• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

באיזה תקופה במאה ה-20 הייתם מעדיפים להריץ משחק מודרני?

אם "ימי הביניים" זו תקופה של אלף שנה שבמשחקי תפקידים מעורבבת לעיסה אחידה, אז את המאה העשרים ממש אפשר לפרק לעשורים.
יתר על כן, מבחינת חלק מהכותבים והקוראים בפורום כל המאה העשרים היא סוג של היסטוריה נשכחת כי הם נולדו כשהיא נגמרה כבר.

בעקבות השאלות של BadBug BadBug על קריאתו של קת'ולהו, תהיתי לי - איזו מן תקופה תהיה מעניינת למשחק במאה העשרים? אני לא מדבר רק על קריאתו של קת'ולהו.

אם בכל זאת נישאר ב"עולם המערכה" הגנרי של קש"ק, אז שנות העשרים-שלושים בארצות הברית לא אומרות הרבה לישראלים (חוץ מ"זה משהו מגטסבי הגדול") אבל הרבה פעמים חשבתי (ולא עשיתי עם זה כלום) אם זה יהיה מעניין להריץ משחק קש"ק בפלשתינה-א"י המנדטורית של אותה תקופה.

הרבה משחקי תפקידים והרפתקאות גם סובבים סביב מלחמת העולם השנייה, אבל בישראל זה נושא קצת יותר טעון כי שואה.

המלחמה הקרה סטייל ספרי קלנסי נראית לי כמו אופציה מעניינת, בעיקר כי הרבה מהמידע המגניב על התקופה והאירועים כבר נגיש לציבור הרחב. חוץ מזה שדי פספסתי את רוב המלחמה הקרה בזמן אמת ואני זוכר רק את הסוף.

דעתכם?
 
למלחמת העולם הראשונה יצא ספר מערכה לקריאתו של קת'ולהו, אבל לא יצא לי לקרוא אותו:


CHA2385pdf__58000.1404009291.gif
 
מסכים ששנות העשרה יכולות להיות מאוד מעניינות. חוץ מהן, אני מרגיש שסוף שנות התשעים יכול להיות מהנה, גם נוסטלגי לחלקנו, וגם בדיוק ההתחלה של האינטרנט והקרבה לבאג 2K יכולה להביא למשחקים מעניינים.
 
בשנות התשעים קרו המון דברים מעניינים והם גם קרו די מהר.

ברית המועצות קרסה - מה שנראה כמו אימפריה נצחית שהמאבק בינה לארה"ב עיצב את העולם כולו, פשוט התפוגגה כמעט בן לילה, למרבה הפתעתם של כל המומחים לנושא. כן, פעם היה מקצוע כזה "סובייטולוגיה" ואנשים ממש התמחו בזה באוניברסיטה.

החרם הערבי המשני נגמר - זה אולי ישמע לכם מוזר, אבל פעם היו המון חברות ומותגים שלא הסכימו להגיע לארץ מחשש שיוחרמו במדינות ערב. פפסי, מקדונלדס, רוב המכוניות היפניות חוץ מסובארו - כל אלה היו דברים שרואים בסרטים או מגזינים מחו"ל. כשהם הגיעו זו הייתה חגיגה של ממש - אנשים פשוט עמדו בתור שעות כדי לקנות ביג-מק בסניף הראשון שנפתח בקניון איילון.

אינטרנט - מה שהיה רשת תקשורת סגורה וחשאית-משהו של הממשל האמריקאי וכמה אוניברסיטאות, הפך לנגיש לציבור הרחב. אני זוכר שהתחברתי לאינטרנט בערך ב1994-1995 והרגשתי כמו ג'יימס בונד כשקיללתי אנשים מאיראן באנגלית קלוקלת בצ'ט של MIRC וגלשתי לאתרים מכוערים של מוסלמים קיצוניים ונאצים.

מלחמת המפרץ - כבר כתבתי עליה כאן.

כבלים - עד שנות התשעים, היה לנו רק את ערוץ 1 שאז עוד לא קראו לו ככה. חוץ מזה היה את ערוץ 2 הנסיוני שלא כולם קלטו (היה צריך אנטנה טובה), צלחות לווין ברוסית לחובבי הז'אנר והערוצים הירדני (אנימות בדיבוב לערבית וחדשות תעמולה פרו-פלסטינית בעברית!), הסורי (אנימות בדיבוב לערבית וסרטים מצויירים ברוסית לטובת ילדי היועצים הסובייטים בדמשק!) והלבנוני (קרבות היאבקות של משפחת ואן-אריק ואנימות עתירות תכנים נוצריים בדיבוב לאנגלית לשם שינוי) ואז פתאום, בום!

ערוצים מאנגליה, MTV, חדשות מכל העולם, ערוצי סרטים שמשדרים סרטים מהבוקר עד הערב (רובם גרועים), ערוץ שלם רק עם תוכניות ילדים וסרטים מצויירים (ההלם בלגלות שאנימה זה לא ז'אנר טלויזיה ערבי), קומדיות ברצף וערוצים גרמניים עם סרטים גסים במבטא בווארי מצחיק. זו הייתה התפוצצות של מידע שרובו היה מיותר בתכל'ס, אבל עדיין נראה שהיה אז הרבה יותר מה לראות בטלויזיה מאשר היום.

ועוד דבר - כולם היו בטוחים שתהיה מלחמה עם סוריה ושבטח העיראקים יצטרפו. צה"ל התאמן לזה, מערך החירום בעורף נערך לזה, מומחים באקדמיה חקרו את זה וכתבו על זה בעיתון.
 
שמעתי לראיון עם אחד מהכותבים היותר פעילים של תרחישים לקש"ק, והוא אמר שהוא מעדיף לכתוב לדברים של ההווה, כי הוא רוצה שהאימה תרגיש אמיתית, בדברים מוכרים.
וזה שהברירת מחדל זה במאה ה20, בגלל איזו תסבוכת שהיו חבר'ה שרצו לעשות מ"ת של מאפיה או משהו ובסוף מסיבות עסקיות שילבו את זה עם קש"ק.
 
ממה שאני מכיר, קש"ק התחיל בכלל כתוספת של "ארצות החלום" של לאבקראפט (עולם פנטזייה מוזר מאוד שמקביל לעולמנו במסגרת המיתוס) לרונקווסט ובסוף התגלגל למשחק במאה העשרים.

משחקי גנגסטרים ולחימה בגנגסטרים היו קיימים בשוק כבר בשנות השמונים וגם היה משחק ריגול די נחמד של TSR שנקרא TOP SECRET שיצא לי לשחק בו פעם בכנס.

עוד מאפיין של שנות התשעים שיכול להיות מתאים מאוד למשחקי תפקידים עם מימד על-טבעי או מד"בי, הוא העניין הרב שהיה בתקופה הזו בחייזרים ובעידן חדש, כחלק מאווירת סוף המילניום.
 
אני לא ממש מקורי, אבל בעקבות הסדרה המעולה: Boardwalk Empire - Google Search
נראה לי שממש מגניב לשחק בתקופת היובש בארה"ב ורק לחשוב ל לשלב את הפסקול של הסדרה, בכלל ישדרג את החוויה לגבהים אחרים!
 
יש בספר הכללים של קת'ולהו (לפחות במהדורה החמישית שברשותי) הרפתקה בשם dead man's stomp שכוללת הרבה התייחסות למוזיקת ג'אז, יחסי שחורים-לבנים בשנות העשרים, מועדוני אלכוהול בתקופת היובש ומאפיות.
 
יש בספר הכללים של קת'ולהו (לפחות במהדורה החמישית שברשותי) הרפתקה בשם dead man's stomp שכוללת הרבה התייחסות למוזיקת ג'אז, יחסי שחורים-לבנים בשנות העשרים, מועדוני אלכוהול בתקופת היובש ומאפיות.

בנושא הזה אפשר לקחת גם השראה מהסדרה "ארץ לאבקראפט"
 
המלחמה הקרה אכן יושבת טוב על משחקי קונספירציה ואימה. קונספירציות היו בהמוניהן גם במציאות. כל צד מנסה להשיג יתרון, אז גם מעגלים פינות ופונים למיתוס קת'ולהו, לחוצנים, ושאר דברים מסוכנים כדי להשיג יתרון, בדיוק כמו שפנו לנשק הגרעיני. יש למשל נובלה קצרה בשם A Colder War שמכניסה היטב את קת'ולהו לתככים של התקופה הזו ולאפוקליפסה שקשורה בכך. גם חלק מהותי מבהלת העב"מים קושרה במלחמה הקרה וכך גם המרוץ לחלל עם כל הקונספירציות הקשורות בו (כולל האמיתיות - למשל, הסתרת תוכנית הירח הסובייטית במשך עשורים כדי לא להודות בכישלון). ויש כמות עצומה של מידע, כפי שהמפקד האלמוני כתב, ואגב כולל אפילו מסמכי תכנון של מגוון תוכניות חלל שלא יצאו אל הפועל שיש באינטרנט (למשל, הידעתם שהצבא - Army - האמריקני ניסה להציע תוכנית נחיתה על הירח משלו (חפשו בגוגל US Army Project Horizon)? כולל בסיס ירח חמוש בנשק אטומי!).
 
אני רק אניח את זה כאן:

 
תהיתי עם עצמי למה כשאני חושב על "מערכה במאה העשרים" אני חושב אוטומטית על שנות התשעים ואז פתאום ירד לי האסימון שזו התקופה שבה התחלתי לשחק מו"ד וכנראה שכתבות על משחקי תפקידים ב"וויז" מתערבבות לי בראש עם החדשות...
 
חזרה
Top