• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

המשחק Follow, יומולדת 40, מחשבות על הרגלי משחקי תפקידים מסורתיים ופרק של לא קריטי

ביום שישי ציינתי יומולדת 40 עם כמה חברות וחברים, מתוכם רק אחת משחקת משחקי תפקידים, אחד שיחק טיפה בנעוריו (ואתם מבינים לפי הגיל שזה היה מזמן) והשאר לא שיחקו מעולם (אבל חברותים שלי. חפרתי להם על הנושא המון). לכבוד ציון הדרך החלטתי שאם כבר אני מפגיש את כל האנשים האלה נשחק משחק.

איזה משחק? יש לי משחק מושלם לעניין. Follow של בן רובינס (היוצר של מיקרוסקופ) ובדיוק משחק שחזרתי לשחק בו לאחרונה בשביל הקלטות של לא קריטי.

המשחק בנוי לספר סיפור שלם של אחווה שמתמודדת עם משימה משותפת, ולוקח רק כמה שעות. המשחק מציע מגוון של משימות, שלכל אחת מהן יש דף הנחיות קטן שמיד מכניס לעניינים: מציע לדמויות תפקידים, מציע את הסיבות שהאתגר קשה לביצוע, ומבנה מתח דרמטי בין הדמויות (בעזרת מכניקה בה כל דמות ראשית של שחקן צריכה לרצות משהו מדמות השחקן שמימינו, בעוד השחקן ההוא צריך לומר מדוע הדמות שלו לא תמלא את הרצון של הדמות הראשונה).

במשחק אין מנחה, המכניקה מאוד פשוטה, אבל גם די נוקשה (אין מצב שבו "לא יודעים מה לעשות").

מה שקרה הוא שהשחקניות והשחקנים החדשים ישר נכנסו למשחק. ברגע שיצרנו את הדמויות הם התחילו לשחק אותן ולנהל שיחה בתור הדמויות, כל דמות תפסה לעצמה תפקיד בדינמיקה, וזה היה ממש כיף. שיחקנו זמן די קצר, אבל זה היה פשוט מקסים.

הדבר העיקרי: השחקניות והשחקנים לא חיכו שיפעילו אותםן. המשחק אמר להם מי הם ומה לעשות אז הם התחילו לשחק. לא הייתה את הדינמיקה, שבתור מנחה תדיר אני מכיר ממש טוב, דינמיקת "מנחה, תבדר אותנו". השחקניות יזמו דברים, וישר יצרו דברים שיערבו את כולם, שיעוררו שיחה, לקחו אחריות על הסיפור ולא חיכו שהוא יקרה.

וזה העלה לי כמה מחשבות נוגות, על האם המודל הבסיסי של משחקי תפקידים, מהסוג שהשתלשל ממו"ד, אבל ממש לא מייחד רק את מו"ד, לא מעכב משחקי תפקידים מלהיות משהו הרבה יותר נפוץ ופופולרי למשחק הרבה יותר יום יומי וזמין, משהו שאפשר לשלוף ולשחק בחברה בלי צורך במחויבות ארוכת טווח, השקעה של שעות בלימוד מכניקה, ופינוי של שעות ארוכות בתחביב כל שבוע.

זהו, אין לי אמירה ממוקדת. אני חושב שצריך עוד משחקים כמו Follow ואני ממליץ עליו ספציפית בחום.

את המשחק Follow אפשר להשיג כאן:
Follow » Lame Mage Productions

אם מעניין אתכם לשמוע את Follow בפעולה, אתם מוזמנות ומוזמנים להקשיב לפרק הראשון של המשחק שלנו בלא קריטי. ההמשכים יעלו בשבועות הקרובים, אבל זה הפרק שאנחנו מסבירים בו את המכניקה.

 
עריכה אחרונה:
זה מצחיק, כי בספריית משחקי *הלוח* שלי יושב גם משחק אחד שמבחינתי הוא משחק תפקידים לכל דבר - Aye, Dark Overlord! שאמנם בא בקופסה ויש בו קלפים וזמן המשחק שלו זה כעשרים דקות ואין דפי דמות או כלי כתיבה, אבל בעצם הוא עונה על הדרישות של מה זה בדיוק "משחק תפקידים שולחני".

שחקן אחד משחק את אדון האופל הנורא וממציא מזימה זדונית ואיומה. יתר השחקנים משחקים בתור העבדים הגובלינים הנרצעים שלו. כל "סשן" נפתח בזה שהמזימה האחרונה של אדון האופל - נכשלה, והוא מנסה להבין למה ואיך, וחשוב מכך - באשמת מי זה קרה. הגובלינים צריכים לגלגל את האשמה אחד מהשני אגב המצאת תירוצים מופרכים עד שלאחד מהם ייגמרו הרעיונות (מה שבמבוכים ודרקונים נקרא "נק"פ") והוא יוכרז האשם וייענש כלאחר יד.
 
קודם כל מזל טוב, אני לא הולך להתווכח עם תחושות, אבל לדעתי אין סיבה להיות נוגה, לכל שיטה יש את היתרונות והחסרונות שלה ונדמה לי שכבר דנו בזה לא מזמן, אז Follow (שבאמת נשמע אחלה) מוזמן to follow אחרי הקטר העוצמתי שמוביל את התחביב ושבלעדיו אולי לא היה קיים follow :)
יחד עם זאת, זה אחלה שאתה משחק עם אנשים ומכיר לאנשים משחק/ז'אנר שאתה אוהב ומאמין בו - זאת הדרך האמיתית לעשות שינוי.
אגב כדי להתאהב במשחקי תפקידים, אפילו מו"ד, אין צורך ללמוד שעות, למען הכרות אפשר לפשט דרסטית את המשחק מבלי לפגוע משמעותית בחוויה שלו.
ברגע שמתאהבים, הלימוד והשעות כבר יגיעו מתוך רצון ולא הכרח - ראיתי את זה קורה יותר מפעם אחת וזה בעיניי אחד מהרגעים הקסומים שהתחביב מספק (וסליחה על הקיטשיות) האש הזו בעיניים של מישהו שפתאום מגלה את גודל/עוצמת החוויה.
 
מזל טוב! וזה נשמע כמו דבר ממש מגניב, האמת שהייתי בטוח בהתחלה שאתה מדבר על fellowship והייתי מעט מבולבל 😅

אני חושב שיש הבדל מהותי בין משחקים חסרי מנחה כמו Follow שתיארת ומשחקי תפקידים עם מנחה. משחקים עם מנחה הם יותר רבגוניים, ויוצרים סיפורים יותר סגורים וקוהרנטיים מסיפורים משותפים שנוצרים יחד באופן שווה. או לפחות, יוצרים סיפורים כאלה בקלות רבה יותר. אני חושב שמשחקי תפקידים שיתופיים כמו Follow, או Microscope גם דומים יותר למשחקי קופסה, ובעוד שהם בהחלט יכולים להביא אנשים חדשים לתחביב- השיווק שלהם צריך להיות גם שונה ממשחק תפקידים "סטנדרטי".


זה מצחיק, כי בספריית משחקי *הלוח* שלי יושב גם משחק אחד שמבחינתי הוא משחק תפקידים לכל דבר - Aye, Dark Overlord! שאמנם בא בקופסה ויש בו קלפים וזמן המשחק שלו זה כעשרים דקות ואין דפי דמות או כלי כתיבה, אבל בעצם הוא עונה על הדרישות של מה זה בדיוק "משחק תפקידים שולחני".
יצא לי לשחק במשחק הזה פעמיים, ואני זוכר שממש לא אהבתי אותו- הוא הרגיש מעט יותר מדי כאוטי, והחוקים שלו היו מופשטים מדי.
 
שיהיה במזל טוב! משמח לשמוע שהקבוצה נהנתה, כמו גם אתה.

שיטה בראייתי היא כלי - היא מכוונת לעשות עבודה ספציפית (בצורה טובה או רעה, תלוי בכל אדם ובשיטה עצמה). אתה רצית להעביר חוויה קלילה, ממוקדת וסיפורית בעיקר ולכן לקחת את Follow. אחרים יכולים לרצות חוויה מכאנית, ארוכה ונפרסת יותר ויכולים בתורם ללכת למו״ד (או שלא; יש מלא שיטות שעושות זאת). אני לא חושב שמו״ד הפכה למעצור - באותה המידה אפשר להניח שאם השיטות הפשוטות מדי היו שולטות בשוק, נדבך משמעותי של אנשים היה משחק פעם אחת ואומר ״טוב, הבנתי את הקטע. מגניב והכל, חוויה טובה לזכור״, כמו למשל משחקי תופסת ומחבואים שמאבדים עניין בשלב מסויים.

בשורה התחתונה - אני חושב שפשוט צריך לדעת להשתמש בכלי שלך נכון :) החוויה החיובית היא מה שמושך אנשים לתחביב, בין אם מדובר במו״ד, בפלאים או בחופשיטה.
 
בואו נרד כולנו שנייה מלהסביר לי שמו"ד דווקא בסדר. אני התרשמתי שמו"ד (והרבה משחקים דומים) מייצר, במידה מסוימת, שחקנים שמצפים שהמנחה יהיה הבדרן שלהם. ואני מוצא את הדבר הזה בעייתי באופן קטגורי (בלי קשר לתת־המדיום של משחקי תפקידים שמועדף עליכם). האם לדעתכם יש בעיה כזאת?
 
בואו נרד כולנו שנייה מלהסביר לי שמו"ד דווקא בסדר. אני התרשמתי שמו"ד (והרבה משחקים דומים) מייצר, במידה מסוימת, שחקנים שמצפים שהמנחה יהיה הבדרן שלהם. ואני מוצא את הדבר הזה בעייתי באופן קטגורי (בלי קשר לתת־המדיום של משחקי תפקידים שמועדף עליכם). האם לדעתכם יש בעיה כזאת?
בהחלט. השחקנים שלי מאוד מצפים שאני אבדר אותם.
 
אני חושב שזו אחת הבעיות של מבוכים ודרקונים, בהחלט. ויש עוד הרבה. אבל, אני לא חושב שהבעיה הזו היא מה שמרחיק שחקנים ממשחקי תפקידים. למעשה, העובדה שכל האחריות על ארגון המשחק נופלת על אדם אחד דווקא מקלה על הכנסת שחקנים חדשים לדעתי- שבתורם הופכים למנחים לאחר שהם צוברים ניסיון מסוים. זה כן הופך את התחביב לתרמית פירמידה מסוימת, אבל זה מה שיש כרגע.
 
לעמן האמת אני נכנסתי לעניין אחרי משחק בן שעתיים עם בן דוד, והמצאתי +- את כל המכניקה מאפס (לא שיחקנו עם שיטה אז, ולא ידעתי שמישהו כבר עשה את כל העבודה בשבילי). כברירת מחדל, אני נהייתי המנחה של חברי, כיוון שהיה לי נסיון במשחק יותר מהם (שוב, בשעתיים...). התוצאה הייתה שעברו הרבה גלגולים על סגנון המשחק (הוא די השתנה בכל פעם שקראתי ספר פנטזיה חדש...) עד שגיליתי שיש שיטה באינטרנט (E5) והתחלתי לשחק בה, וגם לכתוב לה הרבה חומר (לא מאוזן...;)).
 
נו. מלבד נרוביאן נראה שכולם חושבים שהדבר היחיד ששווה התייחסות במה שכתבתי הוא להסביר לי שאנחנו בטוב בכל העולמות. זה פשוט לא דיון כל כך מעניין. התלות במנחה־בדרנית מגבילה, כמובן. היא דורשת המון מהמנחה ואין משחק בלעדיה.
אבל אם אני טועה והכל בסדר, אז הכל בסדר. לא צריך להיות כל כך מודאגים ממישהו שכתב משהו ארוך שבתוכו התייחסות קטנה גם לכך שלא הכל בסדר בעיניו, ושזה טיפה חבל לו.

דברים שאפשר להתייחס אליהם:

עוד משחקים שוברי פרדיגמה.
התנסויות ממשחק עם אנשים שאינם שחקני תפקידים.
ימי הולדת עם משחקי תפקידים.

אבל כנראה מריבות מו"ד יותר מעניינות.

אז בנפרד מהטוב בכל העולמות, ממליץ לכם לנסות את Follow וממליץ לכם לעשות זאת עם אנשים שאין להם ניסיון במשחקי תפקידים. אני גם ממליץ לנסות עוד משחקים כאלה, שהם יצירתיים וסיפוריים אבל לא דורשים המון זמן, שללמוד את החוקים שלהם זה עניין של דקות ונעשה תוך כדי משחק. ולבסוף – שחקו עם חברות וחברים שאינם בתחביב משחקי תפקידים קז'ואליים, כאלה שלא דורשים להתחייב לעתיד ומערבים יצירתיות וסמכות נרטיבית מהרגע הראשון יחד עם תמיכות מתאימות לכך. אתם תגלו דברים מעניינים.
 
יצא לי לשחק במשחק הזה פעמיים, ואני זוכר שממש לא אהבתי אותו- הוא הרגיש מעט יותר מדי כאוטי, והחוקים שלו היו מופשטים מדי.
עם חוקים מופשטים מדי? לדעתי הוא נוקשה בדיוק במידה כדי לשמור על דיון מוצלח. יכול להיות ששיחקתם בלי לשים לב מתי שולפים כל סוג של קלף ומתי מותר לכל גובלין לדבר, כי אלו בגדול הדברים ששומרים על המשחק מובנה יחסית.

מבחינת ההבחנה בין Follow ובין Microscope, אני חושב שמיקרוסקופ הוא פחות משחק תפקידים ויותר משחק סיפור, כי מלבד חלק מאוד מסוים במשחק שגם בו לא באמת חייבים - אין משחק דמות פר סה. מיקרוסקופ בנוי בעיקר על מכאניקה שמכתיבה את מידת השליטה של כל שחקן על הסיפור ומכניסה מעין איזונים ובלמים של השחקנים האחרים (אתה מכוון את העדשה, אבל הם עונים על השאלות) ככה שאין שחקן אחד ששולט באמת ביצירת העולם. אבל זו עדיין מכאניקה ליצירת עולם או קו כללי של סיפור.

ב-Follow (ובכמה משחקים אחרים ללא מנחה, כמו Ironsworn) יש באמת משחק של דמות, במובן שהשחקן קובע את הפעולות שלה בהתאם לרצונות "של הדמות".
 
אבל כנראה מריבות מו"ד יותר מעניינות.
לא חושב שמישהו ניסה לריב איתך על מו"ד או לנסות לדחוף אותו בכוח. נהפוך הוא - שים לב שכל הודעה נפתחת בפרגון לחוויה ובהתלהבות ממה שFollow מציעה. העלית מחשבה אודות עיכוב אפשרי שמו"ד מהווה לתחביב וענו לך עליה במחשבות אחרות. זה הכל.

מסכים איתך מאוד בכל הנוגע ליציאה מהשיטות הרגילות; יש רבות מה ללמוד משיטות אחרות (נרטיביות, מכניות וכן הלאה) שאפשר בקלות לקחת לקמפיינים בבית. דוגמה שאני אוהב להשתמש בה: להבים באפלה מתבסס על מכניקת פלאשבקים וכד'. אפשר בקלות לקחת את רעיון הפלאשבקים גם לשיטות אחרות ולקמפיינים אחרים (פגשת דב"ש? אפשר לזרוק 2-3 של פלאשבק על הפעם האחרונה שבה ניהלתם שיחה כדי להבין מה התחושות אחד כלפי השני).
 
אבל כנראה מריבות מו"ד יותר מעניינות.
לא חושב שמישהו מחפש כאן מריבות מו"ד שכל אחד ישחק מה שבא לו ובאמת מהתאור שלך - בכיף הייתי מנסה גם את Follow.
נראה לי שהגעת מלכתחילה הגעת טעון כלפי מו"ד, כי אני זוכר מדיונים קודמים שאתה מרגיש שהיא "חוסמת" כניסה של שחקנים חדשים.
אני התרשמתי שמו"ד (והרבה משחקים דומים) מייצר, במידה מסוימת, שחקנים שמצפים שהמנחה יהיה הבדרן שלהם.
אני חייב להגיב לזה, זה נכן רק עבור ילדים שמשחקים מו"ד או למו"ד בצורתה הישנה ולפני האבולוציה שלה, כיום זה כלל לא כך, אצלי בקבוצה כולם שותפים ליצירה ומדי פעם אני אפילו שואל שאלות פתוחות שלתוכן השחקנים יוצקים תוכן/רעיונות וכו'
מי שמשחק מו"ד בצורה שבה המנחה באופן בלעדי אמור לשעשע את כולם - משחק פשוט משחק אחר לגמרי לטעמי (זה נכון שיש למנחה המון אחריות והמון הכנות/יכולת אלתור וכו').
 
מזל טוב! אני בן 41, ודווקא נהנה מהגיל!

אני זוכר שבעבר קראתי לקגי מיקרוסקופ, רכשץי רת המשחק, וממש התלהבתי ממנו! מכך שלכל אחד יש השפעה אדירה על התוצאה, מהחוקים המאפשרים לכל אחד לעשות זאת, ובכלל מהיצירה המשותפת, עם חוקים מאוד פשוטים (על פניו) אך עם מספיק דקויות להפוך זאת למעניין מאוד! את Fellow טרם שיחקתי, אך אני עוקב (בקריאה בעיקר, זמן רב לא יצא לשחק) אחר הפיתוחים שלהם.

אני דווקא כן מבין חלקית מה נאמר לגבי D&D כחסם, בעיקר הנקודה של המנחה כמספק תוכן (לאו דווקא בידור). סביב הזמן שקבוצתי הקודמת התפרקה לאחר זמן רב, בשל מעמסות חיים וכדומה, הצעתי לנסות לשחק משחקים פשוטים יותר, כדוגמת מיקרוסקופ, אפילו כ One shot. אך הקבוצה (למעט שחקן אחד) סרבו. ממגוון סיבות- הן רצו לשחק דמויות לאורך זמן, הם הרגישו מוזר לעצב סיפור ופרקי זמן כאלו גדולים, ו... הרגיש להם מאוד לא טבעי שאין מנחה. אחד השחקנים אף ציין "אני לא מגיע ליצור עולם וסיפור, אני רוצה לשחק בעולם ומצבים שמישהוא אחר יצר. אני רוצה לא לדעת, לחקור ולגלות!" אפילו שהסברתי שחלק מהמשחק הוא לחקור ולגלות את היצירה החדשה, זה לא מה שדיבר אליו...

אפילו מעבר לשיטה אחרת, ועם מנחה, נרטיבית יותר, כגון Fate core, התקבל בתחילה טוב, אך לאחר מכן בהתנגדות. הסיבות המרכזיות לדעתי? ראשית כל לעבור משיטה יותר Gamist ל Narrativistic. ודבר שני- למרבית השחקנים שלי, ה challenge aesthetic (מתוך the 8 aesthetics of gaming, מאמר ופיתוחו העוסק בסיבות לשחק..אם אתם לא מכירים את זה, חפשו את זה. ל Angry DM יש אחלה הסבר) ודבר זה פחות קיים בשיטות מופשטות יותר.

וכעת שאני כותב את זה, אני חושב שזו בעצם נקודה משמעותית וחשובה, לגבי הסיבות להצלחה/ חוסר הצלחת משחקים, בנוסף ל כן/לא דומיננטיות של D&D. אסטטיקות המשחק, והמשחקים המיוצרים כדי לספק אותן, לפי אסטטיקות משחק.

אני רק משער, אך אינני בטוח שהחלוקה לכ האסטטיקות, כגורמי משיכה מרכזיים, היא שווה באוכלוסייה, בקבוצות גיל, מגדרים, ועוד... שווה לבדוק. ושוב אני רק משער, אך ייתכן והצלחת D&D נוסעת לפחות חלקית מכך שה Challenge הוא האסטטיקה המרכזית בו. אולי יש לכך יותר שחקנים, יותר דיונים, ולא פחות חשוב- מכיוון שצריך יותר תוכן "חוקים", זה מאפשר לייצר הרבה יותר ספרים, ולהיות יותר מצליח כלכלית?
אני תוהה אם משחק כמו מיקרוסקופ, עם פשטותו ומגניבותו, ימשוך אותה כמות שחקנים, ואם יהיה ניתן להוציא לו מספיק ספרי הרחבה (אני יודע שיצאו כמה, אך אינני יודע את הסיבה למה לא יותר- בגלל כמות תוכן? עניין? רצון להשאיר פשוט? או שמא שיקול כלכלי?).

מעניין לחשוב על כך/ לדון בכך...
 
אני בן 41, ודווקא נהנה מהגיל!
גם אני, לגמרי!

אני חושב שמיקרוסקופ הוא אימפריית אינדי. כלומר, יחסית למשחק של חברה קטנה (למעשה יוצר אחד) הוא סופר מוכר. צריך לומר גם שלמרות שהוא משחק שונה רדיקלית ממשחקי תפקידים אחרים, הוא "משתלב באקוסיסטמה" של משחקי תפקידים מסורתיים בצורה יותר פשוטה, כי אפשר לשחק מיקרוסקופ וליצור משהו למשחק מסורתי יותר (וזה אחלה!).

למשחקים כמו Follow, שפחות "משתלבים" – אני שואל את עצמי אם הזיהוי כמשחק תפקידים לא מגביל את הפוטנציאל שלהם להתרחב. משחקי תפקידים הוא מרחב תודעתי שנשלט בצורה כל כך דומיננטית ע"י מו"ד שלמשהו כמו Follow אין יותר מפירורים לכרסם, בעוד שאני מרגיש שהעניין בו עבור קהלים שידחו על הסף משחקי תפקידים יותר כבדים ודורשי מחויבות יכול להיות גדול.

מצד שני, ברור לי שהרבה יותר קל לשווק לפילוח קהל קיים כמו משחקי תפקידים, מאשר לנסות להמציא איזה קטגוריה חדשה של משחקי חברה/סיפור, אפילו אם הפוטנציאל שלה גדול.
 
למשחקים כמו Follow, שפחות "משתלבים" – אני שואל את עצמי אם הזיהוי כמשחק תפקידים לא מגביל את הפוטנציאל שלהם להתרחב. משחקי תפקידים הוא מרחב תודעתי שנשלט בצורה כל כך דומיננטית ע"י מו"ד שלמשהו כמו Follow אין יותר מפירורים לכרסם, בעוד שאני מרגיש שהעניין בו עבור קהלים שידחו על הסף משחקי תפקידים יותר כבדים ודורשי מחויבות יכול להיות גדול.
הו, כאן אני מסכים איתך לחלוטין.
כמו שאמרתי, אני מרגיש שמדובר במשהו דומה יותר למשחקי קופסה, באמת בדומה לAye Aye Dark Overlord שנרוביאן הזכיר (שנשמע שכששיחקתי לא שיחקנו לפי החוקים בדיוק, מה שאומר שאני צריך למצוא הזדמנות לשחק בזה כמו שצריך). משחק מוכן שבא בקופסה בהחלט יותר נגיש לאנשים עם הדעות הקדומות בנוגע למה הם משחקי תפקידים וכמה השקעה הם דורשים, דעות קדומות שבהחלט מגיעות מהפופולריות של מבוכים ודרקונים.
 
Follow נשמע ממש מעניין. האם אתה חושב שהוא יכול בנוסף גם לעבוד כמשחק של חלק ספציפי בקמפיין של שיטה אחרת(למשל לשחק בעזרתו סצינת מצור)?
דרך אגב, ספר המשחק שעליו דיברתם בתחילת הפודקאסט הוא ככל הנראה סדרת legendary kingdoms
:שהקיקסטארטר לספר השני שלה
נגמר לפני שבוע בערך. "crown and tower
 
כיום זה כלל לא כך, אצלי בקבוצה כולם שותפים ליצירה ומדי פעם אני אפילו שואל שאלות פתוחות שלתוכן השחקנים יוצקים תוכן/רעיונות וכו'
איזו מכניקה של מו"ד 5 הביאה לשינוי הזה?

(ברשותך, אניח בצד את ניתוח האישיות והרגשות שלי. נראה לי פחות לעניין)

יש רבות מה ללמוד משיטות אחרות (נרטיביות, מכניות וכן הלאה) שאפשר בקלות לקחת לקמפיינים בבית
זאת אמירה מעניינת. תראה לאיזה עומק הזיהוי הזה מגיע, שאתה מניח ש"הקמפיינים בבית" לא אמורים להיות ב"שיטות אחרות"... שיטות שאינן מו"ד לא נוצרו כדי להפוך את מו"ד 5 למשהו שהיא לא. מו"ד 5, כשיטה, היא אחלה, ועובדת יופי לסוגים מסוימים של משחק, רק שהדומיננטיות הטוטלית גורמת לאנשים להתבלבל ולחשוב שהיא אמורה לעשות הכל, וזה – תכלס, בעיקר עצוב. אני לא לומד שיטות כדי להעשיר את חוויית המו"ד 5 שלי. אם מו"ד 5 לא עושה את מה שאני רוצה, אני לא צריך להדביק עליה מכניקות משיטות אחרות, אני יכול לשחק בהן (ואני כמובן עושה את זה).
 
לא משחק מו״ד 5 ;)

שים לב שכתבתי שם באופן כללי על שיטות אחרות - לא כתבתי שאפשר ללמוד משיטות אינדי. בחרתי את מילותיי בקפידה דווקא מכיוון שאפשר לעשות את ההפך, ממש כפי שאמרת. ככלל, אני לא משחק שיטות אחרות במטרה להעצים את קמפיין הבית שלי אלא ממש כמוך, משחק לשם המשחק. זה פשוט שאפשר להעשיר את החוויה באמצעות שיטה אחרת (עוד דוגמה - להשתמש בעולם הבית המד״בי המגניב של Fading Suns למשחק Traveller. לא חייב להיות מו״ד...)
 
האם אתה חושב שהוא יכול בנוסף גם לעבוד כמשחק של חלק ספציפי בקמפיין של שיטה אחרת(למשל לשחק בעזרתו סצינת מצור)?
כן. אני חושב שזה אפשרי, אם לוקחים בחשבון שהמכניקה שלו היא די ברוטלית. המשחק נועד לספר סיפור די קצר שיכול להיות טרגי באותה מידה שהוא מרומם, וסיכויי הכישלון לא מבוטלים.

אישית, עשיתי בדיוק את זה בקמפיין הנוכחי שאני מריץ (בוואנור) שמרוכז כולו סביב המצודה "מבוא שפע", שהיא אתר של תעשייה אלכימית לייצור אבק שריפה, על הגבול שורץ המפלצות של העולם. בתחילת הקמפיין שיחקנו Follow במשחק המושבה, והקמנו את ההתיישבות הראשונית של המצודה. הקמפיין מתרחש 15 שנים אחרי ההקמה, אבל הטוויסטים שהיו שם בהתחלה והדמויות שיצרנו מלווים את הקמפיין עד היום.

בכלל, אני הולך ומאמץ לעצמי תפיסה של קמפיין שהוא סוג של סיפור מתמשך שמשתמש במגוון מכניקות, ועובר בין משחק למשחק, אפילו אם עד היום תמיד היה עוגן של משחק מסוים (יצא לי להריץ קמפיינים כאלה שהעוגן שלהם היה ואנור ופלאים).

דרך אגב, ספר המשחק שעליו דיברתם בתחילת הפודקאסט הוא ככל הנראה סדרת legendary kingdoms
:שהקיקסטארטר לספר השני שלה
נגמר לפני שבוע בערך. "crown and tower
עמית מוסר "יש מצב".
 
חזרה
Top