ביוולף: מבוכים ודרקונים עם דמות-שחקן אחת

ביוולף: מבוכים ודרקונים עם דמות-שחקן אחת

Information
פורסם ב14 מרס 2021
נכתב על ידי חגי

שם המוצר: Beowulf: Age of Heroes

שיטה: מבוכים ודרקונים 5

כותבים: Jon Hodgson, David Rea, Jacob Rogers

שפת המוצר: אנגלית

מספר עמודים: 272 עמודים

מוציא לאור: Handiwork Games

מחיר מומלץ לצרכן: 40 ליש"ט

דרוג המוצר: 4.5 מתוך 5


"ביוולף: עידן הגבורה" הוא ספר הרחבה צד-ג' עבור המהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים. הספר מציג עולם מערכה שהוא גרסה אגדתית, מופלאה ומסוכנת של צפון אירופה במאות ה-5 עד ה-7 לספירה. בנוסף, הספר מציג חוקים מותאמים למשחק דואט – של שה"מ יחד עם שחקן או שחקנית בודדים – וכן תוכן מכאני הולם לעולם המערכה, כולל ציוד רגיל, חפצי קסם, יצורים ועוד.

"ביוולף: עידן הגבורה" הוא ספר בן כ-270 עמודים. הוא נמכר בגרסה דיגיטלית (עם קישוריות) ובכריכה קשה בצבע מלא. סקירה זו נכתבה על סמך קריאה של הספר הדיגיטלי. 

הכותבים

האמת שהגעתי לקרוא את הספר הזה כמעט בטעות.

המוציא לאור של "ביוולף: עידן הגבורה" היא חברת Handiwork Games, שנוסדה בין השאר על ידי Jon Hodgson. קודם לייסוד החברה, ג'ון היה המאייר הראשי עבור המהדורה הראשונה של משחק התפקידים The One Ring בהוצאת חברת Cubicle 7. סגנון הציור שלו חביב עליי במיוחד, וכאשר הוא הודיע שהוא מוציא ספר תוכן משלו למבוכים ודרקונים, ניגשתי לבדוק את הפרסומים בנושא – רק כדי לראות מה האיורים שהכין עבור הספר. מפה לשם, מצאתי את עצמי מתרשם גם מההשקעה בכתיבה ותמכתי בפרויקט המימון של הספר.

ג'ון הביא איתו גם מאיירים נוספים שהיו מעורבים בעבודה על "הטבעת האחת" – Paul Burne, Jan Pospisil ו-Scott Purdy. כותבים נוספים של הספר הם David Rea ו-Jacob Rogers, שהיה שותף לעבודה של ג'ון על "הרפתקאות בארץ התיכונה" – התאמה של תוכן מ"הטבעת האחת" למהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים. 

עיצוב ואומנות

אחרי הקדמה כזו על המאיירים ועל הניסיון שלהם, בטח כבר ברור לכם ש"ביוולף: עידן הגבורה" נראה מדהים. איור הכריכה המרשים מציג גיבור בודד מעל לגופתו של נחש עצום מפלצתי. באופק ניתן לראות היכל מואר שהגיבור משקיף לעברו. גם בפנים הספר, יש הרבה מאוד אומנות, ובאיכות גבוהה. הטקסט מסודר בשתי עמודות ומיושר לשני הצדדים, לפי הסטנדרט של מבוכים ודרקונים בשנים האחרונות. צבע הנייר והאיורים מכילים בעיקר גוונים קרים, מה שמחזק את התחושה של עולם קר וסוער.

כל פרק נפתח באיור גדול של שני עמודים (ויש גם מפה של שני עמודים); כל מפלצת בספר, כל דב"ש וכל אלוהות קיבלו איור משלהם שמציג אותם; איורים אחרים מציגים נופים, חפצים, צמחיה, מבנים, אנשים ואיקונוגרפיה צפון-אירופאית. אין בספר חללים ריקים: בכל מקום שהטקסט מסתיים בו, תמצאו איור שישלים את הדף. במספר מקומות בספר, משמש איור של מגן כדי לסגור חללים בעמוד – אבל כל מגן ייחודי. השימוש החוזר היחיד שמצאתי באיורי המגנים, הוא שמתחת לכותרת כל פרק בתוכן העניינים יש מגן קטן, שגרסה גדולה יותר שלו נמצאת בפרק המתאים בספר.

שתי נקודות ראויות לציון, לטעמי – האחת, שאיורי המפלצות בספר מוצלחים במיוחד. היזהרו כאשר אתם מדפדפים בפרק המפלצות: חלקן באמת מלחיצות. הנקודה השנייה חיובית פחות, והיא שהציורים החלשים בספר הם דווקא האיורים הגדולים שבפתיחת כל פרק. הם לא רעים - אבל רובם (למעט אחד) נראים ריקים מדי בשביל לקבל שני עמודים.

איורי פתיחת הפרקים מרשימים פחות

עולם המערכה – לאורך "שביל הלוויתן"

"ביוולף" היא פואמה עתיקה שנחשבת לאחד ממקורות ההשראה הבולטים של ג' ר' ר' טולקין כאשר חיבר את "ההוביט" ולאחר מכן את "שר הטבעות". לא ברור מתי נוצרה הפואמה, אבל מעריכים שהיא מסופרת כאגדה עוד מהמאה ה-7 לספירה ושהועלתה על הכתב לראשונה במאה ה-8 או ה-9. עותק כתוב אחד באנגלית עתיקה, בן המאה ה-10 או ה-11, שרד עד היום. הפואמה מספרת על הרפתקאותיו של ביוולף, גיבור ממלכת הגיתים, אשר מפליג לממלכת הדנים כדי להביס מפלצות שמאיימות על הממלכה. למרות שהסיפור נוצר על ידי פגאנים ומספר על פגאנים, הוא הועתק או הועלה על הכתב על ידי צאצאיהם הנוצרים של מחבריו המקוריים. המעתיקים שילבו הערות והתייחסויות משלהם לסיפור, כך שהגרסה הידועה לנו מכילה מתח אמוני מסוים.

"ביוולף: עידן הגבורה" מנסה להעביר את רוח הדברים של היצירה כעולם מערכה למשחק. "שביל הלוויתן" הוא גרסה אגדתית-מיתולוגית של צפון אירופה במאות ה-5 עד ה-7 לספירה. החברה מפוצלת לאינספור "ממלכות" קטנות, כאלו שניתן לחצות מקצה לקצה ביום או יומיים של הליכה. מלכים ומלכות הם, במונחים של ימינו, רק ראשי שבט קטן – והם שולטים על כפרים בודדים ממקום מושבם, בהיכלות שהם בסך הכל אולמות גדולים עם מדורה במרכז, שם אפילו השליט המקומי ישן על הרצפה.

כמו בגרסה של "ביוולף" הידועה לנו, גם ב"שביל הלוויתן" קיים מתח דתי בין אוסף דתות פגאניות שמכונות "הדרכים הישנות" ובין דת חדשה שמנסה למשוך מאמינים בהבטחות לעולם הבא – "דת הספר" – שמבוססת אבל-לא-בדיוק על הנצרות, ומאחדת גם את היהדות ואת האסלאם.

לאורך "שביל הלוויתן" קיימות אינספור ממלכות שונות – יותר משאפשר או שכדאי לתאר בספר משחק בן 270 עמודים. לכן, כותבי הספר עשו בחוכמה ובמקום לתת סקירה "קטלוגית" של אנשים ומקומות חשובים בעולם המערכה, הם התמקדו יותר בהעברת האווירה ובמתן כלים לבניית ממלכות וארצות שונות למשחק שלכם. פירוש הדבר שהמפה של כל מנחה יכולה להיראות לגמרי אחרת, והגבולות המטושטשים חייבים לזוז בהתאם לצרכי המשחק. גם הפרק העוסק בהכנת הרפתקה הוא ארגז כלים מצוין לתכנון ולתיאור של שליטים, פשוטי-עם, אזורי יישוב, ארצות הפרא ומאורות של מפלצות, ויכול לסייע לכל שה"מ וכמעט לכל מערכת מבוכים ודרקונים.

עוד כמה טעימות מהאומנות של ביוולף: עידן הגבורה 

חוקים למשחק

את התוכן המכאני החדש של "ביוולף: עידן הגבורה" אפשר לחלק באופן גס לשלוש קטגוריות. הקטגוריה הראשונה היא של תוכן הקשור לעולם המערכה – למשל ציוד שהולם את רמת הטכנולוגיה וחומרי הגלם הזמינים בצפון אירופה של המאה ה-7 לספירה. הקטגוריה השנייה היא של הוספת מורכבות מכאנית שאינה קיימת בחוקי הבסיס של מבוכים ודרקונים, בעיקר באמצעות כשרונות חדשים ובאמצעות חוקים מורחבים לשימוש בהשראה. הקטגוריה השלישית עוסקת בהתאמת השיטה למשחקי דואט – של מערכה עם דמות שחקן אחת בלבד.

תוכן מותאם לעולם

הספר מציע פרק ציוד מוצלח ופרק אוצרות וחפצי פלא. הציוד הרגיל מועתק ברובו מחוקי הבסיס של מבוכים ודרקונים, אבל עם מחירים מותאמים לעולם שאין בו שימוש תדיר במטבעות זהב ובניכוי חפצים שאינם הולמים את המערכה. יש גם ציוד חדש, והקטעים העוסקים בכלי נשק ובשריונות כוללים כמה כלי נשק חדשים וגם חוקים לחבישת קסדות שריון. חפצי הפלא מוצגים כרשימה ממנה ניתן לבחור או לגלגל באקראי את צורת החפץ, הכוחות שלו והדרך בה הוא מופעל, כך שבפועל ישנו פאזל גדול מאוד של חפצים מופלאים. כל סוג של חפצי קסם מגיע עם חפץ או שניים מוכנים לדוגמה.

גם בפרק המפלצות תמצאו בעיקר יצורים שנלקחו מאגדות העם של סקוטלנד ושל נורבגיה, אם כי חלקן מציגות נתונים חלופיים של מפלצות ממגדיר המפלצות – כמו הקראקן – שהם נאמנים יותר למקור המיתולוגי. בהתאם לפרמיס של הרפתקאות קטילת-מפלצות, פרק המפלצות עוסק גם בשדרוג מפלצות כדי לתת להן חולשות סודיות שדמות השחקן תרצה לגלות ולנצל. בנוסף, בתיאור כל מפלצת תמצאו גם רשימה של שינויים ושדרוגים אופציונליים לשימוש השה"מ. יש הסבר ברור כיצד לשנות שודד דרכים לשודד דרכים צולע, או לשדרג נחש ענק לנחש ענק תבוני מהפנט. חלק מהשינויים משפיעים על דרוג האתגר של היצור, ומאפשרים להתאים אותו לטווח רחב יותר של דרגות הרפתקה. למרות זאת, לצערי פרק המפלצות עדיין קצר מעט – הוא מכיל 32 פסקאות נתונים שונות, כולל 6 פסקאות נתונים של בני-אנוש, שזה פשוט לא מספיק מגוון בשביל מערכה שתתחיל בדרגה 1 ותסתיים בסמוך לדרגה ה-20. הספר כן מסביר כיצד לשלב בעולם של "שביל הלוויתן" גם מפלצות מספרים אחרים (כמו "מגדיר המפלצות"), אבל רוב היצורים הכלולים בספר זה הן בדרוג אתגר 2-8, כך שהוא תומך הכי טוב במערכה שתסתיים בדרגה 8 או 9.

לבסוף, הספר כולל רקעים מותאמים, נתוני גזע חלופיים לבני אנוש במערכה שבה לא ניתן לשחק בדמויות מגזעים אחרים, וכן חוקים להפלגה ולקרב ימי. חוקי ההפלגה מתחברים לאווירה האגדתית של העולם ולמרחקים המטושטשים של מפת המערכה, והדגש בהם הוא לא על האתגרים בדרך אלא על החוויות שבמסע.

מורכבות מכאנית

הגישה המוצהרת של כותבי הספר היא שבעולם מערכה בו אין לדמות השחקן גישה ללחשים, אפשר להכניס מכאניקות אחרות שיוסיפו מורכבות ואפשרויות חדשות למשחק, מבלי להעמיס יותר מדי על השחקנים.

הכלי הבולט של "ביוולף: עידן הגבורה" להוספת עניין מכאני הוא שימוש מוגבר בחוקי ההשראה של מבוכים ודרקונים 5. לדמות במשחק יש דרכים חדשות לקבל השראה, ואפשר להשתמש בה גם כדי להפעיל יכולות מסוימות או להשתמש בחפצים.

חלק מהציוד הרגיל החדש מגביר את היכולת של הדמות להכשיל יריבים, לפרוק אותם מנשק, לרסק מגינים או להפוך פגיעות חמורות לפגיעות רגילות. הספר גם מציע מכאניקה מוצלחת לאתגרים חברתיים – כאשר בדומה לקרב, גם לצד שכנגד באתגר חברתי יש "פסקת נתונים חברתית".

לבסוף, "ביוולף: עידן הגבורה" מוסיף חוק אפשרי מצוין לקרבות, בכך שהוא קובע תנאי תבוסה מיוחדים ליריבים. כאשר תנאי התבוסה של יריב מתקיימים, הקרב מסתיים מייד והיריב מובס: נמלט לתמיד, נכנע בכנות, הופך בחזרה ממפלצת לאדם תמים וכן הלאה. עבור רוב היצורים, תנאי התבוסה הוא שהנק"פ הנוכחי שלהם בתחילת תורם נמוך מרבע הנק"פ המקסימלי שלהם – אבל למפלצות שונות יש תנאי תבוסה מיוחדים אחרים שיכולים לסיים את הקרב מהר יותר ואפילו בלי לגרום נזק ליצור. אם דמות השחקן הצליחה ללכוד את עור כלב-הים של סלקי, הוא נכנע מייד.

כל התוספות הללו מתחברות בצורה יפה לכללים הקיימים בחוקי הבסיס של מבוכים ודרקונים 5, כתובות בצורה אלגנטית, ואינן מרגישות תלושות מהשיטה.

משחק דואט

בדומה לפואמה העתיקה, בה מככב גיבור אחד עם פמליית מלווים נאמנים שעוזרים לו אבל לא לא לוקחים את אור הזרקורים, גם "ביוולף: עידן הגבורה" מתאים למשחק שבו גיבורה או גיבור יחד נלחמים במפלצות כשהם מלווים בפמלייה של דמויות-משנה. הספר מקדיש פרק שלם (אך די קצר) להצגת חוקי המלווים. המלווים מבוצעים בצורה פשוטה ובהירה, ובאופן שיחסוך גלגולי קוביה מורכבים. לכל מלווה של ההרפתקן יש כרטיסיה קטנה ובה רשומות התכונות שלו, שיכולות להיות מגרעות או מעלות. למלווים יש כמה מצבים, אבל אין להם נק"פ או ערכי תכונה. הם כמעט ואינם מגלגלים קוביות, וכשכן – הם מגלגלים 1ק20 ללא תוספים. המלווה שלכם חזק במיוחד? הוא יקבל יתרון לבדיקות כוח, אך לא תוסף לבדיקות כוח.

המלווים עובדים בטווח שבין השחקנית והשה"מ. בדרך כלל השחקנית שולטת בפעולות שלהם, אך השה"מ יכול לדבר בשמם כדי לחלוק עם דמות השחקן מידע שהם מכירים וההרפתקן לא מכיר, להציע הצעות, או – במקרים מסוימים – להתמרמר על חלוקת השלל ולנטוש את הפמלייה.

מעבר לאופי המיוחד שלהם, הפשטות המכאנית של המלווים עושה אותם תחליף מגניב ללחשים או לעתקים במערכה. אגב – המלווים לא חייבים להיות אנושיים, ויש התייחסות גם למלווים שהם בעלי חיים נאמנים.

כדאי לציין שהספר תומך גם בשילוב מלווים במערכה לשתי דמויות שחקן. עבור משחק של 3 דמויות או יותר, הספר מציע שלא לעשות בהם שימוש.

מלבד המלווים, "ביוולף: עידן הגבורה" מציע גם מקצוע דמות חדש – הגיבור – שמאפייני המקצוע שלו מתחברים לשימוש המורחב בהשראה, לחוקי תבוסת יריבים ולשימוש במלווים. הגיבור מבוסס על מקצוע הלוחם הבסיסי, אבל עם כמה שינויים מתאימים ועם שישה נתיבים מקוריים משלו. כל אחד מהנתיבים (שנקראים "עלילות גבורה") מדגיש תכונה אחרת מבין שש התכונות של מבוכים ודרקונים. האם הגיבור ידוע בכוחו הפיזי הרב או בזריזותו המדהימה? מבין ששת הנתיבים, נתיב החוסן ("The Ox-spirited") הוא לטעמי משעמם יחסית ונותן בעיקר יתרונות לזריקות הצלה ועמידויות לנזק. יתר הנתיבים כתובים היטב, ונתיבי הכוח, התבונה והכריזמה מוצלחים במיוחד.

ההבדלים בין הנתיבים השונים של הגיבור, והגישה שלו להרבה מאוד כשרונות בדומה ללוחם, מאפשרים לנהל משחק מוצלח גם עם שתי דמויות שחקן ממקצוע הגיבור. אבל שוב – עבור משחק של 3 שחקנים או יותר, הספר מציע להשתמש במקצועות בסיס רגילים.

דרקון אוויר 

הרפתקה מוכנה

פרק אחד של הספר מוקדש להרפתקה מוכנה לא-לינארית, שמשלבת את כלל מרכיבי הספר – היא מיועדת לדמות שחקן אחת עם פמליית מלווים, היא מערבת הפלגה, אתגרים חברתיים, גיוס מלווים נוספים, עיסוק במתח דתי בין המקומיים, חקירה סביב המניעים והחולשה הסודית של קבוצת מפלצות, ובסוף – לחימה במפלצות אשר מטילות את אימתן על ממלכה קטנה. בלי להכנס לספוילרים להרפתקה – אני חושב שהיא מצוינת, ואפשר יחסית בקלות להתאים אותה בדרכים שונות גם לעולמות מערכה אחרים. להרפתקה צורפו מפות קרב מתאימות וכרטיסיות של המלווים שניתן לגייס בה. כל הדב"שים והנבלים מלבד אחד זכו גם לאיור פנים שאפשר להציג לשחקן.

ההרפתקה המוכנה מתאימה לדרגות 1 או 2, אך דמות השחקן צפויה לעלות דרגה אחת או שתיים במהלכה. המבוא להרפתקה ממליץ לבדוק גם את ההרפתקה החינמית ששוחררה במקביל לקמפיין מימון ההמון של הספר – "המפלט המבודד" – שמציעה דפי דמות מוכנים, חוויה קצרה יותר, ועם מטרות ברורות יותר של דמות השחקן. 

סיכום

עולם המערכה של "שביל הלוויתן" מוצג בצורה מצוינת ומעוררת השראה. לדעתי מומלץ להעיף בו מבט אפילו אם אתם רגילים לשחק בעולמות פנטזיה "נוסחתית" יותר, עם קסם גבוה, גבולות ברורים, ממלכות גדולות וטכנולוגיה לריקוע שריונות פלדה.

גם פרק יצירת ההרפתקה מצדיק עיון, אפילו אם עולם המערכה או הרעיון של משחקי דואט הם לא בדיוק כוס התה שלכם, ואפילו אם אתם משחקים במשחקי הרפתקאות-פנטזיה בשיטות אחרות ממבוכים ודרקונים.

פרק הציוד אמנם מיותר למי שמעדיף לשחק בעולם שבו המציאו את רובה-הקשת, אבל פרק האוצרות הקסומים ופרק המלווים מתאימים לכל משחק מבוכים ודרקונים ובמיוחד אם אתם רוצים לתת לדמויות השחקן מלווה שימושי שלא יגנוב את אור הזרקורים.

הספר מעוצב היטב מבחינת כותרות, עיצוב טקסט, עימוד ואומנות. איורי ראשי הפרקים בספר קצת משעממים, אבל יתר האיורים בספר מרהיבים.

החולשה העיקרית של הספר, בגללה הוא מאבד חצי נקודה, היא מגוון היצורים המצומצם בפרק המפלצות. היצורים בספר יכולים להיות שימושיים לכל משחק מבוכים ודרקונים, אבל דווקא מי שרוצה לשה"מ הרפתקה בעולם המערכה של "שביל הלוויתן" יימצא את עצמו בלי מספיק יצורים מעניינים לחסל. הספר אמנם מסביר כיצד לשלב גם מפלצות מספרים אחרים ב"שביל הלוויתן", אבל רבות מהן עלולות להרגיש תלושות ביחס לעולם המערכה.

לדעתי נכון היה יותר להפחית את מספר השדרוגים המוצעים של חלק מהיצורים בספר, כדי לפנות מקום לכמה מפלצות נוספות מהמיתולוגיות של צפון אירופה. מפלצות כאלו ככל הנראה יפורסמו בעתיד. במסגרת מימון-ההמון, חברת Handiwork Games התחייבה להוציא 5 הרפתקאות כיעדי המשך של המימון (שמות הכותבים כבר פורסמו) – אבל תוכן הרחבה דיגיטלי לא מבטל את החוסר שבספר עצמו.

ציון סופי: 4.5.

 

מעבר לתגובות בפורום

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.