• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 רשמי קריאה: "בייוולף: עידן הגבורה"

ג'ון הודג'סון הוא שחקן תפקידים, מעצב משחקים ומאייר, שהיה המעצב האומנותי המוביל של The One Ring Role-playing Game והמעצב המכאני העיקרי של Adventures in Middle-earth (ההמרה של תכני "הטבעת האחת" לשיטת מבוכים ודרקונים מהדורה 5).

בקיץ האחרון, ג'ון עזב את חברת Cubicle 7 והלך להפיק משחק חדש משלו שגם מומן בפרויקט קיקסטארט: קיקסטארט לספר ההרחבה צד ג' למו"ד 5 - בייוולף: עידן הגבורה

בייוולף: עידן הגבורה הוא משחק שמבוסס מאוד על מהדורה 5, אבל גם מפרק חלקים בשיטה שלא מתאימים לו ובונה אותם מחדש, והוא מכוון למשחק של מנחה אחד ושחקן אחד בלבד. השחקן מגלם דמות של גיבור נערץ בודד, שגם מסתובב עם חבורה של מלווים פחות חשובים, ויחד הם נלחמים במפלצות ייחודיות כאשר חלק מההרפתקה הוא הנסיון לגלות את נקודות התורפה של המפלצת.

בסוף השבוע, התומכים בקמפיין קיבלו קובץ חוקי בטא בן כ-80 עמודים. אז הדבר הכי טוב לעשות הוא כנראה קריאה ורשמים בפורום, לא ככה? The oldman The oldman ישמח ;)
 
קיבלת להתחיל מהרשמים של ההרפתקה לדוגמה והדמויות המוכנות מהדיון הקודם! ;)


הקדמה ומבוא
  • 4 העמודים הראשונים מתקצרים מהי הסאגה של ביוולף (לכו לוויקיפדיה, אבל מה שחשוב לדעת זה שמדובר בסאגה שסופרה בעל פה במשך מאות שנים והועלתה על הכתב רק במאה ה-13 על ידי נזירים נוצרים שהוסיפו הערות ועריכות "נוצריות" בסיפור הפגאני) ומה הקטע של המשחק, שזה בגדול מה שכתבתי בהודעה הראשונה. יש גם המלצות על תרגומים ספציפיים של ביוולף לאנגלית מודרנית.

עידן הגבורה
  • 16 עמודים על עולם המערכה ועל ההבדלים בינו ובין המציאות ההיסטורית, וגם מפה של שני עמודים שמציגה את צפון אירופה ושמות אזורים ועמים שחיו בהם במאות ה-5-8 לספירה.
  • עולם המערכה הוא גרסה אגדתית-מיתולוגית של אירופה במאות הללו. אין חשיבות ממש למרחקים, לגבולות, לגודל הממלכות ולציר הזמן המדויק, משום שהמשחק מתואר מבעד לעדשה של סאגה אגדית שעברה עריכות ושינויים. מה שמשנה במרחקים זה רק כמה זמן לקח לך להגיע, ומה שמשנה בשנים זה מי שולט עכשיו במקום ומי היה האחרון ששלט לפניו. החברה מורכבת ברובה מאלפי "מלכים" שמלכותו של כל אחד מהם מתפרש על פני יום מסע לכל כיוון, בערך. ארמונות המלכים הם רק אולמות גדולים שבהם כמעט כולם ישנים על הרצפה. יישובים כמעט אינם בוניים מאבן, ובתים נבנים מחדש במקום להיות מתוקנים. לאורך שנים, כפים שלמים יכולים לנדוד הצידה, בית אחד בכל פעם. ישנה חשיבות רבה להכנסת אורחים, להענקת מתנות ולשמירה על מילה של כבוד.
  • קיימות אינספור אמונות דתיות, אבל ניתן לחלק את כולן לשתי קבוצות בהכללה גסה. "הדרכים הישנות" הן אמונה אלילית שסובבת אלוהויות גחמניות ומואנשות שעסוקות בעיקר בענייניהן ובלחימה במפלצת מיתולוגיות. לפי הדרכים הישנות, יום יבוא ובו ישמידו המפלצות והאלים אלה את אלה, והעולם יושמד. לדרכים הישנות יש גישה שנועדה לפייס את זעם האלים ולשחד את דרכם של בני התמותה אל אולמות הזהב של ולהאלה. "דת הספר" או "דת הכנסייה" היא אמונה מונותאיסטית ששוללת קורבנות אדם ושטוענת כי יום הישוע של בני התמותה מתקרב, וכי למאמיני מובטח נצח של טוב בעולם הבא. כל דמות של בן אנוש משתייכת לאחת מהאמונות הללו, או לנטיה ניטרלית, שהיא נסיון לשלב בין האמונות (למשל להאמין בדת הספר אבל לומר שהאל הטוב שלה הוא בעצם אודין והמלאכים הם יתר האלילים).
  • כמובן, בניגוד לאירופה האמיתית, בעידן הגיבורים יש גם אלפים, גמדים, ענקים ובעיקר - מפלצות אוכלות אדם.
  • יש עמודה לגבי האופן שבו התנהלה עבדות בצפון אירופה המציאותית של המאות ה-5-8, ומשאיר להחלטת השחקן והמנחה אם לשלב את זה במשחק או לא. יש גם פס צד לגבי מין ומגדר שבגדול דוחף לחברה שוויונית ומציין שאפילו אם השחקן והמנחה מחליטים על חברה פטריאכלית, דמות השחקן והמלווים שלה הם גיבורים יוצאים מן הכלל שאינם מוגבלים על ידי מגבלות מסוג זה.
  • יש בערך שני עמודים על החשיבות של ספינות ושיט בצפון אירופה, והמעבר שבין הים הבלטי לים הצפוני הוא נתיב הסחר העיקרי המכונה גם "שביל הלוויתן".
 
עריכה אחרונה:
חוקים מותאמים לשחקן
  • 2 עמודים שמתארים בקצרה את הדרכים שבהן ביוולף: עידן הגבורה מפרקת את מהדורה 5 ובונה אותן מחדש עבור השחקן. אין כאן משהו שלא דיברו עליו גם בפרויקט המימון, מלבד הנקודה האחרונה על ציוד, אבל נעבור על זה גם פה ברשמים:
  • מורכבות: בביוולף אין מגוון מקצועות והמטרה היא לשחק עם שחקן אחד ולא עם חבורה שלמה, ולכן החוקים נועדו לתת יותר מיתרים שאפשר לפרוט עליהם מבחינה מכאנית.
  • גזעים: למרות שיש כנראה גם גמדים ואלפים לאורך "שביל הלוויתן", דמות השחקן חייבת להיות בן אנוש. השחקן יכול לבחור את המוצא שלה, למשל האם היא מקומית, או גיבור כהה עור מארצות הדרום הרחוקות. נתוני הגזע של הדמות שונים מאלו של בן האנוש בספר החוקים לשחקן ויתוארו בהמשך.
  • מקצועות: דמות השחקן תהיה תמיד ממקצוע חדש שנקרא "גיבור" ומאפייני המקצוע שלו מתאימים לחוקים החדשים של עולם המערכה. לגיבור יש שישה נתיבים שכל אחד מהם קשור לאחת משש התכונות.
  • נטייה: במונחים של מבוכים ודרקונים, הדמות תמיד איפשהו בטווח שבין ניטרלית לסדר-טוב. במקום נטייה קלאסית, משתמשים במשחק בנטייה דתית - לדרכים הישנות, לדת הספר או ניטרלי.
  • שימוש מורחב בהשראה: בכל פעם שהדמות מגלגלת ביתרון יש לה סיכוי לקבל השראה אם התוצאה מתאימה לתפיסת העולם של הדת שלה. דמות ניטרלית בוחרת בתחילת כל הרפתקה אם ללכת לפי התפיסה האופטימית של דת הספר או לפי התפיסה הפסימית של הדרכים הישנות. בנוסף, אפשר לנצל השראה בשביל להפעיל יכולות מיוחדות שונות, במקום לקבל יתרון פשוט לבדיקה.
  • מלווים, ספינה וצוות: לגיבור יש כמה מלווים. לכל מלווה יש שם ופנים, והוא מגיע עם יכולות משלו ועם חסרונות. המלווים יעזרו לדמות השחקן לחקור, להתמודד עם איתני הטבע ולהילחם במפלצות, אבל הגיבור תמיד יעשה את העבודה הקשה. בנוסף למלווים, לגיבור יש גם ספינה וצוות ספינה. צוות הספינה הוא בגדר דמויות רקע חסרות שם שרלוונטיות רק בזמן שיט. הספינה דווקא כן חשובה ויש לה נתונים ממש.
  • ציוד: במקום הציוד המתואר בספר לשחקן יש ציוד תואם תקופה ומקום לצפון אירופה של המאה ה-6, וכמעט לכל כלי נשק, מגן או שריון יש תכונות מיוחדות או שהוא מאפשר שימוש בפעולות מיוחדות. גם לבחירת הקסדה של הדמות יש חשיבות, מה שלא קיים למיטב ידיעתי באף מהדורה של מו"ד. ערכו של ציוד נמדד באונקיות כסף, ולא במטבעות זהב. ציוד צפוי להישבר ולהיהרס במהלך ההרפתקאות. חנית היא כלי הנשק הזול והנפוץ ביותר לאורך שביל הלוויתן, ולכן הגיבור לעולם לא יימצא את עצמו לא-חמוש. אם אין לך נשק אחר, אחד מהמלווים או מצוות הספינה שלך יוכל להושיט לך חנית עודפת - או שיש חנית זמינה שנעוצה עדיין בגב של הטרול. חנית היא כלי הנשק הפשוט ביותר במשחק.

חוקים מותאמים למנחה
  • עוד 2 עמודים.
  • האותות ומאגרי ההשראה: בתחילת כל הרפתקה מגלגלים באקראי נבואה או אותות לגבי העתיד. הנבואה נכתבת על סמך גלגל בכמה טבלאות שכל אחת מהן מספקת חלק מהמשפט. הנבואה קובעת כמה השראה נכנסת למאגרי ההשראה, שהם שלושה מאגרים עם מספר סופי של נקודות השראה מהן אפשר לשאוב עבור דמויות ויצורים כאשר הסיטואציה מתקשרת לנאמר בנבואה. יש מאגר גיבור, ממנו אפשר לשאוב נקודות ולתת לגיבור; מאגר בני הלוויה, ממנו אפשר לתת השראה למלווים הנאמנים; ומאגר המפלצת, ממנו המנחה שואב נקודות השראה ונותן למפלצת...
  • מסעות ושיט: יש חוקים למסע ממושך עם דגש על מסע ימי. בזמן מסע ימי, השחקן יפעיל בעיקר את המלווים, שמנהלים את צוות הספינה, ולא את הגיבור.
  • התקלויות חברתיות: יש חוקים להתקלויות חברתיות, ויש גם פסקת נתונים "חברתית" שמייצגת את האתגר החברתי בסצנות מסוג זה (פסקת הנתונים הרגילה שאתם מכירים ממו"ד 5 היא פסקת הנתונים הקרבית).
  • יריבים "רגילים": כרגיל, יריבים מתים ברגע שהם מופחתים ל-0 נק"פ. אבל בנוסף, לכל היריבים במשחק יש מאפיין מיוחד בשם "ניתן להבסה". המאפיין קובע תנאים שבהם הקרב מסתיים אפילו אם היצור לא הופחת ל-0 נק"פ - למשל נכנע כאשר הוא מופחת לחצי מהנק"פ, נמלט כאשר חצי מבני הברית שלו מתו, או הופך בחזרה לחיה בלתי-מזיקה כאשר הוא נחשף לאור שמש.
  • המפלצת: יש הרבה מאוד מפלצות, אבל בכל הרפתקה יש רק אחת או שתיים שהן *המפלצת* בה"א הידיעה (או ב-Capital-M באנגלית). המפלצת היא קרב הבוס. למפלצת הזו יש את המאפיין "בלתי-מובס" - בכל פעם שהיא סופגת נזק, היא מפחיתה אותו ל-1 בלבד. בנוסף יש למפלצת חולשה סודית או כמה חולשות סודיות שהגיבור צריך לגלות ולהפעיל נגדה כדי שהיא תהפוך ניתנת להבסה.
  • חוק חלופי לצבירת נסיון - "הישגים" - מעבר לאפשרות לעלות דרגות לפי צבירת נסיון או לפי נקודות ציון בהרפתקה, המשחק מציע גם חוק אופציונלי של נסיון על הישגים. בכל הרפתקה מסתתרים כמה הישגים למידת הביצועים של הגיבור (לדוגמה: ככל שהמפלצת אכלה יותר אנשים לפני שהובסה, ככה אתם רחוקים מההישג...). לאחר שהדמות צברה מספיק הישגים, היא עולה דרגה.
 
עריכה אחרונה:
יצירת גיבור
יאללה צוללים למכאניקה! האמת שזה הפרק שחשוב לי באמת לקרוא, כי בסופו של דבר עולם מערכה משכנע די קל לבנות (אם משאירים בו הרבה חללים ריקים ברקע) אבל מכאניקה במשחק מבוסס מו"ד 5 זה קצת יותר סיפור.
  • נתוני גזע: אז בגדול אלו נתונים שדומים לנתוני הגזע של "מוצא מותאם אישית" מהקדרה של טאשה להכל. משחקים בן אנוש בגודל בינוני, קצב תנועה רגיל. תוסף 2+ לתכונה אחת לבחירת השחקן ו-1+ לתכונה אחרת. כשרון אחד בחינם, וצריכים לגלגל 1ק12 או לבחור מהטבלה של רשימת "מאפיינים מיוחדים" שמה שמופיעה בה זה בעצם תכונות קלאסיות חזקות של גזעים - עמידות לקור, עמידות לאש, יכולת המזל של בן מחצית, תוסף לזריקות הצלה נגד המצב הלום וכן הלאה.
  • רקעים: לא בוחרים רקעים מהספר לשחקן. במקום, בוחרים לדמות אחד משמונה רקעים חדשים. כל הרקעים הללו מותאמים לעולם המערכה ומאפיין הרקע שלהם הוא קצת חזק יותר ממה שיש לרקעים בספר החוקים לשחקן. לדוגמה דמות מרקע היתום יכולה לקבל יתרון לבדיקת יוזמה וזה מתחדש במנוחה קצרה.
    הרקעים הם האבוד (איבדת את הזכרון ואתה מרגיש דברים אבל לא בטוח למה), הנוקם (מפלצת הרסה את הכפר שלך ואתה מחפש לצוד מפלצות כנקמה), הנבחר (אמרו לך בנבואה שאתה תהיה גיבור ועכשיו אתה די מלא מעצמך), נצר אצולה (מדבר בעד עצמו...), היתום (מקום מכורתך נהרס במלחמה או באסון, או שזרים מצאו אותך ביער כתינוק ולא יודעים מאיפה באת), המאמין (אתה יוצא להרפתקאות ובטוח שהאלים לצידך), עוזר הגיבור (היית המלווה המוצלח ביותר של גיבור אחר, והוא הכתיר אותך כממשיך דרכו כאשר הוא מת\פרש) והמנודה (סילקו אותך מהבית ואתה מחפש בית חדש). הרקעים נראים סבבה. קצת מפריע לי שהנבחר בטוח לחלוטין בנבואה שלו, ונראה לי שאפשר היה לעשות מעניין יותר אם חלק ממאפייני האישיות האפשריים היו שהוא דווקא לא מאמין בנבואה.
  • כהערת אגב, את המיומנות "מאגיה" החליפו במיומנות "אגדות".

חלק הבא: מקצוע חדש.
 
מה ההצדקה הסיפורית למאפיינים מיוחדים? פיה נישקה את הגיבור בלילה? הוא הגיע משבט בנימין? איזון-מכני-תראה-ציפור!
בערך?

אלו דברים בסגנון "בן לנפחים - קבל עמידות לאש", "בר מזל מסיבה לא ברורה", "רגיל להסתובב בשלג - עמידות לקור". דברים כאלה. אפשר היה לייצג מכאנית את ההצדקות הסיפוריות הללו ביתרון לזריקות הצלה נגד נזקי מזג האוויר אבל... למה? זה יישמע די Underwhelming.
 
מקצוע הגיבור
  • ג'ון הודג'סון ושות' מ"הרפתקאות בארץ התיכונה" מוכיחים שוב שהם מבינים בתכנון השיטה. :)
  • מצד שני יש מלא הוספת מורכבות טקטית למשחק, והאמת שמסקרן אותי לדעת אם הם בדקו אפשרות להוציא את זה פשוט כמשחק מקורי על בסיס הרישיון של מהדורה 3.5... יכול להיות שהיה חשוב להם ללכת על מהדורה 5 כדי למשוך יותר שחקנים.
  • זה החלק שבו מצאתי הכי הרבה טעויות הקלדה (6-7) וגם שתי טעויות מכאניות. אשלח הודעה למייל של היוצרים.

  • בגדול - מקצוע הגיבור הוא אדפטציה של מקצוע הלוחם מחוקי הבסיס, אבל הוא מקבל קצת יותר יכולות הגנתיות במקום ההתקפות השלישית והרביעית, ויש לו מבחר מיומנויות רחב יותר. לדעתי הוא גם יכול לעבור כתחליף למקצוע הלוחם במשחק שלכם, As-is, פרט ליכולות של דרגה 2, של דרגה 17 ושל דרגה 20 שקשורות לחוקים החדשים של המשחק.
    הנק"פ שלו נמדד ב-ק8, אבל בדרגה הראשונה הוא מקבל 10 + ערך חוסן נק"פ במקום 8 + מתאם חוסן (אלא אם אתם משחקים עם החוק החלופי עבור מנחה ושני שחקנים - ואז הוא מקבל 8 + מתאם נק"פ וגם מגבילים את מספר המלווים של הדמויות).
    הוא שולט בשלוש מיומנויות לבחירתכם, בכל כלי הנשק והשריונות וגם בכלי נשק מאולתרים(!) אבל אין לו שליטה בכלים.
    הצלות - בוחרים הצלה אחת מבין ההצלות "החזקות" (זריזות, חוכמה או חוסן) והצלה אחת מבין ההצלות "החלשות" (כוח, כריזמה, תבונה) שזה תכנון סבבה לגמרי.
  • מבחינת מאפייני מקצוע - כמו שכבר כתבתי זה דומה ללוחם, אבל הוא בוחר נתיב כבר בדרגה הראשונה. בדרגות 2 ו-13 יש סגנונות לחימה כמו של לוחם, בדרגה 5 יש התקפה שנייה, ובדרגות 9, 11 ו-15 הוא מקבל את היכולת של לוחם להצליח בהצלות כושלות ואת היכולות של ברברי לתקוף את מי שתקף אותו בתור תגובה ולהמשיך להילחם ב-0 נק"פ.
    היכולות המורכבות יותר הן בדרגה 2 - במקום המשב המרענן של לוחם רגיל, הגיבור מקבל סיבולת אדירה שנותנת לו נק"פ זמני, שזה בגדול טוב יותר ממשב מרענן, אבל זה עולה קוביות פגיעה ודורש לנצל השראה. בדרגה 17 הוא יכול להכריז מראש של התקפה אדירה. אם ההתקפה פוגעת, הנשק נשבר לתוך היריב ונשאר נעוץ בו. זו פגיעה חמורה אוטומטית ויש נשק נוסף לפי מספר התכונות המיוחדות שהיו לנשק לפני שנשבר. די מגניב, אבל מורכבת מדי למשחק רגיל בשיטה. בדרגה 20 יש שבועת הרג, שאומר שהגיבור מפחית את הנק"פ של עצמו בהמון - כדי לבטל את יכולת הבלתי-מובס של יריב אחד.
  • מעבר לזה - יש המון שיפורי תכונה או כשרונות (בעקרון אמורים לבחור כשרונות מתוך רשימה מקורית למשחק, ולא מרשימת הכשרונות של ספר החוקים לשחקן) ומקבלים יכולות נתיב בדרגות 1, 3, 7, 10, 14 ו-18.

נתיבים
  • אז כמו שפורסם מראש - שישה נתיבים וכל אחד מהם מקושר לאחת מהתכונות (כוח, זריזות, חוסן, תבונה, חוכמה וכריזמה). הקטע שלהן זה "מה התכונה העיקרית שיספרו על הגיבור בעתיד?" לדוגמה על הרקולס כנראה אומרים שהוא גיבור חזק, על המלך ארתור אומרים שהוא כריזמטי וכן הלאה.
  • הפתיע אותי שאין לחשים. יש כמה יכולות שקצת מחקות השפעות של לחשים מהדרגים הנמוכים, אבל לא השפעות קרב. חשבתי שלפחות הגיבור הנבון יהיה עם קסם בוטה.
  • בגלל שאין לחשים, הגיבור שלכם בכל מקרה צריך ערכי זריזות או כוח גבוהים כדי להסתדר עם כלי נשק. אבל המקצוע מקבל תוספי תכונה כמו לוחם אז נראה לי שהוא יהיה בסדר.
  • כמעט כולם מקבלים בדרגה 1 יכולת שרלוונטית להתקלויות חברתיות (כזכור יש דגש מוגבר להתקלויות חברתיות כולל "פסקת נתונים חברתית" ל"יריבים חברתיים"), יכולות קרביות כלליות בדרגות 3, 7, 10 ו-14, ולכולם יש בדרגה 18 יכולת להוסיף ליריבים תנאי תבוסה שמתאימים לסוג הגיבור.
  • הגיבור החזק, הגיבור הנבון והגיבור הכריזמטי מגניבים ואני לגמרי הולך לגנוב להם יכולות עבור משחקים רגילים של מו"ד 5. הגיבור הזריז די דומה לנוכל ואין ממש מה לקחת ממנו. הגיבור החכם והגיבור החסון די משעממים לטעמי.

  • הגיבור החזק - Bench Breaker - באופן מפתיע זה הנתיב עם הכי הרבה יכולות בחירה ומורכבות מכאנית. בדרגה 1 הוא יודע לאיים עם כוח במקום כריזמה. החל מדרגה 3 הוא מתחיל לקבל מהלכי היאבקות, שזה המון יכולות בחירה שאפשר לנתב איתן את הדמות לסגנון של דחיפת אויבים, אחיזת אויבים, הפלה או התקפות ללא נשק. בדרגה 18 הוא יכול להביס יריבים אם הוא פוגע בהם בהתקפה לא-חמושה שמפחיתה את הנק"פ שלהם לרבע מהמקסימום או פחות.
  • הגיבור הזריז - מבורך המהירות - בגדול הוא מקבל יכולות נוכל: זז כפעולת בונוס, מתחמק מנזק בזריקות הצלה בזריזות וכן הלאה. בדרגה 1 הוא יכול להשתמש בזריזות ידיים כדי להעניק לעצמו יתרון בבדיקות כריזמה אם המצב מתאים. בדרגה 18 הוא יכול להביס יריבים אם הוא פוגע בהם בהתקפת נשק טווח ומפחית את הנק"פ שלהם לרבע מהמקסימום או פחות.
  • הגיבור החסון - נפש השור - היחיד שלא מקבל יכולת חברתית בדרגה 1. הוא פשוט צובר יתרונות לזריזות הצלה נגד מצבים שונים ויכול להשיב נק"פ בלהט הקרב. היכולת של דרגה 18 קצת מוזרה - הוא יכול להביס יריב אם שניהם ביצעו זריקת הצלת חוסן נגד השפעה אחת, ובה הדמות הצליחה והיריב נכשל. בעולם מערכה שבו אי אפשר שהאשף הקבוצתי יתפוס את שניכם בלחש ענן הרג זה נשמע לי מורכב... אולי הקטע שהדמות אמורה לגרור מישהו לסצנת כוסות היין המורעלות מ"הנסיכה הקסומה"? אני לא בטוח. בסך הכל נתיב משעמם לצערי, ואני לגמרי מתכוון לכתוב ליוצרים ובתקווה הם יתייחסו לביקורות מהסוג הזה.
  • הגיבור הנבון - פותר החידות - אז זה לשחק את אודיסאוס. הוא יכול ללמוד עמידויות וחולשות של יצורים כשהוא בוחן אותם, הוא יכול לתכנן טקטיקה מראש כדי לתת לעצמו ולמלווים שלו השראה, הוא מזהה אשליות בקלות ויש לו גם יכולת חמודה של עדכון טקטיקה, שנותן לו יתרון בזריקות ההצלה נגד כל יכולת שהיריב כבר השתמש בה קודם. בדרגה 18 הוא יכול להביס יריבים תבוניים בעלי יכולת דיבור שיש להם פחות נק"פ ממנו - מאלץ אותם להכיר בעובדה שהסיכויים לטובתו.
  • הגיבור החכם - מכנס המועצות - הדמות הכי קרובה לקסומה ממש. זה גיבור שיודע לקלוט מסרים מהגורלות ולקרוא אנשים ויריבים. בין השאר הוא יכול לחקות את ההשפעה של הלחש אותות (Augury) ויש לו את יכולת שמירת הקביות של אשף חיזוי. בדרגה 18 הוא יכול לבצע בדיקת מיומנות תובנה כדי לגלות חולשה סודית של יריב ולהביס אותו. לדעתי הוא פחות גרוע מהנתיב החסון, אבל עדיין משעמם ביחס לאחרים.
  • הגיבור הכריזמטי - כמו הגיבור הנבון, גם הוא עובד טוב עם מלווים. בדרגה 1 הוא מקבל יכולת של רושם ראשוני: בדיקת הכריזמה הראשונה שלו בהתקלות חברתית היא קריטית אם היא הצליחה. רוב היכולות האחרות שלו מאפשרות להתמודד עם פחד ועם הקסמה נגדו ונגד בני ברית, כי הקסם האישי שלו חזק יותר מכישוף. בדרגה 14 יש לו סיכוי לקרוא למשא ומתן כדי לנצח קרב נגד יריבים אנושיים בדרכי שלום. בדרגה 18 הוא יכול להחדיר ספקות עצמיים ביריב כדי להביס אותו בבדיקת כריזמה מוצלחת.
 
עריכה אחרונה:
נשמע מעולה.
אמנם לא כוס התה שלי בקטע של משחק אחד על אחד, אבל אישית רק התיאור של העולם נשמע נהדר. אני יודע שאולי מכאניקה זה יותר מאתגר לכתוב אבל מה שתופס אותי בספרים כאלה זה העולם.
זה אפילו גורם לי לראות את הסרט (הגרוע לדעתי) באור אחר. עדיין גרוע אבל לפחות נאמן למקור.

בנוגע למכאניקה, מכל מה שאני קורא, לא ברור לי מה היתרונות שמהדורה חמש מביאה לשולחן. נשמע שהיה אפשר לעשות את המשחק עם שיטות אחרות לא פחות טוב ואפילו יותר.
בנוגע למקצועות, זה מגיע עד דרגה 20 להבנתי - אבל לא ברור לי מה קצב עליית הדרגות הצפוי במשחק?
 
זה אפילו גורם לי לראות את הסרט (הגרוע לדעתי) באור אחר. עדיין גרוע אבל לפחות נאמן למקור.
הסרט שנעשה ב-Motion-caption CGI? עם אנג'לינה ג'ולי בתור אם המפלצות? הוא היה גרוע, אבל בגדול נאמן לקווים הכללים של המקור, חוץ מהקטע שכל המפלצות הן ילדים של אנג'לינה ג'ולי...

עולם המערכה בכוונה עושה קווים כלליים לגבי החברה והתרבות אבל לא נכנס לפירוט מקומות כי זה לא ממש משנה. אם אני מבין נכון, כל הרפתקה אמורה להתרחש בממלכה אחרת, כאשר "ממלכה" זה אזור של בערך שלושה כפרים והיכל אחד של... לא בדיוק מלך אלא מעין ראש שבט. המנחה יכול להמציא אין-ספור "ממלכות" בהתאם לצורכי המשחק.

בנוגע למכאניקה, מכל מה שאני קורא, לא ברור לי מה היתרונות שמהדורה חמש מביאה לשולחן. נשמע שהיה אפשר לעשות את המשחק עם שיטות אחרות לא פחות טוב ואפילו יותר.
בנוגע למקצועות, זה מגיע עד דרגה 20 להבנתי - אבל לא ברור לי מה קצב עליית הדרגות הצפוי במשחק?
זהו, אז כמו שכתבתי בהערות לגבי המקצוע החדש -

(א) המשחק בנוי לעבוד גם עם שני שחקנים ולא רק אחד-על-אחד. פשוט מגבילים את מספר המלווים שיש לשני הגיבורים (ל-3 מלווים לכל גיבור) והדמויות מתחילות עם 2 נק"פ פחות. בשחקן השלישי ואילך זה כבר קצת מתפרק.

(ב) מהדורה 5 מביאה לשולחן בעיקר את חוקי הבסיס במובן של סוגי גלגולים, נק"פ, סוגי יצורים, כלכלת פעולות וכן הלאה... אבל בתכלס נראה לי שזה יכול היה לעבוד טוב מאוד גם בתור משחק עצמאי לחלוטין מבוסס ק20 ואז הערך המהותי של מהדורה 5 בעסק זה בסך הכל המותג שלה והיכולת למשוך יותר שחקנים.
זה קצת כמו בשאלה למה הוציאו את "הרפתקאות בארץ התיכונה" - משחק טולקינאי עובד הכי טוב עם הטבעת האחת. אם אני רוצה לשחק בארץ התיכונה אני משחק עם הטבעת האחת. אבל יש המון שחקנים שברגע שלא כתוב על זה מבוכים ודרקונים, לא טורחים לבדוק שהשיטה קיימת ולא רוצים ללמוד אותה. ברגע שכתוב על זה "מוצר למהדורה 5 שמתאים את המשחק לארץ התיכונה" זה נחטף...


לגבי דרגות - שאלה טובה. הם אמורים להוציא לזה גם 5-6 הרפתקאות (כ-pdf) והספר יכלול עוד מפלצות לדוגמה... מה שמזכיר לי שלא עברתי על תוכן העניינים בקובץ. אני מניח שדרגה בכל הרפתקה או שתי דרגות בכל הרפתקה?
 
עריכה אחרונה:
תוכן העניינים!
הוא בא בתחילת הקובץ, אבל האמת שדילגתי עליו קודם ורק עכשיו שמתי לב שהוא למעשה תוכן עניינים מלא, שמראה את כל ראשי הפרקים של הספר, כולל הרבה תוכן שלא נכנס לקובץ ה-Proofreading לתומכים. הדבר היחיד שחסר בו זה מספרי עמודים.
  • הפרקים בספר:
    0 - מבוא לספר והקדמה מאת מריה דהאוונה הדלי, שהיא סופרת, מתרגמת ומחזאית שגם הוציאה בשנה שעברה תרגום חדש לסאגה של ביוולף.
    1 - העולם וסקירה מקוצרת של החוקים החדשים.
    2 - יצירת גיבור - נראה שכל התוכן בפרק הזה קיים בקובץ.
    3 - מלווים: יצירת מלווים, שיפור מלווים, החלפת מלווים, רשימת יכולות למלווים.
    4 - ההרפתקה: פרק שעוסק בתכנון הרפתקאות למשחק, כולל שימוש בנבואה המקדימה, תכנון מסע ימי וקרבות ימיים, מנוחה וכן הלאה.
    5 - אוצרות: חפצי ערך וחפצי פלא.
    6 - הרפתקה מוכנה אחת: "שלושת האחים העוגים".
    7 - Player Explorations - לא ממש ברור לי מהכותרת במה הפרק עוסק. כותרות המשנה הם "יומן המלווים" ו"גיבורים מתלמדים". אולי הכוונה לאפשרות להחליף דמויות בזמן המשחק?
    8 - מפלצות! הן מחולקות לפי משפחות, אז אני מנחש שבכל משפחה יהיו לפחות 2-3 מפלצות מוכנות לדוגמה. כל משפחה מקבלת שם באנגלית עתיקה ושם באנגלית מודרנית. המשפחות הן דמויי-אנוש, רוחות רעות, עוגים\טרולים, בני אנוש, ענקים, עופות זדון, מפלצות ים, אל-מתים, חיות פרא, נחשים ודרקונים. לפי זה שיש ברשימה בני אנוש, אני מנחש שלא כל המפלצות כאן הם "המפלצת" (Capital-M) וחלקן סתם יריבים גנריים כמו שודדים או מפלצות "קטנות" שמשרתות את מפלצת הבוס. כהערת אגב, מוזר בעיני שהפרידו בין נחשים לדרקונים, כי באנגלית עתיקה זה אותו הדבר (Wyrmas / Wyrmeynnes - כלומר "נחשים" ו"דמויי-נחשים").
    9 - נספחים, שבגדול כוללת טבלאות לגלגולים אקראיים ליצירת הרפתקה on the fly - טבלת גלגול נבואה, טבלת אירועים בשיט, טבלת מוצא מפלצת ומניעי מפלצת, טבלת ליצירת מאורת המפלצת באקראי. יש גם טבלה לגלגול שמות פרטיים, כרטיס נתוני מלווה, דף דמות וכמובן אינדקס ואת נספח ה-OGL המחויב.
 
המלווים נשמע כמו פרק מענין במיוחד, במובן שאולי גם אפשר להשתמש בו בכל משחק.
אני תוהה אם את התכונה של המפלצות שהן בלתי ניתנות להבסה ניתן לשילוב במשחקים אחרים - לכאורה כן, למרות שזה דורש להתריע לשחקנים מראש. ואני תוהה אם זה יותר מעניין ממאורה שזה היום הפתרון של מה' 5 למפלצות "אגדיות".
ההרפתקה היא חלק מהקובץ הנוכחי? כי זה מה שהכי מסקרן אותי מעבר למה שכבר סיקרת. פשוט כי הרפתקאות הן הרבה פעמים "המדריך" לנשמה של המשחק.
 
הקטע של בלתי ניתן להבסה זה משהו שלדעתי אפשר לאמץ לכל משחק, אם רוצים סגנון חקירה וגילוי חולשות של היריב סטייל The Witcher. אבל אני לא חושב שזה תחליף למפלצות אגדיות או לפעולות מאורה, שהן אמורות לפתור את הבעיה של כלכלת הפעולות במשחק (למפלצת בודדה יש הרבה פחות מה לעשות מאשר לקבוצה).

ההרפתקה לדוגמה לא חלק מהקובץ, אבל יש הרפתקה לדוגמה שהם שחררו בחינם במסגרת הקיקסטארט. כתבתי עליה בעץ בנושא: קיקסטארט לספר ההרחבה צד ג' למו"ד 5 - בייוולף: עידן הגבורה
 
ציוד
  • מתחילים עם שערי המרה - רוב המסחר נעשה בסחר חליפין או באונקיות כסף, שהן ה"מטבע" הנפוץ... אבל מלבד אונקיות כסף קיימים גם מטבעות ממש, שבמציאות נשארו באזור מאז כיבושי האימפריה הרומית בגאליה ובברטוניה. שער ההמרה די מבאס... אונייקת כסף 1 = 40 שילינג, ו-1 שילינג = 6 פני\דינר.
  • נראה שהשימוש במטבעות הללו דומה לשימוש במטבעות נחושת במשחק רגיל - הם קיימים ואמורים אפילו להיות די נפוצים, אבל דמויות השחקן כמעט לא הולכות להתייחס אליהם. בכל זאת, זה נשמע לי כמו כאב ראש.

  • שריונות - אין את החומרים ואת הטכנולוגיה כדי ליצור את רוב השריונות הרגילים מספר החוקים לשחקן. קיימים שריונות מותאמים למערכה: השריון הקל היחיד הוא חולצת עור זולה שעולה אונקיית כסף אחת ונותנת רק 11+זריזות דרג"ש. השריון הכי כבד הוא שריון טבעות שמגיע עד לברכיים (15 אונקיות כסף ו-16 דרג"ש, בלי זריזות). בסך הכל יש פחות מבחר שריונות מאשר במשחק רגיל אבל הם נאמנים יותר לטכנולוגיה ולחומרי הגלם של המערכה הספציפית.
  • את הפער הזה של 2 נקודות דרג"ש שאין אפשרות להשיג כי אין שריונות טובים יותר כמו שריון לוחות מלא, משיגים עם הקסדות - יש שלוש קסדות שכל אחת מהן נותנת 1+ או 2+ דרג"ש אבל חלקן כבדות וגוררות מחסר לבדיקות מסוימות. יש גם שלושה מגינים שכולם נותנים 2+ דרג"ש אבל לשניים מהם יש מאפיינים מיוחדים כי הם לא עשויים מעץ: עם אחד מהם אפשר להכות יריבים, ועם השני אפשר לנצל השראה כדי להפוך פגיעה חמורה לפגיעה רגילה (יכולת שקיימת גם אצל שתיים מהקסדות).
  • סך הכל רשימת שריונות סבבה ואהבתי את הטיפול בקסדות.

  • כלי נשק - אז שוב, יש רשימת כלי נשק חדשה שמותאמת לטכנולוגיה ולחומרי הגלם הזמינים במערכה, אבל הפעם ההבדל הוא שחלק מכלי הנשק בחוקי הבסיס כן קיימים בטבלה של ביוולף ורק שינו להם את המחיר או בחלק מהמקרים את השם. יש גם כמה כלי נשק שבמו"ד 5 הרגיל הם כלי נשק צבאי, אבל פה הם נחשבים כלי נשק פשוט.
  • נשקים פשוטים - גרזן יד, נבוט, חנית הטלה, פגיון, חנית, מטה, קלע, קשת קצרה.
  • רשימת הנשקים הצבאיים מצומצמת מאוד. אין כמעט חרבות או נשקי טווח אבל יש כמה סוגים של גרזינים ושל חניתות. חלק מהגרזינים והחניתות עם מאפייני כלי נשק חדשים - לוכד-מגינים (מאפשר לתפוס את המגן של יריב ולבטל את היתרון שלו למשך תור) ומבקע (מאפשר להחליף את הנזק הנוסף של פגיעה קריטית כדי לשבור את המגן או הקסדה של יריב).
  • רשימת כלי הנשק סבבה, אבל מעניין שרוב התכונות החדשות של כלי נשק ושריונות רגילים רלוונטיות רק כל עוד אין ציוד קסום. לשבור את הקסדה הרגילה שעולה 5 אונקיות זה דבר אחד. לשבור את הקסדה הקסומה שנותנת 19 כריזמה זה כנראה לא משהו שהשחקנים שלי היו שמחים ממנו (ולדוגמה יצירי-סוד אני מחסל באופן סדרתי).

  • חוץ מנתוני הבסיס של השריונות וכלי הנשק, יש גם מאפיינים נוספים שהמנחה יכול לתת לציוד שהגיבור מוצא או מקבל, או שיש יכולות שמוסיפות אותו לנשק או לשריון. לדוגמה שריון שעשוי מחומרים נחותים יתפרק ברגע שהדמות תספוג פגיעה חמורה, אבל חרב חדה במיוחד יכולה לגרום לפגיעה קריטית גם בתוצאה של 19 טבעי.

  • ציוד הרפתקנות - אתם מכירים את הפזמון: רשימה מצומצמת שמתאימה לטכנולוגיה ולחומרי הגלם במערכה... אבל אין פה ציוד חדש. זו פשוט טבלה שמופיע בה רק חלק מציוד ההרפתקנות של ספר החוקים לשחקן. כנ"ל גם לכלי אומן.
  • שירותים ובעלי חיים - יש מחירים לדוגמה של אוכל, שתייה, דמי מעבר בגשר שהעיירה מתחזקת, תשלום לבעל מלאכה, תשלום לשליח, שכירת סוס רכיבה וכן הלאה. יש מחירים נהוגים לבעלי חיים, תבלינים ודגנים.
  • משקלו של אדם בזהב - בגדול, החברה מנסה להימנע מנקמות דם שיגררו את הממלכה הקטנה למאבק פנימי מיותר. לכן נהוג שכאשר אדם נהרג, המלך המקומי קובע את משקלו של המת בזהב, והאשם צריך לשלם פיצוי למשפחה. יש טבלה שקובעת כמה בערך ידרשו רוב המלכים מההרפתקן לשלם אם הוא נושא באשמה למוות של מישהו, או אם הוא הפר צווים מלכותיים או את ההגנה של מישהו החוסה בכנסייה.
 
קודם כל - תודה רבה על הסקירה. מפורטת, מהנה לקרוא ומהווה מוקד ידע.

  • משקלו של אדם בזהב - בגדול, החברה מנסה להימנע מנקמות דם שיגררו את הממלכה הקטנה למאבק פנימי מיותר. לכן נהוג שכאשר אדם נהרג, המלך המקומי קובע את משקלו של המת בזהב, והאשם צריך לשלם פיצוי למשפחה. יש טבלה שקובעת כמה בערך ידרשו רוב המלכים מההרפתקן לשלם אם הוא נושא באשמה למוות של מישהו, או אם הוא הפר צווים מלכותיים או את ההגנה של מישהו החוסה בכנסייה.
מגניב לחלוטין. לגמרי גונב.
 
מגניב לחלוטין. לגמרי גונב.
רואים גם שזה מגיע מהאנשים שעבדו\עובדים בקיוביקל 7 ושאוהבים מאוד היסטוריה וסוציולוגיה בריטית של המאה ה-6... הקטע של משקלו של אדם בזהב (מה שנקרא באנגלית עתיקה Wergild כלומר "זהב-אדם") שיחק תפקיד משמעותי גם בשתי אסופות הרפתקאות של "הטבעת האחת":
1. באסופה Tales from Wilderland יש הרפתקה שבה הדמויות עוקבות אחרי רוצח, אבל הוא עשה את שעשה מסיבות מוצדקות ולכן אם הדמויות מחליטות לתמוך בו, "קרב הבוס" של ההרפתקה זה לדבר בשמו במשפט מול השבט של ביאורן כדי לקבוע את העונש ופוטנציאלית לקבוע מה הפיצוי שהוא צריך לשלם.
2. באסופה Oaths of the Riddermark יש קו עלילה שנמשך לאורך כמה הרפתקאות, על סכסוך בין שניים מהמצביאים של רוהאן, ויש כמה מקומות שבהן נדרשים פיצויים על מוות שנגרם בתגרות בין האנשים שלהם.
 
נשמע שהציוד הוא די "פשוט" אחרי הכל. מעניין אותי לדעת אם יש ציוד מיוחד לציידי מפלצות - כמו שאוהבים לתאר בסרטים כאלו ואחרים.
וגם, יש בכלל חפצים קסומים במערכה? ואם כן מה האופי שלהם?
 
נשמע שהציוד הוא די "פשוט" אחרי הכל. מעניין אותי לדעת אם יש ציוד מיוחד לציידי מפלצות - כמו שאוהבים לתאר בסרטים כאלו ואחרים.
וגם, יש בכלל חפצים קסומים במערכה? ואם כן מה האופי שלהם?
לפי תוכן העניינים יש חפצי פלא, ואני מנחש שאלו בעיקר חפצים שהכינו גמדים או אלפים, אבל לא ראיתי חפצי קסם בקובץ הנוכחי.

אין ציוד מיוחד לציידי מפלצות. הקטע זה שאין לאנושות הרבה מה לעשות עם מפלצות חוץ מלברוח וכאן נכנסת לתמונה הדמות של של השחקן.
כל כלי הנשק המיוחדים החדשים נראים מותאמים יותר ללחימה נגד בני אנוש אחרים ולא נגד דרקונים או משהו כזה (כלי נשק שמאפשרים ללכוד מגן של היריב או לשבור לו את הקסדה). בהרפתקה המוכנה שכן שחררו, יש באמת קרב נגד שודדי ים שפושטים על המנזר וצריך להתמודד גם איתם במקביל לחיפוש החולשות של המפלצת שמתחת למנזר. אני מנחש שזו בערך הנוסחה שהם בונים אליה - שחוץ מלחפש את המפלצת אתה צריך להתמודד גם עם שודדים או עם יועצים בוגדניים של המלך או עם לוחמים שרוצים לחסל אותך כדי לקחת קרדיט או כי פגעת בכבודם.
 
ספינות ושיט
  • אז לספינה אין דף דמות משלה או משהו כזה. היא אפילו לא מקבלת קלף כמו של המלווים. הספינה של הדמות היא פשוט כמה נתונים שכתובים במשבצת בפינה של דף הדמות למשחק. לכל ספינה יש שלושה ערכים מספריים: מהירות, צידה וצוות, והיא יכולה לקבל חולשות או שדרוגים מרשימה קצרה. צידה זה כמה ימים הספינה יכולה להזין את הצוות לפני שהם יתחילו לרעוב ויהיו חייבים לעצור להצטייד בחוף.
  • כאשר אתם יוצרים דמות, בוחרים אם הספינה היא צרה (מהירות גבוהה, צידה מצומצמת) או רחבה (מהירות נמוכה, צידה רבה). תמיד אפשר להחליף כי אפשר להחליף ספינות בקלות.
  • קרב ספינות - מתאים גם לקרב נגד מפלצות ים - בכל תור הספינה חייבת לנוע את המהירות שלה מהתור הקודם. צוות הספינה מבצע פעולה אחת של היגוי (להאיץ, להאט, להטות את החרטום). במקביל, הגיבור והמלווים שלו יכולים לעשות פעולות קרב רגילות כמו התקפות טווח. נגד ספינות אחרות, המלווים מקבלים שלוש פעולות לתקיפת ספינות אויב - השלכת קרסים, הצבת גשר מעבר או קפיצה אל סיפון האויב.
  • זו רק המאה ה-6, אין לאף אחד את המשאבים של האימפריות היוונית והרומית, ולהטביע ספינה יריבה זה מעשה מטופש. אנשים מעדיפים להשתלט על ספינות אויב. לכן אין חוקים לפגוע בגוף הספינה. בדרך כלל תרצו לתפוס את הספינה היריבה כשלל.
  • מפלצות ים דווקא כן יכולות להרוס ספינות, ואז הן מבצעות התקפה נגד דרג"ש 10 כדי לגרום נזק לספינה. לספינה אין הרבה נק"פ - אם היא ספגה 80 נזק, הספינה נהרסת וחלק מאנשי הצוות ואולי גם המלווים יטבעו.

כשרונות
  • אז בגדול מעודדים אותך לבחור כשרונות לפחות בחלק מהדרגות שבהן הגיבור מקבל תוספי תכונה. יש רשימת כשרונות ייחודית למשחק. חלק מהכשרונות דומים\מבוססים על כשרונות מספר החוקים לשחקן, כמו מתאבק ומיומן. רוב הכשרונות מקוריים.
  • מהכשרונות המקוריים, חלק משפרים את היכולת של דמות להילחם באמצעות חנית (כזכור, כלי נשק שיש לגיבור תמיד); חלק מעתיקים יכולות בסיסיות מסוימות של נוכל (פעולה ערמומית), לוחם (משב מרענן), כוהן (גירוש אל-מתים ושדים, מכות קדושות), פלאדין (טיפול רפואי), ברברי (זעם), סייר (חושי פרא), פייטן (ריפוי משופר בזמן מנוחה קצרה), או נזיר (לחימה ללא נשק). יש גם 12 כשרונות שזמינים לדמויות לפי נטייה דתית (הדרכים הישנות, הכנסייה או ניטרלי).
  • חלק מהכשרונות נותנים לשחקן משאב חדש משלהם שאפשר לנצל כדי להשתמש בכשרון. נניח כמו שבכשרון הרשמי Lucky יש שלוש נקודות מזל? אז כזה בערך. בגדול זה מחליף משאבים מיוחדים שיש למקצועות (כמו צ'י, נק"פ הנחת ידיים וכן הלאה) בגלל שאין את המקצועות הללו במשחק.


ו...זהו. העמוד הבא הוא נוסח רישיון ה-OGL.
 
חזרה
Top