פורסם בהמשך לדיון בנושא מהדורה 5 - יצירת וורלק מחדש?
מנוחות ויום ההרפתקה
"יום ההרפתקה" הוא הזמן שבין מנוחה ארוכה אחת לבאה.
לפי עמוד 84 במדריך לשליט המבוך, המשחק תוכנן כך שיום ההרפתקה של חבורה יורכב מ-6-8 התקלויות קרביות ברמת קושי בינונית או קשה (מפלצות בדירוג אתגר שווה לדרגת הדמויות או גבוה ממנו ב-1-2).
התנאים המתאימים לביצוע מנוחה קצרה לא "אמורים" להתרחש בין כל התקלות להתקלות, אלא רק אחת ל-2 או 3 התקלויות. המדריך לשליט המבוך אף מדגיש בפסקה שזכתה לכותרת משלה ("Short Rests") כי אם אתם משחקים בהתאם לתכנון השיטה, הקבוצה תעצור למנוחה קצרה *פעמיים* במהלך יום ההרפתקה.
יום ההרפתקה שמייק מירלס תכנן נראה כך (ראו את כל המבוכים מההרפתקה "מכרה פנדלבר" להשוואה):
1. החבורה מסיימת מנוחה ארוכה.
2. שניים או שלושה קרבות ברמה בינונית או קשה.
3. מנוחה קצרה.
4. שני קרבות ברמה בינונית או קשה.
*-אפשר להכניס קרב אחד נוסף בשלבים 2 או 4, אבל זה קרב אופציונלי לדמויות. ניתן למנוע אותו באמצעות שימוש במיומנויות או שניתן לעקוף אותו אם מוותרים על ההבטחה הברורה לאוצר.
5. מנוחה קצרה.
6. קרב אחד בינוני ואחריו קרב בוס קשה במיוחד.
7. החבורה מתחילה מנוחה ארוכה.
משחק לא כפי שתוכנן
אם החבורה שלכם זוכה למנוחה קצרה לעתים תכופות מהמתוכנן, אתם מקנים יתרון לדמויות שיש להן הרבה משאבים התקלותיים (נזיר, מכשף, לוחם). אם החבורה שלכם זוכה למנוחה ארוכה לעתים תכופות מהמתוכנן, אתם נותנים יתרון לדמויות שיש להן הרבה משאבים יומיים (כל מטיל לחשים מלבד המכשף).
כהערת אגב, היתרון של ריבוי משאבים יומיים הוא משמעותי מזה של ריבוי משאבים התקלותיים משום שמשאבים יומיים תוכננו להיות משמעותיים יותר. היכולת של לוחם בדרגה 1 לרפא נק"פ נותנת לו לשרוד מכה אחת נוספת בכל קרב, אבל היכולת של אשף להרדים 5ק8 נק"פ של יצורים ללא הצלה היא בכוונה יכולת לכיבוי התקלויות נגד יותר משני יריבים בו זמנית.
איך אנשים משחקים באמת?
יכול להיות שזו תחושת בטן, אבל הרושם שלי מרוב הדיונים בפייסבוק ובפונדק, וכן הערות על האפקטיביות של דמויות שונות בקרב, הוא שרוב השחקנים לא משחקים כמו שמייק מירלס תכנן את השיטה. בפועל, מנחים נותנים מנוחה קצרה בסיום כל קרב ומנוחה ארוכה בסיום כל 2-3 קרבות בלבד (כלומר - כמה קרבות שאפשר לשחק במפגש משחק ממוצע).
המשחקיות בפועל נותנת יתרון למקצועות עם הרבה משאבים התקלותיים ויתרון גדול במיוחד למקצועות עם הרבה משאבים יומיים.
מי שמשחק עם מעט משאבים (היי לוחם Champion!) מוקע כמקצוע חלש יחסית, וחלק מהיכולות שיש למקצועות מסוימים בדרגות הגבוהות מוקעים כמיותרים (למשל היכולת של מכשף להשיב את הלחשים שלו ללא מנוחה קצרה, בטקס של דקה אחת).
ייתכן שזה גם מתקשר לכך שרוב המנחים מרגישים שדרוג האתגר של מפלצות לא משקף את מה שהם חווים במשחק, והם מוצאים את עצמם נדרשים להשתמש במפלצות בדירוג אתגר גבוה בהרבה מדרגת הדמויות.
אז מעניין אותי לדעת - איך אתם משחקים עם מנוחות? מהו יום ההרפתקה שלכם?
מנוחות ויום ההרפתקה
"יום ההרפתקה" הוא הזמן שבין מנוחה ארוכה אחת לבאה.
לפי עמוד 84 במדריך לשליט המבוך, המשחק תוכנן כך שיום ההרפתקה של חבורה יורכב מ-6-8 התקלויות קרביות ברמת קושי בינונית או קשה (מפלצות בדירוג אתגר שווה לדרגת הדמויות או גבוה ממנו ב-1-2).
התנאים המתאימים לביצוע מנוחה קצרה לא "אמורים" להתרחש בין כל התקלות להתקלות, אלא רק אחת ל-2 או 3 התקלויות. המדריך לשליט המבוך אף מדגיש בפסקה שזכתה לכותרת משלה ("Short Rests") כי אם אתם משחקים בהתאם לתכנון השיטה, הקבוצה תעצור למנוחה קצרה *פעמיים* במהלך יום ההרפתקה.
יום ההרפתקה שמייק מירלס תכנן נראה כך (ראו את כל המבוכים מההרפתקה "מכרה פנדלבר" להשוואה):
1. החבורה מסיימת מנוחה ארוכה.
2. שניים או שלושה קרבות ברמה בינונית או קשה.
3. מנוחה קצרה.
4. שני קרבות ברמה בינונית או קשה.
*-אפשר להכניס קרב אחד נוסף בשלבים 2 או 4, אבל זה קרב אופציונלי לדמויות. ניתן למנוע אותו באמצעות שימוש במיומנויות או שניתן לעקוף אותו אם מוותרים על ההבטחה הברורה לאוצר.
5. מנוחה קצרה.
6. קרב אחד בינוני ואחריו קרב בוס קשה במיוחד.
7. החבורה מתחילה מנוחה ארוכה.
משחק לא כפי שתוכנן
אם החבורה שלכם זוכה למנוחה קצרה לעתים תכופות מהמתוכנן, אתם מקנים יתרון לדמויות שיש להן הרבה משאבים התקלותיים (נזיר, מכשף, לוחם). אם החבורה שלכם זוכה למנוחה ארוכה לעתים תכופות מהמתוכנן, אתם נותנים יתרון לדמויות שיש להן הרבה משאבים יומיים (כל מטיל לחשים מלבד המכשף).
כהערת אגב, היתרון של ריבוי משאבים יומיים הוא משמעותי מזה של ריבוי משאבים התקלותיים משום שמשאבים יומיים תוכננו להיות משמעותיים יותר. היכולת של לוחם בדרגה 1 לרפא נק"פ נותנת לו לשרוד מכה אחת נוספת בכל קרב, אבל היכולת של אשף להרדים 5ק8 נק"פ של יצורים ללא הצלה היא בכוונה יכולת לכיבוי התקלויות נגד יותר משני יריבים בו זמנית.
איך אנשים משחקים באמת?
יכול להיות שזו תחושת בטן, אבל הרושם שלי מרוב הדיונים בפייסבוק ובפונדק, וכן הערות על האפקטיביות של דמויות שונות בקרב, הוא שרוב השחקנים לא משחקים כמו שמייק מירלס תכנן את השיטה. בפועל, מנחים נותנים מנוחה קצרה בסיום כל קרב ומנוחה ארוכה בסיום כל 2-3 קרבות בלבד (כלומר - כמה קרבות שאפשר לשחק במפגש משחק ממוצע).
המשחקיות בפועל נותנת יתרון למקצועות עם הרבה משאבים התקלותיים ויתרון גדול במיוחד למקצועות עם הרבה משאבים יומיים.
מי שמשחק עם מעט משאבים (היי לוחם Champion!) מוקע כמקצוע חלש יחסית, וחלק מהיכולות שיש למקצועות מסוימים בדרגות הגבוהות מוקעים כמיותרים (למשל היכולת של מכשף להשיב את הלחשים שלו ללא מנוחה קצרה, בטקס של דקה אחת).
ייתכן שזה גם מתקשר לכך שרוב המנחים מרגישים שדרוג האתגר של מפלצות לא משקף את מה שהם חווים במשחק, והם מוצאים את עצמם נדרשים להשתמש במפלצות בדירוג אתגר גבוה בהרבה מדרגת הדמויות.
אז מעניין אותי לדעת - איך אתם משחקים עם מנוחות? מהו יום ההרפתקה שלכם?
עריכה אחרונה: