• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

אחרי הקורונה, מלחמה באירופה?

הגל החמישי של הקורונה כבר בדעיכה, ובעזרת החיסונים גם נראה שבעתיד ההשפעה של הנגיף תלך ותפחת, בוודאי עם וריאנט האומיקרון... אבל...
מה שהרוסים עושים באוקריאנה מאוד מטריד, ואמנם העולם נותן תגובה יותר רצינית מאשר הכיבוש של חצי-האי קרים ואזור הדונבס, אבל זה רחוק מאשר באמת לשנות את החישוב על הקרקע.
מצד שני לא מבין את החישוב של הרוסים, שזו מדינה במצב כלכלי די על הפנים וגם חברתי, כי בפעם שעברה (כשהם היו במצב אסטרטגי טוב בהרבה) המערב החטיף להם בענק... אבל כנראה שלפוטין לא איכפת מרוסיה אלא איכפת רק מפוטין. גם אם הוא יצליח להכניע את אוקריאנה ולהפוך אותה לוואסל, זה משנה את כל החישוב של מדינות המערב.
בכל מקרה, אולי הדור הזה יחווה בשנים ספורות לא רק מגפה עולמית אלא גם מלחמה במערב.
 
בכלל לא בטוח.
אחד המאמרים היותר מוצלחים על הנושא שקראתי לאחרונה:

בעיקר הפסקאות האלה:

if Russia decides to avoid a kinetic operation in Ukraine, it can maintain its troops on the Ukrainian border indefinitely—it costs almost nothing and brings enormous political benefits. Every military exercise, every movement, every new deployment will continue to amplify divisions among Eastern Europe and the Baltics, which are frantic with fear, Germany and other Western European countries that lean toward reconciliation with Russia, and the United States, which is too busy with its domestic problems (and with countering China) to act as a responsible adult.

וגם:

The Kremlin might very well conduct a limited kinetic operation in Ukraine—but as a means to undermine NATO and, possibly, cause its disintegration from the inside. Equally plausible, it could decide to keep the invasion threat in limbo, hoping that internal friction among NATO members will bring about better results.
 
אני מאוד מקווה שאני לא אתבדה בסוף, אבל לשאלתך הראשונה: דווקא כשהמצב לא משהו האסרטרטגיה לאחד את העם סביב אויב משותף אחר חוץ מהשלטון עצמו הוא עתיק ועובד טוב, מסתבר.

מזכיר לי, לצערי הרב, את לכשכש בכלב: כשמשהו לא עובד טוב - עדיף לפתוח במלחמה.
 
עקרונית רוסיה כרגע במצב די מוזר, ובעוד אני מסוגל להבין את הרעיון מאחורי הפעולה, התועלת של רוסיה מכיבוש אוקראינה היא די שולית ביחס לבעייה העיקרית שלהם.
רוסיה במצב כלכלי לא משהו בזמן האחרון, ומאז ומתמיד הייתה חסרה לה גישה לנמלי מים חמים (נמלים שאפשר לעשות בהם מסחר) מה שהגביל אותה בעיקר למסחר יבשתי (שהוא גם הרבה פחות יעיל כי ניתן להעביר הרבה יותר סחורות למרחק הרבה יותר גדול דרך הים). בשנים האחרונות רוסיה התחילה יוזמה כלכלית שהייתה אמורה להתחרות בBRI של סין ולייצר נתיבי סחר דרך אוקיניס הקרח הארקטי בעזרת מפלסות קרח תוצרות רוסיה שייצרו את נתיבי המסחר שהם רוצים, ויגיעו למצב שכדי לעבור בנתיבים האלה, יהיה צורך לתאם זאת מול הקרמלין וכנראה לשלם איזה מס מעבר. הבעייה העיקרית שלהם עם התוכנית הזו שהיא נעשית בזמן שסין בשיא ההגשמה של BRI (בעיקר באזור אפריקה, אבל גם באוזר חבל אורסיה) והתוצאה היא שרוסיה פחות או יותר מקימה דוכן לימונדה קטן בעוד סין בדיוק סיימה להשיק ליין חדש של מוצרי קוקה-קולה, עד לרמה שלפני כמה שנים פוטין ושי ג'ינפינג חתמו על הסכם שאמור לאחד את היוזמה הרוסית (EEU) עם היוזמה הסינית (BRI), אני מודה שאני לא סגור מה בדיוק הלך שם, אבל אם אני זוכר נכון רוסיה התחלה ביוזמה פנימית שנועדה למכור לתשובים את היזומה הסינית, אחרי שבמשך זמן רב הם די ניסו לעשות ההפך.

העניין שהופך את כל הסיפור עם אוקראניה עכשיו לעוד יותר מעניין, זה שכל מדינות חבל אוריסה שרוסיה רצתה להכניס ליוזמה שלה די התנגדו מחשש להפוך לקרים 2.0, אז כיבוש רוסי של אורקאינה לא בדיוק אמור לעדודד את זה, ובעיקרון נשמע שרק ייצר עוד יותר אנטי כלפי רוסיה מהאזור, על הדרך יש גם סיפור של צינור גז טבעי שעובר מרוסיה לגרמניה והוא סוג של הדבר הכי חזק שמחבר כרגע את רוסיה למערב, אבל אני חושב שזה פחות קריטי.

כשחקרתי את הנושא בזמנו לעבודת סמינריון בתואר, עלה שכעיקרון לרוסיה אין יותר מידי אינטרסים של כיבוש העולם כרגע, ובעוד פוטין שליט די טוטליראי, הוא לא מועניין להיות זה שיתחיל מלחמת עולם שלישית מול המערב.... יש לו מספיק על הראש עם סין שכבר לא רק מנסה לגנוב לרוסיה את הזרקור (מצחיק שלפני בערך 50 שנה שתי המדינות האלה נאבקו על להוכיח מי יותר קומניסטית וממשיכה דרכו של סטלין מהשנייה)

קיצר אם אני צריך לתת דעה, אני חושב שיש פה בעיקרון ניסיון של רוסיה לקצת עוצמה רכה דרך עוצמה קשה, היא תפרוס חיילים ותגרום לכל העולם להזיע רק כדי להראות לעולם שהיא יכולה לעשות את זה ולנסות לגזור הון פוליטי, אני באמת חושב שאין מישהו במערב שרוצה כרגע מלחמה (בעיקר לא ביידן שסביר שלא ירצה להיות הנשיא שהתחילה מלחמה תחת האף שלו או במזרח. כנראה שיש פה ניסיון להראות שהיא עדיין משמעותית ומעצמה והיא מסוגלת לעשות מה שהיא רוצה כאשר היא רוצה. ואני אהיה מאוד מופתע אם הרוסים יהיו הראשנים לתקוף, יותר מרגיש לי שכולם בלחץ שאיזה חייל אוקראיני יפלוט כדור ויתחיל מלחמה שלא הוא ולא העולם בדיוק רוצים.
 
רוסיה במצב כלכלי לא משהו בזמן האחרון,
לא בדיוק. דווקא עליית מחירי הנפט הכניסה לה לא מעט מטבע זר. יש גם הטוענים שרוסיה מרוויחה מההתחממות הגלובלית - נמלים פנויים מקרח ופרמהפרוסט (קרקע בקיפאון-עד) שמפשירה ומאפשרת חקלאות. סה"כ מדובר במדינה עשירה עם תושבים עניים וריבוי טבעי שלילי בגלל הגירה, מיעוט לידות ותוחלת חיים שמזכירה את אפריקה.
 
אני מסכים שהאינטרס של רוסיה לבצע מתקפה קרקעית נרחבת על אוקריאנה היא מפוקפקת. מצד שני, לא נראה שלא אוקריאנה (הנשיא יהודי ד"א) ולא המערב כרגע נכנסים לדרישות של רוסיה למרות כל השרירים שהיא מפגינה. וכן נכנס האלמנט שפוטין הוא דיקטטור שמבין שכדי להמשיך לשלוט הוא צריך שיפחדו ממנו.

אבל מתקפה טומנת בחובה סיכון משמעותי, לעומת זאת בלשבת על הגבול הם כבר מצליחים הלכה למעשה לפגוע קשות בכלכלה של אוקריאנה - שהיא אמנם לא מדינה קטנה כלל ועיקר, אבל הכלכלה שלה זה בערך עשירית אם לא פחות מהכלכלה של רוסיה.
זו כתבה מעניינת בנושא, שגם מראה את הshift שאוקריאנה ביצעה מאז 2014 מהישענות כלכלית משמעותית מאוד על רוסיה, למעבר לכלכלה שפונה מערבה, כולל מעבר מהישענות על הגז הרוסי לייבוא גז מאירופה:
מעניין לראות שגם הייתה הגירה מסיבית של אוקריאנים החוצה, כנראה לאירופה.
בכל מקרה, כנראה שזה בדיוק מה שפוטין רוצה להחזיר לאחור - להחזיר את אוקריאנה למצב שהיא תלויה ברוסיה, ולא המצב העצמאי שבו היא נמצאת כיום.
 
יצא לי לשוחח עם דיפלומט רוסי היום כחלק מהעבודה שלי והוא הרחיב לא מעט על המצב. השורה התחתונה שלו הייתה "אם היינו רוצים לכבוש את אוקראינה, היינו עושים זאת והמערב היה מבין רק כשהיינו כבר בפנים". הוא טען בתוקף שאין טעם במלחמה ושלרוסיה יש בעיות פנים משלה שרק יחריפו אם תאלץ לדאוג גם לאוקראינה, בפרט אם יופעלו כנגדה סנקציות כבדות כמו שבאמת מאיימים. הוא גם טען שהסיבה שאוקראינה לא מפרסמת בריש גלי חשש מפלישה היא כי היא באמת מאמינה שלא תהיה אחת.

כמובן שזאת נקודת מבט לא אובייקטיבית, אבל עדיין היה מעניין לשמוע אותו.
 
העניין שברוסיה אין מערכת של בלמים ואיזונים, הפרדת רשויות, נבחרי ציבור ופקידים וכל יתר המערכת שתפקידה לדאוג לאינטרסים של האזרחים ושל המדינה.
יש אחד פוטין, עם מעגל של יועצים קרובים.
זה יוצר שני דברים מעניינים:
1) החלטות הן בהכרח לא שמות את טובת רוסיה כעדיפות (כמובן שזה גם קורה במשטרים דמוקרטיים, בעיקר תחת עריצות הרוב). לכן רוסיה תבצע פעולות אפילו אם הן פוגעות בה, השאלה מה זה עושה לפוטין.
2) החלטות לא עוברות תהליך של הבשלה ו/או דעת ציבור ולכן מאוד קשה לחזות מראש מה הולך לקרות, וזה גם כולל אנשים בתוך הממשל.

נשמע כמו אחלה עבודה אם אתה במגע עם דיפלומטים :)
 
במשטרים דיקטטוריים אמנם אין מערכת בקרה כמו במשטרים דמוקרטיים, אבל הרחוב משפיע בדרכים אחרות - מהומות אלימות למשל.
אם להתרחק שניה מהפוליטיקה והאסטרטגיה הרוסיות שאני לא באמת מבין אותן מספיק (וגם המומחים שמכירים אותה היטב שאני מכיר חלוקים ביניהם) אז אפשר להסתכל על האזור שלנו - ב1948 לא היה לשליטי מדינות ערב שום אינטרס להיכנס למלחמת העצמאות, להיפך. הם כולם גם שילמו בכסאם או בחייהם אחרי הכשלון בה (הפיכות במצרים וסוריה, בירדן המלך נרצח).

אז למה מצרים, סוריה וירדן נכנסו למלחמת העצמאות בניגוד לאינטרס הלאומי שלהן? לחץ מ"הרחוב הערבי" שאהד את הסוגיה הפלסטינית והפך אותה לאינטרס לאומי.
 
אני מאמין שמצרים, סוריה וירדן האמינו שזה יהיה די מהיר ופשוט להביס את ישראל. לא חושב שהם הסתכלו עלינו כעל איום אמיתי.
במצב הזה, זה די שונה.

בכל מקרה, כרגע העסק מתקדם פחות או יותר לפי התחזית של האמריקאיים/אירופאיים, רק כנראה שהם הצליחו להסיר את המסכה בכך שהם חשפו מודיעין מהיר ושללו מרוסיה את היכולת לבצע False Flag (כמו שהרוסים עשו לפינים אי-שם במלחה"ע השנייה)
 
"אם היינו רוצים לכבוש את אוקראינה, היינו עושים זאת והמערב היה מבין רק כשהיינו כבר בפנים".
טוב לפחות בזה הוא צדק.
מתי בערך המערב יבין שהרוסים כבר בפנים?
 
המערב הבין, השאלה זה מה הוא יעשה (והאם הוא עושה מספיק). כצפוי, הבחור שיקר (או שאמר אמת שהוא הכיר לשעתה), אבל היה מעניין לשמוע ממנו על נק' המבט הרוסית לעניין אוקראינה וההתרחבות של נאט"ו, אותה הם רואים כפרובוקציה.
 
אני מאמין שמצרים, סוריה וירדן האמינו שזה יהיה די מהיר ופשוט להביס את ישראל. לא חושב שהם הסתכלו עלינו כעל איום אמיתי.
לא. אירוע הרבה יותר מורכב.

מתי בערך המערב יבין שהרוסים כבר בפנים?
המערב הבין, השאלה זה מה הוא יעשה (והאם הוא עושה מספיק).
מתקדם פחות או יותר לפי התחזית של האמריקאיים/אירופאיים, רק כנראה שהם הצליחו להסיר את המסכה בכך שהם חשפו מודיעין

כרגע הכל נראה כמו התקדמות רוסית מאוד מהירה, אבל רוב המלחמות נראות ככה בהתחלה עבור הצד היוזם.
איך זה ממשיך כשהחיכוך הקלאוזביצי נכנס לפעולה? שאלה טובה.
 
לפי הערכות המודיעין שאני קראתי וגם לפי זה שהאוקראינים עדיין ממשיכים בצורה מסודרת להתראיין ולהיות עם התקשורת, אני חושד שהרוסים מתקדמים יותר לאט מהתכנון שלהם. אבל סוף השבוע יהיה מכריע. אם אחרי סוף השבוע האוקריאנים עדיין יתפקדו, זה יהיה הישג.

אני תוהה כמה פוטין באמת מקבל מודיעין אמיתי מהשטח וכמה מאכילים אותו בכפית שטויות. זה נטיה רוסית/סובייטית משכבר הימים לשקר ולייפות את המציאות. זה אולי יכול להסביר את ההופעות המוזרות שלו לתקשורת. מצד שני, אין ספק שהצבא הרוסי חזק הרבה יותר מאשר האוקריאנים. זה בכלל לא כוחות.
טוב לפחות בזה הוא צדק.
מתי בערך המערב יבין שהרוסים כבר בפנים?
עקבת אחרי מה שקרה?
המערב הצליח לסכל בצורה יעילה את הפרופוגנדה הרוסית, וניבא די במדויק את מה שעתיד לקרות ומתי.
די חרבשו לפוטין את התוכניות, זה שהרוסים עצמם מעזים להפגין נגד המלחמה זה הלם מבחינתי. למעשה אני בטוח שפוטין תכנן שרגע אחרי הפלישה תהיה התקוממות של האוקראינים תומכי רוסיה שיפילו את השלטון מבפנים. זה לא קרה ואין סימנים שזה קורה - ההיפך קרה. עוד סימן שמעיד על הניתוק של פוטין מהמציאות. כמובן שהמשמעות של זה תהיה תלויה מאוד בלחימה האוקריאנית על השטח. המערב לא יכול להכריע את המלחמה - קודם כל האוקריאנים צריכים להגן על עצמם ולהילחם.

מי שחושב שהאמריקאים ישלחו צבא לאוקראינה חי בלה-לה לנד. זה יקרה רגע אחרי שישראל תשלח לשם את הטנקים שלנו.

כל אחד גיבור גדול על הנייר, בטח בטוקבקים או בתקשורת.
פוטין יכול להרשות לעצמו מוות של אלפי חיילים רוסיים כי הוא חי לו בארמון אחרי שגנב מיליארדי דולרים מרוסיה ולא איכפת לו. זה לא יקרה בדמוקרטיה - צריך לזכור שאחרי שבוש שלח אלפי חיילים למות באפגניסטן ובעירק בשביל כלום ארצות הברית לא תשלח בקלות שוב חיילים לשדה קרב, אפילו שאירופה הרבה יותר חשובה אסטרטגית.
לא ראיתי עד היום שחייל ישראלי אחד נהרג בחו״ל במלחמה כנגד רוצחים/דיקטטורים/מניעת רצח עם.

מבחינה צבאית אסטרטגית פוטין כרגע מפסיד. גם אם הוא יצליח לנצח את הצבא האוקראיני, הוא מקבל חטיבות שלמות על הגבול שלו. כרגע המערב כבר שלח לפי מה שראיתי מעל 20,000 חיילים לרפובליקות הבלטיות, לפולין ולרומניה.
כלומר, בדיוק המצב שפוטין רצה למנוע - קרה.
 
עריכה אחרונה:
רק רוצה לציין שהכותרת כבר לא בדיוק נכונה, כי אתמול בלילה סין התחילה להיערך מסביב לטיוואן ונראה שעומדת להתרחש מלחמה גם שם.
אני לא יופתע אם פתאום יהיה מלחמת קוריאה 2.0. כל הרודנים, הדיקטטורים והקומוניסטים מרימים ראש עכשיו לאור חוסר ההתערבות של המערב במה שקורה באוקראינה.
 
טוב נכון להיום בערב נראה שהרוסים נכשלים בכיבוש מהיר של אוקריאנה - אמנם לא עברו עדיין יומיים, אבל לדעתי מכל האמירות שלהם הם כנראה היו בטוחים שזה יגמר מהר יותר ושהעם האוקראיני יתקומם. כתבתי קודם על זה שאני לא בטוח כמה פוטין באמת מודע למצב בשטח וכמה מייפים לו את המציאות. אני חושד שהוא ציפה שהצבא האוקריאני יברח ושהאזרחים יחכו לצבא הרוסי עם פרחים.
זה בהחלט משחק לרעתם, כי זה אומר שיש לחימה ויש אבדות ובעוד האוקראינים נלחמים ונהרגים על הבית, החיילים הרוסיים נלחמים ונהרגים בגלל שגעון גדלות של איש אחד.
משעשע במיוחד הפייק ניוז שהרוסים ניסו להפיץ שזלנסקי ברח מקייב, וזמן קצר לאחר מכאן הוא הצטלם ברחובות העיר. אם הוא מעז לצאת ככה לרחובות ולהצטלם, אז מצבם כנראה לא כזה נורא.

בנוסף רק לפני שעה קלה נאטו הכריזה על שליחת כח התגובה המהירה לבעלות הברית במזרח אירופה. לכן לא מפתיע שבינתיים מי שנואם ונראה על סף התמוטטות עצבים הוא פוטין.
מבחינה אסטרטגית הפלישה הזו מסתמנת כטעות ענקית של פוטין.

צריך לשים לב שפינלנד הכריזה שהיא כעת שוקלת להצטרף לנאט״ו. גם השוודים מתקרבים.
הרוסים כמובן הגיבו באיום על שליחת צבא, וזה תגובה משעשעת בטוויטר

רק רוצה לציין שהכותרת כבר לא בדיוק נכונה, כי אתמול בלילה סין התחילה להיערך מסביב לטיוואן ונראה שעומדת להתרחש מלחמה גם שם.
אני לא יופתע אם פתאום יהיה מלחמת קוריאה 2.0. כל הרודנים, הדיקטטורים והקומוניסטים מרימים ראש עכשיו לאור חוסר ההתערבות של המערב במה שקורה באוקראינה.
זה פייק ניוז די בוודאות, מה המקור שלך?
(היו כמה מטוסים סיניים שנכנסו לאזור האווירי בבקרה של טייוואן, אבל זה כבר קורה שנים)
מעבר לכך, המערב עושה הרבה מאוד, די עם הבכיינות. לא ראיתי שום חייל ישראלי עולה על טנק בדרך לאוקראינה - אחרי שזה יקרה אפשר להתבכיין על המערב.

צריך לזכור שברית המועצות, שהייתה חזקה בהרבה מרוסיה - צבאית, מדינית, וכלכלית, הובסה לא כי המטוסים שלהם הופלו מהאוויר או כי הצבא שלה הושמד, אלא בגלל הכלכלה.
רוסיה של היום נשענת על כלכלת גז ונפט, ולמרות שיש להם רזרבות כספים יפות מאוד, אין להם סיכוי מול המערב - או שהם יהפכו למדינת חסות של סין.

עריכה: יצא לי קצת פוסט ארוך, בשורה התחתונה הזמן הקריטי בפלישה לדעתי הוא היומיים-שלושה הקרובים, אם הרוסים יכבשו את קייב בזמן הזה ויכניעו אותה או לא - להיכנס לעיר זה דבר אחד, לכבוש אותה זה משהו אחר (ע"ע סטלינגרד במלה"ע ה-2).
 
עריכה אחרונה:
בשורה התחתונה (לדעתי) - פוטין מפסיד ובענק.

עוד יום כמעט עבר, והרוסים מתגלים במערומיהם - גם בתקשורת עם הודעות פאניקה וגם על הקרקע אחרי קרבות כל הלילה וכל היום שלא הניבו שום תוצאה משמעותית, מלבד כיבוש של עיירה בדרום.
מעבר לכך, הם שלחו בלילה הראשון מאות צנחנים לקייב, שכנראה הובסו/הושמדו כולם. בלילה השני הם שלחו עוד 200 מסוקים עם עוד כח צנחנים שכנראה גם הובס/הושמד. גם בדרום היה להם טקטיקה מוזרה - שיכולה להתאים לתפיסת עולם שכתבתי עליה בהתחלה - הרוסים ציפו שהצבא האוקריאני יכנע והאזרחים יקבלו אותם עם פרחים, לא עם רובים. (מקור: משרד ההגנה הרוסי, צילומים של ה CNN של החיילים בשדה"ת)
הקרבות בלילה בקייב מעידים כנראה שמדובר על אותם צנחנים / כוחות מיוחדים שהגיעו לעיר, אבל הם הגיעו בלי כל הגיבוי של הצבא הראשי שעדיין נמצא עשרות קילומטר צפונית לעיר (משרד ההגנה הבריטי)

ובזמן שפוטין מתחבא בארמון ונעלם מעל פני האדמה, זלנסקי יוצא כל כמה שעות לרחובות קייב ומשתין עליו בקשת.

עם זאת, בסופו של דבר הצבא האוקריאני לא יכול לנצח את הצבא הרוסי בקרב פנים אל פנים, מקסימום להתיש אותו. לכן יש שלוש שאלות:
א) כמה זמן יקח לצבא הרוסי לנצח ?
לפי ההימור של כולם שזה התחיל, דובר על בין יום לארבעה ימים. כרגע זה נראה לא ריאלי בעליל.
זה סותם את הגולל על מה שכנראה הרוסים תכננו - להגיע, לכבוש את קייב במהירות, להוריד את זלנסקי, להרים שליט בובה ואז לטעון שזה לא פלישה אלא הם רק באו לעזור.
במקומות מקבילים בשנים האחרונות, דובר על שבועות. ובמקרה הזה לא בטוח שלרוסים יש מספיק כוחות. האמריקאיים ובעלות הברית תקפו את עיראק עם כ-600,000 אנשים.
וככל שעובר הזמן, דעת הקהל ברוסיה כנראה תדרדר, הכלכלה תספוג עוד ועוד מכות וכיו"ב.
למעשה, כבר עכשיו סוגרים את טוויטר, פייסבוק וכיו"ב ברוסיה כי הם מפחדים שדעת הציבור המקומית תפנה כנגדם.

ב) מה הם יעשו אחרי שינצחו את הצבא האוקראיני?
התוכנית המקורית הייתה למנות שליט בובה ככל הנראה, בסגנון לוקשנקו בבלארוס, ואז להתחיל בדיכוי המוני. אבל כנראה שכדי לנצח הם יצטרכו להשמיד את השלטון וגם אחרי שינצחו את הצבא, תהיה להם גרילה פעילה לאורך זמן. לכן הם יצטרכו להילחם שם במשך חודשים כדי לטהר את אוקריאנה ממורדים.

ג) מתי הסנקציות יביסו את רוסיה?
ראוי לציין את התגובה המבוהלת והמפוחדת של מדבדב, שיצא לתקשורת היום ואמר שלאחר שחשב כל הלילה, הוא הגיע למסקנה שהסנקציות לא משפיעות. זה אומר שהסנקציות מתחילות להשפיע, במקביל להזרמה של נשק וציוד לאוקריאנים על-ידי המערב במאות מיליוני דולרים.
ככל שהאוקריאנים נלחמים יותר זמן, והרוסים יעברו להשתמש בנשק יותר ויותר כבד כדי להביס אותם, כך גם הסנקציות יגברו.
אני אחזור לנקודה בהתחלה - אם היום הרוסים כבר היו מנצחים ויושבים בקייב, המערב לא היה מטיל עוד יותר מדי סנקציות.
ברגע שהאוקריאנים נלחמים, התמונה משתנה מקצה לקצה.

בסופו של דבר, בינתיים ללא קשר לאוקריאנה פוטין מפסיד כי:
א) פגיעה חמורה בכלכלה הרוסית. רק היום הצרפתים החרימו ספינת סוחר רוסית כדוגמה קיצונית.
ב) פגיעה חמורה במעמדו האישי - סנקציות אישיות. לא חושב שמישהו האמין לפני שבוע שאירופה תטיל סנקציות על פוטין עצמו.
ג) הדגמה של עליבות הצבא הרוסי שלא מצליח להביס צבא חלש וקטן ממנו משמעותית, אפילו שפוטין השקיע מאות מיליארדי דולרים ו-15 שנה בחיזוק הצבא.
 
חזרה
Top