• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

גמדים משחקים ללא מנחה

שמעתי את הפרק האחרון שיצא לגמדים על משחק ללא מנחה ("הגמדים מארחים: מי צריך מנחה בכלל), וכמעט כל פרק שווה דיון :)
ועל מה בחרתי לפתוח פוסט? על הנושא שאין לי שום מושג בו :)

מניח שיש משחקים שונים ששייכים לקבוצה הזאת, ובכל משחק ההגדרה של "ללא מנחה" היא שונה.
יש בזה שינוי פרדיגמה, ואפילו רק בגלל זה זה יכול להיות מעניין לשמוע.
יש בקבוצה הכרה עם המשחקים האלו, אז יש גם על מה לפתוח פוסט.

המשחקים האלו נקראים ללא מנחה, אבל ממה שאני מבין, גם שם לרוב יש מנחה, פשוט תפקידו שונה. במקום לסמלץ את העולם ולשלוט על הנראטיב, הוא פשוט שואל שאלות מה השחקנים שיקרה. המנחה הוא לא שליט המבוך סטייל מו"ד, אלא מנחה של נגיד "עיירה" שכל אחד מכיר.

כמה שאלות:
1. עד כמה המנעד של ההגדרה של "ללא מנחה" משתנה בקרב משחקים שמוגדרים "ללא מנחה"?
2. לאיזה שחקנים הסגנון הזה לא מתאים?
3. האם האלתור המוחלט של השחקנים יכול לגרום ל"מעין כאוס" במשחק או דברים שלא ממש מתקשרים אחד לשני?
4. איך נראה משחק כזה עם שחקנים שלא מתאימים לשיטה?
5. למרות שיש כאלו שחושבים שהנחיה היא chore (ואפילו מציעים לקבוצת שחקנים ללא מנחה להביא מנחה בתשלום), יש גם כאלו שמתחברים לצד הזה במשחק.
ברור יש גם כאלו שעושים את זה ללא רצון, ואז חבל שהם יהיו מנחים של משחקים כאלו אם אין להם רצון לזה. להם יתאים או לשחק או להנחות משחק שהוא "ללא מנחה".
המנחה הוא גם משחק במשחק, פשוט זה לא אותו משחק כמו של השחקנים שמשחקים את הדמויות, אלא הוא משחק את העולם מסביב.
ולשאלה: שמעתי שיש שחקנים שלא מתחברים לגישה הזאת של משחקים ללא מנחה, אבל לא שמעתי איך רמת העניין מנחה של משחקי תפקידים עם מנחה (במובן הקלאסי) משתנה כאשר ינחה משחקים שמוגדרים "ללא מנחה". כי התפקיד המשחקי הזה הוא שונה לגמרי.
אם בסופו של דבר יש מנחה, למה משווים רק איך המשחקים האלו נראים מצד השחקנים ולא גם מצד המנחה?

מוזמנים לשמוע את הפרק :)
 
עריכה אחרונה:
המשחקים האלו נקראים ללא מנחה, אבל ממה שאני מבין, גם שם לרוב יש מנחה, פשוט תפקידו שונה. במקום לסמלץ את העולם ולשלוט על הנראטיב, הוא פשוט שואל שאלות מה השחקנים שיקרה. המנחה הוא לא שליט המבוך סטייל מו"ד, אלא מנחה של נגיד "עיירה" שכל אחד מכיר.
יש משחקים שונים ללא מנחה עם תפקידים שונים. התפקיד שאתה מתאר דווקא לא קופץ לי לראש כתפקיד מוגדר במשחק ללא מנחה שאני מכיר, אז תוהה מה המקור לרושם.


. עד כמה המנעד של ההגדרה של "ללא מנחה" משתנה בקרב משחקים שמוגדרים "ללא מנחה"?
יש משחקים עם תפקידים מאוד שונים, אבל רובם הגדול מאוחד בכך שאין תפקיד של "אחראי הסיפור" שיש לו סמכות נרטיבית סופית. לכן, אני מניח שזה לא מנעד אלא ספקטרום. יש צבעים וסוגים שונים של משחקים ללא מנחה.

3. האם האלתור המוחלט של השחקנים יכול לגרום ל"מעין כאוס" במשחק או דברים שלא ממש מתקשרים אחד לשני?
הביטוי "אלתור מוחלט" דורש בירור. אני לא בטוח שאתה צודק בהנחה שלך לגבי מה שמתרחש במשחקים ללא מנחה (ברובם יש פרוצדורה משחקית די נוקשה וברורה).

לאחר שזה נאמר: משחק בלי סמכות נרטיבית מוחלטת עשוי להביא לסיבוכים וקשיים שונים ממשחק עם סמכות נרטיבית מוחלטת של המנחה. איזה סט של צרות עדיף זה עניין של טעם, ואיך להתמודד עם הצרות – זה ההבדל בין משחקים שונים והכלים שהם נותנים.

4. איך נראה משחק כזה עם שחקנים שלא מתאימים לשיטה?
מה קורה בכל משחק כשיש שחקנים שלמעשה לא רוצים לשחק את מה שמשחקים עכשיו? זה לא מדהים אני מניח. אני כן אספר ששיחקתי המון משחקים ללא מנחה ועוד לא קרה שהגעתי לשולחן עם מישהו שלא רצה לשחק, אז לא הייתה לי חוויה כזאת.

5. למרות שיש כאלו שחושבים שהנחיה היא chore (ואפילו מציעים לקבוצת שחקנים ללא מנחה להביא מנחה בתשלום), יש גם כאלו שמתחברים לצד הזה במשחק.
משחקים עם מנחה ומשחקים בלי מנחה לא נמצאים בשום סתירה ואין שום צורך "לבחור צד".

אם בסופו של דבר יש מנחה, למה משווים רק איך המשחקים האלו נראים מצד השחקנים ולא גם מצד המנחה?
אבל אין מנחה. אחרת זה היה משחק עם מנחה 🤷‍♂️
בהרבה משחקי מדברים על תפקיד הובלת המשחק (facilitator) שהוא תפקיד חשוב, אבל שונה מהותית ממנחה. זה התפקיד של מי שקראה את החוקים (הלא רבים, לרוב) ודואגת להסביר אותם לאחרים ולדאוג שעוברים בין השלבים במשחק.

אם רוצים לדבר על איך זה כמנחה מנוסה לשחק במשחקים ללא מנחה – על זה יש לי הרבה לומר.

ואם רוצים עוד חומר על משחקים בלי מנחה, זה חלק גדול מהתכנים שלנו בלא קריטי. ספציפית, אפשר לשמוע את הפרק הזה:

והפרק הזה:

ותוספת אחרונה: יש המון משחקי תפקידים ללא מנחה מאוד נגישים. נשמע שאתה סקרן לגבי התחום אבל לא התנסית בו. שווה לנסות. יהיו לך הרבה יותר תובנות משל עצמך לאחר מכן.
 
הסתכלתי על הערות הפרק החדש של הגמדים (עדיין לא הקשבתי לו), אבל אני רואה שהם מדברים בצורה רחבה על המגמה של שינוי בתפקיד המנחה במשחקי תפקידים נרטיביים, ומדברים על משחקים ללא מנחה רק כחלק מהם. מכאן ברור לי יותר הבלבול שלך.

הם מזכירים שם גם משחקים ללא מנחה אבל גם הרבה משחקים שבהחלט יש בהם מנחה, רק לא כזאת עם שליטה נרטיבית מוחלטת (למשל, אני רואה שם דיון על ואנור, להבים בעלטה, Trophy ועוד, כולם משחקים עם מנחה, בהם יש חוקים ברורים לחלוקת הסמכות הנרטיבית).

אגב, למי שרוצה, הנה הקישור לפרק של הגמדים (אני בהחלט עומד להאזין לו).

הגמדים מארחים: מי צריך מנחה בכלל - על כתפי גמדים
 
עריכה אחרונה:
יש משחקים שונים ללא מנחה עם תפקידים שונים. התפקיד שאתה מתאר דווקא לא קופץ לי לראש כתפקיד מוגדר במשחק ללא מנחה שאני מכיר, אז תוהה מה המקור לרושם.
קיבלתי את הרושם שבמשחקים "ללא מנחה" יש מנחה ששואל את השחקנים שאלות, כמו מה הם עושים, שיתארו מה הם רואים ודברים בסגנון.
לאחר שזה נאמר: משחק בלי סמכות נרטיבית מוחלטת עשוי להביא לסיבוכים וקשיים שונים ממשחק עם סמכות נרטיבית מוחלטת של המנחה. איזה סט של צרות עדיף זה עניין של טעם, ואיך להתמודד עם הצרות – זה ההבדל בין משחקים שונים והכלים שהם נותנים.
באיזה סיבוכים נתקלת?
אבל אין מנחה. אחרת זה היה משחק עם מנחה 🤷‍♂️
בהרבה משחקי מדברים על תפקיד הובלת המשחק (facilitator) שהוא תפקיד חשוב, אבל שונה מהותית ממנחה. זה התפקיד של מי שקראה את החוקים (הלא רבים, לרוב) ודואגת להסביר אותם לאחרים ולדאוג שעוברים בין השלבים במשחק.
בגלל זה אני שם גרשיים. לא ממש הבנתי איך אין מנחה אבל בו"ז גם יש מנחה :)
אם רוצים לדבר על איך זה כמנחה מנוסה לשחק במשחקים ללא מנחה – על זה יש לי הרבה לומר.
מהנסיון שלך, איך היה המעבר משחקן במשחקים עם מנחה למשחקים ללא מנחה?

אשמע את הפרקים שקישרת אליהם. תודה.
ותוספת אחרונה: יש המון משחקי תפקידים ללא מנחה מאוד נגישים. נשמע שאתה סקרן לגבי התחום אבל לא התנסית בו. שווה לנסות. יהיו לך הרבה יותר תובנות משל עצמך לאחר מכן.
אני סקרן באופן כללי. הבנתי שמדובר בשינוי בפרדיגמה משמעותי מאוד, אז רציתי קודם להבין במה מדובר.
 
עריכה אחרונה:
קיבלתי את הרושם שבמשחקים "ללא מנחה" יש מנחה ששואל את השחקנים שאלות, כמו מה הם עושים, שיתארו מה הם רואים ודברים בסגנון.
עוד לא שמעתי את הפרק, אז אני לא בטוח באיזה קונטקסט זה נאמר. אני לא מכיר משחק ללא מנחה שיש בו תפקיד כזה, אבל זה לא אומר שאין משחק כזה. זה לבטח לא הסטנדרט. זה נשמע לי יותר כמו חלק מתפקיד המנחה במשחקים נרטיביים.

בנוסף, בהרבה משחקים ללא מנחה שאלות בין השחקנים על העולם, הרקע והדמויות הן כלי לבניית עולם (למשל במשחקי פיירבראנדז). אבל זה לא תפקיד של שחקן מסוים במשחק.
בגלל זה אני שם גרשיים. לא ממש הבנתי איך אין מנחה אבל בו"ז גם יש מנחה :)
לא הבנתי למה אתה מניח שגם יש מנחה וגם אין. יש משחקים עם מנחה ויש בלי. יש כמה עם אופציות מונחות ואופציות לא מונחות. לא בטוח למה הכוונה.
מהנסיון שלך, איך היה המעבר משחקן במשחקים עם מנחה למשחקים ללא מנחה?
ממש משחרר וכיף. אור בעיניים. ושיפר ושינה מאוד את ההנחייה שלי. אני בעיקר אוהב את הנגישות שלהם והעובדה שמגיעים ל"בשר" העלילתי, הדרמטי והכיפי של המשחק מהר. אוהב גם את היצירה המשותפת ולהיות מופתע מטוויסטים שהמשחק והשחקנים האחרים מביאים ליצירה.

מבהיר כי שוב משתמעת מהשאלה שלך דיכוטומיה בין משחקים מונחים למשחקים לא מונחים: לא עברתי לשחק משחקים ללא מנחה. התחלתי לשחק משחקים ללא מנחה בלי להפסיק לשחק ולהנחות משחקים מונחים.
באיזה סיבוכים נתקלת?
למשל, שחקנים שחותרים עם הסיפור למקומות שונים אחד מהשני.

מה עושים עם זה תלוי גם במשחק (להרבה משחקים יש כלים מובנים במשחק כדי לאזן ואפילו לעודד חתירה לכיוונים שונים. ואני ממליץ בהקשר הזה על Kingdom), וגם ביכולת התקשורת של השחקנים. זאת בעיה שיכולה להיות כמובן גם במשחק עם מנחה, אבל שם זה לכאורה פשוט יותר כי "המנחה מחליט". (כל מנחה מנוסה תגיד שבמציאות זה לא כזה פשוט, והמנחה שפשוט תחליט מה שהיא רוצה בלי להכיל ולעבד את רצונות הקבוצה תמצא את עצמה בלי שחקנים).
 
עריכה אחרונה:
ועכשיו האזנתי לפרק. פרק מצוין ומומלץ בחום! כמו שחשדתי, הפרק מדבר על המגמה לשינוי תפקיד המנחה בתחום האינדי, ומתייחס רק בחלקו למשחקים ללא מנחה. יכול להיות שלמי שלא מכיר אף אחד מהמשחקים המדוברים קשה קצת לעקוב מתי הם מדברים על משחקים מונחים ומתי לא.
 
זה לפחות מסדר לי קצת מה זה "משחק ללא מנחה שיש בו מנחה" 🙃

זה אכן פרק טוב לגבי מגמות במשחקי אינדי.
אבל מי שלא מכיר בכלל על מה הם מדברים לא יבין איך המשחקים שהם מדברים עליהם עובדים, מה ההבדל ביניהם, או מה זה משחק עם מנחה אבל עם תפקיד מוגבל ומה זה משחק לגמרי ללא מנחה.
 
אבל מי שלא מכיר בכלל על מה הם מדברים לא יבין איך המשחקים שהם מדברים עליהם עובדים, מה ההבדל ביניהם, או מה זה משחק עם מנחה אבל עם תפקיד מוגבל ומה זה משחק לגמרי ללא מנחה.
זה טיעון שאתה צריך להפנות לגמדים, ולא לכתוב כאן. ודרך אגב - אני חושב ששמעתי בזמנו את הפרק (או פרק באותו השם שיצא די ממזמן) ואני לא ממש מסכים איתך.
 
זה טיעון שאתה צריך להפנות לגמדים, ולא לכתוב כאן.
זה פוסט בעקבות הפרק. אפשר לכתוב כאן על מה שקשור אליו - נושאים שדיברנו עליהם בפרק, או נושאים קשורים שלא דיברו עליהם בפרק
 
ואם רוצים עוד חומר על משחקים בלי מנחה, זה חלק גדול מהתכנים שלנו בלא קריטי. ספציפית, אפשר לשמוע את הפרק הזה:

והפרק הזה:
שמעתי את הפרקים, פרקים טובים. דיברו בפרקים רק על משחקים כאלו ולא ערבבו אנקדוטות וחוויות בין משחקים מסוגים שונים, אז זה לא היה מבלבל.

בפרק הראשון היו בעיקר דיבורים על המשחקים האלו, אבל הם הם הרגישו כמו חוויות מכמה משחקים ולמי שלא מכיר זה לא מסביר איך באמת המשחקים האלו עובדים. .
בפרק השני כבר היו כמה דוגמאות למשחקים כאלו עם קצת הסברים איך הם עובדים וזה לבד כבר מסדר דברים בראש.

ממה שאני מבין, לא כל המשחקים האלו הם משחקי תפקידים. חלק כן, אבל חלק לא. המשותף למשחקים ללא מנחה הוא שאלו משחקים שיוצרים בהם סיפור ביחד.
 
עריכה אחרונה:
תודה רבה!
ממה שאני מבין, לא כל המשחקים האלו הם משחקי תפקידים. חלק כן, אבל חלק לא. המשותף למשחקים ללא מנחה הוא שאלו משחקים שיוצרים בהם סיפור ביחד.
אני לא חושב שהחלוקה הזאת מועילה במציאות. אלה משחקים שנוצרו בשדה מסוים (משחקי תפקידים) ומשוחקים בתוך שדה מסוים (משחקי תפקידים) ומשפיעים חזרה על אותו שדה. להחליט שהקטגוריה "משחקי תפקידים" היא דבר חיצוני שאנחנו מניחים על עולם משחקי התפקידים ומחליטים מי בתוך הקטגוריה ומי לא לפי שיפוט שצריך לערוך לכל משחק (וכמובן, להתווכח מי בפנים ומי בחוץ) לא מועיל לשום דבר מלבד לתחביב הוויכוח.

כמובן, כל אחד חופשי להחזיק בהגדרות החביבות עליו, אבל כמו שאמרתי במקום אחר: מי שינסה לדבר על ההיסטוריה של משחקי התפקידים ב־15 השנים האחרונות ויוציא מהסיפור את מיקרוסקופ בגלל איזו הגדרה פורמליסטית שבגללה בעיניו זה לא משחק תפקידים – פשוט יספר סיפור מסולף ומוטעה.
לא יודע אם זה בדיוק שינוי פרדיגמה כמו שאורי אמר, נשמע שזה סוג כבר אחר של משחקים.
שינוי פרדיגמה תמיד מלווה בכאלה שאומרים שזה כבר משהו אחר לגמרי.

אני יכול לומר שאני לא משחק ולא חווה משחקים ללא מנחה ומשחקים עם מנחה כדברים שונים מהותית. ממליץ (אם זה מעניין אותך) להאזין למשחק המתמשך של לא קריטי "אגם הפעמון" בו אנחנו משחקים בשילוב של משחקים עם ובלי מנחה כדי לספר סיפור אחד מתמשך. אין פה שום שבירה בסגנון המשחק, ואנחנו לא היינו בתחביב אחר כששיחקנו להבים בעלטה (משחק נרטיבי מונחה) או What is here (משחק שבו בונים את הסיפור של יצור מיתולוגי ואת הגישה של הקהילה אליו).

בנוסף, מי ששוחה בתחום המשחקים הנרטיביים רואה שזה שדה אחד. יש השפעה הדדית בלתי פוסקת, התאמת רעיונות ומכניקות בין משחקים מונחים ללא מונחים. כל חלוקה שלהם לדברים שונים תהיה מלאכותית.

אגם הפעמון:

 
עריכה אחרונה:
הכוונה שנראה שיש משחקים שלא משחקים שם דמות, לכן אמרתי שנראה שיש כאלו שהם לא משחקי תפקידים. אפשר אולי להגיד שמשחקים תפקיד של תסריטאים, ואז התפקיד הוא של תסריטאי:)
בכל מקרה, מסכים שזה לא קריטי, אפשר לקרוא לזה גם סלרי, זה לא באמת משנה.


בתמונה הגדולה, איך שאני רואה את זה - ברגע שמגלים שיש עוד דברים חוץ ממו"ד (ופאת'פיינדר, למרות שזה גם בעצם כנראה מו"ד 3.5 משודרג), אז זה דבר שאפשר להשתמש בו אם לומדים איך הם בדיוק דברים. זה יכול להיות שימושי בשני וקטורים.
1.כיוון אחד, זה לדעת להתאים משחקים שונים גם לאנשים וסיטואציות שונות - עם אנשי מו"ד (או כאלו שרוצים) אפשר לשחק מו"ד ואולי גם לנסות דברים אחרים משיקים. אם נפגשים סתם עם חברים שאין להם נגיעה בזה אבל יכולים לזרום על משהו קליל ונחמד אפשר לשחק משחקי One-page RPGs קלילים ונחמדים. עם חובבי דרזדן אפשר אולי לשחק דרזדן. עם אנשים שכן מתעניינים בפנטזיה אבל לא רוצים מכניקה כמו של מו"ד אפשר לשחק משחקים קלים יותר, וכו'.
2. אפשר לקחת רעיונות ולהעביר אותם בין שיטות. זה יכול להיות חוקים מסויימים, רעיונות, סט עקרונות מסויים, אפילו טבלאות עזר מעניינות, או כל דבר שאפשר לחשוב עליו. אפשר למשל לייבא אפילו למו"ד רעיונות או גישות מכל מני משחקים אחרים.

יש לי כבר לא מעט דברים לעבור עליהם, אז אני מניח שיקח זמן לעבור על משחקים כאלו ולראות מה אנ חושב, במיוחד אם יש הרבה עמודים לעבור עליהם.

עכשיו It's your time to shine בתור מי שמייצג את הזרם הזה כאן :)
בפודקאסט זכור לי שדיברתם חוץ מהשנה השקטה גם על היער העמוק, שזה אותו עקרון עם סקין אחר.
דיברתם על Venture Forth של ערן. היה נשמע לי מעט מוזר, אבל ראיתי שכתוב שזה מושפע מ-Maze Rats וזה נראה לי לטובה (למרות שיצא לי קצת לעלעל בו ועדיין לא עברתי על זה כמו שצריך) Into The Odd ו-Knave. מצד שני, המשחקים האלו עם משחקים עם מנחה, אז צריך לבדוק למה בדיוק הכוונה שזה מושפע מהם, אבל זה בלי מנחה.
כל אלו גם קצרים, אז זה טוב.
הזכרת פה את קינגדום. זה לא קצר, אז אני מניח שאם אגיע לזה מתישהו זה כנראה יקח הרבה זמן.

על מה עוד היית ממליץ להסתכל? אני אתן לך הכוונה:
מה לא - אזרוק דברים שעולים לי בראש - משחקים פוליטיים /דרמות בבית המלוכה/דרמות באופן כללי/מתבגרים/גם follow שדיברתם עליו פחות היה נשמע לי.
מה כן - יכול להיות תימה פנטזיה/סייברפאנק/משהו שזז עם אקשן, זה גם יכול להיות כל מני רעיונות יצירתיים (כמו למשל השנה השקטה/היער העמוק)
 
עריכה אחרונה:
הזכרת פה את קינגדום. זה לא קצר, אז אני מניח שאם אגיע לזה מתישהו זה כנראה יקח הרבה זמן.
זה רק נראה כך. בפועל, חלק הארי של ספר החוקים הוא הצעות לממלכות וכדומה, החוקים הם כ40 עמודים (מודה שלא פתחתי את הספר מעולם, מדבר מהבנתי מההקלטות של לא קריטי).
 
דיברתם על Venture Forth של ערן. היה נשמע לי מעט מוזר
האמת שבדיוק קיבלתי מערן אבירם את Venture Forth במתנה ליום הולדתו (כי כזה הוא נחמד ונותן מתנות לאחרים ביומולדתו!) ואני מתכנן לקרוא אותו וגם לשחק בו. נראה לי שאח"כ אדע להשיב לך על זה.
למה בדיוק הכוונה שזה מושפע מהם
אני מניח (בלי שקראתי) שההשפעה היא מכלי המנחה של מייז ראטס. יש שם כלים ליצירה רנדומלית של הרפתקאות, מבוכים, דב"ש ואתגרים בזמן אמת. אני לגמרי יכול לראות את המכניקה הזאת מותאמת למשחק ללא מנחה (וזה אגב דוגמה מצוינת למה שאמרתי על הדרך שהשפעה עוברת בין משחקים מונחים ללא מונחים ולהפך). אקרא את המשחק ואדע בוודאות.
הזכרת פה את קינגדום. זה לא קצר, אז אני מניח שאם אגיע לזה מתישהו זה כנראה יקח הרבה זמן.
החוקים בקינגדום הם בסופו של דבר 40 עמודים די מרווחים (מעבר לזה, כפי שהאיש הצעיר אמר, יש הצעות לממלכות). מצד שני, זה משחק שיוצא מהקופסה באופן משמעותי, אז יכול לקחת זמן להבין אותו. הוא גם משחק שמאוד דוחף לפוליטי (שאמרת שפחות מעניין אותך), כי משחקים דמויות שונות עם יכולת השפעה שונה (לכל דמות יש דברים אחרים שהיא יכולה לעשות לפי התפקיד שלה בממלכה). זה אחד המשחקים האהובים עליי בעולם, ואשמח מאוד לעזור להסביר אותו.
על מה עוד היית ממליץ להסתכל? אני אתן לך הכוונה:
מה לא - אזרוק דברים שעולים לי בראש - משחקים פוליטיים /דרמות בבית המלוכה/דרמות באופן כללי/מתבגרים/גם follow שדיברתם עליו פחות היה נשמע לי.
מה כן - יכול להיות תימה פנטזיה/סייברפאנק/משהו שזז עם אקשן, זה גם יכול להיות כל מני רעיונות יצירתיים (כמו למשל השנה השקטה/היער העמוק)
אין לי כל כך רעיון למשחק ללא מנחה עם אקשן שאני ממליץ עליו. פחות התחום שיצא לי לחפש, אני חייב להודות.

לגבי פנטזיה, אני משחק כרגע קמפיין של Wagon Wheel, שהוא משחק על חבורת הרפתקנים שמנסים לשקם את הממלכה אחרי אסון גדול. המשחק עצמו לא ממש חייב להיות פנטזיה, אבל ברור שזה הקונספט הבסיסי.

זה משחק מצוין, אבל אני מרגיש שהוא לא מאוד נגיש למי שאין לו ניסיון בסוג המשחק הזה. וגם ערוך ממש לא משהו.

רוב המשחקים ללא מנחה (בהחלט לא כולם) די גמישים לגבי סטינג, וניתן להתאים אותם לסטינג שונה די בקלות.

אולי בעצם Ironsworn (שניתן להשיג בחינם). אבל אני לא בטוח שאני ממליץ עליו. הוא מגניב לאללה, אבל דורש המון מהשחקנים. ממש לא "הוצא ושחק"
 
האמת שבדיוק קיבלתי מערן אבירם את Venture Forth במתנה ליום הולדתו (כי כזה הוא נחמד ונותן מתנות לאחרים ביומולדתו!) ואני מתכנן לקרוא אותו וגם לשחק בו. נראה לי שאח"כ אדע להשיב לך על זה.
מעולה! תעלה עליו סקירה
החוקים בקינגדום הם בסופו של דבר 40 עמודים די מרווחים
ויש לפניו הרבה בתור, והוא לא עמודים בודדים.
אולי בעצם Ironsworn (שניתן להשיג בחינם). אבל אני לא בטוח שאני ממליץ עליו. הוא מגניב לאללה, אבל דורש המון מהשחקנים. ממש לא "הוצא ושחק"
הורדתי אותו לפני כמה ימים בדיגיטלי. הבנתי שהוא נחשב אחד המומלצים למשחקי סולו.
מעניין שאתה ממליץ עליו כ-GMless, למרות שאם הוא סולו אז הוא צריך לתמוך במשחק ללא מנחה, אבל לא בהכרח שכל משחק סולו היה אופטימלי עבור כמה שחקנים.
כן, שמעתי שיש לו עקומת למידה מסויימת.
מה אהבת בו?
 
תעלה עליו סקירה
אנחנו לעתים רחוקות מאוד עושים סקירה על משחק. אני חושב שממש חופן בודד של פעמים... הסגנון שלנו הוא לשחק במשחק ואז לשלב את הניסיון בשיח הכללי שלנו על משחקי תפקידים. אבל נראה לי מאוד סביר שנקליט משחק של Venture Forth בשלב כלשהו (יש לנו מלא משחקים בקנה, אז נראה מתי זה יהיה בדיוק).
יש לפניו הרבה בתור, והוא לא עמודים בודדים.
קינגדום הוא בהחלט משחק שדורש השקעה. בעיניי שווה. כשתרצה – אשמח לחפור עליו.
הבנתי שהוא נחשב אחד המומלצים למשחקי סולו.
לפחות לסוג מסוים של משחקי סולו Ironsworn (אנחנו תרגמנו את שמו ל"שבועת הברזל") מאוד מתאים, אבל הוא לא פשוט והוא שונה קונספטואלית מרוב משחקי הסולו ומהמשחקים ללא מנחה האחרים. הוא בהחלט שווה קריאה, אבל בעיניי הוא אחד היותר מסובכים.

מעניין שאתה ממליץ עליו כ-GMless, למרות שאם הוא סולו אז הוא צריך לתמוך במשחק ללא מנחה, אבל לא בהכרח שכל משחק סולו היה אופטימלי עבור כמה שחקנים.
אני שיחקתי בו משחק קואופ של כמה סשנים. היינו ארבעה שחקנים בלי מנחה. היה נחמד ומעניין אבל זה דורש תקשורת מאוד טובה והרבה פרואקטיביות (הפרוצדורות פחות מהודקות מבמשחקי אחרים ללא מנחה, וקורה לפעמים שצריך שמישהו ייקח את המושכות וידחוף לאנשהו בצורה משמעותית. זה לא דיל ברייקר, אבל יכול לאתגר).
בהחלט ייתכן שלמשחק סולו הוא עובד יותר טוב, ויש סיכוי שבקואופ של שניים גם יהיה קל יותר איתו.


את הכלים ליצירת תוכן מקורי מפתיע. יצא לי פשוט לגנוב את הטבלאות שלו ולהשתמש בהן בהמון משחקים אחרים (כמנחה דווקא. שוב מתחבר למה שאמרתי).
 
לפחות לסוג מסוים של משחקי סולו Ironsworn (אנחנו תרגמנו את שמו ל"שבועת הברזל") מאוד מתאים, אבל הוא לא פשוט והוא שונה קונספטואלית מרוב משחקי הסולו ומהמשחקים ללא מנחה האחרים. הוא בהחלט שווה קריאה, אבל בעיניי הוא אחד היותר מסובכים.
שינוי קונספט זה דבר טוב. זה אומר שאם קוראטם אותו אז אפשר ללמוד משהו אחר מ-10 אחרים. זה לא בהכרח אומר שזה יתאים לכולם, אבל אפשר לקחת ממנו משהו.
מסובך זה לא נורא. לפחות למי שבאמת רוצה ללמוד. הבעיה רק עם משחקים מסובכים היא אם אתה רוצה לשחק עם אנשים שאין להם מספיק סבלנות להשקיע בללמוד משחק.


אני שיחקתי בו משחק קואופ של כמה סשנים. היינו ארבעה שחקנים בלי מנחה. היה נחמד ומעניין אבל זה דורש תקשורת מאוד טובה והרבה פרואקטיביות (הפרוצדורות פחות מהודקות מבמשחקי אחרים ללא מנחה, וקורה לפעמים שצריך שמישהו ייקח את המושכות וידחוף לאנשהו בצורה משמעותית. זה לא דיל ברייקר, אבל יכול לאתגר).
בהחלט ייתכן שלמשחק סולו הוא עובד יותר טוב, ויש סיכוי שבקואופ של שניים גם יהיה קל יותר איתו.
אם הייתי מנסה אותו אז כנראה שזה היה קודם כסולו. אם הוא מוגדר כמשחק סולו אז למה לא. זה גם הרבה יותר קל, לא צריך למצוא שחקנים שירצו לשחק אותו.

את הכלים ליצירת תוכן מקורי מפתיע. יצא לי פשוט לגנוב את הטבלאות שלו ולהשתמש בהן בהמון משחקים אחרים (כמנחה דווקא. שוב מתחבר למה שאמרתי).
גם מבלי להכיר הרבה משחקים, אני חושב שאפשר לעשות הרבה החלפת רעיונות בין משחקים שונים, זה גם מה שכתבתי למעלה.
זה לא כל כך נראה לי סביר לשחק משחק אחד ולא לפספס רעיונות שנמצאים במקומות אחרים.
גם מקיירן, שיש לי לא מעט סייגים ממנו, עלו לי כמה רעיונות שאפשר לייבא למו"ד. גם מנייב.
כמו למשל לקחת משם כל מני מאפייני דמות או מיסהאפס ולהדביק לדמויות במו"ד (כבר ביצירה), ולבנות סביב זה דברים להמשך. או חפצי קסם שאפשר להשתמש בהם למשל רק באור ירח או כיוונים אחרים שעשו בקיירן עם הספר לחשים ולפתח את הרעיון הזה עוד.
עדיין לא עברתי כמו שצריך על MAze Rats, אבל נראה לי שגם משם אפשר לקחת דברים.
 
שינוי קונספט זה דבר טוב. זה אומר שאם קוראטם אותו אז אפשר ללמוד משהו אחר מ-10 אחרים.
בהחלט ממליץ לקרוא וגם לנסות. פשוט דע שזה משחק יוצא דופן.
אם הוא מוגדר כמשחק סולו אז למה לא.
הוא מוגדר כמשחק סולו וקואופ ויש בו גם אופציה להיות מונחה בעיקרון, למרות שהכלים למנחה די חסרים בעיניי. נסה אותו בסולו, בהחלט!
 
חזרה
Top