Advanced Player's Guide, ספר הרחבה של פאת'פיינדר

Advanced Player's Guide, ספר הרחבה של פאת'פיינדר

פורסם ב16 נובמבר 2012
נכתב על ידי איתי ליבנה

Advanced Player's Guide - Pathfinder פת'פיינדר מדריך לשחקן

שם המוצר: Advanced Player's Guide

שיטה: Pathfinder

כותבים: Jason Bulmahn

שפת המוצר: אנגלית

מספר עמודים: 336 עמודים

מוציא לאור: Paizo Publishing

מחיר מומלץ לצרכן: 40 דולר

דרוג המוצר: 4.5 מתוך 5


Advanced Player's Guide הוא ספר חוקים שנכתב עבור pathfinder RPG, ולמרות שמו הוא מיועד לשחקנים ולשליטי מבוך כאחד. הספר מציע מגוון רחב מאוד של אפשרויות, שאמורות לאפשר לשחקנים ליצור בדיוק את הדמות שהם רוצים לשחק ומכניסים גיוון רב מאוד לעולם המשחק.
אם אינכם מכיר את השיטה, קראו את הסקירה שלי ל Pathfinder. בעקרון, מדובר בגרסה משופרת של מבוכים ודרקונים 3.5.
עדכון - תרגום לעברית של פאת'פיינדר צפוי ב-2015, הידד!

הספר Advanced Player's Guide, במיטב המסורת של פאיזו נראה מדהים. ממש כמו ספר החוקים הבסיסי של השיטה, כל פרק נפתח בדף (שני עמודים צמודים) שכולו מלא בציור, בנוסף לסיפור קצרצר המתמלל את הסיטואציה שבציור. הפונט קריא וברור, סגנון הציורים מעולה והם נפוצים למדי – אחד לכל שניים שלושה עמודים, הכל בצבע מלא כמובן.הספר גם לא קטן – בסך הכל יש בו 336 עמודים, והם דחוסים למדי בתוכן. 

כעת נעבור על הפרקים לפי סדר, ולכל פרק אתן ציון מתוך 10.

פרק 1 – גזעים

הפרק החלש ביותר של Advanced Player's Guide, לטעמי. פרק זה מוסיף כשני עמודי תיאור לכל אחד מהגזעים שבספר החוקים הבסיסי. הפרטים הנוספים שאנחנו מקבלים הם:

• תיאור של תפקיד הגזע ככל אחד מהמקצועות – לדוגמה, "החברה הגמדית מעריכה מאוד את המעטים שבה שיש בהם את מתת הכישוף, אך רודפת את אלו שמקור הכישוף שלהם הוא מכוחות אפלים". 

• אפשרויות אלטרנטיביות ליכולות הגזע – רשימה של יכולות שיכולו להחליף את התכונות המכאניות של הגזע כפי שהוצגו בספר החוקים לשחקן

• אפשרויות אלטרנטיביות לתוספי מקצוע מועדף – במקום לקבל את התוסף הסטנדרטי של נק"פ 1 או נקודת מיומנות 1 המתקבלים מבחירת מקצוע מועדף, ישנה אפשרות לקבל בונוסים יותר ספציפיים

בגדול, הפרק הזה לא מעניין וקצת מיותר. האפשרויות החדשות אינן מלהיבות בשום צורה .סה"כ, 4/10.

פרק 2 – מקצועות

פרק זה הוא ללא ספק גולת הכותרת של הספר, והוא בעצמו שווה את המחיר של הספר גם בלי כל שאר הדברים מסביב.

פרק זה מציג שני רעיונות חדשים – "base classes" ו "archtypes". בספר החוקים לשחקן, הוצגו 11 מקצועות שנקראו core classes, שהם מקצועות היסוד – כל אחד מהם מכיל 20 דרגות, והם מציגים סוגים נפוצים למדי של הרפתקנים. ה base classes הם גם מקצועות שמכילים 20 דרגות, שאין להם דרישות קדם. ההבדל היחיד ביניהם לבין ה core הוא שסיפורית הם אמורים להיות יותר נדירים בעולם.

הספר מציג שישה (!) מקצועות כאלו:

* האלכימיסט – האלכימיסט הוא סוג של קוסם שמנתב את הילת הקסם האישית שלו ליצירת שיקויים – לא מדובר ב potions, אותם כל אחד יכול להכין, אלא extracts, שהם מעין שיקויים אישיים שרק הוא יכול להנות מההשפעה שלהם אם הוא שותה אותם. למעשה הם משמשים בערך כקסמים. ייחודו של האלכמיסט בא משתי יכולות המקצוע המרכזיות הנוספות. 

הראשונה היא bomb- אלכימאי יכול, במהלך הקרב, להכין במהירות רבה שיקוי לא יציב שאותו הוא יכול להטיל. השיקוי יוצר פיצוץ על איזור, והנזק שהוא עושה מושפע מתוסף האינטילגנציה של האלכימאי ומדרגת המקצוע שלו. לאורך הדרגות האלכימאי מקבל אפשרויות רבות לשינוי הפצצות – הוא יכול להפוך אותן לרעילות, להחליף את פיצוץ האש בהתז חומצה, או לדאגו שבנוסף לנזק הפצצות יצרו ענן עשן שישאר על שדה הקרב. 

היכולת השנייה היא ה mutagen, שיקוי שהופך את האלכימאי ליצור חייתי ומחזקת אותו מאוד פיזית, במחיר יכולת מנטאלית. למי שמכיר, מדובר בהשראה מ doctor Jackel & Mr. Hyde 

* אביר (cavalier) – בניגוד לאביר הקודש, שהוא התגלמות הטוב בעולם, האביר הוא מקצוע הרבה יותר רחב המתאר דמות שחייה לפי קוד כבוד. האביר מתמקד בקרב רכוב וביכולת המכונה challenge, המאפשרת לו להתמקד באויב ספציפי על שדה הקרב. בדרגה הראשונה, האביר בוחר "מסדר", המכתיב את סוג האביר. כל מסדר כופה על האביר שבועה מסוימת, וקובע במידת מה את יכולות המקצוע של האביר.  

* האינקוויזיטור – האינקוויזיטור צד את אויבי האמונה אותה הוא משרת. מקצוע זה משלב הטלת לחשי קודש ולוחמה. יש לו תה"ב בינוני והטלת לחשים שמתחילה כבר מדרגה 1 אבל מתקדמת לאט ונעצרת לגמרי בדרג לחשים 6. בקרב, האינקוויזטור מקבל "כישרונות קבוצתיים" (סוג חדש של כשרונות מספר זה – ראה פרק 3) בהם הוא יכול להשתמש כדי להפוך את הקבוצה שלו ליחידת קרב מתואמת. בנוסף הוא יכול להשתמש ביכולת בשם judgment, בה הוא חורץ את דין אויביו, דבר הנותן לו בונוסים על טבעיים כל עוד הוא נלחם בהם – ישנה רשימה גדולה של אפשרויות, מה שמאפשר לאינקוויזיטור להתאים את עצמו למצב. מדובר במקצוע מאוד גמיש שהופך כל קרב למעניין.  

* אורקל – זוהי הגרסה של מטילי קודש למכשף. האורקל נבחר על ידי האלים לשרת אותם, ומקבל מהם את כוחותיו בלי שיזדקק לתפילות ולאמונה אדוקה. הוא מטיל לחשים ספונטני ובוחר mystery, שזו התמקדות הכוח שהוא קיבל מהאל, ומכאנית היא דומה מאוד ל bloodline של מכשף. 

אולם, הכוח שהנביא מקבל מהאל הוא פעמים רבות לא רצוי (אדם טוב עלול להבחר על ידי אלת המוות והמחלות, ולא לרצות במתנותיה) ותמיד כרוכה גם בקללה – לאורקל יש חסרון משמעותי, שהוא בוחר מתוך רשימה בדרגה 1 – קללות לדוגמה הן "ראיה מעורפלת", "גוף נרקב". תחשבו על יונה הנביא ותבינו בערך את הרעיון של המקצוע הזה מבחינה פלאפית. 

* מזמן (summoner) – המזמן כורך את נשמתו בצורה חזקה מאוד עם חוצן שאותו הוא יוצר, המכונה eidolon. בתחילת כל דרגה, השחקן יכול לשנות את צורותו ונתוניו של היצור לחלוטין, רק עם יותר "נקודות עוצמה" לחלק בין התכונות בכל פעם. לא מדובר בחיה בת לוויה אלא במשהו *הרבה* יותר עוצמתי, ולמעשה זה מרגיש מעט כאילו ה summoner משחק שתי דמויות ולא רק אחת – בעיקר בקרב. למעשה, בשדה הקרב המזמן עצמו זניח כמעט לגמרי, ועסוק לרוב בהטלת לחשים מחזקים או בהתקפות קפא"פ חלשות. לדעתי המקצוע קצת פוגע בכיף, אבל הוא בהחלט מאפשר לשחקנים לתת דרור ליצירתיות שלהם. 

* מכשפה (witch) – מדובר במכשפות ממש כמו במחזה של שייקספיר. למכשפה יציר סוד (שמשרת גם כספר לחשים בכך שהוא למעשה האחד שזוכר את הלחשים, ועל המכשפה לתקשר עימו על מנת ללמוד אותם מחדש), הטלת לחשים מאגית ומגוון רחב של קללות (hexes) שיכולה להמיט על אויביה. עם מגוון יכולות כגון evil laughter או בדרגות גבוהות eternal slumber, אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שמקצוע זה מעביר את תחושת ה "מכשפה עם כובע מחודד שעפה על מטאטא" בצורה מוצלחת.

אלו הם ששת המקצועות החדשים בספר. לדעתי כולם למעט המזמן הם לא רק מגניבים אלא גם מאוזנים ומשתלבים טוב בקבוצה של הרפתקנים המשתמשים במקצועות מספר הבסיס.

התוסף המשמעותי הנוסף של ספר זה לתחום המקצועות הוא ה archtypes. הרעיון של arctypes הוא לתת מענה לשחקנים שמעוניינים להדגיש פן מסוים של המקצוע שבו הם משחקים, אבל בלי להתחיל להסתבך עם כשרונות עלומי שם ושילובים של מקצועות יוקרה. Arctype הוא תבנית שאותה אתה "מניח" על מקצוע קיים, כך שהוא משתנה לצרכיך. מה שקורה בתכל'ס הוא שאתה מחליף חלק מהיכולות של המקצוע שלך ביכולות שונות, אבל חלק משאיר אותו הדבר, ואז אתה מקבל מקצוע שהוא אומנם חדש, אבל מספיק קרוב למקורי כדי לא להחשב מקצוע בפני עצמו. כל אחד מ 11 מקצועות הבסיס מקבל archtypes (מלבד המכשף שפשוט מקבל עוד bloodlines). אתן מספר דוגמאות מוצלחות במיוחד:

* ה drunken brute הוא arctype של ברברי שמוותר על היכולת "תנועה מהירה" ובמקום זאת מאפשר לברברי להשתמש בפעולת תנועה על מנת לשתות משקה אלכהולי בזעם זעם (היכולת מוגבלת רק לפי כמות האלכהול הזמינה לברברי) – פעולה זו מאריכה את משך הזעם לסיבוב נוסף.

* ה blight druid הוא דרואיד שאוהב את הצדדים הפחות נעימים של הטבע איתו – במקום להסתדר עם חיות הוא מסתדר עם חרקים, והוא מפיץ מחלות באשר הוא הולך.

* ה monk of the four winds מתמקד ביסודות של הטבע, ויכול לטעון את התקפותיו הלא חמושות באנרגיה – אש, ברק, כפור או סלע.

* ה beatmaster הוא סייר שמתמחה בחיה בת הלוויה שלו – למעשה, לאורך הדרגות הוא יכול לאסוף יותר מחיה אחת, ולאט לאט הוא צובר להקה שלמה של בעלי ברית המתלווים אליו.

* ה antipaladin חוזר לפת'פיינדר, והוא עושה כל מה שהייתם מצפים ממנו.

ישנם עוד archtypes רבים מאוד. בלי לספור בדיוק, אני יכול לומר על המקום שאין מקצוע שקיבל פחות מ 10, ומספר מקצועות קיבלו הרבה הרבה יותר. הן ברעיון ובהן בביצוע, ה archtypes הם אחד הדברים הטובים ביותר שקרו למו"ד בשנים האחרונות. על חוזקם ועל חוזק המצועות החדשים, הפרק מקבל את הציון הטוב ביותר.

ציון סופי: 10/10 

פרק 3 – כשרונות

מדובר בפרק סטנדרטי למדי של כשרונות חדשים, ואם אי פעם ראיתם ספר הרחבה של מו"ד, כבר ראיתם פרק מאוד דומה לו. הפרק עצום – רק גודלה של טבלה המרכזת את כל הכשרונות החדשים בסדר אלפבתי הוא 4 עמודים שלמים. חלק מהכשרונות מעניינים, חלקם פחות, אבל האמת היא שהכמות המסיבית שלהם הופכת עיון בהם למייגע משהו. החידוש העיקרי בפרק הוא teamwork feats – כשרונות הדורשים תנאים להפעלתם. הדרישות הן תמיד אותו הדבר – על מנת להשתמש בכשרון, לפחות שתי דמויות שלקחו אותו צריכות לעמוד בטווח של 3 מטר או פחות זו מזו. הכשרונות מאפשרים לבצע תמרונים קבוצתיים ולסייע זה לזה בדרך. בסך הכל מדובר בפרק יחסית יבש, אבל מבוצע היטב.

ציון: 10/8

פרק 4 – ציוד

גם כאן, אילו היה פרק זה מצורף לספר החוקים הבסיסי, ספק אם מישהו היה מבחין בשינוי. עוד כמה נשקים ושיריונות בעלי שימושים ספציפיים (כגון מגן בעל מבנה מוצלח ומספר רצועות המאפשרים ללבוש אותו כפעולה מהירה ולא כפעולת תנועה), מספר חפצים אלכימאיים, מלכודת דובים... הכל פה חביב, אבל שום דבר לא תופס את העין.

ציון: 10/6

פרק 5 – לחשים

בפרק זה ישנן רשימות הלחשים של חמישה מששת המקצועות החדשים בספר (לשישי, האביר, אין לחשים). בנוסף, רשימות לחשים קטנות מתארות את הלחשים החדשים שמקצועות היסוד יכולים להטיל. הרשימה של לחשים חדשים בהחלט מכובדת. הלחשים מגניבים, מפוזרים היטב בין המקצועות ובין הדרגים ופחות ממוקדי קרב מבדרך כלל, דבר מבורך לדעתי. תאמינו לי – לאחר ששחקנים רואים את הפרק הזה, הם לא מבינים איך מטילי הלחשים שלהם הסתדרו קודם.

ציון סופי: 10/8 

פרק 6 – מקצועות יוקרה

בפרק זה תמצאו כמה מהמקצועות יוקרה שחסרו מספר החוקים הבסיסי, כגון המגונן הגמדי (רק שעכשיו קוראים לו "מגונן עיקש" וכל גזע יכול לבחור בו) וחוצה האופקים מופיעים כאן בערך כפי שהיו במדריך לשליט המבוך של מהדורה 3.5 של מו"ד. בנוסף ישנם הרבה מקצועות יוקרה חדשים, אך למרבה הצער, רבים מהם משעמים למדי ולמעשה מתאימים באמת רק למקצוע אחד, ולכן לדעתי נכשלים בתפקידם כמקצועות יוקרה. לדוגמה, ה rage prophet הוא פשוט דרך לשלב מטיל לחשי קודש עם ברברי, בעוד ה holy vindicator הוא מקצוע הנועד לכוהן הרוצה לשפר את יכולות לוחמת הקפא"א שלו. ישנם גם מקצועות יוקרה המיועדים למקצועות הבסיס החדשים מספר זה – לדוגמה, ה master chymists מתמקד בשימוש ביכולת ה mutagen של האלכימיסט ולוקח אותה למקומות קיצוניים.

פרק 7 – חפצי קסם

זהו עוד פרק מצוין המכיל מגוון גדול של רעיונות טובים. שריון שבעת צרה יכול להפוך לענן ערפל המסתיר את הלובש? יש. פטיש השלכה שיכול לפגוע ביותר ממטרה אחת בזריקה ולחזור כבומרנג לידי המטיל? יש. מטה המתמקד ביצירת מכשולים (כגון wall of fire או arcane lock)? יש. אזיקים שכאשר הם כובלים את ידיו של מישהו הם יוצרים בו רצון לשתף פעולה עם שוביו? יש.

הפרק בדיוק באורך טוב שבו לרוב חפצי הקסם שבו יש פואנטה, והיצירתיות שבו בהחלט מתחרה בזו שבפרק חפצי הקסם בספר החוקים הבסיסי. 

ציון סופי: 10/9

פרק 8 - חוקים נוספים

פרק קצר ולעניין עם כמה מערכות חוקים אופציונאליות שאפשר להוסיף למשחק. 

אחת מהן, hero points, מאפשרת לתגמל את השחקנים בנקודות מיוחדות עבור מעשים הירואיים במיוחד (או כשהם עולים דרגה, או עבור משחק תפקידים מצוין, או בעצם מתי שמתחשק לשה"ם). מטרת הנקודות היא לבטא את העובדה שדמויות השחקן הן הנושא של הסיפור, ולכן יש להן בין השאר גם מזל יוצא דופן. לדוגמה, שימוש בשתי hero points הופך מצב שבו דמות אמורה הייתה למות למצב שבו היא כמעט מתה – הפרטים המדויקים לקביעת השה"ם. לדוגמה – "ברגע האחרון, ממש מתוך רפלקס, את מזיז את ראשך הצידה. במקום שיבוקע באמצע מהגרזן שכוון לעברו, חמקת מפגיעה, ואתה נופל עם 0 נק"פ... אבל הגרזן הותיר צלקת מכוערת על פניך!". מוסיף דרמה וכיף. בהתחשב בעובדה שאפשר לצבור מקסימום 3 נקודות כאלו בכל זמן, לא מדובר במשהו שישנה את המשחק מאוד.

ציון סופי: 10/7

מילות סיכום

במילה אחת, הספר הזה מצוין. הוא ההגדרה לאיך ספר חוקים מתקדם צריך להראות – התוכן שבו אכן לא חיוני על מנת שהמשחק יתקתק, אבל ברגע שאתה מוסיף אותו אתה מרגיש שהוא חלק אינטגרלי וחשוב מהמשחק. הוא מוסיף גיוון רב מאוד ומאפשר לכל שחקן לבנות בדיוק את הדמות שהוא רוצה, בעודו שומר בצורה מוצלחת מאוד על איזון המשחק. האפשרויות החדשות אינן חזקות יותר מהמקוריות, רק שונות. עבור מי שאוהב רשימות ארוכות של כשרונות ולחשים, הספר נהיה מקור מדהים של תוכן חדש, והוא באמת מוכיח את עצמו על שולחן המשחק.

לדעתי, ה APG הוא ספר חובה לכל שחקן פת'פיינדר באשר הוא, ועל מפתחי משחק של משחקי תפקידים אחרים להסתכל ולקחת השראה – ככה עושים את זה. אזכיר שהספר זמין בצורת PDF באתר paizo.com, עבור 10$, כך שאם אתם משחקים פת'פיינדר ועדין אין לכם אותו, מדובר באחת הרכישות היותר משתלמות שאתם יכולים לעשות. 

אודות איתי ליבנה

מאמרים נוספים של כותב זה

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בגוגל+ הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

פסטיבל אייקון 2018
ג ספט 25, 2018

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.