• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 תגובות ביוולף: מבוכים ודרקונים עם דמות-שחקן אחת

"ביוולף: עידן הגבורה" הוא ספר הרחבה צד-ג' עבור המהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים.

הספר מציג עולם מערכה שהוא גרסה אגדתית, מופלאה ומסוכנת של צפון אירופה, וכן חוקים מותאמים למשחק דואט – כאשר השה"מ מריץ או מריצה הרפתקאות עבור דמות שחקן אחת.

המשך קריאה: ביוולף: מבוכים ודרקונים עם דמות-שחקן אחת
 
כן, הוא מאייר מצוין - גם של דמויות, גם נופים, גם מפלצות וגם מפת קרב. לא כל האיורים בספר שלו, אבל רובם כן.
את האלים לדוגמה אייר Jan Pospisil, וחלק מהמפלצות של Scott Purdy, שאגב המפלצות שלו הן לדעתי הכי מוצלחות בספר - שד הלילה ודרקון האש.

אם אני מבין נכון, ג'ייקוב רוג'רס עשה את עיקר העבודה על כתיבת המכאניקה. הוא וג'ון ומדברים על תוכן הספר וקצת על העבודה עליו בסדרת סרטונים שהתחילה להתפרסם בערוץ היו-טיוב החדש שלהם:

הגבתי כבר על הקריאה הפומבית שלך של הספר,
לטובת מי שלא מכיר והסקירה הקצרה והמקיפה עשתה לו חשק לעוד - יש באמת את מהדורה 5 - רשמי קריאה: "בייוולף: עידן הגבורה"
 
כהערת אגב, כי לדעתי שווה לכתוב על זה משהו אבל זה לא מצדיק נושא חדש - אתמול נשלחה לתומכי קמפיין מימון הרפתקה חדשה (Horror at Herrogate) שאמורה להפוך זמינה לרכישה לכולם בשבועיים הקרובים.
כצפוי, ההרפתקה מתאימה לדרגה 3-4 (אז אפשר לשחק אותה אחרי ששיחקת כבר את ההרפתקה החינמית ואז את ההרפתקה מהספר); יש מפלצת חדשה שלא מופיעה בספר (סוג חדש של אל-מת) וההרפתקה כוללת גם חקירה של תעלומת רצח כדי לגלות איך האל-מת נרצח, למה ומכך להסיק את החולשות הסודיות שלו. פחות מהצפוי - להרפתקה החדשה יש היקף קצת יותר גדול. המפלצת מאיימת רק על כפר אחד, אבל חקירת הרצח מובילה את הגיבור לאתגרים נוספים במספר אתרים אחרים, מרוחקים עד כדי יומיים מסע.
בסך הכל דברים שעוזרים קצת למנחים מתחילים בפיתוח מערכה ממש.
 
עריכה אחרונה:
מוקפץ כי היום פורסמה הרפתקה נוספת (The Witches and the Wyrm). הפעם היא מיועדת לדרגה 4. יש פסקת נתונים חדשה של בן אנוש (מלך שודדים) ופסקאות נתונים של שלוש(!) מפלצות חדשות שלא ארחיב לגביהן כי ספוילרים להרפתקה. יש גם חוק אופציונלי של מרדף, שבו מנסים לצבור נקודות lead ביחס ליריב.

ההרפתקה די מגניבה, אבל לטעמי ההתרחשויות קצת מוקדמות לגיבור בדרגה 4. בקצרה, המכשפות מהכותרת הן שלוש הגורלות בכבדן ובעצמן, והן זימנו את הגיבור לאי שלהן כדי שיחסל מפלצת שהן לא רשאיות להתמודד איתה. קונספט מצוין לדרגה 17, קונספט קצת מוגזם לדרגה 4. ההרפתקה תהיה מוצלחת יותר לדעתי אם משאירים את האירועים אבל מחליפים את כל היצורים ביצורים חזקים יותר ודוחפים אותה לדרגות גבוהות. מפלצת בדרוג אתגר 4 זה קצת underwhelming בשביל משימה מהגורלות עצמן. שימו שם משהו בדרוג אתגר 17...
מצד שני, לפני שהן שולחות את דמות השחקן להביס את המפלצת, הגורלות מטילות עליה שלוש מיני-משימות שאפשר לקחת כמעט as-is ולשלב במסגרת הרפתקאות אחרות. המשימות של המכשפה הילדה ושל המכשפה הזקנה יכולות לעבוד גם כמשימות שנתן מלך כלשהו ולא התערבות אלוהית, והמשימה של המכשפה האם יכולה לעבוד לגמרי לבד כמקום שהגיבור מגיע אליו ושומע על בעיות בלי שאף מכשפה תשלח אותו לשם.
כאשר אריץ מערכה, נראה לי שזה מה שאעשה עם ההרפתקה - אפרק ממנה סיטואציות ואשלב בהרפתקה אחרת.
 
ההרפתקה השלישית - "שבע אבנים" (Seven Stones) - מתאימה גם היא לדרגות 4-5. בניגוד להרפתקה הקודמת, הפעם ההתרחשויות לא נראות מוגזמות בשביל הדרגה הזו.
ההרפתקה היא די סטרייט-פורוורד: נחש ים ענקי מטיל את חיתתו על חצי-אי שתושביו מתפרנסים מדיג ומציד לוויתנים. אם מקריבים למפלצת 7 נערות צעירות (שנבחרו באקראי באמצעות הגרלה עם שבע אבנים...), היא עוזבת והולכת לישון למשך עשור בערך. הפעם, אחת מהנערות הצליחה להימלט ולהזעיק את דמות השחקן.
מבחינת הקרב הסופי, אין חולשה מיוחדת מגניבה - המפלצת לא חסינה לנזק, אבל היא נמצאת בים ויכולה לפגוע בתושבי הכפרים ממרחק. הטריק הוא להביא אותה לעמדת נחיתות או להשיג חסינות ליכולות המיוחדות שלה. כל החלקים של ההרפתקה עד לקרב הסופי נועדו לתת רמזים לארבע דרכים שונות איך להפוך את הקרב הסופי לקל יותר.
האיורים מצוינים, והאיורים של הדב"שים גדולים ומפורטים יותר מאשר בהרפתקאות הקודמות. חלקם יכולים להצטרף לדמות השחקן כמלווים, לתמיד או באופן זמני עד להבסת המפלצת.
 
יש הרפתקה רביעית - "הנעדרים" (The Elfshot).
גם היא מיועדת לדרגות 4-5, אבל מאוד קל להתאים אותה לדרגות אחרות, מסיבה פשוט - הפעם הפוקוס הוא לא על לחימה. יש בהרפתקה שני קרבות אופציונליים לחלוטין ואין מפלצת שחובה להביס.

הסיפור כאן הוא שתושבי עיירה שלמה נעלמו מעל פני האדמה ואומרים שהם נחטפו על ידי האלפים מהיער. החצי הראשון של ההרפתקה הוא חקירה להבין מדוע האלפים חטפו את התושבים, לאן, ואיך אפשר לשכנע אותם לשחרר את הנעדרים או לחלופין להביס אותם. החצי השני של ההרפתקה הוא סדרה של אתגרי מיומנות והתקלויות חברתיות על הגבול שבין חלום ומציאות, במטרה לפייס את האלפים או לכפור בנחרצות בטענותיהם. יש גם תעלומה די מוצלחת מתחת לפני השטח, אבל לא חייבים לפתור אותה בשביל לשחרר את הנעדרים.
האלפים בהרפתקה מבוצעים ממש מצוין, וספציפית - הם לא מתגלים לגיבור בצורות אנושיות אלא כמעין פסלים עתיקים ובלויים, כאשר צורת הפסל מעידה על אופי האלף שמפעיל אותו.

החסרון העיקרי הוא - כאמור, אין קרב רציני בהרפתקה. וזו הרפתקה על קוטלי מפלצות. אז יש שחקנים שעלולים להתאכזב. מעבר לזה, ההרפתקה דוחפת מאוד לפתרון מסוים מול האלפים. יש כמה גישות לפתרון אבל רק אחת היא דרך ממש בטוחה להציל את התושבים, והיתר אפשריות אבל קשות בהרבה וסביר שיסתיימו עם כמה תושבים הרוגים.
גם מבחינת תוכן חדש, למרות שהאומנות החדשה פה מהממת, אין נתונים חדשים של יצורים כמו שהיה בהרפתקאות הקודמות.
בינתיים, הכי חלשה מההרפתקאות של ביוולף.
 
זו נשמעת החלטה מעניינת, לנסות למתוח את השיטה לכיוונים אחרים.
אבל עם הרבה פוטנציאל לאכזבה - כי השיטה עם שטיק מוגדר, וזה שבירה די חזקה של השטיק. זה כמו לשחק במשחק של מסע בין-כוכבים שהסשן הופך לקרב טקטי בלי שום דיפלומטיה או חקירה. זה לרוב לא עובד.
 
ספר המערכה של ביוולף הוא בעצמו מתיחה של השיטה לכיוונים אחרים, והוא בא מהיוצרים של "הרפתקאות בארץ התיכונה" שגם הוא מתח את השיטה לכל מני מקומות מעניינים.
אני חושב שההרפתקה לגמרי נופלת במסגרת התחומים שספר המערכה מכסה (יש בו חוקים טובים להתקלויות חברתיות כולל "פסקת נתונים חברתית" של יצורים, ועיקר האתגרים בהרפתקה הזו הם התקלויות חברתיות) - אבל הבעיה שאין ממש גיוון. החצי השני של ההרפתקה הוא שורה של התקלויות חברתיות אחת אחרי השניה (ואת חלקן הדמות יכולה לנסות יותר מפעם אחת). זה קצת כמו לעשות הרפתקה שהחצי האחרון שלה הוא סדרה של 4 התקלויות קרביות נגד יריב מעופף שתוקף בטווח, והגיבור יורה בו בחזרה בטווח - פשוט סדרה של אותם גלגולים שוב ושוב בלי טקטיקה ובלי תמיכה של המלווים.
ההתקלויות מתוארות ממש טוב, ויש שחקנים שיכנסו אליהן היטב, אבל בכל ההרפתקאות האחרות הרגשתי ששומרים על עניין לטובת חובבי הקרבות ובהרפתקה הזו הקרבות מופיעים אולי רק בחצי הראשון של ההרפתקה (אפילו למשל בהרפתקה Horror at Herrogate שהעיקר שלה זו פשוט חקירת רצח, שילבו פה ושם קרבות קטנים בדרך בין מוקדי החקירה).
 
הרפתקה חמישית! "אזניים לכותל" (Ear of Stone) - עדיין לא זמינה לרכישה למי שלא תמך בקמפיין, אבל תופיע בימים הקרובים ב-DrivethruRPG.

מבחינת הדרגות התקדמנו - הפעם זו הרפתקה לדרגה 5-6.

הפרמיס הוא שאי דייגים נתון במצור - מפלצת אבן ענקית מונעת כניסה או יציאה מהאי. היא מטביעה ספינות, תוקפת אנשים שנכנסים אל המים וגם הורגת מסיבה לא-ידועה את כל הכרישים באזור, ומשליכה את גופותיהם אל החוף.

מבחינת קרבות, יש רק מפלצת אחת. אין קרבות צד "מתוכננים", אבל
א. הגיבור הולך להילחם במפלצת לפחות פעמיים -כבר בפתיחת ההרפתקה עם ההפלגה אל האי, וכמובן בסיום ההרפתקה, ואולי גם באמצע אם הגיבור מנסה ליצור הסחה כדי לגלות מאיפה באה המפלצת, או כדי לאפשר לאנשים אחרים לברוח מהאי.
ב. בגלל המצור נתקעו על האי כל מני טיפוסים מפוקפקים. כולם יכולים לעזור לדמות השחקן כי המפלצת מפריעה גם להם, אבל אם הדמות מוציאה את הכביסה המלוכלכת ומתחילה להתעמת איתם, זה יכול להדרדר לקרב מול בריונים למיניהם.

יש אופציה (שההרפתקה מאוד דוחפת אליה) להרגיע את המפלצת במקום להרוג אותה - אבל עדיין יהיה צורך לשרוד כמה התקלויות נגדה בשעה שהיא תנסה למחוץ את הגיבור, את המלווים שלו, את הספינה שלו, ואולי גם כמה אנשים אחרים בדרך.
פסקת הנתונים מקורית (לא יצור מספר עולם המערכה) והיא נראית ממש ממש אחלה. יש גם כמה מלווים מעניינים שחלקם מצטרפים רק זמנית עד לסיום ההרפתקה, ואחרים יכולים להישאר עם הגיבור בסיום ההרפתקה.

עריכה: הנה ההרפתקה לרכישה.
 
עריכה אחרונה:
והרפתקה שישית ואחרונה שהובטחה לתומכים, יצאה אתמול בערב: התולע המשולש

ההרפתקה הזו נכתבה על ידי גארת הנרהן-ריידר, כותב עם רקורד מרשים במגה-מערכות של מגוון שיטות (בין השאר "עיני גנב האבן" של העידן ה-13, "תיק דרקולה" של סוכני הלילה השחור ו"החשכת יעראופל" של הטבעת האחת). האומנות הפעם היא בעיקר של סקוט פראדי, שאיורי הדב"ש שלו מפורטים יחסית. את המפלצת והנופים אייר ג'ון הודגסון.

גם ההרפתקה הזו מיועדת לדרגות 5-6.

נתחיל בדבר הכי חשוב: מדובר בהרפתקה ממוקדת אירוע (יש חלוקה לימים ופירוט קורה בכל יום ובכל לילה) ובחירת הנבל מודולרית – ההרפתקה מציעה שלושה נבלים אפשריים שונים לעמוד מאחורי הופעת המפלצת, ואירועים מסוימים בהרפתקה משתנים בהתאם לנבל שנבחר. יש גם אפשרות להשתמש בנבלים אחרים, עם שינוי קל יחסית. לכל נבל יש גם קרס עלילה קטן שהופך אותו לנבל חוזר בעתיד, במקרה שיצליח להימלט מבלי להיתפס.

המפלצת מחרידה, במובן שהיא מכוערת מאוד ומפלצתית מאוד. בנתונים שלה יש טוויסט מעניין שלא אחשוף כאן, אבל יהפוך להפתעה מרושעת בפעם הראשונה שנלחמים בה. בהתאם לכותרת ההרפתקה, צפו להילחם בתולע המשולש יותר מפעם אחת.

מבחינת נתונים, אין כאן שימוש במפלצות מספר העולם – רק נתונים חדשים. יש את התולע המשולש, נתונים של נבל סודי אופציונלי, וגם נתונים של הד רפאים חביב שיש לו חולשה לגיבורים שמאמינים בדת הספר.

הדב"שים ממש אחלה, ורובם המוחץ אנשים נוראיים ואינטרסנטיים, ככה שאולי השחקן שלכם יבחר לצדד בנבל (גם אם לא בשיטות שלו). יש גם כמה דב"שים על-טבעיים שזה תמיד נחמד.

מבחינת הנבלים, אחד מהם מאוד מאכזב והתוכנית שלו די מופרכת, והנבל השני מחשיד מדי. נראה לי שהנבל השלישי עובד הכי טוב, או שעדיף בכלל להטיל את האשמה על אחת הדמויות האחרות בהרפתקה. לא צריך להמציא מועמד – יש כמה אנשים מתאימים.
 
חזרה
Top