• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 גזעים לא מתורבתים: מי אמר שהם כאלה?

בדרך כלל כשאנחנו מסתכלים על חברה מסויימת כלא-תרבותית או פשוט ברברית, אז אפשר לומר שיש לה כמה מאפיינים שקשה למצוא את כולם בבת אחת בחברות היסטוריות, אבל כן אפשר למצוא אותם בחברות פנטסטיות שונות, למשל:

1) היעדר יצרנות: ברברים לא מייצרים יותר מידי דברים. הם גם לא מגדלים צמחים ולפעמים אפילו לא חיות משק. את המשאבים שלהם הם משיגים מציד, ליקוט וביזה.

2) היעדר תשתית כלכלית: לברברים אין כסף משלהם והם לא עוסקים יותר מידי במסחר - הם מעדיפים לשדוד או לגבות דמי חסות.

3) היעדר תשתית חברתית מורכבת: לברברים אין ערים, השבטים שלהם הם משפחות מורכבות גדולות, אין להם פוליטיקה מסודרת והחזק צודק.

4) היעדר אינטראקציות חיצוניות חיוביות: הברברים לא מנהלים יחסים שלווים עם שכניהם שיכולים להיות ארצות תרבות או ברברים אחרים - הם הורגים ומשעבדים אותם, שודדים אותם או מותקפים על ידיהם.

5) היעדר אוריינות: הברברים לא יודעים בדרך כלל קרוא וכתוב וגם כשהם יודעים הם לא יוצרים שום דבר כתוב משמעותי.

בעולם פנטזיה טיפוסי, עוגים הם הרבה יותר ברבריים מאורקים שבתורם הרבה יותר ברבריים מהובגובלינים, אבל זה לא אומר בהכרח שגזעים שלמים הם ברבריים או לא. בצד שבטי הבוזזים האורקים, יכולה להיות גם ממלכה אורקית עם ערים, מטבע, מערכת פוליטית מורכבת ומסחר ויחסי חוץ. או למשל ההובגובלינים, הדובלינים והגובלינים הם בני אותו גזע (אפילו השם שלהם מרמז על כך) אבל ההובגובלינים הם העם הגובליני המתורבת והמאורגן יותר בעוד שדובלינים וגובלינים הם בני שבטים פראיים.

במו"ד הרשמית היו בעבר כמה וכמה גרסאות מתקדמות ותרבותיות למדי של גזעי דמויי האדם השגרתיים. למשל הSCRO - אורקי חלל מספלג'אמר שהשם שלהם הוא בעצם אורקים רק הפוך ויש להם חברה צבאית מורכבת ואובססיה לאומית לנצח את האלפים שהביסו אותם בעבר (הם אפילו מדברים באלפית כדי להזכיר לעצמם את זה).

טיפול מעניין במיוחד בנושא גזעי מו"ד כבני-תרבות היה גם באל-קאדים, עולם של מוד"מ2 עם עיצוב של "אלף לילה ולילה" ומזרח תיכון. שם, בארצות הגורל, כל מי שקיבל עליו את תורתה של נותנת החוק נחשב לנאור, בן תרבות וחלק שווה מהחברה - גם אם הוא אורק, עוג, קובולד וכיו"ב. הגזעים היו גזעי מו"ד השונים, אבל התרבות הייתה אחת - גרסא מרוככת ומשחקית של האסלאם והתרבות הערבית.

אגב, זה ש"כבר עשו את גזעי המפלצות כגזעי שחקן" לא אומר שאתה לא יכול לעשות את זה בעצמך. יכול להיות כמובן נחמד ומעניין להכיר גם את כל מה שכבר נכתב בנושא מסויים, אבל לפעמים כיף להמציא לעצמך את הגלגל מחדש.
 
לגבי היכולות של הגזעים - זה כולל גם יכולות תת גזע, ואשנה את התוספים מלהתקפה לתוסף לנזק. לגבי ערכי תכונה - ככה אני רואה את הגזעים האלו, אם אחרים רואים את זה אחרת הם יכולים לשנות. לגבי הקובולדים - אם הם לא אנשי דרקון אז מה הם? לדעתע גם בם וגם דמי דרקון נכנסים בהגדרה אנשי הדרקון.
 
קובולדים הם לא אנשים בשום צורה. גם לא דמי דרקון. אבל אם אחד מהגזעים הוא איש דרקון, זה דם הדרקון - הם יודעים לנשוף. הקובולדים הם... כלום. אנשים מקושקשים קטנים. אין להם שום יכולת שדומה ליכולות של דרקון. או לפחות, לא אמורה להיות להם.
 
במהדורות ישנות יותר, קובולדים הם יצורי כלב דמויי אנוש, במהדורות מאוחרות יותר הם הפכו ליותר דרקוניים- ונוטים לסגוד לדרקונים כאלים ומשמשים כעבדים שלהם. הם בהחלט יחסית דרקוניים.

בנוגע לדיון על גזעים מרושעים- הבעיה מגיעה כשזה בסדר לטבוח באורקים או וואטאבר כי הם מרושעים, וה"רשע" שלהם מתבטא בכך שהם "ברברים". החברה המערבית אוהבת להסתכל על תרבויות פחות מתקדמות ממנה (לפי ההגדרה שלה) ולהגדיר אותן כברברים וכרעים, וזו בעיה שמתבטאת גם במבוכים ודרקונים ובשאר עולמות פנטזיה.
להגיד "הביולוגיה שלהם גורמת להם לנטות לנטייה מסוימת" או "להיות יותר צמאי דם" זה לאו דווקא בעייתי, אבל ההקבלה של מה שאומרים על אורקים ומה שאמרו (ועדיין אומרים) במשך שנים על קבוצות מיעוט שונות היא אמיתית ובעייתית.

עכשיו, שימו לב שאני אומר "בעייתי" ולא "רע", כי להגיד דברים כאלה זה לא אינהרנטית דבר רע. הבעיה מגיעה כשמסתכלים על הקונטקסט הנרחב יותר. זה כן רע להגיד "כל האורקים חיים בחברה שבטית ברברית ולכן הם נוטים לרוע" או "כל הננסים נוטים לפקפק בסמכות ונוטים לתוהו" מכמה סיבות.
הראשונה היא שההרפתקן הוא בין כה וכה יוצא דופן מבני הגזע שלו, ולהכניס את זה לנתוני הגזע זה טיפשי.
השנייה היא שלהגיד "לבני אדם יש המון ממלכות, ואז לגמדים יש את ממלכת הגמדים ולאלפים יש את ממלכת האלפים" זה מטופש ומרדד את העולם. וגם באותה ממלכה לא כל התושבים יחיו באותה החברה וייטו לאותן פעולות. אפשר לראות את זה בולט בפוליטיקה ובחלוקה למחנות, אבל לא רק. יש אנשים שהם שכנים ויש להם תפיסות עולם שונות לחלוטין, למה זה לא יכול להיות ככה עם אורקים?

לגבי היכולות של הגזעים - זה כולל גם יכולות תת גזע, ואשנה את התוספים מלהתקפה לתוסף לנזק. לגבי ערכי תכונה - ככה אני רואה את הגזעים האלו, אם אחרים רואים את זה אחרת הם יכולים לשנות.
ברור לי שניסית לאזן את הגזעים לפי גזעים שמקבלים גם יכולות מתתי הגזע שלהם, עדיין, הגזעים שלך מקבלים הרבה יותר מדי יכולות. תנסה להשוות לגזעים ללא תתי-גזע ותראה.
בנוגע לערכי התכונה- ברור לי שזה איך שאתה רואה אותם, אני שואל למה אתה רואה אותם ככה. זו לא ביקורת, רק שאלה כנה.
 
קובולדים הם סוג של שדונים מהמיתולוגיה הגרמנית שקיימים הרבה לפני מו"ד (כמו רוב הגזעים והמפלצות)
עכשיו, במו"ד, הם כבר לא מאיזו ממלכת פיות, וכן סוגדים לדרקונים ודומים להם באיזו צורה.

והנה יצירה מאוד מפורסמת שנכתבה בהשראת הקובולדים כמה עשרות שנים לפני שגארי גייגקס נולד, אפשר להבין ממנה קצת על האופי שלהם פעם

עריכה: קראתי עליהם עכשיו טיפה ומסתבר שקובלט קרוי של שם הקובולדים, כי בעבר כורים חשבו שהקובולדים מזהמים להם את המכרות עם הקובלט.
 
חזרה
Top