• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

אופנה בתנ"ך?

אוקי. משהו שתמיד הפריע לי, זה שמציירים דמויות תנכיות כמו בדואים שעוד כילד היה נראה לי לא אותנטי.
אני גם שוקל לפתוח מ"ת תנ"כי ואני מחפש חומרים כדי להמחיש את העולם העתיק והשונה כל כך.
ספציפית לגבי לבוש יהודי/עברי לא מצאתי שום דבר חוץ מתבליט מצור לכיש, והחלטתי לנסות לצייר טיוטא (אולי בהמשך משהו רציני יותר)

https://ibb.co/yFgdKtz
למיטב הבנתי, הלבוש כלל שמלה עד מתחת לישבו, אבנט רחב, כובע עם מעין ציציות.
עכשיו כאן מקום שהתלבטתי.
לבסוף הגעתי למסקנה שמתחת לשמלה לבשו מכנסיים (כמו בתיאור התואר ללבוש של כוהנים) ובגלל שהציור בפרופיל, אני חושב שהדבר הבולט בצדדים, זה ציציות כמו שמצווה בתורה.
http://cafe.themarker.com/thumbnails/t/329/925/4/file_0_b.jpg?1458044258


אם הטיוטה שלי לא ברורה מספיק אצייר שוב.

אשמח אם תעזרו לי להבין את הלבוש הזה.

עריכה: אחד יותר טוב(?)

https://ibb.co/0J1T9L5
 
מגניב, ציור יפה.
האמת שכשאני חשבתי על הנושא נזכרתי דווקא בציור מצרי שמתאר שמים עולים לרגל:
Ibscha.jpg

זה מתאר חצאיות, כיתונים וטוניקות מפוספסות לגברים, ושמלות ארוכות לנשים. יש גם ערך בויקיפדיה האנגלית על הלבוש התנ״כי:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Biblical_clothing
לפי הערך, הגברים לבשו טוניקה קלה (״כותונת״), ומעליה הוסיפו בהתאם למזג האוויר שמלה (גלביה) ומעיל (עבאיה). אז כן, הם היו דומים לבדואים מסתבר.
 
אני מכיר את הציור שקישרת. א. אני לא בטוח שזה דוקא עברים, נראה לי זה יותר "סוחרים מכנען", למרות שזה כמובן הגיוני שלעברים וכנענים בתקופת השופטים תהיה אופנה חופפת, כי ספר שופטים בין השאר מתאר השפעה תרבותית חזקה מהכנענים.
ב. הציור של מצור לכיש כמובן, יכול לייצג אופנה של תקופה אחרת. אחרי הכול, הציור בא אחרי בערך 400 שנה של ממלכה, וגם כלכלית בתקופת ההתנחלות/שופטים בני ישראל התמקדו בצאן וחיטה ופחות בחקלאות של סחורות בינ'ל כמו שמן ויין. (שכנראה זקוקות למערך מדיני מפותח יותר משבטים מבודדים)
מה שמטריד אותי, בעיקר אם הבנתי נכון את הלבוש? בגלל שזה בפרופיל, אני מניח שהגוש חוטים שמשתלשל מהצד זה ציציות, במיוחד שאני לא רואה את הדבר הזה לא אצל מצרים ולא אצל אשורים.
בהמשך אצייר אולי גם אישה, אבל הלבוש שלהן נראה די ברור בגדול.
(בגדול שמלה ארוכה וכיסוי ראש ארוך כמעט כמו השמלה)
 
אני חושב שמדגישים שכהן לובש מכנסיים, כי רוב האנשים לא לבשו אותם.

למה חשוב שכהן ילבש מכנסיים? צניעות. כשאתה נכנס בטהרה לקודש הקודשים, מקום בו יש נוכחות אלוהית ב360 מעלות סביבך, זה לא מכבד להיות חשוף-ישבן, גם אם זה לכיוון הרצפה בלבד.

אאל"ט על דוד המלך יש מדרש שמיכל כעסה עליו כשרקד וקפץ לפני הארון, בגדו עלה למעלה (או שהוא עשה עמידת ידיים/סאלטה?) ואיבריו המוצנעים נחשפו בציבור.
 
נראה לי שרצועת הבד שיש בחגורות בציור מצור לכיש עברה במקור בין הרגליים מקדימה ולא מהצד (ציורים עתיקים לא היו טובים בפרספקטיבה - הקטע של "ללכת כמו מצרי" אפילו קיבל שיר של להקת בנות מהאייטיז), אבל קשה לי לחשוב למה היא שימשה.
 
אולי סמל למעמד, בגרות או גבריות, כי קל לנחש מה אמורה לייצג רצועה ארוכה ורחבה שמשתלשלת מהחגורה בין הרגליים.
בנוגע לפרספקטיבה - אני זוכר הסבר כלשהו לגבי החשיבות של צד ימין בתרבות השמית העתיקה.
 
אני לא בטוח עד כמה התיאור של אנשי עולם המקרא כלבושים בבגדים של בדואים הוא לא מדוייק - חלקם, בכל זאת, חיו בסגנון דומה לזה של הבדואים, והלבוש הבדואי שנועד לספק מענה פרקטי לתנאי החיים האלה לא השתנה בקווים הכלליים שלו שנים די רבות. בעולם בלי תקשורת המונים גם אין לך הפצה מהירה של אופנות.

סביר להניח שגם אנשי תקופת המקרא התלבשו או בצורה פרקטית (חקלאים, רועים וכו'), או שהעתיקו (עשירים, סוחרים, עירוניים) את הלבוש של המעצמה הקרובה - מצרים או בבל.
 
הלבוש המקראי כן מתואר כדומה לבדואי - שמלה ומעיל זה בתכלס גלביה ועבאיה. הציורים המצריים מתארים לבוש שדווקא דומה לביגוד היווני העתיק - כיתונים ושמלות שנרכסות על הכתפיים. אני לא חושב שהאצולה הישראלית או היהודאית התלבשה דומה למצרים, כי לא מתארים איפור, גילוח ראש, פאות נוכריות או זקנים מלאכותיים.
יש גם את האובליסק השחור שמתאר את מלך ישראל, יהוא, נכנע לשלמנאסר מלך אשור:
800px-ShalmaneserIII.jpg

הלבוש של הישראלים שונה מהאשורי - הגלימות שלהם שונות, השיער והזקנים קצרים יותר ויש להם מצנפות מוזרות.
 
חזרה
Top