• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 אז מה עושים עם איגוף?

איגוף הוא נושא שנוי במחלוקת במהדורה 5. במהדורות קודמות, היית יכול לקבל בונוסים להתקפה נגד מישהו אם אחד החברים שלך עומד ישר מהצד השני שלו. זה עבד בגלל שהשיטות עבדו עם הרבה מאוד תוספים ומחסרים להתקפות.

אבל במהדורה 5, זה לא עובד ככה יותר. השיטה פישטה בכוונה את הכל כדי להיפטר מרכבת התוספים. עכשיו, הכל עובד הרבה יותר פשוט: אם אתה במצב טוב, אתה מקבל יתרון. אם אתה במצב רע, אתה מקבל חיסרון. לא צריך להסתבך.

התוצאה של זה היא חוק איגוף אופציונלי. על פי החוקים הבסיסיים, איגוף לא עושה שום דבר יותר. והספרים מציעים כאופציה את האפשרות שכשיצור מותקף בידי מישהו שמאגף אותו ביחד עם יצור אחר, ההתקפה מקבלת יתרון.

וזו בעיה. כי יתרון זה שווה ערך למשהו כמו 5+ להתקפה. זה משהו מאוד משמעותי, שצריך להרוויח באמצעות טקטיקה. והרעיון שאפשר לקבל יתרון פשוט בזה ש"אני עומד מצד אחד וגרומפ עומד מהצד האחר ואנחנו מרביצים לו ביחד" מרגיש טיפה עלוב. אבל מצד שני, איגוף כן הגיוני כטקטיקה, וזה מרגיש כאילו צריך להיות שם משהו.

אפשר לפתור את זה בכמה צורות. אפשר להחליט לסטות מהשיטה ופשוט לתת 2+ על איגוף. השיטה כבר עושה את זה עם מחסה, אז זו לא בעיה. ראיתי עוד הרבה פתרונות. אבל עלה לי רעיון, אז הנה מה שאני מציע:

דמות מאגפת מקבלת יתרון להתקפות. יצור מאוגף יכול להשתמש בתגובה כדי למנוע את היתרון מיצור אחד שתוקף אותו

הרעיון הבסיסי עובד ככה. אם אני וגרומפ מאגפים מפלצת, ואני מתקיף אותה, אני מקבל יתרון להתקפות. אבל המפלצת יכולה להשתמש בתגובה שלה כדי למקד את תשומת הלב שלה בי ולמנוע ממני לקבל יתרון כתוצאה מאיגוף נגדה עד תורי הבא. אם גרומפ יתקוף את המפלצת לאחר מכן, בהנחה שאין לה יותר מתגובה אחת, הוא יקבל יתרון להתקפות שלו, כי היא ניצלה את התגובה שלה להתמקד בי.

השיטה הזו עושה כמה דברים. קודם כל, היא הופכת איגוף לטקטיקה משמעותית. אני רוצה שלאגף יצורים יהיה רלוונטי, כי זה מוסיף הרבה לקרב מבחינתי.
הדבר השני שזה עושה הוא להכריח את השחקנים לחשוב. כי העובדה שהתגובה הזו קיימת אומרת שאיגוף הוא לא פשוט יתרון עיוור. המשמעות היא שהשחקנים צריכים לעבוד טקטית כדי להרוויח את היתרון שלהם. אולי אחד השחקנים יעורר בכוונה התקפה מזדמנת כדי ששניים אחרים יוכלו לאגף בחופשיות. או להפך, שחקן מאגף ותוקף כדי לאפשר לשחקן אחר להימלט בלי להיפגע מהתקפה מזדמנת.
יותר מזה, השחקנים צריכים להפעיל חשיבה הגנתית כשמאגפים אותם. אני רוצה להשתמש בתגובה שלי נגד היצור הזה, או נגד היצור הזה? או אולי בכלל לשמור אותה להתקפה מזדמנת, או ללחש מגן?
בסופו של דבר, המטרה שלי בחוקים כאלה היא לגרום לקרב להיות יותר מעניין ולערב בו יותר קבלת החלטות. לדעתי, האופציה הזו יותר מעניינת מחוק האיגוף הרגיל, ובהחלט יותר מעניינת מלא להתחשב באיגוף בכלל.

מה אתם חושבים? אתם משתמשים באיגוף? רעיונות לשפר את השיטה שלי? אשמח לשמוע.
 
קודם כל השיטה שלך מצוינת.
דבר שני השיטה שלך קצת חסרה את המוטיב הידוע של "לעמוד גב לגב". עדיין אפשר לעמוד גב לגב, ולהשתמש בשתי התגובות כדי להימנע משני היתרונות, אבל זה שתי תגובות וזה מחיר יקר - אני הייתי מציין במפורש שאם שני שחקנים (או מפלצות) עומדים גב אל גב אין איגוף בכלל, ולא צריך להשתמש בתגובה כדי למנוע אותו.
דבר שלישי, מאוד אהבתי את הרעיון של להשתמש בתגובה. אני אישית הייתי אולי מעביר את זה כבר לתור שלי, עם אופציה לנצל תנועה (כן, אני יודע שזה לא מאוד מקובל במהדורה 5 לנצל תנועה למשהו שהוא לא תנועה) כדי להימנע מאיגוף, מה שהופך לטקטי הרבה יותר, כי אני צריך להחליט כבר בתורי (אולי לפני שהאויב מאגף) אם לנסות להימנע מהאיגוף שלו או לא, עם אפשרות שזו תהיה הבחירה הטקטית הנכונה (כי אם לא האויב מאגף וזוכה ביתרון הנכסף) ואחרי שעשית את זה, האויב כבר לא יאגף - כי מה הטעם, ולכן התנועה שלו תהיה פנויה כדי לעשות משהוא אחר.
 
אני מבין את הרעיון של הוספת אלמנט טקטי בבחירה האם לבטל איגוף של יריב אחד, אבל בעוד שזו דרך יפה להוסיף שיקול דעת טקטי בנושא נקודתי, היא לא מתמודדת עם הבעיות של איגוף - היא משאירה את הבעיות ופשוט מלבישה עליהן אופציה נוספת.

הבעיה הראשונה היא שאיגוף זה דבר שקל מאוד (מאוד!) לעשות במהדורה 5 ביחס למהדורות 3 או 4, משום שתנועה מעוררת התקפה מזדמנת רק כאשר מתרחקים מיצור ולא כאשר הולכים במעגל סביבו. זה מאפשר לנוע במעגלים מסביב ליריב ולפנות מקום ולעוד ועוד בני ברית שיאגפו אותו יחדיו.

בעיה שניה – החוק המוצע במדריך לשליט המבוך נותן יתרון לכל ההתקפות באיגוף, שזה גם הרבה (הרבה!) יותר שימושי ממה שאיגוף נתן במהדורות 3 או 4 (2+ לפגיעה), וזה גם מייתר לחלוטין את כל היכולות והלחשים בספר לשחקן שנותנים יתרון להתקפות קפא"פ. פעולת העזרה נעשית מיותרת לגמרי (אין שום סיבה בעולם להשתמש בה בקרב אי-פעם), המאפיין העיקרי של ברברי אחרי זעם מתייתר לגמרי, מהלכי לוחם, לחשי כוהן ופייטן, שימוש בחיה מלווה של סייר בשביל פעולת עזרה - מתייתרים.
שים לב שהפתרון שלך לא מתמודד עם הבעיה הזו, כי כאשר אויב משתמש בתגובה שלו כדי לבטל איגוף, זה מאוחר מדי לבחור להשתמש בעזרה לאחר – ואם השתמשת בעזרה לאחר אז הוא כבר יודע שאין סיבה לבטל את האיגוף, כך שאתה בזבזת תור על פעולה מיותרת.

יש גם בעיה שבדרך כלל איגוף יבוא לטובת הקבוצה יותר מאשר נגדה. לפעמים יש קרב מול מספר גדול של מפלצות, ואז הן מאגפות את הדמויות אבל גם הדמויות מאגפות אותן בחזרה. אבל אין כזה דבר קרב של כמה מפלצות נגד דמות שחקן אחת בלבד - קרב של אחד נגד כמה זה תמיד מפלצת בוס רצינית (דרקון? שר עין?) נגד כמה דמויות, ואז למפלצת אין דרך לאגף את הקבוצה בחזרה, ושר עין שנלחם "עם הגב לקיר" זה ממש ממש מעפן. הוא שר עין: הוא צריך לעופף באמצע החדר ולהמטיר מוות לכל הכיוונים. הוא לא צריך לבזבז על זה תגובה.

הפתרון הרגיל שלי זה לשחק עם איגוף שנותן 1+ לפגיעה. זה צנוע יותר, זה מצטבר עם היכולת של ברברי לתקוף עם יתרון, זה מצדיק לתכנן טקטית אבל לא ברמה ששחקן יוותר על התקפה לחלוטין כי אין לו את הבונוס.
אם אתה רוצה אלמנט של פעולת תגובה לביטול איגוף, הייתי מגדיל את התוסף ל-2 אבל קובע שפעולת התגובה מבטלת את הרלוונטיות של יריב לצורך איגוף. כלומר: צריך עכשיו לפחות 3 אויבים כדי ששניים מהם יאגפו אותך.
 
בשיטות שאני יוצר ואני כן רוצה לתת דגש טקטי (ואני מודה שזה מיעוט, לרוב השיטות שלי פשוטות ונרטיביות במהותן) אני עושה את אותו הדבר שעשית רק הפוך, כלומר: מעביר את הנטל לדמות המאגפת ולא למאוגפת.

במילים אחרות: טקטיקת איגוף לא דורשת סתם תנועה, אלא ממש הקרבת פעולה כלשהי.
בשיטות שאני יוצר לרוב זה מצריך הקרבה של דבר מה, למשל הקרבת קוביות מתוך מאגר, שבמקום זה יכלו ללכת למקום אחר.
אם נתרגם את זה למו״ד 5 למשל אז האיגוף יכול לדרוש פעולת בונוס מצד הדמות המאגפת, בעוד ״שהמחיר״ של יצור מאוגף צריך להיות שווה או גדול יותר, אחרת האיגוף לא יהיה שווה את זה.

הערה לגבי הרעיון שלך: שים לב שבמובן הזה הרעיון שדמות תיאלץ ״לבזבז״ תגובה הוא יפה, אך מנגד למפלצות אין לרוב פעולת תגובה, וזה גורם לכך שלמפלצת קל מאוד לצאת מאיגוף. צריך לנסות את זה קצת כדי לראות אם זה מאוזן או לא.

ואגב, מהניסיון הדל שלנו במו״ד 5, חוק בית של איגוף שנותן 1+ או גג 2+ הוא דווקא סבבה לגמרי.
 
המממ....
אוקיי, הנה קונספט.

דמות מאגפת יכולה להשתמש בפעולת בונוס כדי לעזור לבעל הברית שלה, במקום בפעולה רגילה.
נשמע הרבה יותר מוצלח מהקודם, וזה מכניס ללוחמים מעט כלכלת פעולות בונוס, דבר שלא קורה הרבה (למיטב הכרתי את השיטה).
 
אם אתה אומר "אני מתקיף" אתה תמיד פוגע?
אז למה שזה יעבוד אוטומטית עם איגוף?

הכללים אומרים לך מה קורה כשאתה מצליח לאגף מישהו. האיך להצליח בזה זה כבר עניין קצת יותר מעניין שניתן לסבך ולהקשות - לפעמים בצורה פשוטה מאוד בה היריב נצמד עם הגב לקיר.
 
בעודרגה למשל, ציינו במיוחד כמה עמדות/תמרונים טקטיים שכולם מקנים בעקרון לתוקף קובית התמחות (1ק4 בד"כ) כי זה השטיק המכני המרכזי שנוסף לשיטה.
לדוגמא: לחימה מעמדה גבוהה יותר או איגוף יזכו לקובית התמחות להתקפות. ניסיון לאחוז ביריבים מנקודה נמוכה יותר תזכה בקובית התמחות לגלגולי הכוח (למשוך יריב ברגליים מלמטה) ולגלגולי ההצלה שלכם מנסיונות דומים מצד היריב.

בנוסף ישנן פעולות מיוחדות:

גב אל גב - פעולת בונוס להיכנס לזה עם בן ברית צמוד. פעולה שמבטלת את האפשרות לאגף אתכם ומוסיפה +2 להבחנה שלכם כל עוד אתם לא זזים אחד מהשני.

גרירת בני ברית - ניתן לגרור בני ברית אתכם בעלות מחצית מהתנועה שלכם.

התקפה לוחצת Press the attack - כפעולת בונוס לפני ההתקפה שלך אתה מתמקד ביצור בודד וזוכה לקובית התמחות לכל ההתקפות שלך נגדו, אך כל ההתקפות נגדך מתבצעות עם יתרון.

נסיגה לאחור Fall Back - כפעולת תגובה להתקפה לוחצת אתה רשאי לסגת 1.5 מטר אחורה בכדי לבטל את היתרון (קובית התמחות) של התוקף. התוקף רשאי לצמצם טווח אליך כחלק מהפעולה שלו. אתם לא מעוררים התקפות מזדמנות בפעולות אלו.
 
עריכה אחרונה:
גב אל גב - פעולת בונוס להיכנס לזה עם בן ברית צמוד. פעולה שמבטלת את האפשרות לאגף אתכם ומוסיפה +2 להבחנה שלכם כל עוד אתם לא זזים אחד מהשני
אהבתי מאוד! תודה רבה על הרעיון.
 
אם אתה אומר "אני מתקיף" אתה תמיד פוגע?
אז למה שזה יעבוד אוטומטית עם איגוף?
אפשר לנסות בבית: מגלים מהר מאוד שיריבים מרובים שואפים תמיד לאגף יריב בודד, שבעצמו שואף לסגת לאחור כמה שניתן כדי למנוע איגוף ולהותיר את היריבים מלפניו ככל האפשר.

בעולם רגיל, במונחים טקטיקיים ״קרים״, אפשר לומר שהמאגפים באמת שורפים יותר תנועה והמאוגף שורף יותר קשב וריכוז, ומרגע שהןא מאוגף הוא סוג-של מחלק את ההגנה שלו ביניהם.

אבל הצורה הזו של ניהול קרב במשחק שולחני פחות מהנה, לטעמי, בעיקר מהטעם שאמר נרוביאן - לרוב יוצא שהדמויות הן אלו שמאגפות יריב בודד, מה שגורם מראש למנחה לכלכל את ההגנה של היריב כאילו הן מאגפות (סוג של מירוץ חימוש כדי להותיר את הקרב מאתגר). בנוסף, טקטיקה ״עדיפה״ תגרום לחד גוניות במשחק וכולם ישאפו לבצע רק אותה, כך שגם אם היא נכונה טקטית במציאות - זה לא תמיד כיף במשחק.

אני יותר אוהב מתן בחירות עם יתרונות וחסרונות בצידן - אתה יכול לאגף ולקבל בונוס כלשהו, אבל זה גורר מחיר בכלכלת הפעולות שלך, וכפי שציינת - זה יכול להתבצע רק במקומות פתוחים מספיק.
 
אם אתה אומר "אני מתקיף" אתה תמיד פוגע?
אז למה שזה יעבוד אוטומטית עם איגוף?

הכללים אומרים לך מה קורה כשאתה מצליח לאגף מישהו. האיך להצליח בזה זה כבר עניין קצת יותר מעניין שניתן לסבך ולהקשות - לפעמים בצורה פשוטה מאוד בה היריב נצמד עם הגב לקיר.

זו לוגיקה טיפה פגומה. כי להצליח בהתקפה אומר שאתה פוגע, אבל להצליח באיגוף אומר, טוב, גם שאתה פוגע. איגוף זה לא פעולה שאתה מנסה לעשות בפני עצמה. איגוף זה משהו שאתה עושה תוך כדי קרב כדי לשפר את הסיכויים שלך לנצח את היריב. אז כישלון באיגוף זה משהו שבהחלט יכול לקרות: אם אתה מחטיא בהתקפה.
 
בעוד שהפתרון של לנצל פעולת בונוס בשביל לתת לבן ברית יתרון להקתפה באיגוף נשמע לי מוצלח, אני רק רוצה לציין שככל שמחליטים להשתמש בחוק של איגוף, הוא גם תקף לאויבים ולא רק לבני ברית.
אז על הנייר, היתקלויות שבניות חכם יכולות לאזן את זה, בכך שגם האויבים ינסו לאגף דמוית שחקן ולא רק דמוית שחקן אויבים, מה שאומר שהקבוצה גם צריכה לעבוד חכם על מנת לוודא שלא מתחילים לאגף את הדמוית ומחסלים אותן אחת אחרי השנייה.
קיצר, לשחק עם איגוף מוסף ממד טקטי נוסף למשחק, שהוא לא רק "איך אנחנו מאגפים את היריב כדי לחסל אותו מהר" אלא גם "איך אנחנו מוודאים שהיריב לא מאגף אותנו".
 
בדיוק כמו "עזרה לאחר" או "סימון" - החוקים אומרים מה קורה כשאתה עושה את זה. אבל החוקים די פתוחים בנוגע ל"איך" עושים את זה. אתה לא באמת יכול פשוט לומר "אני עוזר לזלופו הלוחם לתקוף את העוג" - אתה אמור להסביר איך זה קרה ואם זה אפשרי בכלל. כנ"ל לגבי "לסמן" מטרה - זה שאפשר לסמן מטרות, לא אומר שיש לך בכלל את האפשרות לעשות את זה.

החוקים מאפשרים לנו לשחק את המשחק במידה סבירה של אקראיות והסתברות. הם לא המשחק עצמו.
 
זה נכון בגדול, רק שאיגוף באמת לא דורש הרבה פרט לתנועה לצד השני של היריב.
עם זאת, אפשר כמובן לשנות את ההגדרה של איגוף למשהו יותר בכיוון מו״ד 4, סוג של ״יתרון קרבי״ - כל עמדה שנותנת לך יתרון משמעותי על היריב, כגון איגוף או התקפה מלמעלה, ואז באמת השחקן יצטרך להשתמש ביצירתיות מסוימת כדי לתאר מה הוא עושה.
 
ההבדל שב5 התנועה הרבה יותר זולה מאשר במהדורות קודמות. אתה סופג מזדמנת רק אם אתה יוצא מהאיזור המאיים של האויב ולא אם אתה נא בתוכו.
בPF/3.5 לדוגמה, לזוז בשביל איגוף יכול לעורר מזדמנת בכיף, כנ"ל ב4. ב5 יש לך הרבה יותר חופש פעולה בתנועה שלך
 
גם היריב זז, יש עוד יריבים, שדה הקרב לא תמיד מאפשר תנועה חופשית ב-360 מעלות...
זה נכון. זו גם אחת הסיבות למופשטות של מו״ד 5 - אם איגוף היה ״שווה״ כל כך המשחק היה הופך מהר מאוד למשחק לוח של ״הזז את חייליך כמה שיותר מהר״ במקום ״תערוך קרב מגניב שכולל קפיצות, דחיפות, מכות מסובבות בלה בלה בלה״, שזה מה שמו״ד רוצה שיתרחש בתכל׳ס.

אגב, זה מזכיר לי שבצעירותי יצרתי שיטה סטייל מו״ד שבה היו סגנונות לחימה ולכל סגנון היו ״מהלכים״ שאת ההשראה להם לקחתי מכישור הזמן (״עגור רוקד״, ״אנפה נושקת למים״, ״חורפן מתהולל בכרם״… דברים כאלה). לכל סגנון היה ״מרחב לחימה נדרש״ שאם לא היה לך אותו היה לך עונש לסגנון הלחימה. כך למשל, סגנון שתמך בגרזנים וחרבות דו ידניות דרש מרחב לחימה גדול וזה ״עלה״ לך בזה שבני ברית לא תמיד יכלו להילחם לצידך, ולעיתים זה פגע בניסיונות לאגף.

אגב, השיטה לא הצליחה יפה למי שתוהה… 😕
 
איגוף נותן לך יתרון רציני, אבל כמו שהדמויות יכולות לאגף כך גם המפלצות. יתר על כן, שיטת הקרב המופשטת של מו"ד שמאוד מתבססת על נק"פ לא הופכת כל איגוף למוות ודאי למאוגף, בניגוד למציאות.

יש גם מספיק דרכים לשקף במשחק את הטכניקות שבמציאות משתמשים בהן כדי להימנע מלהיות מאוגף (היצמדות לקיר, לחימה גב אל גב) ויריבים יכולים לשים לב לכך ולהשתמש בהן ומצד שני הדמויות יכולות לנסות להפריע להן. בדיוק הקרב מלא האקשן המסחרר שכולם רוצים.

עוד במו"ד בקופסאות וגרסאות ישנות אחרות, התייחסו לזה שחבורה שהולכת במבוך צריכה לחשוב על סדר התנועה שלה ולשים לב שבזמן שנלחמים ביריב, מישהו עשוי להופיע מאחוריהן, ככה שלשים את הלוחמים רק מקדימה בלי משמר אחורי זה לא תמיד רעיון טוב.
 
הזכרת לי נשכחות 🙂
אחד הזכרונות הכי יפים שלי זה מו״ד קופסאות שבו הלכנו במבוך בדיוק לפי הספר - גנב, קוסם וכוהן באמצע, לוחם מקדימה ועוד לוחם מאחור - והשה״מ קבע שגורילה מתגנבת מאחורינו ומנסה לחנוק את הלוחם… ואז הלוחם שמאחור, שמצויד בחרב דו ידנית, ערף את ראשה במכה אחת.

זה אחד הזכרונות שממש עיצבו לי את התפיסה כשה״מ - הדרמה חזקה מכל מספר ומכל גלגול קוביות. זה לא משנה ששנים לאחר מכן התווכחנו אם גורילה ״אמיתית״ אכן הייתה מתגנבת או לא, אם היא הייתה באמת חונקת אדם אחר או אם נזק של 7 מספיק לחסל אותה - התיאור היה כל כך עוצמתי ודרמטי שזה היה פשוט מגניב.

שנים לאחר מכן כשהייתי שה״מ בעצמי הכנסתי היתקלות דומה במבוך כדי להראות לדמויות שסדר הליכה במבוך הוא באמת חשוב. לא זוכר איך זה הסתיים אבל לא נראה לי שהייתה שם גורילה או עריפת ראשים..

מעניין אם ה- dungeon crawl הזה עדיין קיים גם במהדורות חדשות או אפילו במרחבים - יש איפשהו הרחבת דיבור על כך?
 
בנוסף ישנן פעולות מיוחדות:

גב אל גב - פעולת בונוס…

גרירת בני ברית - ניתן לגרור בני ברית אתכם בעלות מחצית מהתנועה שלכם…

התקפה לוחצת Press the attack - כפעולת בונוס…

נסיגה לאחור Fall Back - כפעולת תגובה…
לא יודע איך פספסתי את התגובה הזאת:
אלו רעיונות יפים, שמזכירים קצת את ה- stances ממגוון שיטות אחרות. מה שמעניין זה שהם בהחלט שמים דגש יתר על כלכלת פעולות במקום איזונים אחרים, ואני אסביר:

בשיטות אחרות בהן יש ״מצבים קרביים״ (stances), כשאתה נכנס למצב קרבי אתה מקבל בונוס מסוים ולצידו עונש אחר, לדוגמה: במצב הגנתי תקבל בונוס להגנה, אך עונש להתקפה.
כאן אני רואה שהאיזון מגיע ממקום אחר: במקום עונש אתה ״מבזבז״ פעולה כלשהי - תנועה, פעולת בונוס או תגובה - שזה מעניין.

אגב, גם הרעיון הזה של הקרבת פעולה בשביל stance קיים בשיטות אחרות (למעשה אפילו אני משתמש בו בחלק מהשיטות שאני יוצר), אבל תמיד הוא מגיע עם עונש כלשהו במקביל - ופה פשוט אין את זה. כלכלת הפעולות, כנראה, היא כה חשובה במו״ד שבזבוז פעולת בונוס, למשל, נתפס כסוג של הקרבה מספקת, וזה בהחלט מעניין. זה מצריך שיטה תומכת שבה יש עוד מה לעשות עם פעולות בונוס, תגובה ותנועה, וזה כנראה אכן המצב.

hugh - כיום במו״ד 5 ישנן דמויות שאין להן די פעולות בונוס או תגובה (בעיקר תגובה) - האם ב- level up יש יותר מה לעשות עם תגובות? והאם זה פתוח לכל הדמויות?
 
חזרה
Top