• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

לא קריטי משחקי תפקידים קז'ואל – מה הם, ואיזה מקום צריך להיות להם בעולם משחקי התפקידים

בלא קריטי שיחקנו לאחרונה במשחק Follow, משחק ללא מנחה שבעזרת חוקים די פשוטים אבל גם די נוקשים, עזר לנו ליצור סיפור אפי במשך זמן די קצר (כשלוש שעות בזמן אמתי, שנערכו לכשעה ושלושת־רבעי הקלטה). מהשיחה סביב המשחק התחלנו לסמן איזה תחום שעוד לא זכה לשם של ממש, אבל אנחנו קראנו לו "משחקי תפקידים קז'ואל", כאלה שניתן להתיישב ולשחק בהם בלי או עם מעט מאוד הכנה, וחוקי המשחק עצמם מנחים את השחקנים והם לא תלויים בנוכחות של מנחה וירטואוזית שתחזיק את המסגרת – חוקי המשחק עושים זאת.


ראשית מזמין אתכם להאזין לפרק (אשמח גם לתגובות לתוכן. באמת שאם יש דבר שהייתי רוצה יותר הוא שאנשים יגיבו לפרקים...) וגם לפתוח את הדיון:

שיחקתם במשחקים כאלה? איזה? איך זה היה? רוצים לשמוע על זה עוד? איך אתם מרגישים שמשחקים כאלה נפגשים עם תחביב שמתקיים בעיקרו על אתוס של קמפיינים ארוכים ומשחקים מתמשכים? זה סותר את התחביב? מוסיף לו? עונה על צורך?
 
האמת שלא ממש יצא לי לשחק במשחקים כאלו אם כי אני בהחלט מתכנן לשכנע את אחת הקבוצות שלי לנסות בזמן הקרוב (נתקלתי באחד מהקישורים ששמתם במשחק על ירושת השלטון של אמפריה שנראה נחמד).
אני כן חושב שבקמפיינים ארוכים בכל זאת יש משהו שבא עם האורך ואי אפשר לחוות אותו במשחקים קצרים. יש הרבה יותר התחברות לדמויות גם של השחקנים וגם דב"שים, וכן אם עבדת חצי שנה(בזמן אמיתי) כדי להפיל את השלטון העריץ זה מרגיש הרבה יותר מספק מאשר אם זה היה אחר צהריים אחד. מן הסתם יש אנשים ומשחקים שיותר מתאים להם האבסטרקטיות הזאת מלאחרים וגם אני לא תמיד רוצה לשחק בקמפיינים ארוכים.
מה שאני בעצם מנסה להגיד שלדעתי אלו לא פשוט סוג אחר של משחקי תפקידים כמו ההבדל בין שיטות מכאניות לנאראטיביות אלא באים להעביר חוויה אחרת שהיא לאו דווקא פחות טובה אבל היא מאוד שונה אז אין אלמנט של החלפה.
אני אוסיף גם שלשלב לא נראה לי כמו בעיה בגלל שהרבה קבוצות משלבות חדפ"ים פעם בכמה זמן ומשחקים קצרים ללא מנחה הם פחות או יותר פתרון אופטימאלי לסוגית "למנחה אין כוח להריץ הערב".

אישית לא נראה לי שהייתי רוצה לשחק רק במשחקים כאלו כי אני אוהב את ההמשכיות של קמפיינים ארוכים אבל זה נראה לי מתאים מאוד כחד"פ.
 
ירושת השלטון של אמפריה שנראה נחמד
אתה יכול להזכיר לי באיזה משחק מדובר?


אין אלמנט של החלפה.
אגיד לך איפה אני חושב שעשוי להיות לכל הפחות אלמנט של הצעת מודל אלטרנטיבי: המודל הנפוץ של קמפיין ארוך נתקל בשתי בעיות קשות למדי:
א. קבוצות מתקשות לקיים הרכב קבוע לאורך הזמן שקמפיינים אמורים לכאורה להתקיים לפי המשתמע מהחוקים של חלק גדול מהמשחקים.
ב. עול ההכנות הלא פרופרציונלי על המנחה (בהשוואה לעול על שחקניות ושחקנים) בחלק גדול מהמשחקים גורם להם להיות סוג של חוליה חלשה בהקמת קבוצות ובקיום ארוך הטווח שלהן.

במקום כזה יש, לפחות פוטנציאלית, מקום נרחב למשחקי תפקידים שמראש יניחו:
א. משך משחק יותר קצר.
ב. ידרשו פחות הכנות וישימו פחות עול על מארגנת או מנחת המשחק.

בפועל, כרגע זה מאוד בשוליים, אבל זה עשוי להשתנות.


אני אוסיף גם שלשלב לא נראה לי כמו בעיה
אדרבה – אני נוהג לשלב משחקים קצרים מכל מיני סוגים גם כחלק מובנה בקמפיינים הארוכים שלי. למשל, המשחק Follow שאנחנו מדברים עליו בפרק, שימש אותי כחלק מבניית הרקע לקמפיין הוואנור שאני מנחה כרגע.
 
חזרה
Top