך הכל שדה ניסויים עבור קולנוע המיינסטרים.
 
חזרה
Top