• הצטרפו לפורום הפונדק

    שלום וברוכים הבאים לפונדק, האתר המוביל בעברית על משחקי תפקידים, משחקי לוח, מיניאטורות, מדע-בידיוני ועוד.
    אחרי ההרשמה תוכלו לפרסם הודעות, לשלוח ולקבל הודעות פרטיות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה / התחברות
  • דרקוניקון 2022 מגיע בסוף אוגוסט
    הכנס חוזר ב 25-26 באוגוסט, לאחר הקורונה ועם המון משחקים והפתעות. פרטים נוספים באתר הכנס.
    לשאלות, תהיות וקריאות עידוד, הגיבו בנושא.

מהדורה 5 אז מה עושים עם איגוף?

Hugh

פונדקאי ותיק
כן, יש יותר דברים לעשות עם התגובות שלך.
יש כמה פעולות כלליות שמשתמשות בתגובה שלך וזמינות לכולם כמו:
  • גרירית בן ברית - לא ציינתי את זה בהערה המקורית שלי אבל זה דורש גם את התגובה שלך לסיבוב שאני מניח שזה הגיוני כי קשה להגיב לדברים בזמן שאתה גורר מישהו.
  • ירידה למצב שרוע - ניתן לבצע כתגובה להתקפת טווח שזה די נחמד האמת אם אתה לא מתכנן ממילא לנוע יותר מדי בתור הבא.
  • אחת למנוחה קצרה, ניתן להשתמש בתגובה שלך בשביל להפוך פגיעה חמורה לפגיעה רגילה במחיר של תשישות או נזק למגן שלך.
כמו כן, יש כאמור פרק שלם עם המון תמרונים קרביים ועמידות מוצא (מה שקראת Stances) שדורשות ניצול פעולות בונוס או תגובה. זה זמין ברמה כזאת או אחרת לכל המקצועות הקרביים (Martial).

גם לחלק מהמורשות, התרבויות והייעודים יש יכולות שדורשות פעולת בונוס או תגובה.
 

The Necromancer

פונדקאי ותיק
איגוף הוא נושא שנוי במחלוקת במהדורה 5. במהדורות קודמות, היית יכול לקבל בונוסים להתקפה נגד מישהו אם אחד החברים שלך עומד ישר מהצד השני שלו. זה עבד בגלל שהשיטות עבדו עם הרבה מאוד תוספים ומחסרים להתקפות.

אבל במהדורה 5, זה לא עובד ככה יותר. השיטה פישטה בכוונה את הכל כדי להיפטר מרכבת התוספים. עכשיו, הכל עובד הרבה יותר פשוט: אם אתה במצב טוב, אתה מקבל יתרון. אם אתה במצב רע, אתה מקבל חיסרון. לא צריך להסתבך.

התוצאה של זה היא חוק איגוף אופציונלי. על פי החוקים הבסיסיים, איגוף לא עושה שום דבר יותר. והספרים מציעים כאופציה את האפשרות שכשיצור מותקף בידי מישהו שמאגף אותו ביחד עם יצור אחר, ההתקפה מקבלת יתרון.

וזו בעיה. כי יתרון זה שווה ערך למשהו כמו 5+ להתקפה. זה משהו מאוד משמעותי, שצריך להרוויח באמצעות טקטיקה. והרעיון שאפשר לקבל יתרון פשוט בזה ש"אני עומד מצד אחד וגרומפ עומד מהצד האחר ואנחנו מרביצים לו ביחד" מרגיש טיפה עלוב. אבל מצד שני, איגוף כן הגיוני כטקטיקה, וזה מרגיש כאילו צריך להיות שם משהו.

אפשר לפתור את זה בכמה צורות. אפשר להחליט לסטות מהשיטה ופשוט לתת 2+ על איגוף. השיטה כבר עושה את זה עם מחסה, אז זו לא בעיה. ראיתי עוד הרבה פתרונות. אבל עלה לי רעיון, אז הנה מה שאני מציע:

דמות מאגפת מקבלת יתרון להתקפות. יצור מאוגף יכול להשתמש בתגובה כדי למנוע את היתרון מיצור אחד שתוקף אותו

הרעיון הבסיסי עובד ככה. אם אני וגרומפ מאגפים מפלצת, ואני מתקיף אותה, אני מקבל יתרון להתקפות. אבל המפלצת יכולה להשתמש בתגובה שלה כדי למקד את תשומת הלב שלה בי ולמנוע ממני לקבל יתרון כתוצאה מאיגוף נגדה עד תורי הבא. אם גרומפ יתקוף את המפלצת לאחר מכן, בהנחה שאין לה יותר מתגובה אחת, הוא יקבל יתרון להתקפות שלו, כי היא ניצלה את התגובה שלה להתמקד בי.

השיטה הזו עושה כמה דברים. קודם כל, היא הופכת איגוף לטקטיקה משמעותית. אני רוצה שלאגף יצורים יהיה רלוונטי, כי זה מוסיף הרבה לקרב מבחינתי.
הדבר השני שזה עושה הוא להכריח את השחקנים לחשוב. כי העובדה שהתגובה הזו קיימת אומרת שאיגוף הוא לא פשוט יתרון עיוור. המשמעות היא שהשחקנים צריכים לעבוד טקטית כדי להרוויח את היתרון שלהם. אולי אחד השחקנים יעורר בכוונה התקפה מזדמנת כדי ששניים אחרים יוכלו לאגף בחופשיות. או להפך, שחקן מאגף ותוקף כדי לאפשר לשחקן אחר להימלט בלי להיפגע מהתקפה מזדמנת.
יותר מזה, השחקנים צריכים להפעיל חשיבה הגנתית כשמאגפים אותם. אני רוצה להשתמש בתגובה שלי נגד היצור הזה, או נגד היצור הזה? או אולי בכלל לשמור אותה להתקפה מזדמנת, או ללחש מגן?
בסופו של דבר, המטרה שלי בחוקים כאלה היא לגרום לקרב להיות יותר מעניין ולערב בו יותר קבלת החלטות. לדעתי, האופציה הזו יותר מעניינת מחוק האיגוף הרגיל, ובהחלט יותר מעניינת מלא להתחשב באיגוף בכלל.

מה אתם חושבים? אתם משתמשים באיגוף? רעיונות לשפר את השיטה שלי? אשמח לשמוע.
רעיון מדהים. אהבתי את ההסתכלות על התגובה כמשאב בקרב.
 

The Necromancer

פונדקאי ותיק
לא יודע איך פספסתי את התגובה הזאת:
אלו רעיונות יפים, שמזכירים קצת את ה- stances ממגוון שיטות אחרות. מה שמעניין זה שהם בהחלט שמים דגש יתר על כלכלת פעולות במקום איזונים אחרים, ואני אסביר:

בשיטות אחרות בהן יש ״מצבים קרביים״ (stances), כשאתה נכנס למצב קרבי אתה מקבל בונוס מסוים ולצידו עונש אחר, לדוגמה: במצב הגנתי תקבל בונוס להגנה, אך עונש להתקפה.
כאן אני רואה שהאיזון מגיע ממקום אחר: במקום עונש אתה ״מבזבז״ פעולה כלשהי - תנועה, פעולת בונוס או תגובה - שזה מעניין.

אגב, גם הרעיון הזה של הקרבת פעולה בשביל stance קיים בשיטות אחרות (למעשה אפילו אני משתמש בו בחלק מהשיטות שאני יוצר), אבל תמיד הוא מגיע עם עונש כלשהו במקביל - ופה פשוט אין את זה. כלכלת הפעולות, כנראה, היא כה חשובה במו״ד שבזבוז פעולת בונוס, למשל, נתפס כסוג של הקרבה מספקת, וזה בהחלט מעניין. זה מצריך שיטה תומכת שבה יש עוד מה לעשות עם פעולות בונוס, תגובה ותנועה, וזה כנראה אכן המצב.

hugh - כיום במו״ד 5 ישנן דמויות שאין להן די פעולות בונוס או תגובה (בעיקר תגובה) - האם ב- level up יש יותר מה לעשות עם תגובות? והאם זה פתוח לכל הדמויות?
מזכיר לי את ספר תשע החרבות של מהדורה 3.5; להיכנס לעמידה לקח "פעולת בונוס" (ב3.5 קראו לזה בשם אחר אבל אותו רעיון), וכל עמידה נתנה לך בונוס (למשל, לרפא את עצמך או בן ברית במרחק של 10 רגליים 2 נק"פ בכל פעם שאתה פוגע עם התקפת קפא"פ, או שלכל יריב שאתה מאיים עליו יש -4 להתקפות נגד כל יצור חוץ ממך)
 
Top Bottom