• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

היית רוצה לקבל מילון אנ'מירי-עברי? חדש באתר - רשימה של מילים ומונחים באנ'מירין

העדכון החדש באתר של מלסטרה כולל רשימה של עשרות מילים, מונחים וכללי דיבור/כתיבה בשפה האנ'מירית, עם הסברים מפורטים על המשמעויות השונות, ולפעמים גם הפניה למקור או למילים דומות בשפות אחרות במלסטרה.

מצאתם באחד הערכים של מלסטרה מילה/מושג שלא נכנס לכאן? יתכן שזה בכוונה, אבל יתכן מאד שפשוט שכחתי להכניס אותו. אשמח אם תסבו את ליבי לכך, ואולי המושג שנשכח יכנס באחד העדכונים הבאים.

יש לכם שאלה או תהיה לגבי שם, מקום או מונח אחר באנ'מירין, או איך משתמשים/מיישבים בין מה שכתוב בעדכון למשהו שיש בחוברת או בהרפתקאה או באתר? אשמח אם תשאלו אותי ואשתדל לספק תשובה.

הערה: אני לא טולקין, אני לא מתיימר להיות טולקין ו/או להמציא שפות כמעט שלמות שאפשר יהיה לכתוב בהן חיבורים קוהרנטיים. הכלי שמובא כאן מיועד גם עבור הקוראים/שחקנים, כדי להקל עליהם להבין פירוש של מונחים או ליצור שמות (של דמויות וגם של דברים אחרים), וגם עבורי בתור יוצר העולם, כדי שאוכל לעיין בקלות ובנוחות במושגים שכתבתי בערכים שונים, ובעיקר לנסות להימנע מסתירות כאשר אני כותב חדשים.

לינק ישיר לעדכון החדש: https://members.pundak.co.il/world/keldaria3/melestra/dicts/enmirin.html

עולם המערכה מלסטרה: עולם המערכה מלסטרה
 
עדכון מעניין.
האם שמות תואר בשפה האנ'מירית הם סיומות באופן כללי או שרק בצבעים?
מה הצורה הבסיסית של המילים בשפה, זכר או נקבה? כלומר איזה צורה היא הבסיסית ולאיזו מוסיפית סיומת כדי להפוך אותה למין השני? (אני חושב שכדאי לחשוב על זה כי זה אומר הרבה על התרבות שהשפה התפתחה בה).
באותו עניין כמה מינים דקדוקיים יש בשפה?
 
השפה האנ'מירית נוטה באופן כללי להפוך מילים, ובעיקר שמות תואר, לסיומות או תחיליות - לצד כמובן מילה עצמאית.
הצורה הבסיסית של המילים בשפה היא בדרך-כלל נייטראלית, כאשר ההפיכה לזכרי/נקבי, אם היא מתבצעת, היא באמצעות סיומת בסוף המילה.
לפי איך שאני רואה את זה, יש שני מינים דקדוקיים (זכר ונקבה) שיכולים להיות מולבשים על הבסיס הנייטראלי.

טרם החלטתי סופית בשאלה האם יש גם צורה דקדוקית למשהו לא אנושי, בנוסח It באנגלית.
 
למען האמת באנגלית יש בעצם מין דקדוקי אחד בלבד כי זה לא משפיע על שאר המשפט. יש שפות שיש בהן ממש מין שלישי סתמי כמו לטינית ואני חושב שגם גרמנית.
נקודה למחשבה זה שאם מתרחקים מהשפות שמוכרות לנו יותר יש דברים ממש מעניינים בנושא הזה של מינים דקדוקיים וזה יכול להוסיף המון טעם לתרבויות פנטזיה לדעתי (התחלתי להתעניין בנושא לאחרונה וזה ממש הגניב אותי).
יש שפות שיש בהן הרבה יותר משניים- שלושה מינים אלא הרבה קבוצות (לפעמים אפילו עשרות לדעתי) של דברים כמו צמחים, סוגים כללליים של בעלי חיים וכו. שלכל אחד מהם יש צורות והטיות משלו.
בארסא למשל בשפה של הגבישנים החלטתי שאין חלוקה לזכר ונקבה ובמקום לשישה מינים שונים שמייצגים את המעמד החברתי (שזה אחד הדברים הכי חשובים בתרבות שלהם) פלוס צורה שביעית שהיא ארכאית למדי ומשמשת בבלעדיות רק כשפונים לקיסר.

מצטער אם חפרתי קצת זה פשוט עניין שלדעתי יכול להוסיף ניואנסים לתרבויות מומצאות ודברים מעניינים שיתבטאו אחר כך במשחק התפקידים.
 
כמובן, אין ספק שזה יכול להוסיף ניואנסים. אין ספק שתרבות/גזע שבו החלוקה לזכר ונקבה לא קיימת או לא משמעותית, יפתח את השפה באופן אחר מאשר רוב/כל העמים/תרבויות שבהם יש לחלוקה הזו חשיבות.
בשפה של העוגים (עוד לא הספקתי לאסוף את המילים שלה למילון) יש המון פניות שונות שקשורות למעמד וליכולת קסם, וגם שפה עתיקה יותר שהיא שפה שרק הקיסרים העתיקים ורבי-מגים מהעידן הקדום דיברו בה.
 
עדכון מעניין. מבחינה תחבירית, האנ'מירית מזכירה לי את הדרך שבה עובדת גרמנית שידועה לשמצה בצירופי המילים שלה למיטב הבנתי הדלה אף על פי שאני מניח שאין לאנ'מירים מילים באורך מפלצתי כמו לגרמנית. למיטב זכרוני, יצא לי פעם לקרוא בלשן שתקף את הדעה לפיה יש קשר למספר המגדרים בשפה לבין מצב זכויות האישה בה.

אני מוצא את זה מעניין שמשמעות המילה אורמת'ריל זה "הברית האפורה". ברית של מה? וכמובן, העובדה שלפני האנ'מירים סגדו לאבני חן, הם סגדו לשמש ולכוכבים.
 
עריכה אחרונה:
למיטב זכרוני, יצא לי פעם לקרוא בלשן שתקף את הדעה לפיה יש קשר למספר המגדרים בשפה לבין מצב זכויות האישה בה.
העניין עד כמה שאני מבין את זה הוא שהשפה כן מושפעת מתרבות אבל בעיקר מהמצב בזמן שבו היא התחילה ודברים יכולים להישאר גם אחר כך בלי קשר לתרבות הנוכחית. ככה שלמשל אם לפני האנמיירי האנ'מירי היו תרבות יחסית פטריארכאלית אז יש סיכוי טוב שישארו סימנים לכך בשפה גם כשהאימפריה הייתה בשיא עוצמתה וזה נראה לא הגיוני שהשפה "מפלה" נשים.
 
אני מודה שהידע שלי בבלשנות חלקי והפצירו בי בזמנו ללמוד את זה בצורה מסודרת לפני שאני ניגש לבניית שפה. לתחושתי, מה שחשוב הוא צורות הכבוד וצורות הפנייה השונות ופחות המינים הדקדוקיים שנועדו יותר לסדר את העולם לקטגוריות שונות (שפה עם יותר מכמה מינים דקדוקיים היא שפה שחותרת לתיאור יותר מדויק של העולם, ולא למרבה הפלא, זו שפה של תרבויות פשוטות יותר שתלויות בתיאורים יותר מדויקים לצורך הישרדותן.). לצרפתית, אאז"נ, יש שתי פניות שכל אחת מהן מיועדת למעמד חברתי שונה לחלוטין.
 
עריכה אחרונה:
בהחלט, המשמעות המקורית של השם אורמת'ריל הוא "הברית האפורה" - רמז לשלבים מוקדמים בהתפתחות של הנסיכות דהיום, שנוסדה מתוך ברית של בתי אצולה, חלקם בעלי טענות ליחוס מתקופת קאהרת'ריל.
העניין עד כמה שאני מבין את זה הוא שהשפה כן מושפעת מתרבות אבל בעיקר מהמצב בזמן שבו היא התחילה ודברים יכולים להישאר גם אחר כך בלי קשר לתרבות הנוכחית. ככה שלמשל אם לפני האנמיירי האנ'מירי היו תרבות יחסית פטריארכאלית אז יש סיכוי טוב שישארו סימנים לכך בשפה גם כשהאימפריה הייתה בשיא עוצמתה וזה נראה לא הגיוני שהשפה "מפלה" נשים.

לא ברור עד כמה פטריארכלית, אבל האנ'מירית מכילה עדיין שרידים שהתפתחו בתקופה של ערי מדינה לוחמות ומלכים קטנים.
 
לא היתה. הדת או הדתות האנ'מיריות שהיו בתקופה שלפני באבוס כנראה נשכחו כמעט לגמרי, ואין באמת תשתית או משהו לחזור אליו.
(אם כי תמיד יתכן שמישהו ימציא/ישחזר משהו - אבל לפחות בארצות שכתבתי עד עכשיו, אין לזה סימן).
 
חזרה
Top