• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 4 הסבר הבסיס של מו"ד 4.

אבקש לא להגיב בעץ הזה.
לאחרונה, פתחתי עץ הרשמה למשחק [DND 4] שער הצלמוות - עץ הרשמה (4/5) בפורום משחקים מקוונים. המשחק נועד ללמד את אלו שאינם מכירים את מה' 4 של מו"ד את המכאניקה של המהדורה, ואין לי חשק להציף את עץ השאלות של מו"ד 4 בהסברים בסיסיים, כמו כן אני רוצה להסביר את הבסיס בצורה קלה לקריאה, בלי צורך בנבירה לאחור.
שאלות על חוקי הבסיס של מה' 4 ניתן לשאול אותי בעץ ההרשמה שפתחתי, ואענה עליהן כאן.
 
Hell lord אמר/ה:
[post]693547[/post] ב4 המקצועות מתחלקים ל4 קבוצות עיקריות:
מנהיגים: מרפאים ונותנים בונוסים לבני ברית, לא צריך יותר מאחד בכל קבוצה
רכזים: מזיזים את האויב ממקום למקום ועושים בדרך מינוסים ונזק אזורי למספר אויבים, ממש לא צריך יותר מאחד (בתכל'ס גם במקרים רבים אפשר להסתדר בלי, אבל תמיד עדיף קבוצה מאוזנת)
מגונן: הטנק, זה שסופג את הנזק, אם יש דמויות ספייר יכולים להיות 2
סער: נייד יחסית ועושה הרבה מאוד נזק לאויב יחיד, בדרך כלל אם יש דמויות ספייר הן יהיו סער

בכל קבוצה אופטימלית יש 1 מכל אחד מהם (קבוצה של 4), כשיש יותר הדמות הנוספת היא בדרך כלל סער, או לפעמים מגונן, רכז ומנהיג נוספים זה מיותר.
 
כעת, נתחיל מאפס.
במו"ד 4 אתה מגלגל ק20 כנגד ד"ק (דירוג קושי). צריך לגעת בד"ק כדי להצליח.
המתאמים העיקריים שמוסיפים הם מתאם התכונה הרלוונטי, המחושב כערך התכונה חלקי 2 פחות 5, ועוד מחצית הדרגה.
מעגלים את כל התוצאות למטה, בכל מקרה כללי של מו"ד 4.
במו"ד 4, אם ישנו חוק כללי, אך ישנו חוק פרטי הסותר אותו, החוק הפרטי נכנס לפעולה.
לדוגמא, אסור להשתמש בכוחות בהתקפה מזדמנת, אך ישנם כוחות המותרים לשימוש כזה.
 
כעת נעבור לבסיס יצירת הדמות במובן המכאני של מה' 4:
1. בחירת מקצוע
2. בחירת גזע
3. קביעת ערכי תכונה
4. בחירת מיומנויות
5. בחירת כשרונות
6. בחירת כוחות
7. בחירת ציוד
8. חישובים סופיים
 
1. בחירת מקצוע
אביעד אמר/ה:
[post]691296[/post] בכללי המקצועות ב4 מתחלקים ל4 תפקידים:
1) המגונן - בעל עמידות גבוהה, אפשרות לחימה עיקרית בקפא"פ, נזק בינוני-גבוה, השפעות בינוניות, תמיכה בינונית, משפיע על שטח מצומצם. בעל יכולות המפריעות לאויבים בתקיפת בני בריתו של המגונן, ומענישות אותם אם הן עושות כן על ידי גרימת נזק ומחסרים להתקפה. בעל תפקיד משני של סער (גרימת נזק גבוהה) או של מנהיג (יכולת תמיכה).
2) המנהיג - בעל עמידות בינונית, אפשרות לחימה בקפא"פ או בטווח, נזק נמוך, השפעות נמוכות, תמיכה גבוהה, משפיע על שטח בינוני. בעל יכולות המאפשרות לרפא את בני בריתו וכוחות תומכים נוספים (תוספים להתקפה, דרג"ש, תנועה, וכל דבר שאתה יכול להעלות על הדעת). בעל תפקיד משני של מגונן (ספיגת נזק) או של רכז (גרימת נזק והשפעות בקנה מידה רחב).
3) הסער - בעל עמידות בינונית, אפשרות לחימה בקפא"פ או בטווח, נזק גבוה, השפעות בינוניות-גבוהות, תמיכה נמוכה, משפיע על שטח מצומצם. בעל יכולות המאפשרות לו להתמקד בגרימת נזק גבוה במיוחד, ולפעמים גם מצבים שליליים, לאויב אחד בכל פעם. בעל תפקיד משני של מגונן (ספיגת נזק) או של רכז (גרימת נזק והשפעות בקנה מידה רחב).
4) הרכז - בעל עמידות נמוכה, אפשרות לחימה עיקרית בטווח, נזק בינוני-גבוה, השפעות בינוניות-גבוהות, תמיכה נמוכה-בינונית, משפיע על שטח נרחב. בעל יכולות המאפשרות להשפיע על שטחים נרחבים ולגרום לנזק ולמצבים שליליים אצל אויבים מרובים. בעל תפקיד משני של סער (גרימת נזק גבוהה).
(לא אכנס כעת לדיונים בנושא הרכב הקבוצה האופטימלי, מה שאמר hell lord זו הגישה המסורתית, ולכן הצגתי אותה. אמנם אני לא מסכים עם הגישה המסורתית (וגם העוג הברברי העיר לי שהוא לא מסכים איתה), אבל זה לא נושא לעץ הזה.)
המקצועות שואבים את כוחם ממקור כוח. למקור הכוח כמעט אין השפעה משחקית.
לכל מקצוע 3 תכונות מפתח. תכונות המפתח הן התכונות החשובות למקצוע הזה. תכונות המפתח "הראשיות" הן אלו המעניקה\ות בונוסים להתקפה ולנזק לכלל הכוחות של המקצוע. תכונות המפתח "המשניות" מעניקות בונוסים משניים לחלק מהכוחות של המקצוע. בעיקרון, למקצוע יכולות להיות תכונה ראשית אחת ושתיים משניות, או שתיים ראשיות ואחת משנית. למשל, מצביא משתמש בתכונת הכוח כדי להעניק תוספים להתקפה ולנזק לכלל ההתקפות שלו, ובתבונה או בכריזמה לקביעת בונוסים שונים, אז יש לו תכונה אחת ראשית ושתיים משניות.
לכל מקצוע שליטה בנשקים, שריונות, ואביזרים שונים. השריונות מעניקים הגנה, הנשקים והאביזרים משמשים לביצוע התקפות. אם אתה שולט בנשק אתה מקבל תוסף לגלגולי התקפה בנשק, כפי שמצוין בטבלת הנשקים, אך ניתן לתקוף גם עם נשק שאינך שולט בו, ולקבל את תוסף ההקסמה שלו לכוחות בעלי מילות המפתח נשק. אם אתה שולט באביזר, אתה יכול להשתמש בו בכוחות בעלי מילות המפתח אביזר. אם אתה לא שולט בו, אינך יכול להפיק ממנו תועלת בכל צורה שהיא. אם אינך שולט בשריון, אזי אתה סובל מחסר 2- לגלגולי התקפה ולהגנת התגובה שלך כל עוד אתה לובש אותו, אך אתה רשאי להשתמש בו.
כל מקצוע מעניק תוסף להגנה אחת או יותר.
כל מקצוע מעניק לך כמות מסוימת של נק"פ בדרגה 1 ובכל דרגה לאחריה. חישוב הנק"פ מתבצע כך: נק"פ ממקצוע+ערך חוסן+נק"פ ממקורות אחרים. כאשר אתה מגיע למחצית ערך הנק"פ שלך (מעוגל מטה) אתה מדמם.
כל מקצוע מעניק לך כמות מסוימת של פרצי ריפוי. חישוב פרצי הריפוי מתבצע כך: פרצי ריפוי ממקצוע+מתאם חוסן+פרצי ריפוי ממקורות אחרים. כמות הנק"פ שאתה משיב מניצול פרץ ריפוי שווה לרבע ממלוא הנק"פ שלך+מתאמים שונים לפרץ הריפוי.
הכשרה במיומנויות: לכל מקצוע רשימת מיומנויות מהן אתה יכול לבחור כמות מוקצבת של מיומנויות בהן אתה שולט. ישנן מיומנויות אותן אתה חייב לבחור. שליטה במיומנות מעניקה לך תוסף 5+ לבדיקות מיומנות. מתאם מיומנות מחושב כך: מתאם תכונה מתאימה+חצי דרגה+תוסף שליטה אם יש+מחסר שריון למיומנויות עם תכונת מפתח פיזית (כוח, זרז, חסן)+מתאמים ממקורות אחרים.
מאפייני מקצוע: תכונות המאפיינות את מקצועך. חלקן נתונות לבחירה, חלקן לא. (עכשיו כבר אין ברירה. חייבים לקרוא את תכונות המקצוע הייחודיות כדי לשחק. אני לא יכול לעבור על כל המקצועות.)
כוחות: הכוחות מהם אתה יכול לבחור כאשר אתה בונה את דמותך. (עכשיו כבר אין ברירה. חייבים לקרוא את תכונות המקצוע הייחודיות כדי לשחק. אני לא יכול לעבור על כל המקצועות.)
 
2. בחירת גזע
לכל מקצוע ישנם גזעים המתאימים לו יותר או פחות.
עיקר בחירת הגזע מתבסס על תוספי התכונות שלו. לכל גזע תוסף לשתי תכונות קבועות, מלבד לבני האנוש, להם תוסף לתכונה אחת לבחירתם.
כאשר בוחרים את הגזע, מומלץ כי לפחות אחת התכונות שלו תהיה תכונה ראשית למקצועכם, או ששתי תכונותיו תהיינה משניות או ראשיות למקצועכם.
לגזע בדרך כלל שלושה מאפיינים נוספים, בהם כדאי להתחשב בבחירת המקצוע.
הגזע גם יעניק לכם תוספים קטנים (2+) לשתי מיומנויות, יקבע את השפות שאתם שולטים בהן, ואת סוג הראייה שלכם.
 
חזרה
Top