• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

אחרי הקורונה, מלחמה באירופה?

יצא לי לשוחח עם דיפלומט רוסי היום כחלק מהעבודה שלי והוא הרחיב לא מעט על המצב. השורה התחתונה שלו הייתה "אם היינו רוצים לכבוש את אוקראינה, היינו עושים זאת והמערב היה מבין רק כשהיינו כבר בפנים". הוא טען בתוקף שאין טעם במלחמה ושלרוסיה יש בעיות פנים משלה שרק יחריפו אם תאלץ לדאוג גם לאוקראינה, בפרט אם יופעלו כנגדה סנקציות כבדות כמו שבאמת מאיימים. הוא גם טען שהסיבה שאוקראינה לא מפרסמת בריש גלי חשש מפלישה היא כי היא באמת מאמינה שלא תהיה אחת.
מעניין מה הוא אומר עכשיו ;)
 
זה פייק ניוז די בוודאות, מה המקור שלך?
(היו כמה מטוסים סיניים שנכנסו לאזור האווירי בבקרה של טייוואן, אבל זה כבר קורה שנים)
ישבתי עם אבא שלי וכמה חברים וקשקשנו, תוך כדי הוא (או אחד מהם) הסתכל בפלאפון ואמר שזה מה שהוא קרה. אין לי מושג מה המקור ואני בכלל לא עוקב אחרי החדשות.
 
אני לפחות מכור קשות לאתרים בעברית ובאנגלית.
האתרים בעברית באיכות די רדודה, הרבה פרשנות, והפוליטקאים והתקשורת בארץ יחסית פרו-פוטין ו/או מפחדים ממנו (איילת שקד "ישראל צריכה לשתוק ולא לדבר") או רון בן-ישי שזלזל בהנהגה האוקריאנית "החובבנית".
הסתכל בפלאפון ואמר שזה מה שהוא קרה
אני מקווה שתלמד מזה לקח...

בכל אופן, הגענו ליום ראשון בערב, 84 שעות לערך אחרי שהפלישה לאוקריאנה התחילה, ואין ספק שזה אחד מהכשלונות הצבאיים המהדהדים ביותר בהיסטוריה המודרנית.
הצבא הרוסי, הוכיח את עצמו להיות נמר של נייר, עם טקטיקות הזויות של לשלוח יחידות ברסס לכל מקום, כנראה בלי אספקה ולוגיסטיקה למתקפה כזו ואחד הטענות העיקריות של הפרשנים - הם עדיין לא בשליטה על המרחב האווירי של אוקריאנה, רק היום יש שלל סרטונים של מטוסים אוקריאניים באוויר ושל תקיפות מהאוויר של שיירות רוסיות על-ידי מזל"טים.
בכלל "הטקטיקה" של הצבא הרוסי נדמית בסגנון של ילד בכיתה א' שפשוט זורק את הצעצועים שלו בכעס בתקווה שמשהו יפגע. הכוחות שלהם מפוזרים לכל עבר, לא נראה שיש מאמץ ממוקד, ולא ברור מה האסטרטגיה שלהם מהרגע שהתוכנית המקורית של הפלת הממשלה תוך יום-יומיים ומינוי שליט בובה נכשלה.
פוטין פשוט התגלה כדביל מושלם.

מאידך, השילוב בין זלנסקי ואוקריאנה לבין המערב וביידן הוא שילוב מנצח - צריך לזכור שביידן היה סנאטור בתקופת המלחמה הקרה, והוא מכיר את הסובייטים/רוסים מאז, ולכן תנועת המלקחיים הצבאית/כלכלית עובדת מצוין. מחר תפתח הבורסה וסחר מטבע החוץ במוסקבה, והסממנים המוקדמים מדברים על קריסה נוספת, ביחד עם ההפגנות המתמשכות ברוסיה כנגד המלחמה.
מעבר לכך, קשה לי לראות איך האוקריאנים היו שורדים ומצליחים לפגוע ברוסים מבלי לקבל מודיעין איכותי ומהיר מהמערב, בלי הרבה קשקשת. זה נתמך גם בכך שיש כל הזמן מטוסים ומזל"טים (Global Hawk) בקרבת אוקריאנה, וגם בצילומי לוויין.
מזלנו שביידן הוא הנשיא בארה"ב, ולא טראמפ שגם היום ממשיך ללקק לפוטין ולשבח אותו כגאון וכחכם, ורק לפני שלוש שנים חסם סיוע בטחוני לאוקריאנה. גם אובמה לא היה להיט במובן הזה, הוא ויתר בפעם הקודמת לפוטין, כמו-גם בוש בגאורגיה - ביידן הראשון מבין נשיאי ארה"ב שאשכרה ניצב מול פוטין, וניצח.

אני חושד שאם הרוסים לא יצליחו בימים הקרובים לבצע פריצת-דרך משמעותית, הם פשוט יובסו. הם מאבדים הרבה כוחות, יש להם בעיות מבית שרק יתבגרו, והאוקריאנים במוראל גבוה מאוד ומקבלים עוד ועוד ציוד ונשק מהמערב.
כנראה שפוטין מתחיל לעכל את גודל הכשלון שלו, ולכן הוא לפתח מבקש לפתוח במשא ומתן ללא תנאים מוקדמים, מה שהוא לא הסכים לו לפני כמה ימים, ובמקביל מאיים בנשק גרעיני כאילו שזה קפצונים.

וכמו שכתבתי כבר קודם, ברמה האסטרטגית זה כשלון מוחלט ומחפיר.
מצד אחד - הצבא הרוסי נשחק במערכה הזו, והוא מתגלה במערומיו - בין היתר בציוד המיושן שהוא מפעיל, הכלים המשוריינים והטנקים שלו הם בעיקר משנות ה-70/80/90, דברים שבכל מקום אחר בעולם כבר גרטו. אבל בעיקר בביצועים העלובים.
מצד שני - נאט"ו מתחזקת ומשתפת פעולה בצורה מדהימה ביחד לברית של 27 מדינות (למי שמתלונן על האיטיות שלהם, תנסו לשכנע את ועד הבנין שלכם לעשות משהו בתמימות-דעים מוחלטת), במקביל התקציבים הבטחוניים במערב מזנקים (גרמניה עשתה צעד מדהים- 100 מיליארד דולר והתחייבות ל-2% מהתקציב), ועוד מדינות פוזלות לנאט"ו.
אז ברמה האסטרטגית, ללא קשר להצלחה/חוסר-הצלחה באוקריאנה, פוטין ורוסיה הפסידו בענק.

ולסיום, ברמה הגלובלית, ייתכן שהמלחמה הזו תגרום לנו לשכוח ממלחמות התרבות המטופשות ולהתעסק בדברים חשובים.
 
ותמונה מהיום, ששווה אלף מלים:
FMnq0qLWQAkx5Ba.jpg
מימין, זלנסקי מחובק עם שר ההגנה שלו ומחויכים (מראה שהם מרגישים בטוחים לגמרי אם שניהם באותו המקום)
משמאל, פוטין מפחד להתקרב לגנרלים שלו - או שהם מפחדים ממנו, על שולחן מימי ברית המועצות.
 
אני בכנות לא מבין מה עבר לפוטין בראש, אלא אם כן יש לו מחלה סופנית כלשהי והוא מוכן להקריב הכל בניסיון נואש להשיג את אוקראינה ולהחזיר את ברית המועצות האהובה שלו, מה שהולך פשוט לא הגיוני לי. תפסתי ממנו בחור יותר חכם מזה...
 
אני גם לא מתיימר להבין מה עובר לו בראש, אבל נראה לי די ברור שהוא מהסוג הישן, סטייל סגנון טראמפ רוסי: “make Russia great again”.

זו גם הסיבה שזה מוקדם להספיד את רוסיה. כשדובים מיואשים הם נהיים מסוכנים, ולפעמים מבצעים אקטים הזויים ומפחידים. הדוב הרוסי, ובעיקר ״אבא פוטין דב״, הוא בדיוק כזה.
 
זה די ברור שפוטין חשב שיצליח, אבל בפועל אנשים לא מצליחים תמיד. אני אפילו לא בטוח שהתכנית שלו היתה כזו גרועה כמו שמתארים אותה בדיעבד.

או שבאמת הוא מטורף ואז עלולה להיות פה שואה גרעינית וכולנו ניהרג (או יותר גרוע, יסלקו אותנו מבית הספר.)
 
ממה שהבנתי גם החיילים הרוסים לא מבינים למה הם שם.

מבחינה גיאופוליטית, איחוד אירופי/כוח מערבי באוקראינה זה מאוד לא נעים לרוסיה, עם גישה ישירה למוסקבה. יש גם סיבות לאומניות שונות ומשונות.
פוטין תקף בגרוזיה (ונראה לי) גם ארמניה והכול היה בסדר.

ורוסיה על זמן שאול- התקופה שעכשיו זה הסיכוי האחרון של רוסיה להחזיר לעצמה חלק מהאימפריה שלה.
האכלוסיה מזדקנת, פחות מילד אחד ממוצע למשפחה. עוד עשר שנים הרפתקה כזאת לא תהיה אפשרית.
 
או שבאמת הוא מטורף ואז עלולה להיות פה שואה גרעינית וכולנו ניהרג (או יותר גרוע, יסלקו אותנו מבית הספר.)
זה ציטוט של הרמיוני מהארי פוטר בכוונה או בטעות?
מעניין אותי כמה אנשים מספיק זוכרים את הסדרה הזו עד רמה של לזכור את המשפט הזה.
מה שמדאיג אותי זה שהוא יהיה מטורף מספיק בשביל לזרוק נשק גרעיני לתערובת ואז הוא יחצא כל כך הרבה קווים אדומים שאין ספק שזה יפתח מלחמת עולם שלישית גרעינית.
אני מזכיר שאיינשטיין אמר שאת מלחמת העולם השלישית הוא לא יודע איך יגמרו (משמע היא לא תיגמר רק בגרעין) אבל את הרביעית ילחמו עם מקלות ואבנים...
 
זה ציטוט של הרמיוני מהארי פוטר בכוונה או בטעות?
מעניין אותי כמה אנשים מספיק זוכרים את הסדרה הזו עד רמה של לזכור את המשפט הזה.
מה?! צריך רק לזכור במעורפל את הרמיוני בשביל זה - חוץ מ''Its's LeviOSA, not LEVIosa'' שאני די בטוח שבכלל לא היה בספר, זה הכי מפורסם של הרמיוני.

בכל מקרה, בקשר למלחמה. כבר אחרי שעברו יומיים ידעתי שפוטין יפסיד. אני די בטוח שמתישהו הוא יאיים טיפה יותר מדי ויגרום לאירופה, נאט''ו, או ארה''ב לתקוף אותו. ונגדם הוא לא מנצח בשום אופן. אולי הוא חזק יותר במעט, וגם זה מוטל בספק, אבל כפי שעכשיו אנו עדים - הם יותר חכמים.
 
לא חושב שיש פה בכלל מונחים של ניצחון והפסד. הוא יכבוש עוד ועוד עד שיושג הסדר, ולא עד שמדינות המערב יפעלו נגדו (כי הן לא).

זו טעות לחשוב על המלחמה הזו כעל מה היא משיגה עכשיו - המטרה שלה היא היום שאחרי, לזה פוטין מכוון. יש כאן שחקן חדש בזירה, שעד היום (מבחינתו) לא ספרו אותו ועכשיו הוא רוצה להראות שבעל הבית השתגע.

במשך עשרות שנים אף מדינה לא העזה לפתוח במלחמה ומדינות המערב היו שאננות מספיק לחשוב שזה יישאר כך. אם אני מנסה להיכנס לראש שלו רגע אז הוא בטח אומר לעצמו: ״עכשיו כולם יבינו שכשאני אומר משהו אני רציני״.

אז בפעם הבאה הוא ירשה לעצמו לבקש יותר, לדרוש יותר, לאיים יותר. זו אסטרטגיה לטווח ארוך, לא טקטיקה. ככה עובד מוח של רודן.
והצרה של כולנו היא שמדינות אחרות לוטשות עיניים אליו ואולי אומרות לעצמן ״אז למה שגם אני לא…״. זו המורשת של פוטין. זה הדבר שמפחיד יותר מכל.

ושוב, אני אסיים במילים שפתחתי בעץ הזה: אני מקווה שאני אתבדה בסוף…
 
לא משנה איך זה יגמר, הסיפור של זלנסקי הוליוודי כמעט.
קומיקאי שעשה מערכון על אדם מהשורה שנהיה נשיא-נהיה נשיא.
ולא סתם, נשיא בשעה הכי קשה של אוקראינה.

אם מישהו היה כותב או מסריט סיפור כזה, היו מאשימים אותו שזה לא אמין.
 
אז ארבע שבועות אחרי הפלישה, אין ספק שרוסיה ממש פישלה בענק (למעשה פוטין)
אני אחזור על מה שציינתי קודם, התקשורת הישראלית נעה בין פרו-פוטין/הערצת דיקטטורים לבין ניטרלי / רדודה, אז שווה לעקוב אחרי חדשות בחו"ל. דוגמא טריה זו האמירה של ביידן מהיום שכל תקיפה בנשק השמדה המוני ע"י פוטין תיענה ע"י Response in Kind. בישראל (Ynet) הכותרת הפכה ל "מקרון אמר שאין לו קווים אדומים, וביידן אמר שתהיה תגובה" - שזה די משבש ומקטין את עצם האמירה. לעומתם, פרשנים צבאיים בחו"ל כבר כינו את העמדה החדשה כמטריה גרעינית לאוקריאנה, ובצדק - כי זו ההגדרה של Response in Kind:
you react to something that someone has done to you by doing the same thing to them

במלים אחרות, התגובה הנכונה לרוצח / בריון כמו פוטין - אם אתה רוצה לשחק עם נשק השמדה המוני, אתה תחטוף בעצמך נשק השמדה המוני.

באופן כללי, נראה ששלבי המלחמה היו עד כה:
  1. בשבוע/עשרה ימים הראשונים הרוסים היו בעלי המומנטום והצליחו לתהקדם
  2. אחרי זה תקופה של שבועיים/שלושה של סטגנציה בשדה הקרב, שבהם האוקריאנים המשיכו להתמקד בהרס קווי האספקה של הרוסים, שבמקביל שינו אסטרטגיה להרעשות ארטילריות כדי לשבור את האוקריאנים.
  3. בימים האחרונים נראה שהמומנטום עובר לצד האוקריאני, שפותח בהתקפות נגד מקומית. אין לאוקריאנים כוח לפתוח במתקפת נגד בכל הגזרות, אבל עצם העובדה שחודש אחרי הפלישה, נדמה שהם לקחו את היוזמה ועברו להתקפות נגד זה מדהים בכל קנה מידה.

כמו שכתבתי בתחילת העסק, אם האוקריאנים ילחמו, יש להם סיכוי - והם נלחמו יותר ממה שחשבו, וכמובן המערב הזרים להם טונות של ציוד ונשק (ולמרבה הבושה עד כה ישראל סיפקה נשק רק לרוסים...).
למי שמעוניין, יש כאן פיצ'ר מגניב של Financial time על השלבים הראשונים במלחמה:
ממש מומלץ לקרוא למי שמתעניין במלחמה.

יש עוד הרבה דברים מעניינים כמו למשל:
  • כמות ההרוגים הרוסיים מוערכת בין 7,000 ל-15,000 הרוגים. להשוואה לארצות הברית ב-20 שנות מלחמה בעירק ואפגנסיטן היו כ-7000. הרוסים איבדו מספר כזה לפחות תוך חודש. בעשור של רוסיה באפגינסטן, היו להם 15,000 הרוגים. זה מספר עצום, למעשה זה קצב הרוגים שהיה כמותו רק במלחמת העולם השנייה.
  • רוסיה הפכה לדיקטטורה שגרועה במספר מובנים מאשר ימי ברית המועצות... הם הכריזו על פייסבוק כעל ארגון קיצוני, 15 שנה בכלא למי שמעז לקרוא ל"מבצע המיוחד" פלישה ואסרו אנשים שהחזיקו ברחוב נייר לבן ועוד דברים הזויים.
  • בריחה המונית של צעירים משכילים מרוסיה, יש מי שקורא למלחמה מלחמת הבבושקות - בזמן שהצעירים מתנגדים למלחמה ו/או בורחים מרוסיה, מי שתומך נלהב זה הסבתות.
  • שר ההגנה הרוסי והרמטכ"ל לא נראו בציבור בשבועיים האחרונים, היום פורסם וידאו מוזר של שר ההגנה הרוסי שנראה מוקלט/מבויים. במקביל ידוע שראש הביון הרוסי שהיה אחראי למודיעין על אוקריאנה נעצר.
  • האוקריאנים מצליחים לחסל מספר מרשים של גנרלים ומפקדים רוסיים, יש תיעוד ללפחות ששה גנרלים שחוסלו ומעל ל-30 סגני-אלופים/אלופי-משנה.
  • חיל האוויר הרוסי עדיין לא השיג עליונות אווירית באוקריאנה, חודש לאחר פרוץ המלחמה, מדהים בכל קנה מידה.
  • הרבה ניתוחים מעניינים על חולשות הצבא הרוסי ו"איפה טעינו" של פרשנים שעד לפני חודש חשבו שהצבא הרוסי הוא הצבא השני החזק בעולם.
  • הרוסים נכשלו בתחום הפיקוד והשליטה והתקשורת - זה שברחבי אוקריאנה מערכות התקשורת עדיין עובדות ויש אינטרנט, זה גם מדהים. לחשוב שלפני המלחמה כולם שיקשקו מהסייבר הרוסי.

השאלה הגדולה האם המלחמה תהפוך לעימות קפוא או שהצבא הרוסי יקרוס עקב אובדן המפקדים, בעיות לוגיסטיקה, פיקוד ושליטה, והתקפות הנגד האוקריאניות (שנהנים מקווי אספקה פנימיים, ומאספקת ציוד ונשק שכל המערב מזרים להם)
 
  • הרוסים נכשלו בתחום הפיקוד והשליטה והתקשורת - זה שברחבי אוקריאנה מערכות התקשורת עדיין עובדות ויש אינטרנט, זה גם מדהים. לחשוב שלפני המלחמה כולם שיקשקו מהסייבר הרוסי.
עושים טכנולוגיה - היכן מתקפת הסייבר שהבטיחו לנו?
פרק ספיישל קצר של הפודקאסט המעולה "עושים טכנולוגיה" מהרשת של "עושים היסטוריה" בהגשת ד"ר יובל דרור, שמעלה את רוב ההשערות על הסיבה שאין מתקפת סייבר כמו שהעריכו המומחים.
 
לגבי ישראל- יש היסטוריה מורכבת עם אוקראינה. אחרי הכול מחלקים לחיילים הגיבורים באוקראינה אות על שמו של חמילניצקי.
גם אזוב, לא עוזר.

וברמה הריאל פוליטיקית- צבא רוסיה יושב ממש ליד הגולן, וכל פיפס בסוריה תלוי בהם. וגם לך תדע, אולי הוא יחליט שצריך "להגן על דוברי הרוסית" בישראל. אנחנו מדינה קטנה בסופו של יום.

דוקא ראיתי לא מעט סבתות נעצרות בהפגנות. אבל כן.
פוטין לדעתי, במצב שהוא לא יכול לעצור בלי להביא הישג משמעותי הביתה- אחרת כל זה היה לחלוטין סתם ובתור מישהו שמסתמך על התדמית הכוחנית שלו, הוא לא יכול לחזור בידיים ריקות. אולי הוא יסתפק ברפובליקות שהוא התיימר להגן עליהן.

מעניין גם הרב הלאומיות של הסכסוך- במקביל ללגיון הזרים האוקראיני, רוסיה מביאה לוחמים סורים וצ'צ'נים- ובמקביל סורים וצ'צ'נים של הצדדים שעוינים את המשטרים שם באים להלחם לצד האוקראינים, גם לוחמים גרוזינים/גיאורגים נלחמים לצד האוקריאנים.

אני משער שאוקראינה תיאלץ להפרד מהרפובליקות המורדות שגם ככה לא ממש היו בשליטתה מאז 2014, פוטין יוכל להגיד שהציל את הרפובליקות הרוסיות מהנאצים וכל אחד סוג של ניצח.
השאלה כמה זמן וחיי אדם יתבזבזו עד אז.
 
בלי להיכנס לפוליטיקה - אם יש משהו שגילינו (וגם האמריקאים בעיראק ובאפגניסטן) זה שלכבוש אוכלוסיה אזרחית לא ממש עוזר: להחזיק ביעד כבוש זה כבר דבר קשה הרבה יותר.

הדשדוש הרוסי הזה יגרום לאוקראינים לעלות שלב במלחמת הגרילה, ולחימה של צבא באוכלוסיה זה תמיד דבר נוראי לא משנה מאיזה צד של המתרס אתה.

לכן, לדעתי, אני לא חושב שיש לפוטין אסטרטגיה כזו מדהימה של כיבוש - הוא רוצה להלום חזק, וכפי שזה נראה כרגע הוא צריך להלום גם מהר מבחינתו.
כיבוש של ממש לא נראה פה, רק זריעת הרס ואימה כדי לנסות ולשבור את העם האוקראיני שירוצו להסדרה. וזה בתורו יכול לגרום לו לעשות מעשים נואשים שזה קצת מטריד ומפחיד…
 
לכן, לדעתי, אני לא חושב שיש לפוטין אסטרטגיה כזו מדהימה של כיבוש - הוא רוצה להלום חזק, וכפי שזה נראה כרגע הוא צריך להלום גם מהר מבחינתו.
כיבוש של ממש לא נראה פה, רק זריעת הרס ואימה כדי לנסות ולשבור את העם האוקראיני שירוצו להסדרה. וזה בתורו יכול לגרום לו לעשות מעשים נואשים שזה קצת מטריד ומפחיד…
ראיתי אתמול ניתוח – לדעתי די משכנע – של שלום בוגוסלבסקי. לטענתו הטקטיקה הייתה להגיע מהר לקייב ולהציב שליט פרו-רוסי/שליט בובה, והציפייה הרוסית הייתה שלאוכלוסיה באמת לא אכפת מי השליט או שאין לה רצון להילחם על אופי המדינה.

 
חזרה
Top