• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מנוע האפוקליפסה איך מגיעים להצלחה בהנחיית משחק תפקידים

יש הרבה טיפים על הנחיה, תוכלי למקד מה את מרגישה שהולך יותר טוב ומה פחות טוב?
למשל, האם זה ההכנה למפגש או במהלך המפגש?
התיאום מול השחקנים או ההתקדמות בעלילה?

והאם זה גם מה שהשחקנים אומרים לך או שזה רק הרגשה שלך?
 
בכנות אני חושב שהעצה הכי טובה שיש למתחילים היא להבין שזה בסדר שבתור התחלה לא ניהיה מדהימים. לזכור שאנחנו שופטים את עצמנו לחומרה הרבה יותר מהשחקנים שלנו. מי שיצפה להיות מאט מרסר בסשן הראשון שהוא מריץ יתאכזב ואולי יפרוש. אי אפשר לעולם להיות מאט מרסר, לכל אחד יש את הסגנון הייחודי שלו וזה מצוין. מי שמצפה להיות עצמו ומבין שהנחיה היא תהליך של למידה והתפתחות יהפוך למנחה מעולה. לאט לאט את תשתפרי וזה סבבה אם הסשנים הראשונים קצת מקרטעים, זה הכי טבעי בעולם. זה גם סבבה אם מלחיץ אותך כרגע לכתוב הרפתקאות לקחת הרפתקאות מוכנות מהאינטרנט ולהתקדם בקצב שלך. העיקר זה להבין שזה בסדר לא להיות מושלם.
העצה השניה הכי חשובה היא להפעול לפי מה שכתוב בפרק המנחה. בהרבה שיטות של מנוע האפוקליפסה יש חוקי מנחה מצוינים שממש עוזרים למנחים נקודה ולמתחילים בפרט.
העצה השלישית שהיא פחות חשובה אבל עדיין מוצלחת היא לחפש להשתפר, אולי דרך משוב מהשחקנים, סרטונים של יוטיוברים שמתעסקים בנושא ועוד.
 
והערה נוספת שחשבתי עליה כעת, מנוע האפוקליפסה הוא משחק יותר קשה להנחיה- האם ניסית להנחות בשיטות אחרות ואיך היה לך?
אני חושב שאתה טועה. כלומר, אני מאמין לך לגמרי שהחוויה שלך היא שמנוע האפוקליפסה הוא זר ומוזר, אבל זאת חוויה של מי שהשתלם לפני כן שנים בסגנון משחק שונה.

העצה השניה הכי חשובה היא להפעול לפי מה שכתוב בפרק המנחה. בהרבה שיטות של מנוע האפוקליפסה יש חוקי מנחה מצוינים שממש עוזרים למנחים נקודה ולמתחילים בפרט.
בהחלט
 
די קשה לי למקד אבל אני אשתדל

1 יכולות הנחייה שיכולות לעזור לי כמו להצליח ליצור דב"שים מהר ושליטה על הסיפור

2 איך עושים שזה יחזיק מעמד ולא כולם יפרשו אחד אחרי השני


3 אם יש כלים דיגיטליים שיכולים להפוך את הנחייה שלי ליותר טובה ומועילה

והערה נוספת שחשבתי עליה כעת, מנוע האפוקליפסה הוא משחק יותר קשה להנחיה- האם ניסית להנחות בשיטות אחרות ואיך היה לך?
רק מנוע אפקוליפסה dnd יותר מדי מידע מורכב מדי

ואני אוסיף, זה לא רעיון טוב להגיע למשחק מנוע האפוקליפסה עם הגישה שתפקיד המנחה הוא:
יותר על שליטה בקאנון לפי השחקנים

למעשה גם תלוי שיטה במנוע אפוקליפסה
 
עריכה אחרונה:
די קשה לי למקד אבל אני אשתדל

1 יכולות הנחייה שיכולות לעזור לי כמו להצליח ליצור דב"שים מהר ושליטה על הסיפור

2 איך עושים שזה יחזיק מעמד ולא כולם יפרשו אחד אחרי השני


3 אם יש כלים דיגיטליים שיכולים להפוך את הנחייה שלי ליותר טובה ומועילה


רק מנוע אפקוליפסה dnd יותר מדי מידע מורכב מדי


יותר על שליטה בקאנון לפי השחקנים

למעשה גם תלוי שיטה במנוע אפוקליפסה
אני אתחיל דווקא מהסוף, בנוגע ל3 . את יכולה לאחר סוף כל מפגש לשלוח גוגל פורם ובו שאלון משוב אנונימי על המפגש שהיה. כך תוכלי לראות כמה נהנו, ממה יותר וממה פחות ותוכלי להתאים את עצמך יותר לקבוצה.
בנוגע ל2, קל מאוד לבטל מפגש מקוון, משום מה זה מרגיש פחות מחייב ממפגש פיזי, אבל הייתי ממליץ דבר ראשון לקבוע מראש שיש מפגש פעם בשבוע באופן קבוע (משחקים שמתקיימים בתדירות נמוכה יותר מהניסיון שלי שורדים פחות). בנוסף, לשלוח ביום שלפני הודעת תזכורת בקבוצת הווצאפ של הקמפיין עם השעה בה המשחק מתחיל והשעה המתכוננת בו הוא אמור להיגמר.
ולבסוף בנוגע ל1, בנוגע ליצירה מהירה של דב"שים במהלך המשחק הייתי שומר בהישג יד טבלאות רנדומליות של דב"שים כביטוח, אבל ההמלצה שלי כדי ללמוד לאלתר היא להקשיב להרצאות של אורי ליפשיץ על הנושא או של איתמר קרביאן (הן מועברות פעמים רבות באייקון או עולמות ).

אני לא כל כך בטוח למה התכוונת בשליטה על הסיפור, האם זה על לזכור את הפרטים מהמפגשים הקודמים ? או משהו אחר ?

בנוגע לשיטה, מהניסיון שלי פעמים רבות שיטה קשיחה היא דווקא נכס ולאו דווקא עול. הסיבה לכך היא שלא תמיד לכולם (מנחות ושחקנים) יש את הקשב או הרצון להמציא את הגלגל מ0 או כמו שקרה גם לי פעמים רבות המשחק יכול להתפזר ליותר מידי כיוונים שלא באמת ירגישו משמעותיים לשחקנים. במובן הזה דווקא שיטה מוכרת שבה אתה יכול לבצע פעולות מסוימות עוזרת להוריד מהשחקנים עול מנטלי במשחק ואילו למנחה זה מאפשר לרכוש הרפתקה מוכנה ולרוץ איתה כבסיס לכל מה שיתפתח בהמשך עם השחקנים. אם את מרגישה שמו"ד מסובך לך מידי את יכולה ללכת שיטה פשוטה יותר כמו עו"פ שיש לה מעט חוקים והרבה תוכן או חרבות וכשפים שקצת יותר מזכירה את מו"ד אבל פשוטה ממנו באופן ניכר.
 
2 איך עושים שזה יחזיק מעמד ולא כולם יפרשו אחד אחרי השני
למה לדעתך השחקנים בניסיונות הקודמים שלך פרשו? את מתמודדת פה עם דפוס שצריך למצוא דרך לשנות. צריך לנסות להבין את המקור שלו. (שחר, מוזמנת להתכתב איתי על זה גם בפרטי או בדיסקורד אם את רוצה).
 
אחרי שכבר נהיה לי כיוון להמשך הוא פחות היה מעניין לדעת השחקנים מהמחשבה שלי
הדבר הראשון שאני יכול לחשוב עליו פה כסיבה זה אי-תיאום ציפיות או סגנון משחק. הרבה פעמים השחקנים והמנחה (ולפעמים גם שחקנים בין שחקנים אחרים) לא מתואמים לגמרי בציפיות שלהם מהמשחק או מסגנון המשחק שהם אוהבים.
לדוגמה, אני ממש לא אוהב לשחק (או להנחות) סייבר-פאנק. אני פשוט לא מתחבר לסגנון הזה. אני מעדיף בהרבה פנטזיה קלאסית בלי אקדחים והמצאות טכנולוגיות בסגנון-סייבר פאנק. עכשיו, זה לא אומר ששחקנים שאוהבים סייבר-פאנק הם אנשים שאני לא אסתדר איתם או שאני לא מכבד את דעותיהם, זה רק אומר שכנראה פחות נהנה לשחק יחד, כי יש לנו במוח חזון מאוד שונה למשחק D&D. אני אהנה ממשחק של פנטזיה קלאסית, והוא ייהנה הרבה יותר ממשחק סייבר-פאנק. ברגע שאין תיאום בין החזון והציפיות שלנו, המשחק כנראה יהיה הרבה פחות כיף לשנינו, כי כל אחד ינסה למשוך לכיוון אחר ויביא סגנון אחר למשחק.
אם את שמה לב שזה המקרה, אני ממליץ לקבוע שיחה עם השחקנים - לא להעלות את זה באמצע משחק - ממש לקבוע שיחה במיוחד לזה ולברר עם כולם מה המשחק שהם רוצים לשחק. שימו את כל המחשבות והרגשות שלכם על השולחן, ותראו אם אתם מוכנים להתפשר לטובת המשחק או שאתם מעדיפים לפרק את הקבוצה. אם הציפיות של כל אחד שונות מאוד מהשני ואתם חושבים שאם תתפשרו זה יוריד מהכיף של המשחק, לא לפחד לפרק את הקבוצה. לפעמים זה עדיף על משחק לא כיף.
 
הוא פחות היה מעניין לדעת השחקנים מהמחשבה שלי
מהנסיון שלי שחקנים פורשים לעתים נדירות כי העלילה פחות מעניינת. זה נשמע לי כמו תשובה קלה לתת מבלי לתת את סיבת השורש.
כשאני פורש ממשחקים זה לרוב בגלל חוסר התאמה בציפיות מהמשחק, לא מתחבר לשיטה, וחוסר בכריזמה / חיבר ליתר השחקנים/המנחה.
אני לא אומר שזה לא נכון שהם פרשו כי הכיוון לא היה מעניין, זה פשוט משהו שהייתי בודק שוב. מהניסיון שלי אם נהנים מהחברה במשחק, ואם המשחק זורם - אז עלילה פחות מעניינת זה לא Make or Break.
 
מהנסיון שלי שחקנים פורשים לעתים נדירות כי העלילה פחות מעניינת. זה נשמע לי כמו תשובה קלה לתת מבלי לתת את סיבת השורש.
כשאני פורש ממשחקים זה לרוב בגלל חוסר התאמה בציפיות מהמשחק, לא מתחבר לשיטה, וחוסר בכריזמה / חיבר ליתר השחקנים/המנחה.
אני לא אומר שזה לא נכון שהם פרשו כי הכיוון לא היה מעניין, זה פשוט משהו שהייתי בודק שוב. מהניסיון שלי אם נהנים מהחברה במשחק, ואם המשחק זורם - אז עלילה פחות מעניינת זה לא Make or Break.
מאוד מסכים עם זה!
משחקי תפקידים זה קודם כל מפגש חברתי, ואם החלק החברתי לא מספיק מוצלח אז יש בעיה. זה יכול להיות בין שחקן-שחקן, שחקן-מנחה,מנחה-שחקן. את צריכה לשחזר את המפגשים בראש שלך ולחשוב האם זיהית משהו כזה.
תחשבי גם מאיפה הבאת את השחקנים ומה רמת ההיכרות של כולם.

האם עשיתם תיאום ציפיות לגבי השיטה שאתם הולכים לשחק? אולי הם חשבו שזה יהיה משהו כמו מו"ד והבאת להם פתאום שיטה שהיתה מוזרה להם והם לא מתחברים אליה?
 
עריכה אחרונה:
חזרה
Top