• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

ספוילר דעה לא פופולארית על שומרת הערים האבודות

אני מרגיש בזמן האחרון, וגם הרבה לפני הרגשתי, הייפ מאוד גדול מהסדרה הזאת, של שאנון מסנג'ר. העניין הוא כזה: אני לא אוהב אותה.
קשה לי להבין איך אנשים ממשיכים להעריץ את הסדרה הזאת, עם כל הטעויות העלילתיות המזעזעות של הסופרת. הספרים הראשונים היו בסדר, אבל מספר 5 הסדרה מדרדרת במהירות האור. כדי להסביר את עצמי, להלן ניתוח של כל הספרים בסדרה:

ספר 1: בסדר. העלילה די פשוטה ובנאלית והספר בעיקר מכיר לנו את העולם, שהוא דרך אגב, עולם מעולה. חבל שלא נתנו אותו לסופר טוב יותר (ברנדון סנדרסון לדוגמה).

ספר 2: נחמד, העלילה מתחילה להתקדם, יש עוד הכירות עם העולם, והאוייבים נשארים נסתרים, מה שמגביר את הסקרנות שלנו.

ספר 3: שיפור משמעותי, מתחילים להכיר עוד את הברבור השחור, בספר הזה גם יש מבט חדש על החברה האלפית, ואנחנו רואים שהיא לא מושלמת כמו שהוצגה לנו בספר הראשון.

ספר 4: כנראה הכי טוב בסדרה. סופי עוזבת את החברה האלפית, מכירים סוף סוף לעומק את הברבור השחור, יש קרבות, הדמויות מגיעות לאקסליום שעד עכשיו היה מקום אפל שאף אחד לא באמת הכיר. בסוף הספר קיף מצטרף לנסתרים (החלטה מעולה!)

ספר 5: הדרדרות. הספר חד משמעית לא טוב כמו 3 ו-4, אם כי עדיין סביר. שאנון מנסה לשחזר את המכה הקשה בספר שלוש כשקנריק מת והורגת את מר פורקל. זה עובד לא רע, אבל כאן התחלתי להבין למה בכל פעם כשהיא הורסת מקום חשוב זה לא מזיז לי בכלל: תמיד מגלים שהוא קיים חמש דקות לפני, ככה שלא נקשרים אליו.

ספר 6: ממשיך להדרדר. מר פורקל חוזר (אה, נכון, הוא לא חוזר, רק גילו שיש לו אח תאום שזהה לו בהכל!! נו באמת שאנון, די לחרטט אותי). העלילה לא מתקדמת הרבה, ואנחנו לא קרובים לנצח את הנסתרים יותר מבספר שלוש. השתעממתי ממש מהספר. ההחלטה הטובה היחידה בו הייתה להחזיר את אחותה הקטנה של סופי. חוץ מזה, ספר בלי שום ייחוד. בשלב הזה הספרים כבר מתחילים לחזור על עצמם, אבל עדיין ציפיתי לשיפור.

ספר 7: בשלב הזה לשאנון ממש נגמרו הרעיונות. מהספר הזה והלאה היא סתם זורקת שמות מפוצצים. היא לא מבינה שכשיש 1001 פרוייקטים סודיים הם מפסיקים להיות מעניינים. אין מספיק עלילה, הטוויסטים כבר לא מעניינים כי הם באים כי בחלק מהזמן הם באים כל חמש דקות ובחלק אנחנו נרדמים כי לא קורה כלום. חצי מהספר זה אימונים אימונים ועוד אימונים ובסוף כולם נופלים בקרב תוך חמש דקות. אלוואר, שנמחק לו הזיכרון, חוזר לצד האפל כאילו כלום לא קרה. המועצה האלפית לא לומדת מהטעויות והטובים מפסידים באותה הצורה שוב ושוב ושוב ושוב (ואז שאנון מצפה שנהיה מופתעים). אין שום תחושה של התקדמות, ובכל פעם שיש פריצת דרך שאנון דואגת להסביר כמה היא חשובה, אבל בפועל אנחנו לא מרגישים שזה באמת השפיע.

ספר 8: אין קשר בין האירועים, ושאנון ממשיכה לצעוד עלי שמות מוזרים שלא אומרים לי כלום. אנחנו לא מתקדמים בכלל לעבר הניצחון ובשלב הזה כבר הפסקתי לקוות ששאנון תסיים את הסדרה מתישהו. היא לא חותרת אל שום סוף, כאילו האמצע זה הדבר היחיד שחשוב.

ספר 8.5: בקצרה, לשאנון לא היו מספיק רעיונות לספר שלם אז היא כתבה רק חצי ספר. השריפה של המחסן בסוף הייתה אמורה להיות בעלת השפעה, אבל כפי שנגלה בספר הבא לא הייתה לה השפעה.

ספר 9: חצי ספר לא קורה כלום, אבל אז פותחים את המטמון של קנריק, הרגע שחיכינו לו כל כך הרבה זמן הגיע סוף סוף... ועדיין לא קורה כלום. לא מגלים שם שום דבר חשוב, וכל הציפיות שלנו לסוד אפל ונורא לא מתגשמות. סיפרו לנו שבמטמונים יש סודות נוראים. מה כל כך נורא בסיפור אהבה קטן ואשנובים שנשרפים? חוץ מזה גם מצאו את קיף (לא זוכר מתי, האירועים כל כך לא קשורים שאיבדתי תחושת סדר) והוא פשוט חוזר בקטע של "יופי מצאתם אותי! נגמר המחבואים!" אחינו, אתה ברחת כדי לא לפגוע בחברים שלך בטעות עם כל היכולות המוזרות שלך. מה אתה חוזר פתאום כאילו כלום לא קרה? בסוף ווספרה הנוראה שחיה אלפי שנים נהרגת בדקה אחרי שלושה ספרים שבהם לא למדנו עליה כלום (אם היו מוציאים אותה לא הייתי שם לב) וזאת שחיסלה אותה מובסת על ידי חבורה של ילדים. סך הכול חוץ מהפגישה עם טריקס, המציאה של קיף והקרב בסוף לא קורה כלום בשש מאות עמודים האלה.

יש לי עוד מלא דברים להגיד על הדמויות הריקות והחזקות מדי והנבלים שמתחלפים כל דקה ועוד אלפי דברים אחרים, אבל נראה לי שכתבתי את המגילה הארוכה ביות בתולדות הפונדק, אז אני אעצור.
 
קראתי את כל הסדרה (ואת המגילה שלך), ואני מסכים עם רוב הדברים. החל מספר 7 יש יותר מדי תוכניות שאמורות להוות טוויסיט ענק אבל פשוט לא מבינים אותן, וגם הנסתרים מחליפים מנהיגים ומנטרות יותר מהר משהממשלה נתחלפה בשנים האחרונות.
הכי מעצבן אותי העניין עם פרנטיס: בספר 6 היא הצילה אותו וכולם היו מין "זה סוף סוף קרה! זו פריצת דרך עצומה! זה ישנה את המלחמה!"
ואז אחרי זה פשוט שכחו ממנו.
 
יש לי עוד מלא דברים להגיד על הדמויות הריקות והחזקות מדי והנבלים שמתחלפים כל דקה ועוד אלפי דברים אחרים, אבל נראה לי שכתבתי את המגילה הארוכה ביות בתולדות הפונדק, אז אני אעצור.
מילה טובה לפונדק הזה - הסיבה שאנחנו לא כותבים הודעות ארוכות היא כי במשך שנים זה היה נגמר בהתנתקות של היוזר ולך תמצא עכשיו הודעה שנכתבה במשך עשרים דקות אחרונות.

אבל בהקשר הזה - יש המון ספרים גרועים, יש המון ספרים שנמשכו מעבר לזמן שהם היו צריכים להסתיים, אני יודעת שיש נטייה לראות בספרים משהו איכותי ועמוק - אבל בתכלס זה עוד מוצר צריכה והמוכר כותב כי הוא צריך להוציא ספר חדש ולהרוויח כסף ולא בגלל שיש לו יצירת אומנות חד פעמית שתשנה את העולם.

השאלה היא רק למה בחרת להמשיך לקרוא את הסדרה אם זו הדיעה שלך עליה ( קראתי את הראשון, הבנתי לאן זה הולך), בכל זאת, תשעה ספרים זה לא הולך ברגל...

הערה שנוספה בעריכה - אחת הסיבות שנכנסתי לדיון הזה היא הביקורת הזו על לדפוק את הראש בקיר. מוזמן לקרוא אותה.
 
עריכה אחרונה:
את זה גם אני שאלתי את עצמי. האמת היא שבהתחלה אהבתי את הסדרה, גם כי לא היה לי חוש ביקורתיות וגם כי הוקסמתי מעולם, שהוא דווקא צבעוני ובנוי טוב. חוץ מזה, כמו שאמרתי, הספרים הראשונים לא גרועים. גם אחרי ספר שבע, כשהבנתי שהסדרה מדרדרת מנש עדיין קיוויתי לשיפור, אבל מכיוון שאני לא רואה כזה אני באמת לא אקרא את הספרים הבאים.

שמח לראות שאני לא לבד.

הערה שנוספה בעריכה - אחת הסיבות שנכנסתי לדיון הזה היא הביקורת הזו על לדפוק את הראש בקיר. מוזמן לקרוא אותה.
אין על דורון פישלר.
 
עריכה אחרונה:
אין על דורון פישלר.
קודם כל, רק התגובה הזו מזכה אותך מבחינתי בפונדקאי החודש.

וחזרה לנושא - שמתם לב שיש דפוס קבוע בספרים?
תמיד יש איזה משהו מרושע וענקי ש"ישנה הכל!" ובספר הבא... אף אחד לא זוכר אותו.
1 - אוי לא, להבת הנצח מסכנת את כל העולם, אוי לא!
2 - אוי לא, הנסתרים ייחטפו את סילבני, אוי לא!
3 ו- 4 היו די טובים.
5 - אוי לא, קיף עוזב לנסתרים, אוי לא! (הוא חזר בסוף, אבל התעלמו ממה שקרה לחלוטין אחרי זה.)

בשלב הזה החלטתי לעשות כהרגלי - והקשבתי לדורון פישלר.
 
אין על דורון פישלר.
צריך להיות תג מיוחד בפורום למעריצי דורון פישלר :)

ולנושא עצמו, לא קראתי את הסדרה (יש לי המון בנות דודות שקוראות פנטזיה אז קיבלתי הזהרות מוקדמות על זה שאני לא יאהב אותה) אבל כמו שהראשון שהגיב כאן אמר, זה הדרדרות קלאסית של הצורך בלהוציא עוד ספר.
אני כן יציין שאם אין בכלל צורך להוציא עוד ספר זה יכול להיות גרוע לא פחות (מרטין, אני מסתכל עליך: אנחנו מחכים כבר עשרים שנה לספר שיצא בשנה הבאה, בכל שנה!), כך שזה - כמו כל דבר בחיים - ספקטרום, ואם נתקעים יותר מדי בצד אחד זה לא הולך טוב.
 
גם אני ממש התעצבנתי מהספרים האחרונים, הרבה עמודים חסרי תוכן. מה שלא ציינת זה שסופי היא דמות ראשית גרועה. עוד לא מצאתי מישהו שאוהב את הדמות הזאת, ולא הצלחתי להבין או לקנות את האהבה שיש לדמויות האחרות כלפיה (במיוחד לא של קיף) אני לא שונאת אותה אבל בהחלט היו לה רגעים מאוד מעצבנים והאישיות שלה יכולה לחרפן. הייתי שופטת לטובה שהיא רק בן אדם... אבל היא לא. אז למה לא לעשות אותה חזקה פיצוצים וגם לא מעצבנת.
 
קודם כל, רק התגובה הזו מזכה אותך מבחינתי בפונדקאי החודש.

וחזרה לנושא - שמתם לב שיש דפוס קבוע בספרים?
תמיד יש איזה משהו מרושע וענקי ש"ישנה הכל!" ובספר הבא... אף אחד לא זוכר אותו.
1 - אוי לא, להבת הנצח מסכנת את כל העולם, אוי לא!
2 - אוי לא, הנסתרים ייחטפו את סילבני, אוי לא!
3 ו- 4 היו די טובים.
5 - אוי לא, קיף עוזב לנסתרים, אוי לא! (הוא חזר בסוף, אבל התעלמו ממה שקרה לחלוטין אחרי זה.)

בשלב הזה החלטתי לעשות כהרגלי - והקשבתי לדורון פישלר.
Power scaling טיפוסי.
כל עונה/ספר/סרט, הגיבור/ים צריכים להתמודד עם stakes יותר גדולים, כדי שהעלילה תהיה יותר "גרנדיוזית".

אישית, לא מת על זה- זה הופך הרבה סדרות ל"דרגון בול"-יות. לדעתי, הרבה יותר חכם לפרוס סדרה להרפתקאות/arcs או לסיפורים שקורים לדמויות כחלק מה"מסע" שלהן (ברזרק, JoJo's Bizarre Adventure, הסדרה של Vox Machina) מאשר כל הזמן להעלות את ה stakes. אבל זה שלי.
 
אגב, דל"פ או לא דל"פ - בזמני סופרות פרסמו תחת שמות עט גבריים + דמות ראשית גברית מתוך טענה ש"בנים לא יקראו ספר עם גיבורה ראשית".
זה די נחמד לגלות שיש כאן שלושה בנים עם שמות טולקינאיים למדי שכן השקיעו בסדרה וקראו אותה :)

אני תוהה אם להוסיף המלצות מה לקרוא במקום. זרקו מילה אם כן.
 
איך שם המשתמש משנה?
אחזיר את השאלה אליך : למה בחרת אותו ?

אני מניחה שאם מישהו מסתובב עם שם משתמש מפאנדום מסויים שהוא א. מכיר את הפאנדום וב. מחבב אותו. וטולקין, בין אם הוא אבי הפנטזיה הגנרית או לא, די לא כותב נשים, רוב הספרים שלו לא עוברים בכדל, בטח לא המפורסמים שבהם.

אז וואלה, כן, שלושה בנים שבוחרים להיות מזוהים עם טולקין ועדיין קראו חלק משמעותי מהסדרה הזו זה משהו טוב שמראה שהתקדמנו לאנשהוא.
 
אחזיר את השאלה אליך : למה בחרת אותו ?

אני מניחה שאם מישהו מסתובב עם שם משתמש מפאנדום מסויים שהוא א. מכיר את הפאנדום וב. מחבב אותו. וטולקין, בין אם הוא אבי הפנטזיה הגנרית או לא, די לא כותב נשים, רוב הספרים שלו לא עוברים בכדל, בטח לא המפורסמים שבהם.

אז וואלה, כן, שלושה בנים שבוחרים להיות מזוהים עם טולקין ועדיין קראו חלק משמעותי מהסדרה הזו זה משהו טוב שמראה שהתקדמנו לאנשהוא.
צודקת.
לדעתי טולקין לא כתב על נשים גם כי הוא חי לפני כ80 שנה, והיחס לנשים (במיוחד כפרוטגוניסטיות) דאז היה שונה ממה שהוא היום, גם בעולם המערבי, וגם כי הוא היה מושפע מאפוסים היסטוריים, שבדרך כלל תיארו הרפתקאות של מלכים ולוחמים, לא מלכות ולוחמות.
 
חזרה
Top