• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מערכות קסם.

אני רוצה לכתוב סיפור פנטזיה ולבנות לו מערכת קסם.
אשמח לעצות/קישורים על מערכות קסם ועל ההבדלים ביניהם.
כרגע מה שיושב לי בראש זו מערכת קסם שמקושרת לאי שפיות.

בנוסף אשמח להמלצות על ספר פסיכולוגי בנושא, קצת מחקר על הנושר יכול לתרום מאוד.
 
עריכה אחרונה:
כן.
בכל מקרה כבר יש לי בראש את המערכת הכללית.

עקרונית יש שלושה דרכים להביא קסם בעולם.
קסם פנימי: נובע מבעית נפש כל שהיא. לכל סוג של בעיה נפשית יש טווח כללי של יכולות ובדרך כלל אשם מקבל אחת ספציפית בהתאם למצבו, רמת הכוח קשורה לכמה חמור המצב.
למשל אדם עם פסיכוזה קלה עשוי להחזיק בכוח ליצור אשליות פשוטות או ליצור חפצים (אמיתיים) פשוטים.

קסם חיצוני: נובע מגרוי חיצוני, בדרך כלל רעל/תרופה/שיקוי/סם טווח מצומצם יותר של יכולות, לעיתים קרובות עשוי להיות רק השפעה אחת.
רמת הכוח נקבעת לפי ההשפעה של החומר על האדם, כלומר ככול שאתה רגיש יותר ומקבל כמות גדולה יותר כך ההשפעה גדולה יותר.
למשל רעל של צפע שלהבת יגרום לאדם לפרוץ באש.

קסם הדף/אנטי קסם: יש שיגידו שזו צורה הפוכה של קסם פנימי. בעצם זה התמקדות חזקה במציאות עד לרמה שאתה יכול להתעלם מהשפעות קסם של אחרים. משהו בסגנון הנזיר של מבוכים ודרקונים.
 
עריכה אחרונה:
סנדרסון פיתח שלושה חוקים למערכת קסם, שבעיני מאוד שימושיים. הנה, כאן.
בדרך כלל כשאני יוצר מערכת קסם אני בונה אותה הכי ברור שאפשר, אבל מנסה להשאיר מקום למסתורין, ולא הופך את זה למדע מתקדם. למשל, כשאני בונה קסם אני חושב על שלושה דברים:
- מה הקסם עושה?
- מי יכול להשתמש בו ולמה? (וגם- מה שונה במי שיכול להשתמש בקסם ממי שלא)
- מה מקור הקסם?
אם אני יכול לענות על שלושת השאלות האלו, אני יודע שיצרתי קסם סביר (בעיני לפחות)

אתה תפרסם את הסיפור שלך כאן?
 
חשוב לדעת אם מערכת הקסם שלך היא מערכת קסם קשה או קסם רך.
מערכת קסם קשה מוגדרת על ידי חוקים ברורים מאוד שמבהירים מה היא יכולה לעשות. לדוגמא, מערכות הקסם של ערפילאים, אקס מן ואווטאר שתיהן מערכות נוקשות. הן מגדירות מההתחלה את כל מה שדמות מסוגלת לעשות, ואם דמות עושה משהו שלא אמרו לנו שהיא מסוגלת לעשות עד עכשיו, חייב להיות הסבר טוב לזה.
מערכת קסם רך מוגדרת על ידי עקרונות בסיסיים ומנחים. עדיין יש לה חוקים, אבל הם במידה רבה חוקים שמבוססים על מה שהקסם לא יכול לעשות יותר מאשר מה שהקסם יכול לעשות. לדוגמא, מערכות הקסם של הארי פוטר, מבוכים ודרקונים ונארוטו הן מערכות קסם רך. כן, בהחלט עדיין יש להם חוקים ויכולות להיות בהם סתירות פנימיות. לדוגמא, אם קוסם מתחיל במבוכים ודרקונים יכול להטיל לחש בדרג 9, או לחש של דרואיד, זו תהיה שבירה אלא אם תצליח להסביר את זה.
ההבדל ביניהן נעוץ ברעיון שמערכת קסם קשה מגדירה גבולות מקיפים מאוד של מה דמות יכולה לעשות עם הקסם שלה, ומערכת נשק רכה לא מספרת לך הכל בצורה מושלמת. אם הארי פוטר יתחיל לשגר ברקים, זה יהיה טיפה מוזר אבל הגיוני מבחינת הסיפור, כי הלחש לא עושה משהו שאמרו במפורש שאי אפשר לעשות, לדוגמא מחזיר מתים לחיים. אבל אם צ'ארלס אקסביור יתחיל לשגר ברקים, משהו יהיה לך בזה מאוד מוזר ואתה תצטרך הסבר מובנה לשאלה 'למה הוא יכול לירות ברקים'.
 
תודה על המשוב! להלן תשובה לשאלה של זאב.
1 מה הקסם עושה? יוצר השפעה חיצונית או פנימית הקשורה לסוג הגרוי שעורר אותו.
2 מי יכול להשתמש בו ולמה? כ20% מהאוכלוסייה, ההנחה היא בגלל חלקים נוספים/שבדרך כלל לא פעילים במוח, נראה שזה ברמה מסויימת תורשתי אבל לא מחייב.
3 קסם הוא צורה אחת לקרוא לאנרגיה, ההנחה היא שהאנרגיה מגיעה מהסביבה.

ואני לא בטוח כמה הסיפור מתאים לפונדק, הוא כנראה יהיה קצת כבד.

עקרונית החוקים הם כאילו:
א. יכולת שימוש בקסם היא מולדת, לא ניתן ללמוד אותה, אם אתה בעל יכולת קסם תוכל להשתמש בכל סוג של קסם בהנחה שהגרוי יהיה חזק מספיק.
ב. קסם חייב להגיע מאחד משלושת הטריגרים שצוינו למעלה.
ג. עוצמת הקסם נקבעת על ידי עוצמת הגרוי.
ד. טווח היכולות (שיכול לנוע בן אחת בדרך כלל מגרוי של חומרים למספר גבוהה יותר, בדרך כלל לא יותר מ10) נקבע על ידי סוג הגרוי, אילו יכולות וכמה בדרך כלל נקבעות על פי האדם (כנראה מהביולוגיה שלו) וכמה חזק ההשפעה עליו.

אני חושב שזה נכנס תחת מערכת רכה.
 
כשאני מעצב מערכת קסם, אני קודם כל קובע מה מקור הכח שלה שעוזר לפתור את השאלה הבאה: איך היא נראית מבחינה אסתטית. לגבי מחלות נפש, בזמנו יצא לי לקרוא רשימה של מחלות נפש תלויות תרבות בספר "סוציולוגיה". גם ההגדרה מהי שפיות ומהו טירוף משתנה לתרבות מתרבות. כדרך אגב, אתה יכול להמציא רשימת מחלות נפש ולהתאים להן השפעות מאגיות ולחסוך לעצמך תחקיר על המחלות האמתיות.
 
מעבר לשאלות של סנדרסון ולהבחנה בין מערכות קסם קשות ורכות, אתה צריך לענות לעצמך על שאלה מאוד קריטית - מה התפקיד של קסם בעלילה? מה הוא משרת בסיפור? מה הקורא אמור להרגיש לגביו?

לדוגמה בסדרת ספרי הארי פוטר הקסם נועד להיות פלאי ומדהים. הוא משרת מטרה של הפרדה בין המציאות המשעממת של משפחת דארסלי ובין עולם של הרפתקאות מסעירות. הקורא (דרך הדמויות הראשיות) אמור להרגיש מופתע ונפעם כלפי הקסם.
 
מערכת היחסים עם הקסם בעולם הזה עשוי להיות מאוד אישית... זה מאוד משנה מה הכוח שקיבלת כמה חזק הוא וכמה הוא תחת השליטה שלך... עקרונית בדומה לבעיה נפשית (אם כי חלק מהם עשויות להיחשב כבעיות קלות אם בכלל) זה מערכת יחסים מורכבת.
 
כרגע מה שיושב לי בראש זו מערכת קסם שמקושרת לאי שפיות.
אני רוצה לציין שאי-שפיות היא מונח מאוד בעייתי, רחב יתר על המידה, סובייקטיבי ולא מדעי כלל. השימוש ה"רשמי" היחיד שלו הוא בהצהרת אי-שפיות בבית משפט.
 
לגבי אי שפיות ככה זה עובד בשיטה של קריאתו של קתולהו.
העוצמה והידע של כאמת באפלה מערערים את השפיות שלך.


אבל. כןץ. בעיקר מה אתה רוצה לעשות עם הקסם?

זה גם לא חייב להיות "מקורי'מדי, לפעמים לתת אישיות למשהו קלישאתי לכאורה יכול לעבוד.

נגיד באוואטאר הכשף האוויר האחרון, זה קסם יסודני די ישן ומוכר. אבל הכנסיו לזה תרגות, פילוסופיה והמסע האישי של הדמות הראשית שזור בלימוד היסודות וזה פשוט.. עובד.

אם אתה כותב סיפור על מעלה באוב, תתכתב עם מערכת היחסים של בדמות למוות. האם מישהו יקר לו, מת, והוא במסע להחזיר אותו?

בילבו "הפורץ" מוצא טבעת שהופכת אותו לבלתי נראה
 
יש עוד שיטת קסם שהיא פחות נפוצה והפוכה מאי שפיות אמונה

אפשר למצוא אותה בכל מיני זאנרים
המקום שבוא היא מוסברת וקשורה להכל בצורה הכי יפה היא בוור אמר 40K
אפשר לגרום למכונות לעבוד רק ביגלל שמאמינים שהם יעבדו, אפשר להחלים מפציעות שמסכנות חיים בכוח האמונה
הקיום של שדים וכל הכאוס קשורים לאמונה של האנושות וגזעים אחרים והיכולת להילחם ולנצח אותם גם כשורה לאמונה שאתה יכול
 
חזרה
Top